LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen aanvulling op uitkering bij proefplaatsing
Geen aanvulling op uitkering bij proefplaatsing
Mijn man heeft goedkeuring voor een proefplaatsing voor 40 uur pw voor 2 maanden. Nu heeft hij een ww uitkering van 184 euro pm. We hebben contact gezocht met het UWV en hierover de vraag gesteld of dan de uitkering omhoog gaat? Het antwoord was negatief. Het bedrijf waar hij de proefplaatsing krijgt wilt niet een aanvulling betalen. Is het eigenlijk wel toegestaan om op deze manier tewerkgesteld te worden? Wat zijn de wettelijke regels hierover? Wie kan ons hierbij helpen?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 nov 2017 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
-
Re: Geen aanvulling op uitkering bij proefplaatsing
Waarom zou er een verhoging van de uitkering moeten komen? Alleen als uw man meer kan verdienen wil hij gaan werken? Hij kan op proef beginnen op deze plek. Als blijkt dat het klikt kan hij na 2 maanden een contract krijgen en gaat het loon ongetwijfeld omhoog. Nu blijft hij nog in 'dienst' van het UWV. Er is geen wet die bepaald dat uw man meer geld moet krijgen als hij werkt.
hoe zit dat dan met het minimum loon? dat is toch wettelijk vastgelegd?
Maar uw man komt toch nog niet in dienst en heeft geen contract. Dit komt pas na de proefperiode. U kunt dit eerder zien als een soort stage en een stagiair wordt ook niet betaald (alleen soms een stagevergoeding).
-
Dus hij moet 40 uur per week gaan werken voor een uitkering van 184 euro per maand? Dat lijkt me niet echt redelijk nee. Kan er nog zo gesproken worden over arbeidsparticipatie en weet ik veel wat, maar het bedrijf heeft gewoon 2 maanden lang een gratis kracht die voor een fooi moet werken. Terwijl het dus om een doodgewone baan gaat die tegen een normaal salaris betaald moet worden.
Dat de uitkering niet omhoog gaat snap ik. Dat is gebaseerd op een aantal uren, en dat was blijkbaar lang geen 40 uur per week. Maar om nu voor zegge en schrijven voor 1 euro per uur netto te gaan werken, dat is te zot voor woorden. Want geloof me, na 2 maanden staat hij weer op straat. En dat bedrijf had dus 2 maanden een gratis werknemer.
Een normale proefperiode van 2 maanden wordt normaal gesproken ook gewoon betaald.
Dat de uitkering niet omhoog gaat snap ik. Dat is gebaseerd op een aantal uren, en dat was blijkbaar lang geen 40 uur per week. Maar om nu voor zegge en schrijven voor 1 euro per uur netto te gaan werken, dat is te zot voor woorden. Want geloof me, na 2 maanden staat hij weer op straat. En dat bedrijf had dus 2 maanden een gratis werknemer.
Een normale proefperiode van 2 maanden wordt normaal gesproken ook gewoon betaald.
-
Een WW uitkering van € 184,-- per maand? Ik denk dat TS iets meer uitleg moet geven voor conclusies te gaan trekken dat het aanbod om weer te kunnen gaan werken onredelijk is. Waarom zou je een WW uitkering nemen van € 184,00 als de bijstand vele malen hoger is?witte angora schreef:Dus hij moet 40 uur per week gaan werken voor een uitkering van 184 euro per maand? Dat lijkt me niet echt redelijk nee. Kan er nog zo gesproken worden over arbeidsparticipatie en weet ik veel wat, maar het bedrijf heeft gewoon 2 maanden lang een gratis kracht die voor een fooi moet werken. Terwijl het dus om een doodgewone baan gaat die tegen een normaal salaris betaald moet worden.
-
Niets nieuws onder de zon
viewtopic.php?f=65&t=96966
En daar komt bij dat er in de info van het UWV duidelijk staat over wel of niet betalen van loon bij proefplaatsing.
https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... fplaatsing
viewtopic.php?f=65&t=96966
En daar komt bij dat er in de info van het UWV duidelijk staat over wel of niet betalen van loon bij proefplaatsing.
https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... fplaatsing
Omdat je met een werkende partner (of partner met een uitkering) geen recht hebt op bijstand.sylvesterb schreef: Een WW uitkering van € 184,-- per maand? Ik denk dat TS iets meer uitleg moet geven voor conclusies te gaan trekken dat het aanbod om weer te kunnen gaan werken onredelijk is. Waarom zou je een WW uitkering nemen van € 184,00 als de bijstand vele malen hoger is?
Mijn man werkte maar een aantal uur per week. Ik zelf werk fulltime met een goed salaris. Door omstandigheden kwam hij in de ziektewet en van daaruit in de ww. Hij wilt werken, dat is het punt niet. Hij is zelfs bereid voor die 184 euro te werken maar is dat wettelijk wel toegestaan? En wat als die 2 maanden om zijn? Is het bedrijf dan wettelijk verplicht om hem een contract aan te bieden? Dit zijn eigenlijk de vragen waar wij mee zitten.
Zoals hierboven al opgemerkt: die baan kan hij wel vergeten. Veel bedrijven huren steeds voor 2 maanden 'gratis' mensen in. Heel treurig, vooral omdat uw man graag wil werken. Toch maar verder zoeken via het reguliere circuit!
Lekker die 184 euro laten vervallen dan zijn er geen verplichtingen ook.... als je een werkende partner hebt kan dat best. Kwestie van keuzes maken!
En toch ken ik een aantal mensen die vanuit een proefplaatsing een blijvende baan hebben gekregen. Het is moeilijk te zeggen of dit bij anderen ook een geval is.
Er zijn uiteraard genoeg gevallen bekend waarin het om uiteenlopende redenen geen contract is geworden, maar dat is niet altijd omdat het bedrijf misbruik maakt van de regeling (al wordt dat dan wel vaak zo geopperd door de persoon die proef liep). Al zijn er zeker wel bedrijven die er misbruik van maken.
Het is echter moeilijk dit te beoordelen. Misschien heeft het bedrijf waar de man van TS komt te werken wel al enkele mensen uit een proefplaatsing in dienst genomen en is dit dus een hele goede kans.
Er zijn uiteraard genoeg gevallen bekend waarin het om uiteenlopende redenen geen contract is geworden, maar dat is niet altijd omdat het bedrijf misbruik maakt van de regeling (al wordt dat dan wel vaak zo geopperd door de persoon die proef liep). Al zijn er zeker wel bedrijven die er misbruik van maken.
Het is echter moeilijk dit te beoordelen. Misschien heeft het bedrijf waar de man van TS komt te werken wel al enkele mensen uit een proefplaatsing in dienst genomen en is dit dus een hele goede kans.
Uw man kan natuurlijk ook zelf een heel klein baantje zoeken. Dan hoeft hij niet te werken voor € 187.