LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opzeggen internet Tele2 bij ontevredenheid dienst
Opzeggen internet Tele2 bij ontevredenheid dienst
Beste,
Op 6 december heb ik bij Tele2 een contract, telefonisch, afgesloten voor een internetabonnement. De dienst zou op 21 december 2017 geleverd worden, echter waren er een aantal problemen vanuit Tele2, waardoor Tele2 onze internetdienst pas officieel op 2 januari 2018 heeft kunnen leveren. Echter na installatie van de modem, op 2 januari 2018, bleek dat het internet niet werkte, waartoe er nog een monteur van KPN moest langskomen om het netwerk gereed te maken. Deze is langsgekomen op 4 januari 2018 en heeft de benodigde acties ondernomen, dit betekent dat wij officieel het internet geleverd kregen per 4 januari 2018.
Nu blijkt dat de beloofde internetsnelheid van 30 mbp/s in de praktijk bij lange na niet wordt behaald. De internetsnelheid blijft steken op 6 mbp/s. Wij hebben op 5 januari 2018 meteen hierover contact opgenomen met Tele2. Daarin hebben wij aangegeven dat wij erg ontevreden zijn en wij het contract wensen te annuleren.
Tele2 beroept zich hier op de annuleringstermijn van 2 weken, welke volgens hen verstreken is, omdat het een dienst op afstand betreft. Zij geven aan dat die 2 weken ingaan op de dag van het afsluiten van het contract. Aangezien er sprake was van een maandelijks opzegtermijn bij onze voorgaande internetprovider houdt dit in de praktijk in dat mijn annuleringstermijn allang voorbij is voordat ik daadwerkelijk gebruik kan maken van de dienst. Persoonlijk vond ik dit nogal oneerlijk, omdat ik compleet ontevreden ben over de dienst, dus ben ik op het internet op onderzoek gegaan.
Ik vond het volgende op internet: Tele2 heeft in theorie gelijk dat mijn "annuleringstermijn" verstreken is. Echter vond ik dat er in 2008 een rechtszaak was tussen een consument en Tele2 over precies hetzelfde probleem. De rechter heeft toen uitspraak gedaan over deze zaak, en de consument werd hier in gelijke gesteld. De rechter heeft het volgende uitgesproken: de bedenktijd bij een overeenkomst op afstand van televisie-, internet- en telefoniediensten gaat pas in nadat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft geleverd én toegang heeft verleend op het netwerk.
Ik heb met deze informatie weer contact gezocht met Tele2, maar zij negeren dit feit volledig en geven aan een monteur te kunnen sturen om naar het "probleem" te kijken. Het idee is volgens hen dat deze monteur moet gaan beslissen of mijn internet "voldoende snel" is of niet. Ik blijf erbij dat ik de overeenkomst wil annuleren, omdat ik ontevreden ben over de geleverde dienst. Daarnaast heb ik hier volgens jurisprudentie recht op annulering. Aangezien zij mijn wens compleet negeren en ik niets verder kan doen wil ik graag hier om hulp vragen. Heeft iemand enig idee hoe ik hier gebruik kan maken van het recht dat ik volgens de jurisprudentie heb?
Alvast bedankt.
Groeten,
Alna
Op 6 december heb ik bij Tele2 een contract, telefonisch, afgesloten voor een internetabonnement. De dienst zou op 21 december 2017 geleverd worden, echter waren er een aantal problemen vanuit Tele2, waardoor Tele2 onze internetdienst pas officieel op 2 januari 2018 heeft kunnen leveren. Echter na installatie van de modem, op 2 januari 2018, bleek dat het internet niet werkte, waartoe er nog een monteur van KPN moest langskomen om het netwerk gereed te maken. Deze is langsgekomen op 4 januari 2018 en heeft de benodigde acties ondernomen, dit betekent dat wij officieel het internet geleverd kregen per 4 januari 2018.
Nu blijkt dat de beloofde internetsnelheid van 30 mbp/s in de praktijk bij lange na niet wordt behaald. De internetsnelheid blijft steken op 6 mbp/s. Wij hebben op 5 januari 2018 meteen hierover contact opgenomen met Tele2. Daarin hebben wij aangegeven dat wij erg ontevreden zijn en wij het contract wensen te annuleren.
