LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huishoudtoets van sociale zaken
Huishoudtoets van sociale zaken
Beste lezers,
Zoals mischien weinige van jullie weten is er sinds januari een nieuwe wet in Nederland die verband houdt met de bijstandsuitkering en werkende thuiswonende kinderen boven de 18 jaar. die meer verdienen dan de bijstands norm.
De nieuwe wet houd het volgende in.
Thuiswonenende kinderen die meer verdienen dan een vastgestelde norm en meer verdienen dan de bijstandsnorm, worden verplicht om hun ouder/ouders te gaan onderhouden. De nederlandse regering wil het rollen pratroon omdraaien, ouders zorgen voor kinderen, nee kinderen moeten voor hun ouder(s) gaan zorgen.
Het volgende geldt voor mij en mijn moeder.
Sinds een scheiding van 3 jaar zit ze in de bijstand en nu haar leven weer redelijk op de rails heeft. Moet ineens vanaf 1 juli gaan leven van mijn salaris. Omdat ik 25 jaar thuiswonend meer verdien dan de bijstand van mijn moeder wordt haar bedrag per maand 0,00.
Mijn moeders bijstand wordt van mijn salaris afgetrokken en we moeten nu met zijn 2e gaan leven van mijn salaris van nog geen 1500 euro per maand.
Tevens wil sociale zaken dat je alles geregeld hebt voor 1 juli aanstaande dat houd in dat ik een huis moet vinden en al, maar dan ook werkelijk al mijn spullen uit het huis van mijn moeder moeder moeten zijn, zelf kasten die niet te meer te verslepen zijn.
Dit houd in dat ik alle kosten van mijn moeder moet gaan betalen bovenop mijn eigen vaste lasten. Tevens moet ik de huur gaan ophoesten waarna ik aan het einde van de maand een bedrag van 50 euro overhoud om boodschappen/kleding/ect van te kopen. Dit is werkelijk ongelofelijk.
Daarintegen ga ik het huis uit dan behoud mijn moeder wel haar bijstand.
Maar waar vind ik met een max hyphoteek van 90.000 euro een normaal en redelijk leuk koophuis. Tevens waar vind ik een huurhuis die om en nabij de 500 per maand kost. Kortom onze situatie maar waarschijnlijk die van vele andere is nijpend.
Waarom mijn bericht op dit forum.
Ik wil graag in contact komen met mensen die hetzelfde meemaken als mij en mijn moeder. Het kan tog niet zo zijn dat wij als jongeren hier de dupe van gaan worden, het kan tog niet zo zijn dat wij als jongeren het huis uit gezet worden terewijl we het naar ons zin hebben en nergens anders een huis kunnen vinden. Het kan tog niet zo zijn dat complete gezinnen hierdoor in de problemen komen. Ik vraag niet om medelijden voor alles komt en is een oplossing.
Daarom een oproep aan mensen die ook in deze situatie verkeren.....
Meld je verhaal en laat ook de overheid zijn wat deze ondoordachte wet voor een grote niet te overziene consequenties heeft
Zoals mischien weinige van jullie weten is er sinds januari een nieuwe wet in Nederland die verband houdt met de bijstandsuitkering en werkende thuiswonende kinderen boven de 18 jaar. die meer verdienen dan de bijstands norm.
De nieuwe wet houd het volgende in.
Thuiswonenende kinderen die meer verdienen dan een vastgestelde norm en meer verdienen dan de bijstandsnorm, worden verplicht om hun ouder/ouders te gaan onderhouden. De nederlandse regering wil het rollen pratroon omdraaien, ouders zorgen voor kinderen, nee kinderen moeten voor hun ouder(s) gaan zorgen.
Het volgende geldt voor mij en mijn moeder.
Sinds een scheiding van 3 jaar zit ze in de bijstand en nu haar leven weer redelijk op de rails heeft. Moet ineens vanaf 1 juli gaan leven van mijn salaris. Omdat ik 25 jaar thuiswonend meer verdien dan de bijstand van mijn moeder wordt haar bedrag per maand 0,00.
Mijn moeders bijstand wordt van mijn salaris afgetrokken en we moeten nu met zijn 2e gaan leven van mijn salaris van nog geen 1500 euro per maand.
Tevens wil sociale zaken dat je alles geregeld hebt voor 1 juli aanstaande dat houd in dat ik een huis moet vinden en al, maar dan ook werkelijk al mijn spullen uit het huis van mijn moeder moeder moeten zijn, zelf kasten die niet te meer te verslepen zijn.
