LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijverdienste in de bijstand.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Ridder777

Bijverdienste in de bijstand.

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede middag beste mensen, ik zit met een vraag, ik heb op internet gekeken, maar ik kom er niet veel wijs uit.
Ik heb helaas een bijstandsuitkering, maar ik heb wel werk gevonden in de vorm van oproepkracht.
Ik heb de maand april gelukkig 16 uur kunnen werken, en op mijn loonstrook staat ook dat ik 144 euro heb verdiend. Nu heeft de bijstand mijn uitkering verlaagd omdat ik inkomsten heb gehad, dat is erg logisch, maar ze hebben mijn uitkering verlaagd met 144 euro.
Ik heb gelezen dat ik van die 144 euro een klein deel mag houden.
Wie kan mij er meer over vertellen?
Mvg

berndv

Re: Bijverdienste in de bijstand.

Ongelezen bericht door berndv »

Gelukkig zelf een dergelijke situatie nog nooit meegemaakt, dus kan niet uit ervaring spreken, maar dit lees ik op internet:
Bijverdienen met bijstandsuitkering (WWB)
Iedere Nederlander moet zo veel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud voorzien. Dat is het uitgangspunt bij de Wet Werk en Bijstand (WWB). Wie een bijstandsuitkering ontvangt, is verplicht om passend werk te zoeken en te aanvaarden of een re-integratietraject te volgen.

Bijverdienen met een bijstandsuitkering leidt tot een lagere uitkering. Soms wordt een deel van het loon dat de bijstandsgerechtigde met werken verdient niet meegeteld. Voor zes maanden kan een kwart van het salaris worden behouden. Vanaf 1 januari 2011 geldt hiervoor het maximumbedrag van € 189 netto per maand.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... ering.html

Ridder777

Ik heb het inmiddels gemeld bij de gemeente, ze zijn het aan het uitzoeken.
Ik wordt er over teruggebeld.

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Vrijlatingen kunnen per gemeente verschillen. Je vraag kan hier dus niet beantwoord worden. Bij de gemeente ben je aan het juiste adres.

Tonika

Ongelezen bericht door Tonika »

Vrijlatingen per gemeente verschillen? Dat zou ongelijke behandeling zijn. Volgens mij is het in de wet geregeld. Je kan het iemand bij jouw gemeente laten uitzoeken, maar ook die kan zich vergissen. Vraag om een schriftelijk afwijzing, zodat je bezwaar kan (laten) maken. Bij bijstandsbond.org [link door Moderator aangepast] kan je in contact komen met advocaten.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Tonika schreef:Vrijlatingen per gemeente verschillen? Dat zou ongelijke behandeling zijn. Volgens mij is het in de wet geregeld. Je kan het iemand bij jouw gemeente laten uitzoeken, maar ook die kan zich vergissen. Vraag om een schriftelijk afwijzing, zodat je bezwaar kan (laten) maken. Bij bijstandsbond.org [link door Moderator aangepast] kan je in contact komen met advocaten.
zou je misschien niet denken dat ts er na 1,5 jaar wellicht al wel uit is?

Ridder777

heel grappig nu: ik werk nu bij de sociale dienst.

De rechtswinkel van Schiedam heeft het uitgezocht voor mij en het blijkt dat er een regel is over dat je 25 % mag houden van je geld, echter wijkt de gemeente Schiedam er van af, ze passen deze regel toe aan mensen tussen de 60-65 jaar die werk hebben en mensen met inwonende kinderen tot 12 jaar. (ik val buiten de boot ik heb uitwonende dochter onder de 12 en ik ben 35 jaar)
Ik ben nu uit de bijstand gelukkig, 2 partime banen bij de gemeente en de patatzaak.
Dit maakt toch een full time baan.

Maar het verschilt dus per gemeente dat vind ik kwalijk.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is juist één van de belangrijkste eigenschappen van de nieuwe wet dat de regels per gemeente kunnen verschillen. Met het overhevelen van deze taken en verantwoordelijkheden naar de gemeente wordt gelijk ook extra 'vrijheid' overgeheveld aan de gemeente om gedeeltelijk zelf invulling te geven aan de besteding van de budgetten. En ook aan hoe strikt er wordt gekeken naar de regels voor het tijdelijk (voor een halfjaar) mogen houden van een kwart van de inkomsten (tot een bepaald, relatief laag, maximum).

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dit is de reden waarom er zo weinig postbezorgers te vinden zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zijn zoveel dingen verschillend bij de diverse gemeenten. Als ik in een stadje hier verderop was gaan wonen, zou ik iedere maand 90 euro meer te besteden hebben. Omdat de norm voor kwijtscheldingen en alle kadootjes hier op 110% ligt, en in het nabijgelegen stadje ligt dat op 120%. En daar zit ik tussen in.

Niet eerlijk nee. En als ik dat van tevoren had geweten, was ik wel in dat stadje gaan wonen. Maar het is zoals het is, en vergeet niet: het is nog altijd 'gratis' geld. Dus een beetje meer dankbaarheid en niet teveel mopperen hierover aub.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vooraf bij jou gemeente informeren!

Verder bij alle partijen vragen stellen behalve die van verantwoordelijke wethouder.
Dit beleid zorgt ervoor dat er geen parttime werk meer gedaan word dus hogere kosten.
vooral met verkiezingen in maart volgend jaar zullen een vragen gesteld worden aan de wethouder die dan moet aanpassen.

Niet alleen jou bijverdienste maar ook hun kosten dus.

Tonika

Ongelezen bericht door Tonika »

Participatiewet artikel 31:
2. Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
n. inkomsten uit arbeid tot 25 procent van deze inkomsten, met een maximum van € 198,00 per maand, voor zover hij algemene bijstand ontvangt, waarbij voor een persoon die de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt geldt dat die inkomsten gedurende ten hoogste zes maanden niet tot de middelen worden gerekend en dat dit naar het oordeel van het college moet bijdragen aan zijn arbeidsinschakeling;

artikel 6 b. arbeidsinschakeling: het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een voorziening.

Met ingang van 1 april 2016 zijn de bepalingen in de Participatiewet, Ioaw en Ioaz met betrekking tot de vrijlating van inkomsten verruimd. Er hoeft niet meer sprake te zijn van een aaneengesloten periode van zes of dertig maanden.

Mijns inziens dient ook een gemeente zich in eerste instantie aan de wet te houden. Mbt "arbeidsinschakeling" hebben ze enige speelruimte.

Gesloten