LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlogger vraagt flinke donatie aan kinderen voor 'shout-out'

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Marina74

Vlogger vraagt flinke donatie aan kinderen voor 'shout-out'

Ongelezen bericht door Marina74 »

Beste lezer,
Mijn zoon kijkt graag naar vlogger Joost bouhof. Nu zag ik dat er elke keer donaties (in twee dagen 50 euro) naar hem is gedaan. In ruil voor een shout out... een kind heeft geen idee wat hij precies overmaakt en deze vlogger van 21 weet heel goed wat hij doet. Geld aftroggelen bij kinderen. Ik zou graag een reactie willen hebben hoe ik hier meer mee kan doen om te voorkomen dat andere kinderen hier ook in trappen. Daarnaast vraag ik me af of dit überhaupt wel is toegestaan.

NeoDutchio

Re: Vlogger vraagt flinke donatie aan kinderen voor 'shout-out'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe oud is uw kind dan dat hij/zij zelfstandig geldzaken kan beheren en regelen? Wellicht is het dan eerst beter om een goed gesprek met uw kind aan te gaan aan wie je wel en geen geld overmaakt en dat geld niet vanzelf binnenkomt.
Je mag aan iedereen geld vragen. Als er echter een shoot out beloofd wordt moet dit wel waar gemaakt worden. Als dit niet gebeurd is het misleiding, danwel oplichting.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Als "het kind" de centjes met een krantenwijkje bij elkaar raapt en "zomaar € 100 uitgeeft en echt "jong" is, zou ik die vlogger eens een privé berichtje sturen. Als "het kind" kennelijk zonder problemen over € 100 uitgaven kan 'missen' dan ligt het anders. In elk geval zou ik een goed gesprek aangaan.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij zijn dit soort zaken vrij normaal voor Youtubers bijvoorbeeld via Patreon en Twitchstreamers, via Twitch of Patreon. Ik zie ook niet echt waarom donaties niet zouden mogen. Het is vaak juist de manier iemand te ondersteunen waarvan jij als kijken vind dat deze goede content maakt.

madfred

Ongelezen bericht door madfred »

Cro schreef:Volgens mij zijn dit soort zaken vrij normaal voor Youtubers bijvoorbeeld via Patreon en Twitchstreamers, via Twitch of Patreon. Ik zie ook niet echt waarom donaties niet zouden mogen. Het is vaak juist de manier iemand te ondersteunen waarvan jij als kijken vind dat deze goede content maakt.
Helemaal mee eens, als degene die de donaties overmaken volwassen zijn. Maar niet als dit nog kinderen zijn!

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Marina74 schreef:Beste lezer,
Mijn zoon kijkt graag naar vlogger Joost bouhof. Nu zag ik dat er elke keer donaties (in twee dagen 50 euro) naar hem is gedaan. In ruil voor een shout out... een kind heeft geen idee wat hij precies overmaakt en deze vlogger van 21 weet heel goed wat hij doet. Geld aftroggelen bij kinderen. Ik zou graag een reactie willen hebben hoe ik hier meer mee kan doen om te voorkomen dat andere kinderen hier ook in trappen. Daarnaast vraag ik me af of dit überhaupt wel is toegestaan.
Hoe oud is zoon en hoe is het geld overgemaakt? Als zoon 18 is en z'n eigen PayPal account heeft gebruikt maakt hij dat zelf wel uit en troggelt de vlogger geen geld af van "kinderen". Als zoon daarentegen 8 jaar oud is, bent u verantwoordelijk voor het feit dat hij uberhaupt online iets met geld kan doen.

In beide gevallen is het geen probleem van de vlogger.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Dit zal trouwen de pagina zijn waar het om gaat: https://www.twitch.tv/joost

Heeft inderdaad een doneren knop, zoals veel streamers. Wel met de volgende waarschuwing:
Heeey Dame of Derp! Super tof dat je op het punt staat om te doneren! Je helpt mij hier heel erg mee als YouTube / Streamer! Ik zal natuurlijk je berichtje voorlezen tijdens de stream en ik hou voor eeuwig van je. LET OP! Doneren is NIET verplicht!! Doe het dus alleen als je het echt zelf wilt! En GEDONNEERD = GEDONNEERD! Je kunt niet je geld terug vragen.
Lijkt me vrij duidelijk en weinig dubbelzinnig.
De standaard donatie is trouwens 5 euro, zoals volgens mij bij zo'n beetje iedere Twitch Streamer. Je kan dus niet zomaar 50 euro doneren zonder eigen input.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Marina74 schreef:Beste lezer,
Uw kind heeft kennelijk de beschikking over geld en kan dit zelfstandig besteden. Uw kind heeft ervoor gekozen om twee maal een shout-out te kopen. Waarom u de vlogger beschuldiogd van aftroggelen? Geen idee.