Dit houd in dat ik alle kosten van mijn moeder moet gaan betalen bovenop mijn eigen vaste lasten. Tevens moet ik de huur gaan ophoesten waarna ik aan het einde van de maand een bedrag van 50 euro overhoud om boodschappen/kleding/ect van te kopen. Dit is werkelijk ongelofelijk.
Daarintegen ga ik het huis uit dan behoud mijn moeder wel haar bijstand.
Maar waar vind ik met een max hyphoteek van 90.000 euro een normaal en redelijk leuk koophuis. Tevens waar vind ik een huurhuis die om en nabij de 500 per maand kost. Kortom onze situatie maar waarschijnlijk die van vele andere is nijpend.
Waarom mijn bericht op dit forum.
Ik wil graag in contact komen met mensen die hetzelfde meemaken als mij en mijn moeder. Het kan tog niet zo zijn dat wij als jongeren hier de dupe van gaan worden, het kan tog niet zo zijn dat wij als jongeren het huis uit gezet worden terewijl we het naar ons zin hebben en nergens anders een huis kunnen vinden. Het kan tog niet zo zijn dat complete gezinnen hierdoor in de problemen komen. Ik vraag niet om medelijden voor alles komt en is een oplossing.
Daarom een oproep aan mensen die ook in deze situatie verkeren.....
Meld je verhaal en laat ook de overheid zijn wat deze ondoordachte wet voor een grote niet te overziene consequenties heeft
Re: Huishoudtoets van sociale zaken
@ lydje, je moeder kan natuurlijk ook een baantje zoeken en zo
hebben jullie dan meer inkomen.
Ook ik vind die wet behoorlijk krom maar ja daar doen we helaas niets
aan.
En van 1500 euro leven wel meer 2 persoonsgezinnen, is geen vette hap.
Je eigen heel snel gaan inschrijven bij woningstichtingen of dergelijke zodat je zo spoedig mogelijk op jezelf kan wonen is de enigste oplossing.
hebben jullie dan meer inkomen.
Ook ik vind die wet behoorlijk krom maar ja daar doen we helaas niets
aan.
En van 1500 euro leven wel meer 2 persoonsgezinnen, is geen vette hap.
Je eigen heel snel gaan inschrijven bij woningstichtingen of dergelijke zodat je zo spoedig mogelijk op jezelf kan wonen is de enigste oplossing.
-
Dit was 20 jaar geleden ook al, wanneer 2 volwassen personen samen wonen is er geen recht op bijstand, lijkt me logisch ook al ben je de dochter of zoon van. Bijstand is voor gezinnen en personen waar geen inkomen is en aangezien dit hier wel het geval is hoe vervelend ook is dit een zeer goede regel.
Ik ben het niet geheel hierin eens met je.Suzanne 326 schreef:Dit was 20 jaar geleden ook al, wanneer 2 volwassen personen samen wonen is er geen recht op bijstand, lijkt me logisch ook al ben je de dochter of zoon van. Bijstand is voor gezinnen en personen waar geen inkomen is en aangezien dit hier wel het geval is hoe vervelend ook is dit een zeer goede regel.
Een jongere van 18 die werkt naast de opleiding of een volledige baan heeft krijgt geen kans tot sparen om op zichzelf te kunnen gaan wonen.
Ik vind dat het pas moet ingaan als het kind 21 ofzo is, zodat het kind zelf ook de kans krijgt tot sparen etc.
Het zou je moeder en/of vader maar zijn die van de bijstand leven en jij moet er voor 'boeten'.
-
Het gaat hier om een 25 jarig persoon die een fulltime baan heeft en thuiswonend is. Heel erg vervelend maar het is wel een 2 persoons huishouden met een inkomen van 1.500,00 euro, hier is toch geen bijstand nodig?Chocomelk schreef:Ik ben het niet geheel hierin eens met je.Suzanne 326 schreef:Dit was 20 jaar geleden ook al, wanneer 2 volwassen personen samen wonen is er geen recht op bijstand, lijkt me logisch ook al ben je de dochter of zoon van. Bijstand is voor gezinnen en personen waar geen inkomen is en aangezien dit hier wel het geval is hoe vervelend ook is dit een zeer goede regel.
Een jongere van 18 die werkt naast de opleiding of een volledige baan heeft krijgt geen kans tot sparen om op zichzelf te kunnen gaan wonen.