Tele2 beroept zich hier op de annuleringstermijn van 2 weken, welke volgens hen verstreken is, omdat het een dienst op afstand betreft. Zij geven aan dat die 2 weken ingaan op de dag van het afsluiten van het contract. Aangezien er sprake was van een maandelijks opzegtermijn bij onze voorgaande internetprovider houdt dit in de praktijk in dat mijn annuleringstermijn allang voorbij is voordat ik daadwerkelijk gebruik kan maken van de dienst. Persoonlijk vond ik dit nogal oneerlijk, omdat ik compleet ontevreden ben over de dienst, dus ben ik op het internet op onderzoek gegaan.
Ik vond het volgende op internet: Tele2 heeft in theorie gelijk dat mijn "annuleringstermijn" verstreken is. Echter vond ik dat er in 2008 een rechtszaak was tussen een consument en Tele2 over precies hetzelfde probleem. De rechter heeft toen uitspraak gedaan over deze zaak, en de consument werd hier in gelijke gesteld. De rechter heeft het volgende uitgesproken: de bedenktijd bij een overeenkomst op afstand van televisie-, internet- en telefoniediensten gaat pas in nadat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft geleverd én toegang heeft verleend op het netwerk.
Ik heb met deze informatie weer contact gezocht met Tele2, maar zij negeren dit feit volledig en geven aan een monteur te kunnen sturen om naar het "probleem" te kijken. Het idee is volgens hen dat deze monteur moet gaan beslissen of mijn internet "voldoende snel" is of niet. Ik blijf erbij dat ik de overeenkomst wil annuleren, omdat ik ontevreden ben over de geleverde dienst. Daarnaast heb ik hier volgens jurisprudentie recht op annulering. Aangezien zij mijn wens compleet negeren en ik niets verder kan doen wil ik graag hier om hulp vragen. Heeft iemand enig idee hoe ik hier gebruik kan maken van het recht dat ik volgens de jurisprudentie heb?
Alvast bedankt.
Groeten,
Alna
-
Re: Opzeggen internet Tele2 bij ontevredenheid dienst
Als u een product koopt (zoals een tv) gaat de bedenktijd in op het moment dat deze geleverd wordt. U neemt nu een dienst af en deze bedenktijd gaat in vanaf het moment van aanvraag. U mag dus niet eerst 2 weken gaan internetten voordat u bepaald of u blijft of niet.
Tele2 kent ook geen gegarandeerde snelheden. U zal een abonnement hebben tot 30mb/s. 6mbp/s is flink trager en belangrijker is om te weten waardoor dat komt. Komt er wel voldoende signaal binnen, werkt de bekabeling/wifi binnen niet goed? Er zijn verschillende zaken waardoor er vertraging optreed. U zal Tele2 de kans moeten geven om, mits dat in hun bereik ligt, een hogere snelheid te geven. Ligt het probleem na de modem bent u daar zelf verantwoordelijk voor.
Dus niet meteen opzeggen, maar ga op zoek naar de oorzaak van de lage snelheid.
Tele2 kent ook geen gegarandeerde snelheden. U zal een abonnement hebben tot 30mb/s. 6mbp/s is flink trager en belangrijker is om te weten waardoor dat komt. Komt er wel voldoende signaal binnen, werkt de bekabeling/wifi binnen niet goed? Er zijn verschillende zaken waardoor er vertraging optreed. U zal Tele2 de kans moeten geven om, mits dat in hun bereik ligt, een hogere snelheid te geven. Ligt het probleem na de modem bent u daar zelf verantwoordelijk voor.
Dus niet meteen opzeggen, maar ga op zoek naar de oorzaak van de lage snelheid.
Soms kan je beter internet met kabel hebben ipv wifi. meet je verschillende waarden eens.
TS heeft een uitspraak gevonden waarin de rechter juist zegt dat bedenktermijn ingaat nadat TS toegang heeft tot de dienst. Dus niet bij aanvraag.NeoDutchio schreef: Als u een product koopt (zoals een tv) gaat de bedenktijd in op het moment dat deze geleverd wordt. U neemt nu een dienst af en deze bedenktijd gaat in vanaf het moment van aanvraag. U mag dus niet eerst 2 weken gaan internetten voordat u bepaald of u blijft of niet.
