LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handen af van mijn vakantiedagen!

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
alfatrion

Handen af van mijn vakantiedagen!

Ongelezen bericht door alfatrion »

De regering heeft als zoethoudertje voor de werkgever bedacht dat werknemers voortaan haar vakantiedagen binnen zes maanden na de jaarwisseling moet opmaken. In 2001 is de verjaringstermijn nog van twee naar vijf jaar gegaan zodat werknemers mogelijk werd om verlofsparen. Doordat werknemers over het hele jaar verlof opbouwen zal dit in de praktijk betekenen dat ze zijn deel daarvan verplicht in een korte periode op te maken. Omdat werknemers door deze betutteling hun vakantierechten kwijt raken komt de vakbond de Unie nu met een ludieke e-mail actie.

http://www.unie.nl/ActieEersteKamerVakantiedagen.aspx
Laatst gewijzigd door alfatrion op 11 mar 2011 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Re: Handen af van mijn vakantiedagen!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat is er op tegen om je vakantiedagen gewoon per jaar op te maken? Is ook een stuk gezonder om af en toe eens vrij te nemen van de dagelijkse werkzaamheden.

Daarnaast nog een hele praktische reden: opmaken zolang het kan. Want "Sparend voor later ga je straks ook sparend dood" (Harrie Jeckers)

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@GjvdZ en Pindakaaspotje

Helemaal mee eens.

Reken ook maar eens uit hoeveel extra banen er gecreerd kunnen worden als iedereen zijn vakantiedagen opmaakt...

alfatrion

In de basis is op het gedwongen op maken van je vakantiedagen het zelfde op tegen als het gedwongen op maken van je salaris. Het gedwongen op maken van je salaris zal ook voor banen zorgen, maar daarmee is nog niet legitiem om vanuit een ivoren te toren dat op te leggen aan mensen. Mensen zijn heel goed in staat om zelf te bepalen hoe zij het beste hun eigendommen en vermogensrechten kunnen inzetten.

Een werknemer heeft pas recht op een vakantie uur wanneer hij twaalf uren heeft gewerkt. De consequentie zal zijn dat werknemers gedwongen wonden om minimaal twee keer per jaar vakantie op te nemen. Een vakantie van drie weken zal in de praktijk onmogelijk zijn. Niet alleen dat maar ze kunnen ook niet langer ingezet worden voor educatief verlof, vervroegde pensionering, zorgtaken en andere vormen van langdurig zorgverlof. Het is al lang niet meer zo dat vakantiedagen alleen als doel hebben om het recht op vakantie veilig te stellen.
Pindakaaspotje schreef:Ze willen aan het eind van het jaar ook de balans op te maken, ze moeten de vrije dagen als balanspost rekenen.
Een bank moet jouw spaartegoeden ook als hun balanspost rekenen, toch kan een bank prima functioneren. Zoals aangegeven is de verjaringstermijn in 2001 verlengt van twee jaar naar vijf jaar. Toen de balans van de bedrijven geen bezwaar, waarom nu opeens wel?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik vind dit ook wel erg betuttelend. Op deze wijze kun je ook niet meer sparen om eens een lange reis te maken van een week of 5 (of langer). Sommigen zouden dan als ze dit willen doen al hun verlofdagen in 1 keer opmaken. Dat is ook niet zo praktisch.

Daarnaast denk ik dat het voor veel bedrijven handiger is om die balans op te maken dan dat ineens het halve personeelsbestand een half jaartje sabbatical neemt omdat ze de gespaarde verlofdagen willen opmaken. Bedrijven moet hun medewerkers toch (redelijkerwijs) de mogelijkheid geven om hun verlofdagen op te maken. En van uitbetalen wordt vooral de Belastingdienst blij. Of zou dit erachter zitten, extra belastinginkomsten genereren :?:

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik wil niet eens verlof sparen. Ik sta namelijk op het standpunt, dat ik werk om te kunnen leven. Er zijn wel eens mensen, die denken, dat zij hun verlof niet op kunnen maken om wat voor reden dan ook. Meestal komt het er op neer, dat ze denken, dat ze onmisbaar zijn. Maar dan moet je bedenken, wat er zou gebeuren, als je ineens komt te overlijden. Klinkt hard, maar de wereld gaat gewoon verder. En je werkgever zal ook niet failliet gaan, als je komt te overlijden. Dus ik maak mijn verlofdagen ieder jaar gewoon op, want ik heb er recht op. Zo kan ik de balans tussen leven en werken goed houden.
En door ze niet op te nemen schuif je het probleem constant voor je uit. En daar wordt alleen je werkgever beter van. Want wat heb en een massa opgespaarde verlofdag als je bv. met een burnout thuis komt te zitten?

