LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom moet ik alles opgegeven?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Rinustp

Waarom moet ik alles opgegeven?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Vandaag wilde ik lid worden van de Woonbond. Alles netjes ingevuld. Ook dat mijn kosten jaarlijks afgeschreven mogen worden. Toch moet ik voor het eerste jaar apart betalen. Ik begrijp hier niets van. Klik op contact om aan de Woonbond te vragen hoe dat zit en hoe ik het beste lid kan worden. Want ik heb de inschrijving afgebroken omdat ik die methode niet begrijp en niet vertrouw.

En dan komt het. En hier gaat mijn topic over:

Om die vraag te kunnen stellen moet ik een compleet webformulier invullen. Mijn naw gegevens telefoonnummer, -e-mail, alles moet ik invullen. Ik begrijp dit nooit.
Er zijn meer bedrijven die alles van je willen weten terwijl je gewoon via e-mail een vraag wilt stellen.
Zeker tegenwoordig met de nieuwe wet op privacy vind ik dit een heel rare voorwaarde.

Ik heb dit al vaker meegemaakt en breek dan af. Net zoals ik dat vanavond bij de woonbond heb gedaan.
Het is van de gekke. Als ik naar een fysieke winkel ga met een simpele vraag hoef ik toch ook niet eerst al mijn persoonlijke gegevens te verstrekken voordat zij een antwoord geven? Waarom via internet wel? Wat gaan ze met die gegevens doen?
Dus om een antwoord op mijn vraag te krijgen moet ik eerst de algemene voorwaarden en daarna nog de privacyvoorwaarden lezen en pas dan kan ik weten wat ze met mijn gegevens gaan doen en kan ik besluiten of ik die vraag stel of niet.

Pas als ik lid wil worden is het tijd genoeg om al mijn gegevens door te geven. Niet eerder. Ik heb zelf een webwinkel met een contactformulier. Als iemand een vraag wil stellen volstaat een e-mailadres (voor het antwoord) en een naam. Daarna zie ik wel of die persoon meer wil of niet.

Hier zou Radar ook wel eens aandacht aan kunnen besteden want ik denk dat er meer mensen met die vraag lopen. Net zoals iedereen altijd maar kopietjes van je identiteitsbewijs maken.
Dan zal er wellicht iemand reageren met :'Heb jij dan iets te verbergen'?
Ja, ik heb veel te verbergen. En dat wil ik graag zoveel mogelijk bij me houden.

Wat vinden jullie van hetgeen ik hier aankaart? Moet dat niet veranderen?

mahadma

Re: Waarom moet ik alles opgegeven?

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik neem toch effe aan dat die woonbond ook een telefoonnummer of een algemeen "info (at) ........." adres hebben. Dus even bellen en dan of de vraag beantwoord krijgen of het algemene email adres vragen.

1 seconde googelen leert:

Receptie
De receptie (020 551 77 00) is telefonisch bereikbaar op:
maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 16.00 uur
vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur

Rinustp

Het gaat niet over of ik de woonbond kan bereiken of niet. Het gaat over de eisen die ze stellen bij het invullen van het contactformulier terwijl je een simpele vraag hebt. En zij zijn niet de enige.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Rinustp schreef:Vandaag wilde ik lid worden van de Woonbond. Alles netjes ingevuld. Ook dat mijn kosten jaarlijks afgeschreven mogen worden. Toch moet ik voor het eerste jaar apart betalen. Ik begrijp hier niets van. Klik op contact om aan de Woonbond te vragen hoe dat zit en hoe ik het beste lid kan worden. Want ik heb de inschrijving afgebroken omdat ik die methode niet begrijp en niet vertrouw.

En dan komt het. En hier gaat mijn topic over:

Om die vraag te kunnen stellen moet ik een compleet webformulier invullen. Mijn naw gegevens telefoonnummer, -e-mail, alles moet ik invullen. Ik begrijp dit nooit.
Er zijn meer bedrijven die alles van je willen weten terwijl je gewoon via e-mail een vraag wilt stellen.
Zeker tegenwoordig met de nieuwe wet op privacy vind ik dit een heel rare voorwaarde.

Ik heb dit al vaker meegemaakt en breek dan af. Net zoals ik dat vanavond bij de woonbond heb gedaan.
Het is van de gekke. Als ik naar een fysieke winkel ga met een simpele vraag hoef ik toch ook niet eerst al mijn persoonlijke gegevens te verstrekken voordat zij een antwoord geven? Waarom via internet wel? Wat gaan ze met die gegevens doen?
Dus om een antwoord op mijn vraag te krijgen moet ik eerst de algemene voorwaarden en daarna nog de privacyvoorwaarden lezen en pas dan kan ik weten wat ze met mijn gegevens gaan doen en kan ik besluiten of ik die vraag stel of niet.

