LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] XMSNET verandert vast ip zonder bericht

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Faye1971

Re: XMSNET verandert vast ip zonder bericht

Ongelezen bericht door Faye1971 »

sjohie schreef:
graanvaarder schreef:Het IP adres van Radar is 145.58.35.28 is dat ook een dynamisch adres ?
Wat is het voordeel van een vast IP adres eigenlijk ?
Nee dat is een vast ip-adres, dat durf ik ten minste wel met 99% zekerheid te zeggen. 1 van de voordelen is dat je een vast "adres" hebt, waar je bijvoorbeeld radar.nl, radar.be, radar.de, en radar.se allemaal naar toe kan laten verwijzen, waarbij je mensen op basis van de extensie gelijk een pagina in hun eigen taal kan geven. Dus dus .be krijgt een Nederlandstalige pagina, .de een Duitse, en .se de Zweedse, maar allemaal komen ze uit op een pagina op internationale .com site. Dat doet bijvoorbeeld een KLM, en ook een Philips.

Ander voordeel voor professionals is dat je servers direct kan laten praten met elkaar, terwijl als je dat via de domeinnamen, dus van radar.nl <--> radar.be doet je ook ergens anders uit kan komen. De vertaling van radar.nl naarhet ip-adres van de server wordt door een tussenligend iets, genaamd een DNS server gedaan, die vertaald radar.nl dus naar 145.58.35.28. Maar zo'n DNS server kan een zwakke schakel zijn, als ik daar als hacker radar.nl ineens laat wijzen naar een ander ip-adres, kan ik allerlei rottigheid uithalen.

En de reden waarom particuliere abonnementen meestal een dynamisch ip-adres hebben, is oa omdat die verzameling eindig is, en simpelweg op begint te raken. En schaars = duur, dus laat men een consument er tegenwoordig extra voor betalen. Op dit moment is IPv4 de veruit de meest gebruikte variant, maar die voorraad raakt op. Daarom wordt er achter de schermen al een poosje gewerkt met IPv6, met zo belachelijk veel ip-adressen dat we daar wel weer een poosje mee vooruit kunnen.

Nou is het zo dat veel providers dus dynamische adressen uitgeven aan particuliere klanten, maar deze niet elke dag verversen, soms kan het 1x per 4 maanden oid zijn, zoals ik bij Ziggo heb bijvoorbeeld. Dat kan de indruk van een vast ip-adres geven.

De voordelen van een vast IP-adres voor een particulier zijn er ook, bijvoorbeeld als je een NAS hebt vanwaar je je vakantiefoto's wilt delen met vrienden, of als je een eigen servertje draait. (iets waar providers overigens ook van gaan fronsen, want dan schuif je al een aardig eind op richting wat bedrijven doen)

En sommige ZZP-ers nemen consumenten glasvezel om te gebruiken voor hun bedrijfje, en komen knel in dit soort situaties, want er zijn dus wel degelijk verschillen tussen particuliere en zakelijke verbindingen.
Bedankt voor je reactie, het is mij iets duidelijker geworden :D

ericvanb

Ongelezen bericht door ericvanb »

Beste,

Ik heb zelf het zelfde probleem met XMS,ook ik heb er voor betaald en op het laatste moment zag ik een mailtje staan over het IP adres.
Maar ondanks dat ze zeggen dat hij nu vast is werkt het niet , moet op DHCP blijven staan anders geen internet.
Maar wat werkt er nog wel na de overgang , probeer eens de helpdesk te bellen , of het gratis proefpakket HBO wat niet werkt uit te vinken voordat je elke maand kan gaan betalen lukt niet.
Moet je voor de aardigheid eens wat extra te nemen rara dat werkt wel.
Laten we hopen dat ze hun klanten eens serieus gaan nemen en nakomen wat er allemaal word belooft.

Gr Eric

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat moet op dhcp blijven staan ?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Wat moet op dhcp blijven staan ?

Het ip adres :lol:

bprosman

WELK IP adres, dat van het modem of van de PC. Overigens kan een "vast" IP adres uitdelen ook prima via DHCP hoor, dat wordt in grotere netwerken wel vaker gedaan.

ciske

Ik heb geen idee bprosman, klachten genoeg hierover te lezen op tweaker.

bprosman

Ik lees vooral een hoop aanloopproblemen die er 10 jaar geleden met @Home ook waren.
Wat ik ook lees is dat ze de vaste IP adressen in een andere range hebben gezet, dat is even lastig als je het niet weet maar niet onoverkomelijk, verder bieden ze nog steeds vaste IP adressen aan. Overigens zegt XMs dat wel gecommuniceerd te hebben aan de bezitters van een vast IP adres.
Internet

Krijg ik een vast IP-adres bij XMS?
XMS heeft 2 verschillende glasvezelkastjes, waarbij het protocol m.b.t. het uitreiken van ip-adressen ook verschilt.

Heeft u een Packet Front glasvezelkastje dan krijgt u standaard geen vast IP adres maar een dynamisch IP adres toegewezen. U kunt via 'Mijn XMS' een statisch IP-adres aanvragen. Dit kost eenmalig €24,95 en zal dan binnen een paar minuten actief zijn.

Heeft u een Genexis glasvezelkastje dan krijgt u altijd middels dhcp een ip-adres toegewezen. In...