Ik vind dat het pas moet ingaan als het kind 21 ofzo is, zodat het kind zelf ook de kans krijgt tot sparen etc.
Het zou je moeder en/of vader maar zijn die van de bijstand leven en jij moet er voor 'boeten'.
Klopt ben ik het met je in eens.Suzanne 326 schreef: Het gaat hier om een 25 jarig persoon die een fulltime baan heeft en thuiswonend is. Heel erg vervelend maar het is wel een 2 persoons huishouden met een inkomen van 1.500,00 euro, hier is toch geen bijstand nodig?
Maar die wet is er vanaf 18 jaar, dus zou dit een 18 jarige treffen dan is het erg triest, vind ik.
-
Het is wel triest alhoewel er weinig 18 jarigen zijn die dit soort bedragen al verdienen en hier "last" van hebben. Het probleem lijkt me hier dat het een ouder kind relatie betreft, wanneer moeder een nieuwe vriend krijgt die bij haar gaat inwonen en 1.500,00 euro verdiend krijgt moeder ook geen bijstand meer, m.a.w. wat is het verschil?Chocomelk schreef:Klopt ben ik het met je in eens.Suzanne 326 schreef: Het gaat hier om een 25 jarig persoon die een fulltime baan heeft en thuiswonend is. Heel erg vervelend maar het is wel een 2 persoons huishouden met een inkomen van 1.500,00 euro, hier is toch geen bijstand nodig?
Maar die wet is er vanaf 18 jaar, dus zou dit een 18 jarige treffen dan is het erg triest, vind ik.
Suzanne al verdient een 18 jarige 'maar' 750 euro per maand dat word toch in mindering gebracht op moeder en/of vader's bijstand.Suzanne 326 schreef:
Het is wel triest alhoewel er weinig 18 jarigen zijn die dit soort bedragen al verdienen en hier "last" van hebben. Het probleem lijkt me hier dat het een ouder kind relatie betreft, wanneer moeder een nieuwe vriend krijgt die bij haar gaat inwonen en 1.500,00 euro verdiend krijgt moeder ook geen bijstand meer, m.a.w. wat is het verschil?
Ik vind dat een 25 jarige ook daar best voor op kan komen maar niet een 18 jarige.
-
Wanneer een 18 jarige 750,00 euro verdient heeft deze een fulltime baan en heeft besloten of geen mogelijkheid/capaciteit om verder te leren en neemt vanaf dat moment deel aan het volwassen leven hoe vervelend ook.Chocomelk schreef:Suzanne al verdient een 18 jarige 'maar' 750 euro per maand dat word toch in mindering gebracht op moeder en/of vader's bijstand.Suzanne 326 schreef:
Het is wel triest alhoewel er weinig 18 jarigen zijn die dit soort bedragen al verdienen en hier "last" van hebben. Het probleem lijkt me hier dat het een ouder kind relatie betreft, wanneer moeder een nieuwe vriend krijgt die bij haar gaat inwonen en 1.500,00 euro verdiend krijgt moeder ook geen bijstand meer, m.a.w. wat is het verschil?
Ik vind dat een 25 jarige ook daar best voor op kan komen maar niet een 18 jarige.
Bij een 25 jarige wel en een 18 jarige niet, waar is dan de grens, 20 of 21 jaar. Er is altijd een groep waarvoor het te vroeg/nadelig is.
Uhm 21 ofzo.Suzanne 326 schreef:
Wanneer een 18 jarige 750,00 euro verdient heeft deze een fulltime baan en heeft besloten of geen mogelijkheid/capaciteit om verder te leren en neemt vanaf dat moment deel aan het volwassen leven hoe vervelend ook.
Bij een 25 jarige wel en een 18 jarige niet, waar is dan de grens, 20 of 21 jaar. Er is altijd een groep waarvoor het te vroeg/nadelig is.
Nee weet het niet.
-
Chocomelk schreef:Uhm 21 ofzo.Suzanne 326 schreef:
Wanneer een 18 jarige 750,00 euro verdient heeft deze een fulltime baan en heeft besloten of geen mogelijkheid/capaciteit om verder te leren en neemt vanaf dat moment deel aan het volwassen leven hoe vervelend ook.
Nee weet het niet.