Bovendien gaat de vergelijking die u maakt met de TV niet op want u geeft aan dat de bedenktijd is op moment van levering. Bij een dienst zou dit dus moeten zijn, op moment van levering van de dienst.... en dat is op het moment dat je kan internetten. Bij uw vergelijking zou het moment van bedenktijd ingaan bij kopen van de tv.
@TS
- Heeft u uw snelheid gemeten met een computer die d.m.v. de meegeleverde ethernetkabel is verbonden met de modem en is de modem verbonden met de meegeleverde kabel op het punt waar de kpn kabel binnenkomt?
- En is de snelheid haalbaar op uw adres? Kan u hier controleren: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
@alna92. U heeft geen internetsnelheid 30mb/sec. bij Tele2 afgesloten, maar een snelheid TOT 30 mb/sec. Dat kleine woordje "tot" maakt het cruciale verschil. 30mb/sec. is de snelheid in de dichtstbijzijnde telefooncentrale die voor u klaar staat. Echter, hoe verder u van de telefooncentrale woont, hoe groter het snelheidsverlies tot aan uw huisadres. Daar kan Tele2 niets aan doen. Dit verschijnsel van snelheidsverlies bij internet over een telefoonkabel is overal terug te vinden op het internet. Op diverse sites kunt u zien hoever uw huisadres verwijderd is van de telefooncentrale en hoe groot het snelheidsverlies daardoor is. Ik spreek uit ervaring omdat ik ca. 2350 meter van de dichtsbijzijnde telefooncentrale woon en daardoor zoveel snelheidsverlies had dat ook ik Tele2 als klant verlaten heb.
Helaas voor u slaagt u met het argument "te lage snelheid" dus niet om uw abonnement op legale wijze bij Tele2 op te zeggen. U zult uw abonnementsduur dus uit moeten zitten, tijdig opzeggen (staat in de voorwaarden) en daarna op een andere techniek (coaxkabel of glasvezel) over moeten stappen om een hogere internetsnelheid op uw huisadres te verkrijgen.
Helaas voor u slaagt u met het argument "te lage snelheid" dus niet om uw abonnement op legale wijze bij Tele2 op te zeggen. U zult uw abonnementsduur dus uit moeten zitten, tijdig opzeggen (staat in de voorwaarden) en daarna op een andere techniek (coaxkabel of glasvezel) over moeten stappen om een hogere internetsnelheid op uw huisadres te verkrijgen.
Is de snelheid 6 MB per seconde of 6 MBit? 6 MB is namelijk 48 MBit en aangezien in die contracten altijd de snelheid in MBit beschreven staat, dan zou 6 MB dus meer zijn dan de 30 MBit in het contract.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO9358snuffel1 schreef:Ik vraag me af waar u dit vonnis heeft gevonden want ik kan het niet terug vinden.de bedenktijd bij een overeenkomst op afstand van televisie-, internet- en telefoniediensten gaat pas in nadat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft geleverd én toegang heeft verleend op het netwerk.
-
Je kunt een klacht indienen bij de geschillen commissie en verwijzen naar deze uitspraak, een optie daarna is om naar de rechtbank te gaan en te kijken of deze rechter ook dit oordeel velt. Let wel het gaat hierom een uitspraak van de kantonrechter en niet van een hoger beroep e.d.Alna92 schreef:Heeft iemand enig idee hoe ik hier gebruik kan maken van het recht dat ik volgens de jurisprudentie heb?
Tele2 zal echter niet op basis van enkel 1 uitspraak van 7 jaar geleden afwijken van hetgeen ze leveren, namelijk een dienst.
Bij het afsluiten krijgt u een indicatie van de snelheid, deze is erg accuraat tegenwoordig. Zoals al door andere gemeld, zijn verbindingen via DSL altijd tot snelheden. Dit heeft niets met de capaciteit van DSL te maken maar met de afstand tussen uw woning en de centrale/wijkkast, deze afstand bepaald de snelheid van de verbinding. Bij coax bepaald het aantal verbindingen de snelheid, maar hier spreek je van overboeking. Bij DSL is er door de komst van glasvezel tot de centrale geen sprake meer van overboeking.
Mijn snelheid nu 24,7 maar ik zit in deze vakantie periode tussen de buur kinderen op KPN netwerk ook wel eens rond de 8.
Ja, de snelheid is nu 6.00 uur in ochtend goed maar straks als vele weer online gaan is dat over vanmiddag.