Overgang

Wat betekent het voor mijn instellingen?

In de periode 6- 16 november vinden er ook wijzigingen aan onze IP-ranges plaats. Het merendeel van de klanten heeft geen vast ip adres en zal hiervan weinig hinder ondervinden. De timing per plaats zal begin november op de pagina komen. Nb klanten met een vast ip adres ontvangen apart informatie over de impact van de wijziging van het ip-adres.

ciske

verder bieden ze nog steeds vaste IP adressen aan.
Zover ik gelezen heb, waren ze daar nog niet aan toe, bij dat xms dan, voor de rest lees ik dat het daar een behoorlijk zootje is.

Aanloop problemen lijkt mij niet dat het is, schijnt dat ze al een jaartje of 6 bestaan.

bprosman

Of niet alle klanten snappen het principe van een vast IP adres uitdelen via DHCP.
voor de rest lees ik dat het daar een behoorlijk zootje is.
Nieuw bedrijf, zoals ik al schreeft, dat was bij @Home 10 jaar geleden ook.

ciske

Niks nieuw, dat ben je het 1 ste jaar , niet na 6 jaar.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

bprosman schreef:Of niet alle klanten snappen het principe van een vast IP adres uitdelen via DHCP.
Ik denk dat bprosman de spijker op zijn kop slaat.

Wanneer je de techniek niet snapt moet je geen commentaar geven (maar uitleg vragen).

ciske

crazyme schreef: Ik denk dat bprosman de spijker op zijn kop slaat.

Wanneer je de techniek niet snapt moet je geen commentaar geven (maar uitleg vragen).

Denk dat jij eens op het tweaker forum moet gaan lezen, dan snap je de klachten.

crazyme

ciske schreef:
crazyme schreef: Ik denk dat bprosman de spijker op zijn kop slaat.

Denk dat jij eens op het tweaker forum moet gaan lezen, dan snap je de klachten.
Ik zou niet weten waarom ik op een ander forum naar problemen moet gaan zoeken.

De klacht is hier duidelijk genoeg naar voren gebracht en duidelijk genoeg behandeld.

ciske

crazyme schreef: Ik zou niet weten waarom ik op een ander forum naar problemen moet gaan zoeken.

De klacht is hier duidelijk genoeg naar voren gebracht en duidelijk genoeg behandeld.

Joh , van mij hoef je niks, je weet niet eens waar je het over hebt.

crazyme

ciske schreef:
crazyme schreef: Ik zou niet weten waarom ik op een ander forum naar problemen moet gaan zoeken.

Joh , van mij hoef je niks, je weet niet eens waar je het over hebt.
Nee, ik heb geen idee. net als sjohie, bprosman, faye1975 zeker. Alleen ciske snapt het.

ciske

Ik heb het over jou, maar voor de rest....zal me een worst wezen.

ericvanb

Ongelezen bericht door ericvanb »

Bprosman,

Ik bedoel,in mijn router kan ik niet mijn vaste ip aanvinken moet op automatisch DHCP blijven staan anders werkt niets meer.
Dus ik weet niet wat er voor de rest een problemen er allemaal worden gemaakt door diverse mensen.
En als je belt of mailt of uitleg vraagd bij XMS na de overgang heb je er nog een probleem bij !.

Mzl,

bprosman

Ik bedoel,in mijn router kan ik niet mijn vaste ip aanvinken moet op automatisch DHCP blijven staan anders werkt niets meer.
Dat klopt, in de DHCP server bij de provider staat een tabel waarbij aangegeven wordt dat de router met (meestal MAC adres) X, jouw router dus, altijd het zelfde IP adres toegewezen krijgt. Zo worden in grote netwerken "Vaste IP adressen" weggegeven. Als jij je router op "vast IP adres" instelt en er zelf iets inklopt kan de provider er nooit meer bij.

crazyme

ericvanb schreef:Bprosman,

Dus ik weet niet wat er voor de rest een problemen er allemaal worden gemaakt door diverse mensen.
En als je belt of mailt of uitleg vraagd bij XMS na de overgang heb je er nog een probleem bij !.

Mzl,
Let op, jouw router heeft 2 kanten : LAN en WAN

LAN is het deel aan jouw kant. Daar staat DHCP aan als SERVER (hij deelt IP adressen uit aan apparaten welke daar om vragen)

WAN is het deel naar het internet toe. Daar staat DHCP aan als CLIENT. Jouw router ontvangt dan een IP adres van jouw provider.

Het heeft geen zin om aan de WAN kant een IPadres te forceren. Jouw provider bepaalt welk IPadres je krijgt. En alleen dat adres werkt.

Ik vraag mij af of DHCP wel jouw probleem is. Je hebt immers een internetverbinding ?

Verdiep je eens in "portforwarding"

MZL 8)

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Ik verbaas me dat er nog een bedrijf is dat een vast IP ana consumenten geeft.
Dat bestaat allang niet meer. voor vast ip moet je toch echt flink zakelijk denken.

Dus ik was verbaast, wat wel vaak voorkomt is een semi fast ip. Het is vast,
het wijzigt bijna nooit. maar het kan veranderen. en dat is wat de meeste isp's gebruiken.
bv. bij een nieuw modem krijg je en ander ip adres.

Gesloten