LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 29 jaar en te weinig inkomen?
-
29 jaar en te weinig inkomen?
Wie kan me vertellen of je recht hebt op meer inkomen.
Onze zoon is 29 jaar en werkt 3 dagen per week.
Dit is dus te weinig om mee rond te komen.
Hij werkt daar al een tijd, en is nog steeds aan het solliciteren voor een 5 daagse
werkweek.
Maar dat is moeilijk in deze tijd, helaas, steeds weer een reactie we hebben een andere gegadigde gevonden.
Nu is mijn vraag, heeft hij nu recht op meer inkomen van 1 of andere instantie?
En waar kan je dan terecht daarvoor?
Ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen, want zo red hij het niet!!
Onze zoon is 29 jaar en werkt 3 dagen per week.
Dit is dus te weinig om mee rond te komen.
Hij werkt daar al een tijd, en is nog steeds aan het solliciteren voor een 5 daagse
werkweek.
Maar dat is moeilijk in deze tijd, helaas, steeds weer een reactie we hebben een andere gegadigde gevonden.
Nu is mijn vraag, heeft hij nu recht op meer inkomen van 1 of andere instantie?
Ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen, want zo red hij het niet!!
Re: 29 jaar en te weinig inkomen?
Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande tussen 21 en 65 jaar is 50% van het minimum loon. Uw zoon verdient meer dan dat (hij werkt 3 dagen per week, dus logischerwijs verdient hij minimaal 60% van het minimum loon), dus ik vermoed dat hij daardoor niet in aanmerking komt voor een bijstands uitkering.
Maar wellicht zijn er andere uitkeringen die op uw zoon van toepassing zijn. Denk ook eens aan huurtoeslag bijvoorbeeld. Een eerste aanspreekpunt om hierover meer te weten te komen, is de gemeente waar hij woont. Ik zou zeggen, laat hem een afspraak maken en de mogelijkheden bespreken. Toch tijd zat....
Even heel praktisch en kort door de bocht: kan hij die andere 2 dagen niet ergens anders gaan werken?
Maar wellicht zijn er andere uitkeringen die op uw zoon van toepassing zijn. Denk ook eens aan huurtoeslag bijvoorbeeld. Een eerste aanspreekpunt om hierover meer te weten te komen, is de gemeente waar hij woont. Ik zou zeggen, laat hem een afspraak maken en de mogelijkheden bespreken. Toch tijd zat....
Even heel praktisch en kort door de bocht: kan hij die andere 2 dagen niet ergens anders gaan werken?
Laatst gewijzigd door CSM op 21 okt 2011 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Die andere 2 dagen heeft hij tijdelijk kunnen invullen.
Maar helaas was dat voor een 3 maanden.
En kennelijk is dat ook moeilijk te vinden in deze tijd.
Maar helaas was dat voor een 3 maanden.
En kennelijk is dat ook moeilijk te vinden in deze tijd.
-
De enige optie is, als het een uitkering moet worden, aanvullende bijstand. Of hij ervoor in aanmerking komt? Bijstand voor een alleenstaande is 70% van het minimum, hij werkt 60%, dus als zijn uursalaris ook maar een slagje hoger is, dan zal dat het niet worden.
Geen idee of hij al op zichzelf woont, zo ja, dan zou hij vrijstelling kunnen vragen van de gemeentelijke heffingen en dat soort dingen, en eventueel voor bijzondere bijstand in aanmerking kunnen komen.
Maar inderdaad, een baantje erbij is ook een mogelijkheid, al is het bij Ah als vakkenvuller.
Geen idee of hij al op zichzelf woont, zo ja, dan zou hij vrijstelling kunnen vragen van de gemeentelijke heffingen en dat soort dingen, en eventueel voor bijzondere bijstand in aanmerking kunnen komen.
Maar inderdaad, een baantje erbij is ook een mogelijkheid, al is het bij Ah als vakkenvuller.