Emmy75

Want wat heb en een massa opgespaarde verlofdag als je bv. met een burnout thuis komt te zitten?
Volgens mij heb ik wel eens van een onderzoek gehoord dat veel mensen die met een burn-out thuis komen te zitten vaak nog een bak aan verlofdagen hebben staan en dat men vermoedt dat er een verband is.. maar ja dat is zo'n klok en klepel verhaal bij mij dus weet niet hoe het nu zit...

alfatrion

Emmy75 schreef:Volgens mij heb ik wel eens van een onderzoek gehoord dat veel mensen die met een burn-out thuis komen te zitten vaak nog een bak aan verlofdagen hebben staan en dat men vermoedt dat er een verband is.. maar ja dat is zo'n klok en klepel verhaal bij mij dus weet niet hoe het nu zit...
Een burnout niet wordt veroorzaakt door een te veel aan vakantiedagen, maar door een ongezonde werkomgeving. Diezelfde werkomgeving kan er natuurlijk wel aan bijdragen dat mensen dat werknemers een verlofstuwmeer opbouwen, hetzij doordat ze geen vrij krijgen of hetzij doordat ze geen vrij durven nemen.

Een werknemer heeft per jaar minimaal recht op 4 weken vakantie. De werkgever is echter niet verplicht om mensen ook daadwerkelijk 4 weken op vakantie te laten gaan. Het wetsvoorstel veranderd hier niets aan.
Als de situatie bij het oude blijft, gaan de klachten niet vanzelf over, maar worden ze eerder erger. Veel mensen denken dat een burnout over kan gaan met een fijne vakantie of een tijd rust. Dat is niet waar. Rust en steun zijn twee belangrijke remedies. Maar burnout klachten gaan alleen over met verandering van de situatie en patronen. Het is belangrijk om bij deze stappen deskundige begeleiding te zoeken.

Bron: http://www.informentaal.nl/brochures/PDF/burnout.pdf

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:Volgens mij heb ik wel eens van een onderzoek gehoord dat veel mensen die met een burn-out thuis komen te zitten vaak nog een bak aan verlofdagen hebben staan en dat men vermoedt dat er een verband is.. maar ja dat is zo'n klok en klepel verhaal bij mij dus weet niet hoe het nu zit...
Een burnout niet wordt veroorzaakt door een te veel aan vakantiedagen, maar door een ongezonde werkomgeving. Diezelfde werkomgeving kan er natuurlijk wel aan bijdragen dat mensen dat werknemers een verlofstuwmeer opbouwen, hetzij doordat ze geen vrij krijgen of hetzij doordat ze geen vrij durven nemen.
Een burn-out wordt niet veroorzaakt door de omgeving maar door een combinatie van factoren, waaronder ook karaktereigenschappen van de werknemer.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een burnout wordt welliswaar niet veroorzaakt door gebrek aan vakantie of een overvloed aan overgebleven vakantiedagen, maar vaak gaan ze wel samen. Bij veel bedrijven met een 'ongezonde' werkomgeving, waar meer kans is op een burnout, wordt er bewust of onbewust druk op de medewerkers gelegd om vooral veel te werken en niet te vaak vrij te nemen. Andersom geldt voor mensen die te veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben of het gevoel hebben dat ze onmisbaar zijn, dat ze weinig vakantie opnemen en bovendien sneller te veel hooi op de vork nemen, zodat ze wellicht burnout verschijnselen krijgen. Het niet opnemen van de vakantiedagen kán dus een voorteken zijn van een naderende burnout, maar dat hoeft zeker niet.

