LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kostendelersnorm
-
Kostendelersnorm
Sinds 1 maart heb ik een IOAW uitkering. Ik heb nog een inwonende zoon van 28 jaar, die op 12 maart een huurcontract heeft ondertekend voor een zelfstandige woonruimte, de sleutel heeft gekregen en de eerste huur heeft betaald. De gemeente Midden Groningen heeft echter de kostendelersnorm toegepast omdat hij nog niet op zijn nieuwe adres slaapt. Mijn vraag is nu of de gemeente correct heeft gehandeld door de kostendelersnorm toe te passen. Ik twijfel daaraan omdat mijn zoon ook al kosten heeft gemaakt, ondanks het feit dat hij daar nog niet woont volgens hen.
-
Re: Kostendelersnorm
Is hij volgens de GBA al verhuisd?Harry Oosterhof schreef:Sinds 1 maart heb ik een IOAW uitkering. Ik heb nog een inwonende zoon van 28 jaar, die op 12 maart een huurcontract heeft ondertekend voor een zelfstandige woonruimte, de sleutel heeft gekregen en de eerste huur heeft betaald. De gemeente Midden Groningen heeft echter de kostendelersnorm toegepast omdat hij nog niet op zijn nieuwe adres slaapt. Mijn vraag is nu of de gemeente correct heeft gehandeld door de kostendelersnorm toe te passen. Ik twijfel daaraan omdat mijn zoon ook al kosten heeft gemaakt, ondanks het feit dat hij daar nog niet woont volgens hen.
Dat je zoon kosten heeft gemaakt doet verder niet ter zake. Als ik verhuis heb ik ook een maand dubbele lasten, ondertussen woon ik toch echt op één adres en één plek.
Per omgaande bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijven. Dan stopt de korting op uw uitkering.
Waarom zet u aan tot fraude?Lady1234 schreef:Per omgaande bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijven. Dan stopt de korting op uw uitkering.
Het lijkt me logisch dat als je kind een eigen huis heeft, hij zich daar ook inschrijft bij de gemeente. Dan stopt de korting op de uitkering voor de ouders vanzelf. Niks geen aanzet tot fraude.tttlocke schreef:Waarom zet u aan tot fraude?Lady1234 schreef:Per omgaande bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijven. Dan stopt de korting op uw uitkering.
Ik mag toch aannemen dat zoon naar zijn eigen huis vertrekt. Maar soms verzuimt men zich tijdig in te schrijven, met de gevolgen die dat heeft voor de Ts.tttlocke schreef:Waarom zet u aan tot fraude?Lady1234 schreef:Per omgaande bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijven. Dan stopt de korting op uw uitkering.
-
Ho ho... je geeft de adreswijziging bij de gemeente door op de dag dat je daadwerkelijk verhuisd. Dat mag een paar dagen eerder of later, maar uitgangspunt is dus de dag van verhuizing.snuffel1 schreef:Zodra uw zoon het huurcontract heeft getekend dient hij zijn nieuwe adresgegevens aan de gemeente door te geven, het liefst dezelfde dag nog. U dient direct de uitkerende instantie in kennis te stellen want uw woonsituatie is veranderd en dat heeft gevolgen voor de hoogte van uw uitkering. Ook voor de huurtoeslag en het waterschap dient u een wijziging door te geven want uw inkomen wijzigt en het aantal vervuilingseenheden gaat van meerdere personen naar één persoon.
Voor de toeslagen en alles is het inderdaad slim om rekening te houden met de 1e van de maand. Om vlak voor die datum of juist vlak na die datum de gegevens in de GBA te laten wijzigen.
-
Snuffel... zoals jij het zegt werkt het niet... Lees hier maar eens.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-gemeente
Ik begrijp niet helemaal wat u hiermee bedoelt. In deze link staat: U moet uw verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van verhuizing. "witte angora schreef:Snuffel... zoals jij het zegt werkt het niet... Lees hier maar eens.
Je kunt dus zelf een datum kiezen en in het algemeen is dat de datum dat u de sleutel krijgt. Je moet toch ook verzekeringen afsluiten voor je huis en de gemeentelijke belastingen gaan betalen vanaf de datum dat het huurcontract ingaat?
-
Nope, de datum van verhuizing is dat je daadwerkelijk ergens gaat wonen. In feite is dat dus het moment dat je bed verhuisd wordt, en je in de nieuwe woning gaat slapen. Dat kan dus enkele weken na de sleuteloverdracht zijn. Met de inboedelverzekering kun je afspraken maken in verband met het vervoer van je spullen en het feit dat een deel enkele dagen op twee adressen staat. De gemeentelijke heffingen gaan doorgaans per kalenderjaar of per datum wijziging BRP.