Pas als ik lid wil worden is het tijd genoeg om al mijn gegevens door te geven. Niet eerder. Ik heb zelf een webwinkel met een contactformulier. Als iemand een vraag wil stellen volstaat een e-mailadres (voor het antwoord) en een naam. Daarna zie ik wel of die persoon meer wil of niet.

Hier zou Radar ook wel eens aandacht aan kunnen besteden want ik denk dat er meer mensen met die vraag lopen. Net zoals iedereen altijd maar kopietjes van je identiteitsbewijs maken.
Dan zal er wellicht iemand reageren met :'Heb jij dan iets te verbergen'?
Ja, ik heb veel te verbergen. En dat wil ik graag zoveel mogelijk bij me houden.

Wat vinden jullie van hetgeen ik hier aankaart? Moet dat niet veranderen?
Ik snap je punt best wel. Maar waarom moet Radar daar aandacht aan besteden? Er is juist een privacy-waakhond. Je zou het beste met hen contact op kunnen nemen. Het gaat om de 'Autoriteit Persoonsgegevens' Zie: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik geef zelf minimaal gegevens op en anders ga ik bellen oid of via chat opties wat vragen. Het fenomeen komt wel vaker voor, maar dat kan je als je een beetje creatief bent wel omzeilen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u wilt lid worden, u wilt alleen weten waarom u de eerste keer zelf moet betalen, terwijl het later met automatische incasso kan? Dus omdat u iets niet snapt, gaat u moeilijk zitten doen over een contact formulier, terwijl u straks wel die gegevens gaat verstrekken?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:Maar u wilt lid worden, u wilt alleen weten waarom u de eerste keer zelf moet betalen, terwijl het later met automatische incasso kan? Dus omdat u iets niet snapt, gaat u moeilijk zitten doen over een contact formulier, terwijl u straks wel die gegevens gaat verstrekken?
Schijnbaar mis je het punt Lady1234, veel mensen snappen weinig van privacy.

Het gaat erom dat de Woonbond bij een vraag (niet relevant welke vraag) voor een niet lid all deze gegevens verplicht wilt ontvangen terwijl het niet duidelijk is wat ze met deze gegevens doen. Dit mag volgens de nieuwe AVG wetgeving niet meer en is ook niet noodzakelijk.

Bedrijven mogen dergelijke gegevens niet meer vragen sinds afgelopen vrijdag als er niet direct een noodzaak voor is. TS stelt een concreet voorbeeld dat deze gegevens niet noodzakelijk zijn voor hetgeen hij wilt bereiken.

Veel bedrijven moeten de regelgeving rond de nieuwe wet nog doornemen en de woonbond is duidelijk 1 van de bedrijven die de wet nog niet heeft doorgevoerd op hun contact formulier.

Om TS nu direct te verwijzen naar de autoriteiten is een stap te ver. Hij kan ook gewoon een mailtje sturen naar [email protected] wat als alternatief voor het webformulier wordt genoemd op hun website en naast zijn vraag, die simpel te beantwoorden is, ook dit ter sprake brengen.

Rinustp

Dit is heel goed begrepen en precies wat ik bedoel.

Ik hoef de woonbond niet aan te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ik heb niets tegen de woonbond. Het gaat er inderdaad om dat bedrijven allerlei niet relevante (persoonlijke) informatie vragen terwijl je gewoon een algemene vraag wilt stellen.
Zelfs bij een vraag waarbij je een gepersonaliseerd (het toverwoord tegenwoordig voor het verzamelen van data) antwoord mag verwachten is het nog niet nodig om veel persoonlijke informatie te verstrekken.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar vrijdag was nog wel heel kort geleden.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

Lady1234 schreef:Maar vrijdag was nog wel heel kort geleden.
Daarom ben je de afgelopen weken ook al doodgegooid met mailtjes. Tenminste, ik. Dat jij dat ook hebt meegemaakt is een aanname van mij. Per die datum ging het in, en hoorde de zaken per die datum geregeld te zijn. Daarna kunnen webbased-ondernemers een serieuze boete krijgen. Dus ook vandaag.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Aangezien het bij de Woonbond om de belangen van jou als huurder gaat, en de regels van gemeente tot gemeente (kunnen) verschillen, is het voor de meeste vragen nogal van belang wat je woont. Het lijkt mij daarom niet vreemd dat standaard hierom gevraagd wordt.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je een vraag stelt via een formulier kan deze vraag overal over gaan. De kans is groot dat ze jou als klant/lid moeten kunnen opzoeken. Je moet eens weten hoe vaak het lidmaatschap op de naam van de ene partner staat en een vraag wordt gesteld op naam van de andere partner. Vandaar het adres. Verder vragen ze om het telefoonnummer en email. Dat lijkt mij wel handig om u ook antwoord te kunnen geven (indien er een typefout zit in een van beiden)

Die vragen zijn echt wel nodig en zullen onder de avg echt niet verdwijnen.

