LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen officieel ontslag, geen inkomen, geen WW

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
jersr

Geen officieel ontslag, geen inkomen, geen WW

Ongelezen bericht door jersr »

Hallo,

Mijn moeder is t/m maart 2011 werkzaam geweest bij een Brasserie (welke een BV is), waar zij een 24-uurs contract had. In maart 2011 is bij deze brasserie de vergunning ingetrokken. De 2 eigenaren hebben destijds besloten de vergunning niet opnieuw aan te vragen i.v.m. de financiële situatie waarin zij verkeerden. De onderneming is sindsdien dan ook niet meer open geweest.

Mijn moeder is echter nooit officieel ontslagen, waardoor het UWV haar WW-uitkering heeft afgewezen. Er is de eigenaren meerdere malen verzocht haar te ontslaan, maar hier is geen gehoor aan gegeven. Mijn moeder wordt sindsdien aan het lijntje gehouden door deze eigenaren. Daar komt nog bovenop dat ze haar loon voor de maanden februari en maart nooit heeft mogen ontvangen.

De eigenaren gaven aan dat schuldeisers faillissement hadden aangevraagd voor de onderneming. We zijn inmiddels enkele maanden verder en de boel is nog steeds niet failliet verklaard. Mijn moeder heeft meerdere malen naar de status van de faillissementsaanvraag gevraagd, welke telkens anders beantwoord werd. Zo werd aangegeven dat de eigenaren zelf faillissement hadden aangevraagd en de keer erop werd het faillissement opeens tegengehouden door de Belastingdienst. Wij hebben toen proberen na te gaan of er überhaupt faillissement is aangevraagd, maar dit bleek vergeefse moeite. Geen enkele instantie kon/mocht ons hier informatie over verstrekken.

Conclusie:
- Wel werkeloos, maar geen recht op WW
- Een loonvordering die inmiddels is opgelopen tot zo'n €5000 (excl. vakantiegeld)

Mijn moeder is nu radeloos wat te doen, ze zit immers al 5 maanden zonder inkomen en niemand die iets voor haar kan betekenen. Haar (voormalig) werkgevers werken haar tegen en het UWV kan haar niet aan een uitkering helpen. Deze gang van zaken is natuurlijk volstrekt belachelijk, zowel het handelen van haar werkgevers als die van het UWV. Er kan toch met zekerheid vastgesteld worden dat mijn moeder werkloos is? De brasserie is immers gesloten en ze heeft 5 maanden geen loon ontvangen.

Hoe kan dit opgelost worden?

Alvast bedankt.

Jerry

Jolijn

Re: Geen officieel ontslag, geen inkomen, geen WW

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dit is wel een hele rare situatie.
Overbodige vraag misschien, maar heeft je moeder zich wel meteen nadat de zaak dicht is gegaan in laten schrijven bij het CWI?
Is ook 1 vd voorwaarden van het UWV.
Desnoods bij de gemeentelijke sociale dienst aankloppen?
Kijk eens op de site van de nationale ombudsman. Misschien voldoet je situatie van je moeder aan de voorwaarden om in aanmerking te komen om in behandeling genomen te worden.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moeder is formeel nog gewoon in dienst, dus moet ze de werkgever erop aanspreken dat ze wordt uitbetaald. Pas als die formeel in gebreke is gesteld, kunnen er andere stappen worden genomen. Dus eerst juridische hulp inroepen.

Eva369

Ongelezen bericht door Eva369 »

zoek hulp voor het in gebreke stellen, volgens mij mag je namelijk ook de wettelijke rente eisen.

de reden dat ze waarschijnlijk nog niet is ontslagen is ivm een ontslagvergoeding die dan betaalt moet worden. echter als uw moeder zelf ontslag neemt, dan verliest ze haar recht op WW.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

zolang je moeder in loondienst is moet de werkgever gewoon doorbetalen.
stel ze in gebreke en sommeer ze tot betaling van het achterstallig loon.
en dan niet tot de datum van sluiting pand maar tot nu toe.
ze kan al aanspraak maken op de wettelijke rente van 50% over het totaalbedrag.

stuur onderstaande brief aangetekend en normaal toe aan de werkgever.
Geachte heer/mevrouw [naam werkgever],

Sinds [datum] ben ik bij u in dienst, in de functie van [functienaam], voor [aantal] uren per week.
Tot op heden heb ik geen salaris over de maand […] van u ontvangen, terwijl dit uiterlijk op [datum] betaald had moeten worden. In verband hiermee verzoek ik u – voor zover vereist sommeer ik u - om binnen zeven dagen na heden over te gaan tot betaling van het salaris ten bedrage van € […,..] bruto, onder gelijktijdige toezending van een deugdelijke bruto netto specificatie naar mijn huisadres.