Gewoon fraude.Lowieze schreef:Het lijkt me logisch dat als je kind een eigen huis heeft, hij zich daar ook inschrijft bij de gemeente. Dan stopt de korting op de uitkering voor de ouders vanzelf. Niks geen aanzet tot fraude.tttlocke schreef:Waarom zet u aan tot fraude?Lady1234 schreef:Per omgaande bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijven. Dan stopt de korting op uw uitkering.
Het is duidelijk dat de zoon bij zijn vader woont.
Dat hij dat in de toekomst niet meer zal doen, omdat hij een huurwoning toegewezen heeft gekregen is niet relevant.
Op dit moment woont hij bij zijn vader.
Je kunt maar op één locatie tegelijkertijd wonen. Die locatie dient te allen tijd bekend te zijn bij de gemeente waarin je woont.
Doorgeven dat je op een ander adres woont terwijl dat niet zo is, om er financieel voordeel (toeslagen of uitkering voor één van de betrokkenen) mee te behalen is fraude.
Daarnaast wordt de Wet Basisregistratie Personen overtreden: je zegt dat je ergens woont, waar je niet woont. Daarvoor kunnen boetes tot honderden euro's worden opgelegd.
Bizar advies van Lady1234.
Uw aannames doen niet terzake en zijn bovendien onjuist. Het gaat niet om wat de zoon in de toekomst van plan is, maar wat de huidige situatie is.Lady1234 schreef:Ik mag toch aannemen dat zoon naar zijn eigen huis vertrekt. Maar soms verzuimt men zich tijdig in te schrijven, met de gevolgen die dat heeft voor de Ts.tttlocke schreef:Waarom zet u aan tot fraude?Lady1234 schreef:Per omgaande bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijven. Dan stopt de korting op uw uitkering.
Er is geen sprake van dat er verzuimd is 'zich tijdig in te schrijven'. Hij mocht zich gewoon nog niet inschrijven op het adres van de huurwoning, omdat hij daar nog niet woont. Dat wel doen om een korting op de uitkering te voorkomen, is gewoon fraude.
U adviseerde te frauderen.
Zie ook mijn reactie hierboven.
Er valt niets te kiezen. Je dient als datum op te geven, de datum waarop je er begint te wonen.Lowieze schreef:..
Je kunt dus zelf een datum kiezen en in het algemeen is dat de datum dat u de sleutel krijgt. Je moet toch ook verzekeringen afsluiten voor je huis en de gemeentelijke belastingen gaan betalen vanaf de datum dat het huurcontract ingaat?
Verzekeringen afsluiten en gemeentelijke belastingen betalen kun je prima voor een huis waar je niet woont (dus niet ingeschreven staat).
Dus die opmerking is niet relevant.
En ik kan in dit topic nergens terug vinden dat ik vader en zoon beschuldig te willen frauderen.snuffel1 schreef: @ttlocke, ik kan uit het openingstopic nergens terug vinden dat vader en zoon fraude willen plegen want het is niet de bedoeling van de zoon om bij zijn vader te blijven wonen. Het kan maarzo zijn dat de zoon voordat hij gaat verhuizen de woning nog wat op wil knappen en zodra dat klaar is gaat verhuizen. Dat is geen fraude maar voor bijna iedereen de normaalste gang van zaken.
Dat doe ik dus ook niet.
Ik reageerde op Lady1234 (en anderen) die zonder meer een advies gaven, waarvan opvolging betekent, dat men fraude pleegt.
Het gaat niet om de bedoeling van de zoon in de toekomst ergens anders te gaan wonen. Het gaat om het feit dat hij nu bij zijn vader woont.
Nogmaals: claimen dat je ergens anders woont, terwijl dat onwaar is, om je medebewoner een hogere uitkering te bezorgen, is gewoon fraude.
'Voordat hij gaat verhuizen'. Voila, u zegt het zelf al. Het is natuurlijk geen fraude een woning op te knappen voordat je er daadwerkelijk gaat wonen. Er is wel sprake van fraude als je meldt dat je er al woont, terwijl dat niet zo is (omdat je nog niet verhuisd bent), met als doel een medebewoner waarbij je daadwerkelijk nog woont, financieel gewin te bezorgen tegen de regels in.
Raar, dat mensen dit allemaal maar normaal vinden.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 14 apr 2018 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Allemaal kletskoek, snuffel.snuffel1 schreef:Datum adreswijziging kan ook de verhuisdatum zijn want de aanvang huurcontract is steekhoudend omdat de woning vanaf dat moment ter beschikking is gesteld. U ziet spoken die er niet zijn en hangt daar uw eigen waarheid aan.tttlocke schreef:Er valt niets te kiezen. Je dient als datum op te geven, de datum waarop je er begint te wonen.Lowieze schreef:..
