LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Moneyman

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
Moneyman schreef: Juist omdat TS inwoont bij zijn broer, die blijkbaar voldoende inkomen geniet, heeft TS geen recht op bijstand. Lang leve de kostendelersnorm. Die zorgt ervoor dat sommigen nu letterlijk tussen wal en schip raken.
Ja wat wil je dan, twee keer een dikke uitkering ontvangen op hetzelfde adres? of een uitkering naast iemand die een dik salaris heeft?
Tussen zwart en wit zitten heel veel tinten grijs. Nu is de wet behoorlijk zwart/wit, met als gevolg dat er veel schijnende situaties ontstaan. Enige grijstinten zouden welkom zijn.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Is dan niet een oplossing dat ts een postadres gaat gebruiken en zijn eigen uitschrijven bij zijn broer? Dan heeft hij geen vast woon verblijf. Hij word dakloos. Dat hij her en der blijft overnachten doet er niet toe.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Er speelt zo te zien erg veel, de gevolgen van een scheiding zijn soms ver strekkend, zeker als het er eentje van de vecht-variant is. Je bent echter niet dakloos, een sleutel die nog wel eens een deur opent bij het Leger des Heils of bij de sociale dienst. Want je woont bij je broer in, dat is an-sich positief, het geeft je de mogelijkheid van een vast adres, de eerste stap om dingen te kunnen regelen.

Je krijgt zo te lezen geen uitkering, inwonend bij je broer, omdat het gezamenlijke inkomen door de regels zo hoog is, dat jouw recht op bijstand vervalt. Afhankelijk van het feit of de woning van je broer eigen is, of gehuurd, zou je daar een kamer daadwerkelijk kunnen gaan huren. Als je dan het meest kleine kamertje huurt voor een marktconform tarief, zou dat ervoor kunnen zorgen dat je via de gemeente wel weer in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering.

Wat betreft werk vinden, dat kan soms moeilijk zijn inderdaad, echter komt bijvoorbeeld de aspergetijd er weer aan, je zou eens kunnen gaan vragen of er bij je in de buurt aspergeboeren zijn die nog mensen kunnen gebruiken?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Woning delers norm geld voor die samen wonen, niet voor huurders van kamers.

Wel dien je een huurcontract en per bank te betalen als bewijs.
Ook moeten alle persoonlijke goederen op jou kamer zijn en niet door gehele woning.
Tandenborstel of vuile was mag in gezamenlijke wasmand maar niet alles.

Een kamer huren van iemand met hoger inkomen die tevens een broer is mag, mits je huurder bent en niet samen ging wonen.
Geen huursubsidie natuurlijk en vrij lage uitkering omdat je geen volledige woning hebt maar wel iets tenminste.

Moneyman

john18 schreef:Is dan niet een oplossing dat ts een postadres gaat gebruiken en zijn eigen uitschrijven bij zijn broer? Dan heeft hij geen vast woon verblijf. Hij word dakloos. Dat hij her en der blijft overnachten doet er niet toe.
Dat zou inderdaad een oplossing zijn, als TS niet in een gemeente zou wonen waar geen daklozenuitkering wordt verstrekt.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Door onderdak bij mijn broertje zegt de sociale dient valt onder gezamelijke huishuiding en zelfs met kostgangerscontract krijg ik geen uitkering....en daarnaast verdient mijn broertje te veel zou deze regeling niet gelden om zo een uitkering te krijgen.
Dan lijkt mij de oplossing dakloos worden. Her en der overnachten. Misschien kunt u met de volgende sites http://www.dedaklozenvakbond.amsterdam/ ... hvoquerido
http://www.opvangatlas.nl/dakloos info krijgen of mogelijk u verder helpen. Ik weet persoonlijk er niks vanaf maar ik hoop dat u een oplossing vind voor uw situatie.

Moneyman

Inderdaad. Hoe cru het ook is, dakloos worden en een uitkering aanvragen in één van de grotere gemeentes is dan een optie.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:Inderdaad. Hoe cru het ook is, dakloos worden en een uitkering aanvragen in één van de grotere gemeentes is dan een optie.

