LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] veilig bankieren
veilig bankieren
Hallo,
Deze vraag gaat over veilig internetbankieren bij ABNAMRO.
De reden dat ik de vraag bij jullie stel, is het feit dat deze bank geen mogelijkheid biedt een vraag per e-mail te stellen.
Voor veilig bankieren is de eis voor bijvoorbeeld laptop dat Windows 7 geïnstalleerd moet zijn.
Voor Android geldt als eis van 4.1 actief moet zijn. Naar mijn gevoel komt dit overeen met Windows XP, aangezien Android op punt staat over te gaan van 8.1 naar 9.0.
Daarnaast heb ik de ervaring met SamsungAndoid 6.0.1 dat deze na 1 november 2016 geen beveiligingsupdate meer kent.
Is er een technische verklaring voor het opmerkelijke verschil tussen Windows en Android dat ABNAMRO hanteert ? Of is hier sprake van bancaire willekeur ?
Ik zie uw antwoord graag spoedig tegemoet.
b.v.d./m.v.g./piet tak
Deze vraag gaat over veilig internetbankieren bij ABNAMRO.
De reden dat ik de vraag bij jullie stel, is het feit dat deze bank geen mogelijkheid biedt een vraag per e-mail te stellen.
Voor veilig bankieren is de eis voor bijvoorbeeld laptop dat Windows 7 geïnstalleerd moet zijn.
Voor Android geldt als eis van 4.1 actief moet zijn. Naar mijn gevoel komt dit overeen met Windows XP, aangezien Android op punt staat over te gaan van 8.1 naar 9.0.
Daarnaast heb ik de ervaring met SamsungAndoid 6.0.1 dat deze na 1 november 2016 geen beveiligingsupdate meer kent.
Is er een technische verklaring voor het opmerkelijke verschil tussen Windows en Android dat ABNAMRO hanteert ? Of is hier sprake van bancaire willekeur ?
Ik zie uw antwoord graag spoedig tegemoet.
b.v.d./m.v.g./piet tak
Re: veilig bankieren
Omdat android 4.1.1 nog wel dusdanig 'recent' (6 jaar oud, i know) is dat alle standaard apps er nog opdraaien en de ABN AMRO zijn app voor dat platform nog wel kan beveiligen. Op android 3 draait al heel veel niet meer. Maar ik verwacht dat het niet lang duurt voordat er minimaal android 5 op moet staan.
Met computers heb ik niet veel ervaring, maar microsoft geeft geen ondersteuning meer voor XP en het is makkelijk te kraken. Veel makkelijker dan een mobieltje. Een app is vanuit de ontwikkelaar veel makkelijker te beveiligen dan een URL. Ik kan niet helemaal goed uitleggen wat ik bedoel ben ik bang.
Volgens mij moet het een beetje in deze richting worden gezocht. Een app is uiteindelijk niet hetzelfde als een URL en werkt heel anders.
Met computers heb ik niet veel ervaring, maar microsoft geeft geen ondersteuning meer voor XP en het is makkelijk te kraken. Veel makkelijker dan een mobieltje. Een app is vanuit de ontwikkelaar veel makkelijker te beveiligen dan een URL. Ik kan niet helemaal goed uitleggen wat ik bedoel ben ik bang.
Volgens mij moet het een beetje in deze richting worden gezocht. Een app is uiteindelijk niet hetzelfde als een URL en werkt heel anders.
U kunt via de chat contact opnemen met ABN AMRO, hartstikke handig, krijgt u gelijk antwoord op uw vraag.
-
Android 4.1 is 11 jaar jonger dan Windows XP. Lijkt me niet vergelijkbaar. Toen XP uitkwam was er nog maar een paar jaar GSM, laat staan mobiel internet.
Een bankieren-app is wat anders dan internetbankieren. Bij een app kunnen ze zelf makkelijker een en ander aan extra beveiliging inbouwen terwijl ze bij bankieren via de browser veel meer afhankelijk zijn van het os en de browser.
Daar komt bij dat Windows XP al vier jaar niet meer ondersteund wordt en er, zeker in het criminele circuit, ongetwijfeld diverse lekken bekend zijn. Dat is niet echt een goede basis voor veilig bankieren.
Daar komt bij dat Windows XP al vier jaar niet meer ondersteund wordt en er, zeker in het criminele circuit, ongetwijfeld diverse lekken bekend zijn. Dat is niet echt een goede basis voor veilig bankieren.
-
En het antwoord is: we vinden Android veilig, en (bijvoorbeeld) Windows mobile nietLowieze schreef:U kunt via de chat contact opnemen met ABN AMRO, hartstikke handig, krijgt u gelijk antwoord op uw vraag.
-
Komische constatering als je verder gaat zoeken. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_( ... gssysteem) valt te lezen dat Android 4.4 sinds oktober 2014 niet meer wordt ondersteund. Nog erger: Android 6 wordt sinds oktober 2017 niet meer ondersteund. En als ik nu in de winkel een Samsung phone koop, welke versie van Android zit daar op?
Mijn Windows phone is onlangs nog naar Versie 1709 van Windows10 ge-update. Maar die oude Android software is veiliger!
Mijn Windows phone is onlangs nog naar Versie 1709 van Windows10 ge-update. Maar die oude Android software is veiliger!
Android 4.4.2 is prima maar de update naar 6.0 beter... en 7.0 mogelijk te traag voor oudere toestel uit 2014......
Maar Win 7 , dat is matige eisen.....
E mail, ik ga niet dat dure en bij mijn geblokkeerde 0900 nummer proberen en mail gewoon.... even beter kijken want ik krijg keurig alle info die ik vraag...