Verzekeringen afsluiten en gemeentelijke belastingen betalen kun je prima voor een huis waar je niet woont (dus niet ingeschreven staat).
Dus die opmerking is niet relevant.
U zou zich eens moeten verdiepen in de wet Basisregistratie Personen (BRP), dan piept u wel anders en kunt u menig spook uit uw fantasie weren.
Wat wonen is, is nauwgezet gedefinieerd in de wet.
Je kunt maar op één adres wonen.
Dat adres dient doorgegeven te zijn aan de gemeente waarin uw woont, met als ingangsdatum het moment waarop u daar begint te wonen.
'Ingangsdatum huurcontract' en 'moment ter beschikking stellen wonen' zijn daarvoor niet doorslaggevend. Sterker nog, ze zijn niet relevant.
Succes met uw spoken!
Ik volhard, u ook.snuffel1 schreef:@ttlocke, veel succes in uw volharding voor wat betreft uw gelijk halen. Vraag wat weet u uit eigen ervaring wat een verhuizing waarbij één persoon op zich zelf gaat wonen en tijdig de adreswijziging aan de gemeente doorgeeft. Google wijsheid is niet altijd de waarheid maar is breed uitlegbaar.
Het verschil: ik lever de argumenten, u probeert niet eens argumenten te leveren.
Zie mijn uitleg over de BRP.
Wat is er volgens u niet juist? En waarom? En waar staat dat dan in de regelgeving?
Probeer het eens, misschien hebben we er iets aan.
Nog een aanvulling voor snuffel1:
U beweerde eerder in dit topic dat 'de woonsituatie verandert omdat een huurcontract is ondertekend'.
Dat is pertinent onjuist, maar deze denkwijze verklaart wel waarom u al tijden op het verkeerde spoor zit.
De woonsituatie verandert door daadwerkelijke verhuizing; niet slechts door het ondertekenen van een contract.
U beweerde eerder in dit topic dat 'de woonsituatie verandert omdat een huurcontract is ondertekend'.
Dat is pertinent onjuist, maar deze denkwijze verklaart wel waarom u al tijden op het verkeerde spoor zit.
De woonsituatie verandert door daadwerkelijke verhuizing; niet slechts door het ondertekenen van een contract.
@tttlocke
Ik adviseer helemaal niet tot fraude. De zoon heeft op 12 MAART een huurcontract getekend, dus ik adviseer de Ts dat de zoon zich per omgaande op zijn adres inschrijft, en daar UITERAARD ook gaat wonen, dan wordt de uitkering van de Ts hersteld.
U maakt een hoop poeha om niets. Zou de Ts een inkomen uit een baan gehad hebben en geen toeslagen of zo, dan had hij van dat late inschrijven niet eens iets gemerkt.
En ja, soms vergeten mensen zich in te schrijven. Vooral jongelui die daar voorheen niets mee van doen hadden.
Ik adviseer helemaal niet tot fraude. De zoon heeft op 12 MAART een huurcontract getekend, dus ik adviseer de Ts dat de zoon zich per omgaande op zijn adres inschrijft, en daar UITERAARD ook gaat wonen, dan wordt de uitkering van de Ts hersteld.
U maakt een hoop poeha om niets. Zou de Ts een inkomen uit een baan gehad hebben en geen toeslagen of zo, dan had hij van dat late inschrijven niet eens iets gemerkt.
En ja, soms vergeten mensen zich in te schrijven. Vooral jongelui die daar voorheen niets mee van doen hadden.
U adviseerde tot fraude.Lady1234 schreef:@tttlocke
Is niet erg, iedereen kan een fout maken, doe ik ook regelmatig. En dat geef ik dan ook toe.
Ik zie dat u uw advies nu heeft gewijzigd: er is toegevoegd dat hij er ook moet gaan wonen.
Deze aanpassing van uw advies zegt eigenlijk alles.
Er zal overigens een reden zijn dat hij er nog niet woont of kan wonen.
-
@ Lady: Dit is wat je in je eerste reactie schreef.
Nu moet je er niet ineens iets heel ander van gaan maken. Dat laatste heb je er in je eerste bericht toch echt niet bij gezet.Lady1234 schreef:Per omgaande bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijven. Dan stopt de korting op uw uitkering.
Lady1234 schreef:@tttlocke Ik adviseer helemaal niet tot fraude. De zoon heeft op 12 MAART een huurcontract getekend, dus ik adviseer de Ts dat de zoon zich per omgaande op zijn adres inschrijft, en daar UITERAARD ook gaat wonen, dan wordt de uitkering van de Ts hersteld.