| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oplopend beltegoed probleem voor consument
Oplopend beltegoed probleem voor consument
Geachte lezer,
Men ziet een verschuiving in inhoud van mobiele abonnementen.
Waar enkele jaren geleden telefonie en sms-diensten belangrijk waren, zie je nu het mobiele internet een veel prominentere rol innemen.
Probleem bij dit fenomeen is dat oude mobiele sim-only-abonnementen niet meer passend zijn.
Er wordt steeds minder gebeld en gesmst, waardoor er een reserve-beltegoed ontstaat van vaak vele tientallen tot honderden euro's. Dit is vooruitbetaald abonnementsgeld wat niet gebruikt is.
Bij het wijzigen van huidige abonnementen vervalt echter al het opgespaarde beltegoed.
Hierdoor ontstaat een dilemma voor de consument. Doorsparen of geld kwijtraken.
Is hier iets aan te doen? Heeft de gebruiker niet gewoon recht op het geld?
Graag uw reacties, indien deze vraag positief te beantwoorden is.
Met vriendelijke groet,
Daniel Alonso
Waar enkele jaren geleden telefonie en sms-diensten belangrijk waren, zie je nu het mobiele internet een veel prominentere rol innemen.
Probleem bij dit fenomeen is dat oude mobiele sim-only-abonnementen niet meer passend zijn.
Er wordt steeds minder gebeld en gesmst, waardoor er een reserve-beltegoed ontstaat van vaak vele tientallen tot honderden euro's. Dit is vooruitbetaald abonnementsgeld wat niet gebruikt is.
Bij het wijzigen van huidige abonnementen vervalt echter al het opgespaarde beltegoed.
Met vriendelijke groet,
Daniel Alonso
Re: Oplopend beltegoed probleem voor consument
Hoe rot het ook klinkt maar, nee. Je sluit een abonnement af tegen een bepaalde prijs voor het bellen tot een bepaald maximum aantal minuten. Zolang je daar niet overheen gaat hoef je niet extra te betalen maar als je eronder blijft, krijg je ook géén geld terug.AlonsoJr schreef: Hierdoor ontstaat een dilemma voor de consument. Doorsparen of geld kwijtraken.
Ik wilde eigenlijk een antwoord geven, maar dat mag niet gezien de laatste regelAlonsoJr schreef:Hierdoor ontstaat een dilemma voor de consument. Doorsparen of geld kwijtraken.
Wat zou het nut zijn van overeenkomsten, contracten, afspraken ed. als je je er toch niet aan hoeft te houden?
-
witte angora
Weer eentje die alleen reacties wil lezen die in zijn straatje passen. Maar dat mag ik niet schrijven natuurlijk.Graag uw reacties, indien deze vraag positief te beantwoorden is.
@ Daniel: je maakt met je telefoonprovider een afspraak: je mag zoveel minuten bellen tegen een bepaalde prijs, ga je over je maximum heen, betaal je een stukje meer. Het is vervolgens aan de consument te beslissen of hij die minuten wel of niet opmaakt. Maakt hij geen gebruik van wat hij gekocht heeft? Jammer dan. Moet de telefoonprovider daarvoor opdraaien?
Vergelijk het met een trui die je in de winkel koopt, en vervolgens slechts één of twee keer draagt. Kun je het ding dan na drie jaar terug brengen omdat hij niet versleten is? Nee toch? Je koopt iets, en als je er niet volledig gebruik van maakt, dan is dat je eigen keuze. Het is niet de winkel die voor die keuze op moet draaien.
Als je iedere maand teveel belminuten overhoudt, moet je je gewoon afvragen of je niet met een 'kleiner' abonnement toe kan, dan is het 'probleem' ook opgelost.
Dat stuwmeer aan bel/smstegoed is onderdeel van het contract, een afgebakende periode, en is inclusief de voorwaarden die geaccepteerd worden bij het aangaan er van. Dit is dus leren leven met de gevolgen van een gemaakte afspraak, en dat werkt 2 kanten op. Wel de lusten en niet de lasten, is niet hoe het contract werkt natuurlijk. Overigens staat het elke consument volledig vrij om een abonnement met wat minder minuten/smsjes af te sluiten, en wat meer te betalen voor het gewenste toestel.AlonsoJr schreef:Geachte lezer,
Met vriendelijke groet,
Daniel Alonso
Ik vermoed eigenlijk dat verreweg het grootste gedeelte van alle abonnementen opgaat aan de aanleg, het preventief onderhoud en de vervanging of uitbreiding van de infrastructuur (kabels, zendmasten, gebouwen, voertuigen) en salariskosten.
