Goedemiddag allen,
althans ik zou willen dat het een goede middag zou zijn. Vanmorgen ontving ik bij de post een brief van het UWV. Mijn WIA uitkering is per juni 2013 gewijzigd, het is met 56.1% gedaald. Kortom, met terugwerkende kracht, want het is inmiddels ook al gestort. Ik ben in april 2008 met een burn-out/depressie in de ziektewet beland. In 2010 is dat omgezet naar een WIA uitkering, 100% afgekeurd, Chronisch Depressief. In juni 2011, wilden ze mijn WIA wijzigen naar een WIA gebaseerd op Verdiencapaciteit. Ik liep toen nog drie dagen per week bij psychiatrische dagkliniek. Als alleenstaand ouder van een kind van toen 4 jaar, was werken niet mogelijk. Ik had aangegeven dat de therapie initieel voor zes maanden zou zijn en daarna zou bepaald worden wat type therapie ik zou moeten volgen. Op basis daarvan werd mijn WIA gecontinueerd alszijnde 100% afgekeurd, Chronisch Depressief. Vervolgens hoor ik helemaal niets meer van het UWV tot op vandaag.
Mijn uitkering is nu lager dan mijn maandelijkse huur. Ik loop nog steeds twee-wekelijks bij een psychiater, heb een OTS en daardoor minimaal 3x per vier weken dat ik overdag instanties in huis heb. Met een kind dat maar 3 volle en twee halve dagen naar school gaat, blijft er amper tijd over om iets voor mezelf te doen, laat staan een baan te vinden. Kinderopvang kan ik me niet veroorloven.
Dus eigenlijk heb ik twee vragen.
Hoe kan het dat het UWV zonder bericht vooraf, en dan bedoel ik ver vooraf dit kan doen? Mag dit überhaupt?
En wat moet ik nu doen en waar moet ik aankloppen om te overleven?
Want ik weet nu al dat ik binnen een maand opeens openstaande rekeningen heb. Die kan ik nu met moeite allemaal betalen, maar dat gaat me nu nooit lukken.
Alvast hartelijk bedankt voor het advies,
Met vriendelijke groet, Valaya
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanpassing uitkering zonder notificatie vooraf
Re: Aanpassing uitkering zonder notificatie vooraf
Je hebt het over een WIA uitkering, maar daarbinnen bestaan verschillende categoriën. Mijn eerste indruk is dat jij een WGA uitkering hebt en die is gerelateerd aan je arbeidsverleden. Het kan zijn dat je een WGA loongerelateerde uitkering had en dat die nu omgezet is in een WGA vervolguitkering. In dat geval wist je het dus al vanaf de toekenning van de uitkering. Jij wordt gewoon geacht om alles in het werk te stellen om weer aan het werk te gaan. Ik heb een kind, dus ik heb geen tijd is geen argument.
Je kan natuurlijk gewoon even het UWV bellen om te vragen naar de reden.
Je kan natuurlijk gewoon even het UWV bellen om te vragen naar de reden.
-
- Contacteer:
Beste Valaya,
Loongerelateerde WGA-uitkeringHet lijkt me waarschijnlijk dat je loongerelateerde WGA-uitkering (LGU) is geëindigd. Deze LGU krijg je altijd voor een beperkt aantal maanden, afhankelijk van je arbeidsverleden. De einddatum van je LGU staat in de beslissing op je eerste WIA-aanvraag. De LGU is de eerste twee maanden 75% van je oude loon, daarna tot de einddatum 70%, ongeachte het arbeidsongeschiktheidspercentage.
Na de loongerelateerde WGA-uitkering
Na afloop van de LGU krijg je een andere WIA-uitkering. Welke dat is, hangt af van je arbeidsongeschiktheidspercentage en je loon naast de uitkering. Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dat wil zeggen tussen de 35 en 80%? Dan ben je ook ten dele arbeidsgeschikt. Je kunt dus nog loon verdienen (restverdiencapaciteit). Als je volgens UWV wel kúnt werken, maar niet werkt, krijg je een vervolguitkering (VVU). De VVU is een percentage van het minimumloon:
35 tot 45% arbeidsongeschikt: 28% van het minimumloon
45 tot 55% arbeidsongeschikt: 35% van het minimumloon
55 tot 65% arbeidsongeschikt: 42% van het minimumloon
65 tot 80% arbeidsongeschikt: 50,75% van het minimumloon
Zodra je meer dan 50% van je restverdiencapaciteit gaat verdienen, dus meer dan de helft van wat je volgens UWV nog kunt verdienen, stopt je VVU, en krijg je een loonaanvullingsuitkering (LAU). De LAU is 70% over het verschil tussen je WIA-maandloon loon en je nieuwe loon.
Oplossing
Je geeft aan dat je niet eerder bericht hebt gehad. Dat is vervelend. UWV geeft in de beslissingsbrief al aan hoe lang je LGU duurt. Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt en benut je de restverdiencapaciteit niet? Dan krijg je half jaar voor de LGU eindigt, en brief over de eventuele VVU. Daarnaast bericht UWV je kort voor het einde van de LGU wat voor uitkering je na de LGU krijgt. UWV kán je hier niet eerder over informeren, omdat dan nog niet bekend is hoeveel je verdient op het moment dat de LGU eindigt.
