LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand werk toeslagen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
lieveas

Bijstand werk toeslagen

Ongelezen bericht door lieveas »

Ik ben alleenstaand moeder van 3 kinderen en ik heb een bijstand uitkering. Ik heb een baan aangeboden gekregen voor ongeveer 12 uur per week. Te weinig om uit de bijstand te komen masr met het oog op de toekomst wil ik de baan toch aannemen. Nu hoorde ik dat dat gevolgen heeft voor mijn toeslagen en dat ik ze zelfs helemaal kwijt raak. Schijnt op Radar geweest te ziin. Ik kan er niets over vinden. Wellicht kan iemand mij hierover informeren?

Moiseule58

Re: Bijstand werk toeslagen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Misschien helpt deze link: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

En anders zou ik de belastingdienst rechtstreeks bellen en vragen hoe het zit, of een brief sturen.

wilhelmima1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Sorry voor het sarcasme.
Rond de 30.000 tot 33.000 per jaar bruto, lager dan dit, dan wordt je er niet wijzer van.
En inderdaad de toeslagen komen voor een deel te vervallen. Draai een proefberekening en je weet hoeveel.
Lang leve al die Toeslagen en Bijstand.
Ze houden mensen gevangen en zorgen ervoor dat mensen afgestompt raken.

MaaikeM

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Ik zit zelf ook in de bijstand en ik werk nog ongeveer 12 uur per week. Wat ik hier mee verdien, wordt verrekend met de uitkering. Per maand krijg ik nog steeds hetzelfde bedrag (gewoon de bijstandsnorm) en voor mij heeft dit geen gevolgen voor mijn toeslagen. Het gaat bij mij dan wel alleen om huur en zorgtoeslag.
Uiteraard weet ik niet om wat voor toeslagen het hier gaat en of het met werk verdiende geld gehouden mag worden bovenop de uitkering. Dat maakt nog wel een verschil. Over het algemeen mag dit niet, maar gemeentes experimenteren tegenwoordig soms met deze regels. Als je inkomen hoger wordt, dan kan dit wel gevolgen hebben voor de toeslagen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat vele bij minder dan 36 uren er niet op vooruit gaan en hetzelfde blijven vangen kunnen diverse bedrijven geen personeel meer vinden.

Dit komt door de regels.
De postbezorger voor maar enkele uren en de winkels, ook de pieken zijn alleen nog jongeren, en dat komt omdat je niets overhoud.
Je zult zelden gekort worden, kan wel maar vooral voor niets werken als je minder verdien dan jou uitkering.

Alleen als je meerdere van dit soort baantjes bij elkaar kunt krijgen is het rendabel.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je gaat werken en je inkomen gaat stijgen, dan zullen de toeslagen inderdaad dalen. Of de toeslagen meer dalen dan je inkomen gaat stijgen, hangt af van je eigen situatie en kun je via de toeslagen-site narekenen. Het wordt vooral een 'risico' als je boven de inkomensgrens voor de huurtoeslag komt, omdat die toeslag dan ineens van een behoorlijk bedrag naar nul daalt. Maar die grens ligt rond de 30.000, dus ik denk dat je daar nog niet echt aan toe komt.

Maar zelfs als je bruto inkomen even hoog is als in de bijstand kan het nog handig zijn om toch te gaan werken.
Je hebt een veel grotere kans dat je een beter betalende baan gaat krijgen als je al een baan hebt. Zowel voor deze baan als wanneer je ergens anders gaat solliciteren.
Ook kan het zijn dat je een stukje pensioen opbouwt. Misschien niet heel veel, maar toch mooi meegenomen.
En als je werkt, dan hoef je over het zelfde bruto inkomen ook iets minder belasting te betalen. Voor de eerste 9300 euro is dat geen heel groot verschil, maar 2 procent van je inkomen, maar alle beetjes helpen. En als je werk zou uitbreiden en als je meer dan 9300 uit arbeid gaat verdienen, dan wordt het interessanter. Voor het stuk daarboven hoef je 28% minder belasting te betalen dan als dat inkomen uit de bijstand zou komen.

Maar ik zou gewoon even wat proefberekeningen maken bij de belastingdienst/toeslagen. En dan dus niet alleen kijken naar hoeveel je er in toeslagen op achteruit gaat, maar ook hoeveel je er op andere punten op vooruit gaat.

wilhelmima1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Verder vergat ik iets.
Als de baan aangeboden is mag u als uitkeringsgerechtigde m niet weigeren, u hebt nl sollicitatieplicht en moet de activiteiten ook nog overleggen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met een 12 uren baan verklein je de kansen op volle baan, tenzij je makkelijk kunt opzeggen.
Soms moet je daarom een 12 uurtjes weigeren omdat je anders een volle tijdsbaan kunt mislopen.

Mits makkelijk opzegbaar aannemen en voortaan alleen op volle banen solliciteren.

Gesloten