Verder lijkt het mij vooral spijkers op laag water zoeken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind dat je theoretisch bekeken zeker "een punt hebt", echter zijn er valide praktische redenen zoals hierboven geschetst, die het vragen om/hebben van, NAW noodzakelijk maken door de woonbond. Idem bijvoorbeeld het huidige Ziggo, dat bestaat uit een "oud" Ziggo (v/h @home) en UPC deel, en die netwerken waren subtiel verschillend, wat betekent dat het voor hen bijvoorbeeld nodig is om te weten waar je woont, om bepaalde problemen op te kunnen lossen.

Goede nieuws is dat door de recent van kracht geworden AVG, bedrijven deze gegevens enkel mogen gebruiken voor een duidelijk vooraf aangegeven doel, deze niet zomaar mogen doorverkopen, en nadat ze zijn gebruikt voor het afgesprokene, verwijderd moeten worden.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

crazyme schreef:Wanneer je een vraag stelt via een formulier kan deze vraag overal over gaan. De kans is groot dat ze jou als klant/lid moeten kunnen opzoeken. Je moet eens weten hoe vaak het lidmaatschap op de naam van de ene partner staat en een vraag wordt gesteld op naam van de andere partner. Vandaar het adres. Verder vragen ze om het telefoonnummer en email. Dat lijkt mij wel handig om u ook antwoord te kunnen geven (indien er een typefout zit in een van beiden). Die vragen zijn echt wel nodig en zullen onder de avg echt niet verdwijnen.
Die vragen moet verdwijnen als verplichting, voor een niet lid zijn deze vragen niet relevant en dienen geen doel en dan mogen ze niet meer gesteld worden. Los dat er nergens op de website staat hoe ze met deze gegevens omgaan.
crazyme schreef:Verder lijkt het mij vooral spijkers op laag water zoeken.
Het kan geen kwaad organisaties als de woonbond bewust te maken van de nieuwe regelgeving. Veelal is het bij bedrijven geen bewuste schending, maar zijn ze zich niet bewust wat de gevaren zijn van dergelijke gegevens verzamelen.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef: Het kan geen kwaad organisaties als de woonbond bewust te maken van de nieuwe regelgeving. Veelal is het bij bedrijven geen bewuste schending, maar zijn ze zich niet bewust wat de gevaren zijn van dergelijke gegevens verzamelen.
En wat zijn die 'gevaren' dan?
Dit klinkt een beetje als bangmakerij.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

die 'gevaren' zijn er ook niet.
De woonbond zal een goede reden moeten hebben om deze gegevens te verzamelen en bewaren en moeten kunnen uitleggen aan de desbetreffende autoriteit waarom ze deze gegevens nodig hebben. Als ze deze reden kunnen geven, dan is er niets mis met het formulier.

Rinustp

kweenie schreef:Aangezien het bij de Woonbond om de belangen van jou als huurder gaat, en de regels van gemeente tot gemeente (kunnen) verschillen, is het voor de meeste vragen nogal van belang wat je woont. Het lijkt mij daarom niet vreemd dat standaard hierom gevraagd wordt.
Ik heb geen problemen met mijn verhuurder maar wil gewoon lid worden zoals je dat ook bij een vakbond kunt doen. Ik verwacht wel problemen maar niet over mijn (huur)huis maar dat van mijn onlangs overleden zuster waarvan ik probeer de afhandeling te verzorgen. Dat is ook in een andere gemeente. Dus bovenstaand quote is dan al niet meer van toepassing.

Het gaat mij niet over de privacywet die vrijdag is ingegaan. Want daar geloof ik niet in. Het gaat mij over de zin of de onzin bij het verzamelen van (persoons)gegevens in het algemeen. (De woonbond is slechts een voorbeeld).

Ik krijg steeds meer de indruk dat bedrijven en instanties hier niet over nadenken maar gewoon zoveel mogelijk verzamelen en later maar bekijken of ze er iets mee (kunnen) doen. Intussen liggen wel je gegevens op straat. En daar kunnen ze gemakkelijk gevonden worden door criminelen (hackers). En die gaan er anders mee om.

Ik probeer mijn persoonlijke gegevens op zo min mogelijk plekken neer te leggen maar op deze manier heb je daar nog nauwelijks controle over.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik krijg steeds meer de indruk dat bedrijven en instanties hier niet over nadenken maar gewoon zoveel mogelijk verzamelen en later maar bekijken of ze er iets mee (kunnen) doen.
Het is eerder zo dat steeds vaker mensen de reacties van organisaties als argument gebruiken om iets te doen of juist te laten. En daar later weet op worden aangesproken. Als organisatie wil/moet je daarom de vragen/reacties/antwoorden goed kunnen archiveren en kunnen terugvinden als daaraan wordt gerappelleerd.

Gesloten