Wellicht een idee om wat meer toezicht te houden op uw kind en hem niet zelfstandig te laten beschikken over grote hoeveelheden geld?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Om even een compleet plaatje te krijgen: hoe is die € 50,00 betaald? Via een gekoppelde creditcard of betaalaccount bij bijvoorbeeld Paypal? En van wie was die rekening/ account? Hoe oud is je kind?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik las "Shoot-out" :shock: :shock: :shock: Vond het ook al een leuk idee :wink:

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Even voor de jongelui welke niet met de tijd meegaan onder ons, wat is een Shout-Out ?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brahms schreef:Even voor de jongelui welke niet met de tijd meegaan onder ons, wat is een Shout-Out ?
Een "Shout-Out" betekend dat de vlogger jouw berichtje voorleest tijdens zijn vlog.

Eva2626

Ongelezen bericht door Eva2626 »

Een donatie vragen via patreon of iets dergelijks is iets wat heel veel youtubers/streamers doen. Iedereen mag dan een zelf gekozen bedrag doneren om de youtuber te steunen. Als uw kind zijn eigen geldzaken regelt dan neem ik aan dat hij zelf mag weten wat hij met het geld doet.. Als uw kind nog jong is dan denk ik dat het verstandig is om met hem in gesprek te gaan en zijn geldzaken zelf even regelt. Maar de youtuber troggelt niemand af... het doneren van geld is gewoon een gift.

Marina74

Ongelezen bericht door Marina74 »

Beste lezers,
Mijn zoon is net 13. En ik vind ook dat hij oud genoeg is om te weten wat hij doet. In dit geval is hij oud en (on)wijs genoeg om te weten wat hij doet. Het gaat mij in dit geval niet direct om mijn eigen kind. Nogmaals zijn eigen fout aangezien wij hem meerdere keren hebben gewaarschuwd voor dit soort dingen. Het gaat mij om het geheel. Er zullen veel meer kinderen een donatie doen middels iDeal oid. Ik denk dat tegenwoordig veel kinderen op jonge leeftijd al beschikken over een bankrekening (digitaal betalen). Het gaat mij om het principe dat een vlogger kinderen vraagt om geld door
een shout-out (oplezen van hun naam) te beloven terwijl die zelfde vlogger al ruim betaald wordt voor alle abonnees die hij/zij heeft. En al is het maar 0,50 p keer. De vlogger verdient makkelijk geld over de rug van kinderen. De vraag is of dit mag of niet... daar ben ik benieuwd naar. Niet of mijn zoon zijn geld terug krijgt want dit is zijn eigen domme fout .....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan is het simpel. Ja, dit mag (natuurlijk).

Je leert je zoon ook om niet bij iedere winkel z’n portemonnee leeg te schudden. Waarom zou dat online anders zijn?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marina74 schreef:Terwijl die zelfde vlogger al ruim betaald wordt voor alle abonnees die hij/zij heeft.
Twitch betaald je uit op het aantal views (ongeveer EUR 1,00 per 1000 views), dus dat ruim betaald worden valt wel mee, daarvoor heb je echt honderd duizende viewers nodig. In Nederland zijn er maar een klein aantal die rond kunnen komen van het vloggen.
Marina74 schreef: En al is het maar 0,50 p keer. De vlogger verdient makkelijk geld over de rug van kinderen.
Maar dat is wel hoe het leven werkt, deze vlogger (veelal hobbyisten) verdienen een zakcentje door deze donaties. Zij "werken" en o.a. uw kind geniet hier van, waarom zou hier geen vergoeding tegen over staan?
Marina74 schreef: De vraag is of dit mag of niet... daar ben ik benieuwd naar. Niet of mijn zoon zijn geld terug krijgt want dit is zijn eigen domme fout .....
Ja natuurlijk mag dit. Niemand verplicht uw zoon (of anderen) om te betalen je kunt ook gratis kijken en niet je naam horen in de stream.

Gesloten