Haha, ik ook niet maar in mijn optiek wanneer je deelneemt aan het arbeidsproces dien je ook bij te dragen aan lasten. Ik denk altijd maar zo, mijn ouders zijn altijd goed voor mij geweest en als ik nu een steentje moet bijdragen is dat niet anders.
Zoals TS nu 25 jaar is en nog thuis woont, heeft ze het goed en gezellig met haar moeder en zolang ze thuis heeft ze nu de verantwoording om het huishouden draaiende te houden.
Suzanne 326 schreef:
Haha, ik ook niet maar in mijn optiek wanneer je deelneemt aan het arbeidsproces dien je ook bij te dragen aan lasten. Ik denk altijd maar zo, mijn ouders zijn altijd goed voor mij geweest en als ik nu een steentje moet bijdragen is dat niet anders.
Zoals TS nu 25 jaar is en nog thuis woont, heeft ze het goed en gezellig met haar moeder en zolang ze thuis heeft ze nu de verantwoording om het huishouden draaiende te houden.
Daar heb je ook wel weer gelijk in.
En haar moeder kan ook een baantje zoeken als ze dat qua gezondheid
aan kan.
-
Ben wel benieuwd wat TS nu vind?
-
de bijstandsnorm voor 2 volwassenen is € 1270 per maand.
dat u van € 1500 per maand maar € 50 overhoud voor boodschappen lijkt me erg overdreven. of u moet schulden hebben, die u aflost.
als u op 1 juli nog steeds bij uw moeder woont kunt u berekenen of u voor huurtoeslag in aanmerking komt.
maar dat kinderen nu de vaste lasten moeten betalen van hun salaris als de ouders geen inkomen hebben is "krankjorem" en ongelooflijk.
moeder moet nu aan de dochter vragen om zakgeld.
hopelijk vind uw moeder snel een baan(tje) en/of u een eigen woonruimte.
dat u van € 1500 per maand maar € 50 overhoud voor boodschappen lijkt me erg overdreven. of u moet schulden hebben, die u aflost.
als u op 1 juli nog steeds bij uw moeder woont kunt u berekenen of u voor huurtoeslag in aanmerking komt.
maar dat kinderen nu de vaste lasten moeten betalen van hun salaris als de ouders geen inkomen hebben is "krankjorem" en ongelooflijk.
-
Het probleem waar u mee zit is dat dochter bij moeder in huis woont en moet bijdragen, dit is niet "krankjorum" er zijn 2 personen die samenwonen en een gezamelijk inkomen hebben van 1.500,00 euro, waarom nog bijstand? De meeste personen betrekken het dochterverhaal erbij, het maakt helemaal niet uit of het de dochter is, het gaat om het inkomen van 2 volwassen personen die op 1 adres staan ingeschreven!!!!!!!!!!!!!!doradora456 schreef:de bijstandsnorm voor 2 volwassenen is € 1270 per maand.
-
de verhouding tussen moeder en kind is anders dan tussen partners of 2 vrienden.
En toch word daar niet meer naar gekeken Dora.doradora456 schreef:de verhouding tussen moeder en kind is anders dan tussen partners of 2 vrienden.
Ben ook benieuwd.Suzanne 326 schreef:Ben wel benieuwd wat TS nu vind?
Kijk, als je 25 bent zou je normaal gesproken al lang opgehoepeld moeten zijn bij mams en een eigen huishouding voeren.
Maar goed, dat is hier niet aan de orde dus zal mams toch echt een baan/tje moeten gaan zoeken.
De situatie is helaas niet anders.
Maar goed, dat is hier niet aan de orde dus zal mams toch echt een baan/tje moeten gaan zoeken.
De situatie is helaas niet anders.
-
Wat is er nou anders aan, het zijn volwassen mensen (in dit geval waarschijnlijk hebben ze niet eens dezelfde achternaam) en er is een inkomen wat boven het bijstandsniveau is, ik vraag me dan toch werkelijk af als er (genoeg) inkomen is waarom dan nog een bijstandsuitkering? U haalt echt 2 dingen door elkaar, het maakt geen verschil dat er een familaire band is.doradora456 schreef:de verhouding tussen moeder en kind is anders dan tussen partners of 2 vrienden.
PS: wanneer 2 broers of 2 zusters of broer/zus samenwonen en 1 heeft een inkomen van 2.000,00 heeft de ander dan recht of een bijstandsinkomen? Nee is het antwoord want als man en vrouw of vriend en vriendin hebben daar namelijk ook geen recht op!!!