LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chronisch ziek, lage WAO uitkering en wat dan tot AOW?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Karin van Gemert

Chronisch ziek, lage WAO uitkering en wat dan tot AOW?

Ongelezen bericht door Karin van Gemert »

Mijn man krijgt in mei a.s. AOW voor 1 persoon. Hij is dan 65 + 9 maanden. Dan is mijn leeftijd 57. We zijn 29 jaar getrouwd.
Ik ben chronisch ziek (100% afgekeurd in 2003) en ontvang een WAO uitkering. De AOW van mijn man + mijn uitkering is 1.071 netto en dus ongeveer 250 euro lager dan wanneer mijn uitkering (tot 2015) aangevuld zou worden tot het bedrag gelijk aan AOW voor 2 personen.
Chronisch zieken die zijn afgekeurd en een hogere WAO uitkering hebben, ondervinden hier geen financiële last van; ik kan er ook niet gaan bijwerken om het verschil dat we vanwege mijn leeftijd naar verwachting ongeveer 13 jaar er niet bij krijgen, op te vangen.
Het komt idioot voor dat de wetgever de leeftijd van iemand die 100% zeker nooit meer kan werken voor diens uitkering verhoogt tot de AOW gerechtigde leeftijd en deze vanaf 2022 hoogstwaarschijnlijk nog verder verhoogd wordt!
Ik heb gevraagd bij de SVB of er nog een regeling bestaat waarop ik eventueel aanspraak kan maken om het verschil op te vangen?
Hier is op geantwoord dat er misschien een AIO kan worden aangevraagd, wanneer ons inkomen te laag is.
Ons inkomen is weliswaar niet te laag, maar we hebben ons leven ingericht op een inkomen dat voordat de wetgeving is aangepast, hoger lag.
Bij het UWV heeft men bij telefonische navraag begrip voor onze situatie, maar kan er binnen de huidige wetgeving niks aan veranderen.

Radar heeft eerdere aandacht gehad voor 100% afgekeurde chronisch zieken met uitkeringen die door de nieuwe wetgeving in een gat vielen tussen hun 65e en de AOW gerechtigde leeftijd. Misschien kan mijn vraag (en ongetwijfeld meer vergelijkbare gevallen) ook een keer aan bod komen.

Julie4444

Re: Chronisch ziek, lage WAO uitkering en wat dan tot AOW?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Karin van Gemert schreef:Mijn man krijgt in mei a.s. AOW voor 1 persoon. Hij is dan 65 + 9 maanden. Dan is mijn leeftijd 57. We zijn 29 jaar getrouwd.
Ik ben chronisch ziek (100% afgekeurd in 2003) en ontvang een WAO uitkering. De AOW van mijn man + mijn uitkering is 1.071 netto en dus ongeveer 250 euro lager dan wanneer mijn uitkering (tot 2015) aangevuld zou worden tot het bedrag gelijk aan AOW voor 2 personen.
Chronisch zieken die zijn afgekeurd en een hogere WAO uitkering hebben, ondervinden hier geen financiële last van; ik kan er ook niet gaan bijwerken om het verschil dat we vanwege mijn leeftijd naar verwachting ongeveer 13 jaar er niet bij krijgen, op te vangen.
Het komt idioot voor dat de wetgever de leeftijd van iemand die 100% zeker nooit meer kan werken voor diens uitkering verhoogt tot de AOW gerechtigde leeftijd en deze vanaf 2022 hoogstwaarschijnlijk nog verder verhoogd wordt!
Ik heb gevraagd bij de SVB of er nog een regeling bestaat waarop ik eventueel aanspraak kan maken om het verschil op te vangen?
Hier is op geantwoord dat er misschien een AIO kan worden aangevraagd, wanneer ons inkomen te laag is.
Ons inkomen is weliswaar niet te laag, maar we hebben ons leven ingericht op een inkomen dat voordat de wetgeving is aangepast, hoger lag.
Bij het UWV heeft men bij telefonische navraag begrip voor onze situatie, maar kan er binnen de huidige wetgeving niks aan veranderen.

Radar heeft eerdere aandacht gehad voor 100% afgekeurde chronisch zieken met uitkeringen die door de nieuwe wetgeving in een gat vielen tussen hun 65e en de AOW gerechtigde leeftijd. Misschien kan mijn vraag (en ongetwijfeld meer vergelijkbare gevallen) ook een keer aan bod komen.
Tja... dan moet je je levensstijl misschien maar aanpassen. Wees blij dat je man nu al AOW krijgt. Mijn AOW leeftijd staat namelijk inmiddels op 72.....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Karin van Gemert schreef: Ons inkomen is weliswaar niet te laag, maar we hebben ons leven ingericht op een inkomen dat voordat de wetgeving is aangepast, hoger lag.
Aanvankelijk wilde ik je het advies geven contact op te nemen met het UWV omdat er in sommige gevallen recht bestaat op een toeslag. Uit het bovenstaande maak ik op dat deze mogelijkheid al besproken is, maar dat die ruimte er niet is? Dan houdt het op.

Je stelt zelf dat jullie inkomen niet te laag is, maar niet past bij jullie levensstandaard. Nou... welkom in de wereld van uitkeringsgerechtigden! Je zult het ermee moeten doen. Waarschijnlijk weet je dat er verschillende regelingen zijn voor mensen met een laag/minimum inkomen. Zoals vrijstelling van de gemeentelijke heffingen, langdurigheidstoeslag, en nog een aantal andere zaken. Mocht je van deze voorzieningen nog geen gebruik maken, dan kun je bij je gemeente terecht om te vragen hoe of wat. Geloof me, het scheelt een flinke slok op een borrel.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Heeft je man geen pensioen dan?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Als er geen pensioen is, zouden jullie volgens de berekening van de SVB recht hebben op AIO, tenminste als ik die invul met de summiere getallen die ik lees in je post. Dan heeft die persoon bij het UWV dus het juiste antwoord gegeven, jullie dienen dan een AIO aanvragen, en that's it.

Het is nog geen mei, dus dat geeft tijd om bovenstaande uit te zoeken met meer gedetailleerdere gegevens die jullie zelf wel moeten hebben, maar waar ik me van kan voorstellen dat je die niet zo even hier neer zet. En jullie levensstijl aan te passen aan de realiteit vanaf 1 mei.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wel moet je bovenstaande AIO wel vooraf in de laatste maanden aanvragen.
Dit kan enige tijd duren dus niet tot laatste maand wachten.

Hoe deze regel werkt weet ik niet maar van WW naar IOAW, een aangepaste bijstand voor oudere werklozen moet je ook tijdig aanvragen en daar waren ook vele te laat mee volgens UWV.
Dus in februari al aanvragen zou ik zeggen.

Gesloten