De snelheid is afhankelijk hoeveel buren KPN verbinding hebben in die wijk en of je buren online gaan of niet.
Ziggo is duurder en sneller maar ook daar schommelingen hoewel wel minder terugval.
De goedkope Telfort is trager dan Ziggo en voor mijn genoeg.
Ja, de snelheid is nu 6.00 uur in ochtend goed maar straks als vele weer online gaan is dat over vanmiddag.
De snelheid is afhankelijk hoeveel buren KPN verbinding hebben in die wijk en of je buren online gaan of niet.
Ziggo is duurder en sneller maar ook daar schommelingen hoewel wel minder terugval.
-
Bij DSL wordt de snelheid niet beïnvloed door de buur kinderen, dit is technische onmogelijk omdat DSL (in tegenstelling tot kabel) een 1 op 1 verbinding is die daarna via een 10Gbit/s verbinding gaat. Als er al sprake is van overboeking dan haal je geen 8Mbit/s maar krijg je packetloss e.d. en is je verbinding eigenlijk niet bruikbaar. Dus al zou je verhaal kloppen dan moet je Telfort eens bellen want het komt 100% zeker niet door je buurkinderen.stofzuigertje schreef:Mijn snelheid nu 24,7 maar ik zit in deze vakantie periode tussen de buur kinderen op KPN netwerk ook wel eens rond de 8.
Telfort stuurde E mail terug.
KPN beweerde dat omdat er meer klanten dan gemiddeld in mijn straat zitten er teveel over de koperen draden gaat.
Zolang er geen glasvezel is zit ik in digitale file.
Wel vooraan vlak naast de wijk kast dus daarom zo hoog.
Meeste krijgen veel minder.
Maar bij afgelopen weekenden met 3 Kerstdagen en Oud & Nieuw was het weer trager.
Voor mijn YouTube voldoende maar als Linux Ubuntu gebruiker een klein blokje in taakbalk die de haalbare snelheid weergeeft!
Alleen als mijn partner en kleinkinderen beide smart TV's gebruiken word het echt slecht.
Omdat ik nu werkloos thuis zit kan ik elke nacht de krant digitaal lezen en doe bij matig signaal het gewoon later!
Maar tot 8 is voldoende voor meeste gebruik maar als ik de 2 kleinkinderen weer terug breng is mijn probleem opgelost.
Bij hun moeder/mijn dochter is Ziggo kabel en daar geen enkel probleem, maar Opa & Oma mogen ook wel eens wat doen.
Gezien de beperkingen van oude telefoon kabels van 1982 aangelegd die hier niet voor gemaakt zijn......
De rest van wijk is betere aangelegd maar ik zit gelukkig dicht bij kastje in de wijk....
Maar elders in straat is het soms minder dan 4 dus ik klaag niet.
KPN beweerde dat omdat er meer klanten dan gemiddeld in mijn straat zitten er teveel over de koperen draden gaat.
Zolang er geen glasvezel is zit ik in digitale file.
Wel vooraan vlak naast de wijk kast dus daarom zo hoog.
Meeste krijgen veel minder.
Maar bij afgelopen weekenden met 3 Kerstdagen en Oud & Nieuw was het weer trager.
Voor mijn YouTube voldoende maar als Linux Ubuntu gebruiker een klein blokje in taakbalk die de haalbare snelheid weergeeft!
Alleen als mijn partner en kleinkinderen beide smart TV's gebruiken word het echt slecht.
Omdat ik nu werkloos thuis zit kan ik elke nacht de krant digitaal lezen en doe bij matig signaal het gewoon later!
Maar tot 8 is voldoende voor meeste gebruik maar als ik de 2 kleinkinderen weer terug breng is mijn probleem opgelost.
Bij hun moeder/mijn dochter is Ziggo kabel en daar geen enkel probleem, maar Opa & Oma mogen ook wel eens wat doen.
Gezien de beperkingen van oude telefoon kabels van 1982 aangelegd die hier niet voor gemaakt zijn......
De rest van wijk is betere aangelegd maar ik zit gelukkig dicht bij kastje in de wijk....
Maar elders in straat is het soms minder dan 4 dus ik klaag niet.
TS wat is je postcode en huisnummer. Dan kunnen we meer zeggen over de te halen snelheid en mogelijke oorzaken als het daar onder zit