Klopt en als TS aanklopt bij het Leger des Heils, gaan ze ook helpen met eventueel een kamer. Zij zelf hebben ook veel kamers onder beheer. Misschien komt hij daarvoor in aanmerking.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Moneyman schreef:Tussen zwart en wit zitten heel veel tinten grijs. Nu is de wet behoorlijk zwart/wit, met als gevolg dat er veel schijnende situaties ontstaan. Enige grijstinten zouden welkom zijn.
in dit geval zou er natuurlijk gewoon een uitweg moeten zijn voor TS, je kan van de broer ook niet verwachten dat hij zijn broer/zus ook nog gaat onderhouden. Het nadeel van uitzonderingsregels, of grijstinten, is dat er ook weer meer mensen misbruik zullen gaan maken.

sjohie

kokka schreef:
Moneyman schreef:Tussen zwart en wit zitten heel veel tinten grijs. Nu is de wet behoorlijk zwart/wit, met als gevolg dat er veel schijnende situaties ontstaan. Enige grijstinten zouden welkom zijn.
in dit geval zou er natuurlijk gewoon een uitweg moeten zijn voor TS, je kan van de broer ook niet verwachten dat hij zijn broer/zus ook nog gaat onderhouden. Het nadeel van uitzonderingsregels, of grijstinten, is dat er ook weer meer mensen misbruik zullen gaan maken.
Waarom kan je niet verwachten dat iemand zijn eigen broer helpt, in de vorm van een poosje onderhouden, als het over onderdak en een paar maaltijden gaat? Ik zou mijn zusje eerder in huis nemen met een huur-constructie zoals al geopperd, dan haar het maar laten uitzoeken met de instanties. Nou is dat gelukkig niet nodig, maar waarom zou je niet de helpende hand toesteken als je daar de mogelijkheid toe hebt? Zoals ik het lees was de oplossing met de broer het laatste tussenstation voor dakloos worden.

Moneyman

Natuurlijk is het prima om iemand te helpen. Maar het is een ongewenst neveneffect dat juist het helpen van iemand ervoor zorgt dat iemand vast komt te zitten. Het paradoxale is dat je in Nederland regelmatig eerst dieper in de ellende moet komen om geholpen te kunnen worden. Oftewel: het probleem moet eerst vergroot worden voordat het überhaupt opgelost kan worden.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

@sjohie, ik zou mijn familie ook zonder meer in huis nemen en mee laten eten, al ben je er dan nog niet. Ts heeft helemaal geen inkomsten of spaargeld meer.
Ik vind alleen niet dat je dat mag verwachten. Het is ook helemaal niet gezegd dat de broer dit allemaal wel op kan brengen

sjohie

kokka schreef:@sjohie, ik zou mijn familie ook zonder meer in huis nemen en mee laten eten, al ben je er dan nog niet. Ts heeft helemaal geen inkomsten of spaargeld meer.
Ik vind alleen niet dat je dat mag verwachten. Het is ook helemaal niet gezegd dat de broer dit allemaal wel op kan brengen
Er is veel te veel niet gezegd (door TS). :wink:

Edsel

Ongelezen bericht door Edsel »

!!!??? Wanneer erniet geleefd is in deze situatie zijn dit soort opmerkingen ongepast.

Ook ik heb hier in geleeft en heb ne tien weer een noemens waardig leven .
Heb hier tot bloedens voor gevochten in eenradeloos moment voor zelfmoord kozen.
Gelukkig zijn er in nederland nog hulp organisaties die je dan wel helpen .

Spot niet met deze situatie hij is zwaar. Het gaat hier niet om een beedje geld het gaat hier om een mens waardig bestaan.
Niet om het belazeren van een uitkerings instantie om een dubbele uitkering wat trouwens de reden voor de nieuwe wet is.

Moneyman

Edsel schreef:!!!??? Wanneer erniet geleefd is in deze situatie zijn dit soort opmerkingen ongepast.
"Dit soort"? Het helpt wel als je aangeeft waar je op reageert....

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Graag wil ik nog 1 tip geven aan TS: kom van die luie stoel af. Sorry als het bot overkomt, maar in uw ogen vallen veel banen af omdat u geen VCA heeft. Er zijn meer banen te vinden waar je geen VCA voor nodig hebt dan wel. Pak alles aan wat u pakken kunt. Met de fiets en het ov kunt u ook op andere plekken komen dan alleen de eigen buurt.

Ik zag hier net ook een tip voorbij komen van een postadres, dit NOOIT doen. Met enkel een postadres bent u nergens ingeschreven en heeft u nergens recht op.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

TS heeft geen eigen woning en geen inkomen dat is heel vervelend, waarschijnlijk is hij niet de enige maar daar zal redenen voor zijn.

Gelukkig heeft hij een broer die hem helpt, hij kan eten,drinken en slapen. Nu als prioriteit een baantje zoeken, pak wat je pakken kunt en kiezen op elkaar. Je moet door deze vervelende periode heen en als je er uitkomt maakt dat een ander mens van je.

Succes,

Gesloten