Soms na enkele dagen maar wel juiste antwoord bij een duidelijke vraag.
Maar Win 7 , dat is matige eisen.....
E mail, ik ga niet dat dure en bij mijn geblokkeerde 0900 nummer proberen en mail gewoon.... even beter kijken want ik krijg keurig alle info die ik vraag...
Soms na enkele dagen maar wel juiste antwoord bij een duidelijke vraag.
Android is net als iOS gebaseerd op Linux, en daardoor van zichzelf al veel veiliger dan Windhoos.
U kunt ook gewoon een Chromebook kopen: goedkoop, onmogelijk om een virus te krijgen, en nooit problemen met verouderde software of updates.
U kunt ook gewoon een Chromebook kopen: goedkoop, onmogelijk om een virus te krijgen, en nooit problemen met verouderde software of updates.
-
Er zit een verschil tussen ondersteuning en het krijgen van beveiligingsupdates updates. Android 4.4 heeft deze tot november 2017 gewoon gekregen. Je constatering is dus verkeerd.AndreDierick schreef:Komische constatering als je verder gaat zoeken. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_( ... gssysteem) valt te lezen dat Android 4.4 sinds oktober 2014 niet meer wordt ondersteund. Nog erger: Android 6 wordt sinds oktober 2017 niet meer ondersteund. En als ik nu in de winkel een Samsung phone koop, welke versie van Android zit daar op?
Voor Windows 7 komen ook geen updates meer, wel komen er nog regelmatig patches uit met beveiligingsupdates. Voor Windows XP is dit enige tijd geleden juist gestopt.
Los dat Android niet te vergelijken is met Windows maar eerder met Linux en net zoals de IPhone is het op zich veilig als je geen rare apps gaat downloaden.
-
Mag ik het geheel vertalen naar een simpele vraag: de banken creeeren nogal wat verhalen rond Veilig lntenet Bankieren. Wat zijn
de eisen die de individuele banken stellen aan de gebruiker zodat het door de Bank als Veilig wordt gezien?
Aspecten die daarbij een rol spelen:
• welke software platforms op PC (desktop en Notebook) worden geaccepteerd? Windows XP, Vista, 7, 10 (en dan daarvan de laatste versie?)?
• welke Internet Browsers zijn veilig? Edge, IE, Chrome, Firefox (en welke versies);
• voor de apps op Android: welke versie wordt geaccepteerd? Volgens dit verhaal https ://nl.wikipedia.org/wiki/Android_(besturingssysteem) wordt zelfs versie 6 niet meer up-to-date gehouden?
. welke versie van IOS is acceptabel?
• Voor welke versies van het OS worden de bankieren apps ondersteund?
• Mag een gebruiker (omdat voor zijn telefoon platform geen app meer beschikbaar is) via WIFI de Internet Bankieren pagina van de bank benaderen? En via openbaar WIFI (op vakantie)
Het lijken veel vragen, maar het zou voor de gemiddelde eindgebruiker handig zijn als een dergelijke publicatie (algemeen of per bank) beschikbaar zou zijn. Ik zoek me nu ongans naar de gegevens!
de eisen die de individuele banken stellen aan de gebruiker zodat het door de Bank als Veilig wordt gezien?
Aspecten die daarbij een rol spelen:
• welke software platforms op PC (desktop en Notebook) worden geaccepteerd? Windows XP, Vista, 7, 10 (en dan daarvan de laatste versie?)?
• welke Internet Browsers zijn veilig? Edge, IE, Chrome, Firefox (en welke versies);
• voor de apps op Android: welke versie wordt geaccepteerd? Volgens dit verhaal https ://nl.wikipedia.org/wiki/Android_(besturingssysteem) wordt zelfs versie 6 niet meer up-to-date gehouden?
. welke versie van IOS is acceptabel?
• Voor welke versies van het OS worden de bankieren apps ondersteund?
• Mag een gebruiker (omdat voor zijn telefoon platform geen app meer beschikbaar is) via WIFI de Internet Bankieren pagina van de bank benaderen? En via openbaar WIFI (op vakantie)
Het lijken veel vragen, maar het zou voor de gemiddelde eindgebruiker handig zijn als een dergelijke publicatie (algemeen of per bank) beschikbaar zou zijn. Ik zoek me nu ongans naar de gegevens!
-
AndreDierick schreef:Mag ik het geheel vertalen naar een simpele vraag: de banken creeeren nogal wat verhalen rond Veilig lntenet Bankieren. Wat zijn
Ik wacht nog steeds op antwoord. Slapen de banken? Of begint de afstand tussen de beslissers en de gebruikers te groot te worden?
Als ie antwoorden wilt, kun je beter op het juiste loket kloppen...
Maar dat is het juist, geen loket meer te vinden.Moneyman schreef:Als ie antwoorden wilt, kun je beter op het juiste loket kloppen...
-
Als je een antwoord van een bank wilt hebben zul je ook daar moeten aanbellen.
‘n stuk of 200 kantoren....ZeerPrivé schreef:Maar dat is het juist, geen loket meer te vinden.Moneyman schreef:Als ie antwoorden wilt, kun je beter op het juiste loket kloppen...
En vast wel een z.g. "website" op dat internet. Daar lees ik de laatste tijd steeds meer over in de courant.
-
Heb ik gedaan, zowel bij ABN als ING. Alleen: geen antwoord!Theotrucker schreef:Als je een antwoord van een bank wilt hebben zul je ook daar moeten aanbellen.