Met andere woorden, of je niet of wel belt maakt qua kosten heel weinig uit. Denk ik tenminste.
Met andere woorden, of je niet of wel belt maakt qua kosten heel weinig uit. Denk ik tenminste.
Mijn dank aan iedereen die reageert of gaat reageren. Ik haal er zelf de benodigde informatie uit.
Blijf vooral reageren. Hoe meer reacties, hoe beter mijn inzicht in deze situatie.
Nogmaals bedankt!
Mvg, Daniel
Blijf vooral reageren. Hoe meer reacties, hoe beter mijn inzicht in deze situatie.
Nogmaals bedankt!
Mvg, Daniel
-
VioletPrue
Nee.AlonsoJr schreef:Geachte lezer,
Met vriendelijke groet,
Daniel Alonso
Als u uw huis verzekerd tegen brand en het huis brand nooit af, kunt u na de verkoop niet uw betaalde premie terugvragen.
En abonnement nemen op een krant en hem niet lezen houdt ook niet in dat het abogeld terug komt.
-
magneetje
Jawel, maar als je dan nog een jaar aan dat abonnement vastzit dan heb je er niets meer aan.witte angora schreef:
Als je iedere maand teveel belminuten overhoudt, moet je je gewoon afvragen of je niet met een 'kleiner' abonnement toe kan, dan is het 'probleem' ook opgelost.
Mijn dochter heeft nog 2600 belminuten
Door T-Mobile family en ook door Whatsapp wordt er niet meer gesmst en kosten vaak de telefoontjes ook niets meer als je bij iemand op de Family zit van T-mobile.
Maar ik kan moeilijk verwachten dat T-mobile deze 2600 belminuten terugbetaald.
Alleen vind ik wel dat ze iets kunnen regelen als je overstapt op een ander abonnement zodra je termijn voorbij is.
Een soort van compensatie, of desnoods de eerste maanden het abonnomentsgeld voor de helft van de prijs of iets dergelijks.
Dat zouden vele zo willen hebben, maar daarvoor krijg je een contract waar dit soort zaken geregeld zijn.Alleen vind ik wel dat ze iets kunnen regelen als je overstapt op een ander abonnement zodra je termijn voorbij is.
Een soort van compensatie, of desnoods de eerste maanden het abonnomentsgeld voor de helft van de prijs of iets dergelijks.
De suggestie van WA, om een kleiner abo te nemen is niet zo slecht, maar je zit nog vast met het contract.
Maar dan moet je met een klein abo beginnen, en als dit niet genoeg is, kan je altijd opwaarderen naar een hoger, dat is tijdens een lopend contract wel mogelijk.
Ik heb een 'klein' abonnementje, alleen bellen/SMS'en omdat ik wel een smartphone heb maar hem niet als zodanig wil gebruiken. Ik hou elke maand over van mijn 220 minuten bellen, maar die zijn ONBEPERKT houdbaar... Ik vind het echter heerlijk om af en toe een half uur aan de lijn te hangen met mijn moeder en het is fijn dat dat dan ook kan.
Die abonnementjes had je in 2011 nog.
Ik hoef niet zo nodig elk jaar een nieuwe telefoon - integendeel - dus ik hoef ook niet elk jaar een nieuw abonnement.
Als je niks doet, blijft je oude abonnement doorlopen. Moet je gewoon zelf een nieuwe telefoon kopen als je vindt dat je er een nodig hebt.
Die abonnementjes had je in 2011 nog.
Ik hoef niet zo nodig elk jaar een nieuwe telefoon - integendeel - dus ik hoef ook niet elk jaar een nieuw abonnement.
Als je niks doet, blijft je oude abonnement doorlopen. Moet je gewoon zelf een nieuwe telefoon kopen als je vindt dat je er een nodig hebt.
Bij Vodafone valt niks te sparen, op de eerste dag van de nieuwe maand is je overgebleven beltegoed gewoon foetsie.