-
Nee. Hij heeft nergens recht op.watergeval schreef:Nu is mijn vraag, heeft hij nu recht op meer inkomen van 1 of andere instantie?
Nog een baantje zoeken voor 2 dagen in de week. Kranten rondbrengen. Folders strooien. Thuiswerkcentrale weet ik veel. Magazijnwerk. Baantje in de supermarkt voor 2 dagen zoeken.
Handen laten wapperen. Of 2 dagen in de week via scholing zijn kansen verhogen op een betere baan.
Dat is nog te optimistich. Volgens mij gelden deze normen:witte angora schreef:Bijstand voor een alleenstaande is 70% van het minimum
Alleenstaande ouders ontvangen 70% van het netto minimumloon en alleenstaanden 50%
-
Hij woont op zichzelf, en werkt in de computersector.
Ik ben nu al heel wat wijzer door jullie reacties, dank jullie daarvoor.
Nu moet ik zelf gaan werken, dus lees verdere reacties later...
-
Ja en nee. Als je de kosten van levensonderhoud niet kunt delen, dan kun je een toeslag krijgen, dan kom je voor alleenstaanden dus op 70%, en alleenstaande ouders 90%.CSM schreef:Dat is nog te optimistich. Volgens mij gelden deze normen:witte angora schreef:Bijstand voor een alleenstaande is 70% van het minimum
Alleenstaande ouders ontvangen 70% van het netto minimumloon en alleenstaanden 50%
witte angora schreef:Ja en nee. Als je de kosten van levensonderhoud niet kunt delen, dan kun je een toeslag krijgen, dan kom je voor alleenstaanden dus op 70%, en alleenstaande ouders 90%.CSM schreef:Dat is nog te optimistich. Volgens mij gelden deze normen:witte angora schreef:Bijstand voor een alleenstaande is 70% van het minimum
Ik geloof je direct; heb (gelukkig) geen ervaring uit eerste hand.
Bijstand voor een alleenstaande is in de regel 70% van het wettelijk minimum loon. Kans is klein dat hij daar recht op heeft met 3 dagen werk per week, tenzij hij echt het absolute minimum verdient.
Enige optie is kijken naar de vaste lasten. Met een inkomen op of net boven bijstandsniveau kun je rondkomen, ook al is het moeilijk. Hoe woont hij? Heeft hij al huurtoeslag? Heeft hij al zorgtoeslag? Enige optie is dus de vaste lasten omlaag krijgen.
Enige optie is kijken naar de vaste lasten. Met een inkomen op of net boven bijstandsniveau kun je rondkomen, ook al is het moeilijk. Hoe woont hij? Heeft hij al huurtoeslag? Heeft hij al zorgtoeslag? Enige optie is dus de vaste lasten omlaag krijgen.
Die zit al in de 70% die ik noem. Die 70% is dus 50%+20% als je een eigen huishouding voert.vogels schreef:Plus 20% toeslag als je een eigen huishouding voert.Bijstand voor een alleenstaande is in de regel 70% van het wettelijk minimum loon.
Wat doet hij in de computersector? Met een beetje zoeken moet je daar zo een full time baan gevonden hebben. Er is nog steeds een tekort aan goed personeel.watergeval schreef:Hij woont op zichzelf, en werkt in de computersector.
Als je de openingspost had gelezen: hij zoekt al werk, maar heeft dat nog niet gevonden.GJvdZ schreef: Wat doet hij in de computersector? Met een beetje zoeken moet je daar zo een full time baan gevonden hebben. Er is nog steeds een tekort aan goed personeel.
Blijkbaar ben je zelf niet werkzoekend, want pas als je in die situatie verkeert kom je er achter dat de banen écht niet voor het opscheppen liggen, dat "goed personeel" betekent dat ze schapen met (minimaal) 5 poten zoeken maar slechts bereid zijn er voor 3 te betalen.