Ik raad je sowieso aan om even contact op te nemen met UWV Telefoon (0900 - 9294) wat er precies aan de hand is. Ben je volgens UWV inderdaad gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent? En heb je geen inkomen naast de WIA? Dan kun je een toeslag aanvragen. Deze vult je Vervolguitkering aan tot het sociaal minimum of het je WIA-maandloon indien dit lager is.
Is je gezondheid verslechterd sinds de laatste (her)beoordeling? Dan moet je dat zo snel mogelijk doorgeven via een wijzigingsformulier. UWV zal je arbeidsongeschiktheid dan herbeoordelen. Blijkt hieruit dat je minder kunt werken, dan krijg je mogelijk een hogere uitkering.
Actuele informatie vind je hier.
Met vriendelijke groet,
Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Loongerelateerde WGA-uitkeringHet lijkt me waarschijnlijk dat je loongerelateerde WGA-uitkering (LGU) is geëindigd. Deze LGU krijg je altijd voor een beperkt aantal maanden, afhankelijk van je arbeidsverleden. De einddatum van je LGU staat in de beslissing op je eerste WIA-aanvraag. De LGU is de eerste twee maanden 75% van je oude loon, daarna tot de einddatum 70%, ongeachte het arbeidsongeschiktheidspercentage.
Na de loongerelateerde WGA-uitkering
Na afloop van de LGU krijg je een andere WIA-uitkering. Welke dat is, hangt af van je arbeidsongeschiktheidspercentage en je loon naast de uitkering. Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dat wil zeggen tussen de 35 en 80%? Dan ben je ook ten dele arbeidsgeschikt. Je kunt dus nog loon verdienen (restverdiencapaciteit). Als je volgens UWV wel kúnt werken, maar niet werkt, krijg je een vervolguitkering (VVU). De VVU is een percentage van het minimumloon:
35 tot 45% arbeidsongeschikt: 28% van het minimumloon
45 tot 55% arbeidsongeschikt: 35% van het minimumloon
55 tot 65% arbeidsongeschikt: 42% van het minimumloon
65 tot 80% arbeidsongeschikt: 50,75% van het minimumloon
Zodra je meer dan 50% van je restverdiencapaciteit gaat verdienen, dus meer dan de helft van wat je volgens UWV nog kunt verdienen, stopt je VVU, en krijg je een loonaanvullingsuitkering (LAU). De LAU is 70% over het verschil tussen je WIA-maandloon loon en je nieuwe loon.
Oplossing
Je geeft aan dat je niet eerder bericht hebt gehad. Dat is vervelend. UWV geeft in de beslissingsbrief al aan hoe lang je LGU duurt. Ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt en benut je de restverdiencapaciteit niet? Dan krijg je half jaar voor de LGU eindigt, en brief over de eventuele VVU. Daarnaast bericht UWV je kort voor het einde van de LGU wat voor uitkering je na de LGU krijgt. UWV kán je hier niet eerder over informeren, omdat dan nog niet bekend is hoeveel je verdient op het moment dat de LGU eindigt.
Ik raad je sowieso aan om even contact op te nemen met UWV Telefoon (0900 - 9294) wat er precies aan de hand is. Ben je volgens UWV inderdaad gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent? En heb je geen inkomen naast de WIA? Dan kun je een toeslag aanvragen. Deze vult je Vervolguitkering aan tot het sociaal minimum of het je WIA-maandloon indien dit lager is.
Is je gezondheid verslechterd sinds de laatste (her)beoordeling? Dan moet je dat zo snel mogelijk doorgeven via een wijzigingsformulier. UWV zal je arbeidsongeschiktheid dan herbeoordelen. Blijkt hieruit dat je minder kunt werken, dan krijg je mogelijk een hogere uitkering.
Actuele informatie vind je hier.
Met vriendelijke groet,
Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
-
Je kind gaat 'maar' drie volle en twee halve dagen naar school? Lijkt me toch een normale basisschool-week, en je hebt toch niet voor niets een kind? Hoezo heb je geen tijd over?Valaya schreef:
Mijn uitkering is nu lager dan mijn maandelijkse huur. Ik loop nog steeds twee-wekelijks bij een psychiater, heb een OTS en daardoor minimaal 3x per vier weken dat ik overdag instanties in huis heb. Met een kind dat maar 3 volle en twee halve dagen naar school gaat, blijft er amper tijd over om iets voor mezelf te doen, laat staan een baan te vinden. Kinderopvang kan ik me niet veroorloven.
Even op een rijtje:
- 3x per vier weken 'instanties' (voor het gemak gaan we uit van 1 volle dag per week);
- 1x per twee weken psychiater (1/2 dag, heel ruim lijkt me, want waarschijnlijk zit je daar maximaal een uur binnen);
- je kind is doordeweeks 2x een halve dag thuis.
Opgeteld heb je dus per week 2 - 2,5 dag iets te doen (kind thuis, psychiater of instanties). Dan heb je volgens mij nog een halve week over om werk te zoeken?
En waarom zou je in vredesnaam kinderopvang willen gebruiken, als je fulltime thuis zit én je kind al 5 (halve) dagen per week op school zit?