Ik heb ook een te hoog abo. Geloof dat ik een 360 abo heb en bij lange na verbel ik dat niet. Elke maand heb ik zowat de helft over en dat verdwijnt dus in de zakken van Vodafone. Maar ja, mijn eigen fout, moet ik maar niet zo zuinig zijn met mijn belminuten
Volgend jaar wordt het voor mij dus of een prepaid of een goedkoper abo.
Internetten op mn foon doe ik niet en hoef ik ook niet, zit best hier achter mn laptop
Ik heb ook een te hoog abo. Geloof dat ik een 360 abo heb en bij lange na verbel ik dat niet. Elke maand heb ik zowat de helft over en dat verdwijnt dus in de zakken van Vodafone. Maar ja, mijn eigen fout, moet ik maar niet zo zuinig zijn met mijn belminuten
Volgend jaar wordt het voor mij dus of een prepaid of een goedkoper abo.
Internetten op mn foon doe ik niet en hoef ik ook niet, zit best hier achter mn laptop
-
witte angora
Het is nu eenmaal leergeld zeg maar. Volgende maand ga ik naar een andere provider (Telfort), die me wat meer maatwerk levert dan de huidige (Vodafone). Dat wordt een abonnement voor 150 minuten, maar als ik met één iemand langer dan 10 minuten bel, dan zitten daar verder geen kosten meer aan. Je betaalt alleen de eerste 10 minuten. Dat is 4 euro per maand.
Sms-bundel neem ik niet, die kost 2 euro extra, en als ik 2x per maand sms mag ik blij zijn, dat ga ik er niet uit halen.
Telefoon heb ik een paar maanden geleden simlock-vrij bij de Aldi gekocht voor 16 euro, een Samsung, en ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit stukken beter is dan van de Nokia van 130 euro die ik nu heb.
Oftewel, je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je wilt.
Wat het teveel aan beltegoed betreft dat je overhoudt: een telefoonabonnement is niet iets als een energierekening. Bij energiebedrijven betaal je een voorschot, en dat wordt eind van het jaar verrekend met datgene wat je moet betalen. Wellicht dat TS dit een beetje door elkaar gooit? Energie en telefoon zijn toch echt twee totaal verschillende dingen.
Als je naar een sportschool gaat betaal je ook per maand voor een x-aantal lessen, krijg je ook niet een deel terug als je niet alle lessen gevolgd hebt. Simpel zat.
Iemand die exact het aantal minuten wil betalen die hij verbeld zal pre-paid kunnen nemen, maar dan betaal je per minuut weer de hoofdprijs. De providers moeten hun kosten per slot van rekening ergens uit halen.
Sms-bundel neem ik niet, die kost 2 euro extra, en als ik 2x per maand sms mag ik blij zijn, dat ga ik er niet uit halen.
Telefoon heb ik een paar maanden geleden simlock-vrij bij de Aldi gekocht voor 16 euro, een Samsung, en ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit stukken beter is dan van de Nokia van 130 euro die ik nu heb.
Oftewel, je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je wilt.
Wat het teveel aan beltegoed betreft dat je overhoudt: een telefoonabonnement is niet iets als een energierekening. Bij energiebedrijven betaal je een voorschot, en dat wordt eind van het jaar verrekend met datgene wat je moet betalen. Wellicht dat TS dit een beetje door elkaar gooit? Energie en telefoon zijn toch echt twee totaal verschillende dingen.
Als je naar een sportschool gaat betaal je ook per maand voor een x-aantal lessen, krijg je ook niet een deel terug als je niet alle lessen gevolgd hebt. Simpel zat.
Iemand die exact het aantal minuten wil betalen die hij verbeld zal pre-paid kunnen nemen, maar dan betaal je per minuut weer de hoofdprijs. De providers moeten hun kosten per slot van rekening ergens uit halen.
-
rozemarijntje
ik heb ook vaste tel die gebruik ik bijna niet,ja om gebeld te worden...(wil mensen niet verplichten om mij op 06 te laten bellen)
zodra ik merk ik hou bel minuten over ga ik op mobiel bellen....idd door whats app sms je nooit meer eigenlijk,dus..maar goed ze komen wel op..
als er paar weg is het een paar...nou ja oke..zelf gedaan dan.
zodra ik merk ik hou bel minuten over ga ik op mobiel bellen....idd door whats app sms je nooit meer eigenlijk,dus..maar goed ze komen wel op..
als er paar weg is het een paar...nou ja oke..zelf gedaan dan.