En dan heb ik het nog niet over de stapel werving- en selectiebureaus die werven voor vacatures waar ze helemaal geen opdracht voor hebben. Ze gaan met je gegevens acquireren bij bedrijven die daar helemaal niet op zitten te wachten, of je komt vast te zitten aan een zgn. "detavast" overeenkomst, dat juridisch gelijkstaat aan "uitzendconstructie" en waarbij je per dag op straat kan komen te staan. Gezien de problemen die de zoon nu al heeft om rond te komen mét een vaste baan, is het niet voor de hand liggend dat kleine beetje zekerheid overboord te zetten voor nóg meer onzekerheid.
Het ligt eraan op wat voor vacatures hij solliciteerd. Als hij alleen vacatures in zijn eigen vakgebied zoekt zal de soos wellicht moeilijk doen, als hij eventueel recht zou hebben op een aanvullende uitkering.
Buiten je vakgebied en/of opleidingsniveau solliciteren is leuk voor de bühne, maar redelijk kansloos. Bij het huidige aanbod werkzoekenden waar werkgevers uit kunnen kiezen wordt alles wat buiten het profiel uit de vacature valt al bij de briefselectie afgewezen.sephora30 schreef:Het ligt eraan op wat voor vacatures hij solliciteerd. Als hij alleen vacatures in zijn eigen vakgebied zoekt zal de soos wellicht moeilijk doen, als hij eventueel recht zou hebben op een aanvullende uitkering.
Waarschijnlijk kan hij wel een beroep doen op de bijstand, mits hij zelfstandig woont.
De bijstandsnorm voor een alleenstaande is 50% van het nettominimumloon (€659,93). Je kunt een toeslag krijgen. Als je bijvoorbeeld zelfstandig woont is dit vaak 20%. Als hij bij zijn ouders woont is dit waarschijnlijk 5%. Toeslagen zijn per gemeente bepaald, maar vaak vergelijkbaar.
Totaal is dit maximaal 70% (€923,90)
Mochten zijn inkomsten lager zijn, dan kan hij een beroep doen op de bijstand. Hij mag dan niet meer dan c.a. 6000 Euro aan vermogen hebben (auto, spaargelden etc.). Mocht u als ouder hem financieel ondersteunen dan wordt dit ook als inkomsten gezien en wordt dit weer gekort op een eventuele aanvulling vanuit de bijstand.
Eventuele toeslagen vanuit de belastingdienst, zoals zorg- of huurtoeslag worden niet gezien als inkomsten en hebben geen invloed op de bijstand.
De bijstandsnorm voor een alleenstaande is 50% van het nettominimumloon (€659,93). Je kunt een toeslag krijgen. Als je bijvoorbeeld zelfstandig woont is dit vaak 20%. Als hij bij zijn ouders woont is dit waarschijnlijk 5%. Toeslagen zijn per gemeente bepaald, maar vaak vergelijkbaar.
Totaal is dit maximaal 70% (€923,90)
Mochten zijn inkomsten lager zijn, dan kan hij een beroep doen op de bijstand. Hij mag dan niet meer dan c.a. 6000 Euro aan vermogen hebben (auto, spaargelden etc.). Mocht u als ouder hem financieel ondersteunen dan wordt dit ook als inkomsten gezien en wordt dit weer gekort op een eventuele aanvulling vanuit de bijstand.
Eventuele toeslagen vanuit de belastingdienst, zoals zorg- of huurtoeslag worden niet gezien als inkomsten en hebben geen invloed op de bijstand.
-
Dit is inclusief vakantietoeslag. Exclusief vakantietoeslag is het 877,70. Voor meer info:Totaal is dit maximaal 70% (€923,90)
http://www.st-ab.nl/abwnorm32.htm
De bijstand werkt idd met bedragen inclusief 5% vakantiegeld. Salaris wordt hier direct op gekort inclusief 8% vakantiegeld.witte angora schreef:Dit is inclusief vakantietoeslag. Exclusief vakantietoeslag is het 877,70. Voor meer info:Totaal is dit maximaal 70% (€923,90)
http://www.st-ab.nl/abwnorm32.htm