Trouwens, je hebt ook nu al voor het opnemen wettelijk recht op minimaal twee aaneengesloten weken vakantie per jaar of, als de werkzaamheden dit echt niet toelaten, tweemaal een week aaneengesloten. Het is dus niet zo dat je werkgever het zo kan regelen dat je helemaal geen vakantie op kunt nemen.

Overigens vind ik het niet heel vreemd dat ze zeggen dat je de vakantiedagen óf moet opmaken (eventueel in de maanden na het jaar), óf moet verkopen. Maar dan moet er wel ook de mogelijkheid worden geboden om vrij te nemen. En dan moet er meer flexibiliteit komen in verkopen én in bijkopen van dagen in een jaar, of het moet mogelijk worden om tijdelijk korter te gaan werken (bv 80% of 90%) om in dat jaar meer vrij te kunnen nemen. Veel mensen bewaren de dagen nu voor het geval dat het nodig mocht zijn, of voor als je een keer een lange reis wil maken. Terwijl het eigenlijk zo zou moeten zijn dat als je een keer een lange reis wil maken en je aan de standaard vakantiedagen niet genoeg hebt, dat er dan de mogelijkheid is om meer dagen te 'kopen' of om dat jaar korter te werken. En er moet natuurlijk de mogelijkheid zijn om je vakantiedagen in het jaar op te maken, het moet niet zo zijn dat je vanwege te veel werk je dagen niet op kunt maken en ze dus kwijt zou raken.

Het is dus in mijn ogen geen verkeerde maatregel, mits er ook maatregelen worden genomen die het mogelijk maken om de dagen op te maken en om incidenteel meer of minder dagen te 'kopen'.

marietje1

Ongelezen bericht door marietje1 »

Er zijn ook werkgevers die in de arbeidsovereenkomst vermelden dat er maar 3 weken achtereen opgenomen mogen worden, dus op sparen van een paar jaar, en dan proberen er 2 a 3 maanden eruit te gaan werkt dan helaas niet :(
Ook mag je en dat is dan bij mijn werkgever, je dagen niet meenmen naar het volgende jaar.

Mij maakt het niet uit ik kom eigenlijk altijd te kort :D

Emmy75

Er zijn ook werkgevers die in de arbeidsovereenkomst vermelden dat er maar 3 weken achtereen opgenomen mogen worden, dus op sparen van een paar jaar, en dan proberen er 2 a 3 maanden eruit te gaan werkt dan helaas niet
Dit staat standaard in vrij veel arbeidsovereenkomsten maar soms is in overleg met de werkgever veel meer mogelijk, zeker als je eens een bijzondere reis wilt maken of bijvoorbeeld je wilt 4 of 5 weken rond je huwelijk ofzoiets. Als je voor de lange reis dagen moet sparen, kun je dat niet ieder jaar zomaar doen.

alfatrion

marietje1 schreef:Er zijn ook werkgevers die in de arbeidsovereenkomst vermelden dat er maar 3 weken achtereen opgenomen mogen worden, (...)
Dat is in strijd met half dwingend recht en is daarom te vernietigen. De werknemer bepaald en de werkgever stelt vast.
marietje1 schreef:Ook mag je en dat is dan bij mijn werkgever, je dagen niet meenmen naar het volgende jaar.
Idem.
marietje1 schreef:(...) dus op sparen van een paar jaar, en dan proberen er 2 a 3 maanden eruit te gaan werkt dan helaas niet :(
De werkgever mag alleen weigeren om een verzoek van de werknemer als hij daarvoor een goede reden heeft. Bovendien als hij niet binnen twee weken de vaststelling weigert dan staan de vakantiedagen ook vast. Als hij daarna een goede reden heeft kan dit wel geannuleerd worden, maar is moet hij een schadevergoeding betalen aan de werknemer.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

De werkgever mag alleen weigeren om een verzoek van de werknemer als hij daarvoor een goede reden heeft. Bovendien als hij niet binnen twee weken de vaststelling weigert dan staan de vakantiedagen ook vast. Als hij daarna een goede reden heeft kan dit wel geannuleerd worden, maar is moet hij een schadevergoeding betalen aan de werknemer.
Oh, kom op. Op welke planeet geldt dit in de praktijk?

Gesloten