-
magneetje
Maar als je overstapt naar een nieuw abonnement dan ben je die belminuten ook kwijt.Miepje1 schreef:Imaar die zijn ONBEPERKT houdbaar... .
Dus dat onbeperkt is dan niets meer waard en kan je zo in het afvoerputje gooien.
Bij de meeste providers valt er niets op te sparen, hetv resttegoed van aflopende maand wordt bij de nieuwe maand opgeteld(lees geparkeerd) , bij het niet opgebruiken van het nieuwe maand tegoed wordt het tegoed van voorgaande maanden weggestreept ergo je spaart geen beltegoeden over de loop van een jaar op 
Dus waarom overstappen??? Ik heb met mijn vorige telefoon 3 jaar gedaan. Nu van het voorjaar al voor maar €100 in de aanbieding een losse Samsung Galaxy Y gekocht. Simpele smartphone maar precies goed genoeg voor mij. Als die ook weer 3 jaar meegaat, ben ik toch goedkoper uit dan een nieuw duur abonnement nemen met een telefoon er bij? En dus blijven mijn belminuten staan. Mocht ik ooit besluiten toch een ander abonnement te willen dan maak ik die minuten eerst wel op hoor. Ik heb er meestal zo rond de 400-500 staan dus zo schokkend is het niet.magneetje schreef:Maar als je overstapt naar een nieuw abonnement dan ben je die belminuten ook kwijt.Miepje1 schreef:Imaar die zijn ONBEPERKT houdbaar... .
Dus dat onbeperkt is dan niets meer waard en kan je zo in het afvoerputje gooien.
Miepje1 schreef:Dus waarom overstappen??? Ik heb met mijn vorige telefoon 3 jaar gedaan. Nu van het voorjaar al voor maar €100 in de aanbieding een losse Samsung Galaxy Y gekocht. Simpele smartphone maar precies goed genoeg voor mij. Als die ook weer 3 jaar meegaat, ben ik toch goedkoper uit dan een nieuw duur abonnement nemen met een telefoon er bij? En dus blijven mijn belminuten staan. Mocht ik ooit besluiten toch een ander abonnement te willen dan maak ik die minuten eerst wel op hoor. Ik heb er meestal zo rond de 400-500 staan dus zo schokkend is het niet.magneetje schreef:Maar als je overstapt naar een nieuw abonnement dan ben je die belminuten ook kwijt.Miepje1 schreef:Imaar die zijn ONBEPERKT houdbaar... .
wat heet duur? Galaxy Ace met 300 belminuten en 500 mb voor E 17,50 p/mnd met een contract voor 2 jaar, de garanties zijn verstrekt door de provider:)
Dat is dus 420 euro per 2 jaar. Mb's heb ik helemaal niet nodig, want ik gebruik het ding alleen als telefoon en voor af en toe een SMS.
Ik betaal 12,95 per maand = 310,80 in 2 jaar plus de telefoon. Is ongeveer het gelijke bedrag, terwijl mijn telefoon echt wel langer meegaat dan 2 jaar en ik bovendien mijn minuten hou.
Het is maar waar je voor kiest hoor.
Ik heb thuis een desktop voor het werk en de administratie en het beheren van een forum. Ik heb een tablet om lekker op de bank e.e.a. te kunnen doen, die hangt aan de wifi thuis en gaat mee op zakenreis als het nodig is. En een telefoon om mee te bellen. Fijn toch? Ik ben gelukkig niet zo'n verslaafde die overal en altijd wil kunnen mailen en mensen op de hoogte houden van wat ik doe. Heb ik het veel te druk voor
.
Ik betaal 12,95 per maand = 310,80 in 2 jaar plus de telefoon. Is ongeveer het gelijke bedrag, terwijl mijn telefoon echt wel langer meegaat dan 2 jaar en ik bovendien mijn minuten hou.
Het is maar waar je voor kiest hoor.
Ik heb thuis een desktop voor het werk en de administratie en het beheren van een forum. Ik heb een tablet om lekker op de bank e.e.a. te kunnen doen, die hangt aan de wifi thuis en gaat mee op zakenreis als het nodig is. En een telefoon om mee te bellen. Fijn toch? Ik ben gelukkig niet zo'n verslaafde die overal en altijd wil kunnen mailen en mensen op de hoogte houden van wat ik doe. Heb ik het veel te druk voor