Als u geen gevolg geeft aan mijn verzoek maak ik aanspraak op de wettelijke verhoging en de wettelijke rente, welke ik hierbij aanzeg.

Tenslotte verzoek ik u om het salaris normaal door te blijven betalen overeenkomstig de tussen u en mij gemaakte afspraken in de arbeidsovereenkomst.

In afwachting van uw positieve reactie.

Met vriendelijke groet,
[Uw handtekening]

[Uw naam]
[Adres]
[Postcode + Woonplaats]

jersr

Er is al een aangetekende brief gestuurd naar de eigenaren omtrent een sommatie. TNT heeft deze brief echter niet laten aftekenen. Er zal nu nogmaals een aangetekende sommatie verstuurd worden. Ik zal hiervoor deze van renegade66 gebruiken. Mijn dank hiervoor.

Wat betreft het hulp zoeken bij een in gebreke stelling; mijn moeder heeft helaas geen rechtsbijstandverzekering en om nu zelf een advocaat in de armen te nemen, lijkt ons niet rendabel. Er valt immers weinig te halen uit deze BV, daar het pand op naam staat van een Brouwerij en dus geen eigendom van de BV is.

De advocaatkosten kunnen, voor zover ik weet, wel op de BV verhaald worden indien de zaak gewonnen wordt. Van een kale kip valt echter niet te plukken. Dit zou dan en een loonvordering en te vorderen advocaatkosten betekenen. Tenzij de eigenaar natuurlijk privé aansprakelijk gesteld kan worden, maar of dit mogelijk is..

renegade66

maar indien hij nog niet failliet is verklaart kan je moeder dit laten doen als ze niet betalen.
dan krijgt ze namelijk het geld wat ze te goed heeft door het uwv uitbetaald.

jersr

Sorry, ik begrijp niet precies wat je nu zegt. Zou je enige toelichting kunnen geven?

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Jerry,

Ik begrijp dat er sprake is van betalingsonmacht van de werkgever van je moeder en dat het faillissement van de werkgever nog niet is uitgesproken.

In die situatie kan je moeder de volgende stappen doen:

1) Schrijf de werkgever een brief waarin staat welke bedragen je nog van hem tegoed heeft. Doe dit bij voorkeur aangetekend.

2) Schakel zo snel mogelijk je vakbond, het Juridisch Loket, een advocaat of een andere verlener van rechtsbijstand in.

3) Probeer met een andere schuldeiser (bijvoorbeeld een andere werknemer) het faillissement aan te vragen. Doe dit via je vakbond, het Juridisch Loket, je advocaat of een andere verlener van rechtsbijstand. Sommige kosten zoals de griffierechten, een uittreksel van de Kamer van Koophandel en de oproepkosten van de griffier betalen wij achteraf aan je terug. De kosten voor een advocaat moet je zelf betalen.

4) Bent je de enige schuldeiser of ken je geen andere schuldeisers? Dan moet je vakbond, het Juridisch Loket, je advocaat of een andere verlener van rechtsbijstand een deurwaarder inschakelen.
Is het bedrijf gesloten en is je werkgever onvindbaar? Meld dit dan aan ons via UWV Telefoon Werknemers via 0900 – 92 94 (lokaal tarief).

Actuele informatie en een brochure over de mogelijkheden voor een uitkering vind je hier: http://bit.ly/luyY3a

Met vriendelijke groet,

Brigitte
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

renegade66

lijkt me duidelijk dus.

antileugens

Ongelezen bericht door antileugens »

Ben meerdere mensen in deze situatie tegengekomen:
1. Werkgever betaald niet en is met noorderzon vertrokken
2. Volgens UWV ben je dus nog in dienst dus geen uitkering
3. Omdat werkgever met noorderzon is vertrokken krijg je het geld nooit en te nimmer
4. Ontslag nemen is ook geen optie want dan ook geen uitkering

Het is een gat in de wet waar volgens mij nogal wat mensen invallen. Alleen word dit door de politieke partijen om één of andere reden niet gedicht.

Gesloten