LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] loonsverhoging???????

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
roodrunner

loonsverhoging???????

Ongelezen bericht door roodrunner »

wij hebben al 8 jaar geen loonsverhoging gehad ! mijn baas zegt steeds dat het er niet in zit en dat het slecht gaat met de zaak ( wat niet zo is )
de jaarlijkse funcionerings gesprekken gaat hij uit de weg , en doet hij gewoon niet meer, heeft hij geen zin in zegt hij """ jullie zeuren toch alleen maar over geld """" zegt hij dan en doet het gewoon niet ook al vragen wij erom !!!
nou is mijn vraag eigelijk mag hij dit en hoelang mag of kan hij dat volhouden ?????
hij zegt ook altijd dat wij niet bij een cao zijn aangesloten !! hoeft dit ook niet ???
ik hoop dat iemand hier een andwoord op weet !!!!

dhc

Re: loonsverhoging???????

Ongelezen bericht door dhc »

Je baas heeft gelijk, functioneringsgesprekken zijn niet verplicht, loonsverhogingen ook niet.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

En of er een cao is, hangt af van de sector waarin je werkgever opereert.

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Aan het antwoord van DHC heb je niet veel. Wél aan die van Kweenie.

Functioneringsgesprekken zijn inderdaad niet verplicht. Zo'n gesprek is niet zozeer bedoeld om er een salarisverhoging uit te slepen overigens, ook al zal het best wel gebeuren.
Zo'n gesprek is meer bedoeld om te bepalen waar je staat, te praten over bijvoorbeeld opleidingen, te behalen doelen in de toekomst enzo. (google er maar eens op)

Een salarisverhoging is:
-verplicht wanneer je het minimumloon verdient. dat minimum wordt elk jaar door de staat bepaald en gaat 1-2 keer p. jaar omhoog.
-verplicht na nieuwe afspraken in de CAO's (niet elk bedrijf(-stak) valt binnen een CAO)
-niet verplicht wanneer je meer verdient dan het minimumloon of afgesproken tarieven in CAO's

Het is dus van belang dat je verteld in welke bedrijfstak je zit. Dan kunnen we je beter helpen door bijvoorbeeld een verwijzing naar dat CAO te geven.

Overigens kan het dan nog zijn dat je werkgever er zich niet aan houdt. Helaas moet je dan andere procedures opstarten.
Mogelijk als jou bedrijf toch binnen een CAO hoort te vallen en je werkgever er zich niet aan houdt dat er nog flink meer mis is.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

roodrunner schreef:wij hebben al 8 jaar geen loonsverhoging gehad ! mijn baas zegt steeds dat het er niet in zit en dat het slecht gaat met de zaak ( wat niet zo is )
de jaarlijkse funcionerings gesprekken gaat hij uit de weg , en doet hij gewoon niet meer, heeft hij geen zin in zegt hij """ jullie zeuren toch alleen maar over geld """" zegt hij dan en doet het gewoon niet ook al vragen wij erom !!!
nou is mijn vraag eigelijk mag hij dit en hoelang mag of kan hij dat volhouden ?????
hij zegt ook altijd dat wij niet bij een cao zijn aangesloten !! hoeft dit ook niet ???
ik hoop dat iemand hier een andwoord op weet !!!!
Je baas (als dat de directeur/eigenaar is) heeft natuurlijk wat meer bedrijfsinformatie tot zijn beschikking om te beoordelen of het goed/slecht gaat met het bedrijf als jij, tenzij jij net de controller en/of boekhouder bent.

Overigens is het werken onder een CAO zeker niet verplicht, al was het maar dat lang niet elk bedrijf in een branche zit waar er eentje voor is. Dan val je als medewerker onder de wettelijke bepalingen. Vaak is er dan wel iets van een set collectieve arbeidsvoorwaarden, waar eventueel een OR over mee mag praten, en uiteraard mogen die arbeidsvoorwaarden nooit ongunstig uitpakken tov de wet voor een werknemer.

dhc

@jantinusplukvet: En waarom heeft TS niets aan mijn reactie? Loonsverhogingen zijn, behoudens wettelijke bepalingen, niet verplicht.

roodrunner

Ongelezen bericht door roodrunner »

ik werk in de afbouwmaterialen sector
en ja ik weet heel goed hoe het met het bedrijf gaat !!!
er is wel een cao maar mijn baas gebruikt daar alleen de dingen uit die hem goed uitkomen en verder niet
en ja er is zeker nog wel meer mis maar kan ik beter niet echt over in details treden hier !
gaat mij meer om het loon zit al 8 jaar met het zelfde loon en alles is zo verschrikkelijk duur geworden en mijn salaris nog steeds het zelfde en dat is moeilijk !!!

dhc

Als er dus kennelijk wél een cao is dat dient je baas die te respecteren.Hij kan niet selectief shoppen uit de voorwaarden. Ik zou ff naar de bond stappen....

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

De loonsverhoging is in jouw geval bepaald door de CAO Bouwmaterialen. Het is onmogelijk om als bedrijf daar buiten te vallen of alleen de bepalingen uit te voeren die je uitkomen. Wel hebben sommige CAO's facultatieve onderdelen. Die zijn uiteraard neit verplicht.
Indien blijkt dat het bedrijf zich structureel niet aan de bepalingen heeft gehouden, is er sprake van een economisch delict. Tevens houdt dit in dat er nog een hoop geld te goed is voor de werknemers:
1. de middels CAO afgesproken loonsverhogingen van de afgelopen 8 jaar:
2. de te weinig uitgekeerde vakantiegelden, pensioenvoorzieningen, en premies sociale verzekeringen
3. de wettelijke rente over het te weinig genoten salaris over de afgelopen 8 jaar.

Ik vrees dat dat wel eens einde verhaal kan zijn voor dit bedrijf. Ze gaan dat bedrag vast niet in 1x kunnen ophoesten.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef: Ik vrees dat dat wel eens einde verhaal kan zijn voor dit bedrijf. Ze gaan dat bedrag vast niet in 1x kunnen ophoesten.
Dus waarschijnlijk kan je wel op je strepen gaan staan, maar betekent dat dat je jezelf werkloos kunt maken, doordat je het bedrijf in 1 klap financieel naar de afgrond trekt, als je je eis over 8 jaar doorzet.

sjohie

roodrunner schreef:ik werk in de afbouwmaterialen sector
en ja ik weet heel goed hoe het met het bedrijf gaat !!!
er is wel een cao maar mijn baas gebruikt daar alleen de dingen uit die hem goed uitkomen en verder niet
en ja er is zeker nog wel meer mis maar kan ik beter niet echt over in details treden hier !
gaat mij meer om het loon zit al 8 jaar met het zelfde loon en alles is zo verschrikkelijk duur geworden en mijn salaris nog steeds het zelfde en dat is moeilijk !!!
Echt niet lullig bedoelt, maar had je na het eerste jaar dat hij de CAO niet volgde niet beter eens om je heen kunnen gaan kijken? Dat lijkt me toch een serieus iets, een bedrijf wat zich kort door de bocht gewoon boven de wetten en regels van dit land plaatst. Anders gezegd, waarom het 8 jaar slikken, en nu ineens je er over opwinden?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou het in elk geval aankaarten bij degene die je financiën doet. Die kan wellicht ook beter aanvoelen hoe je baas er financieel bij zit en hoe je dit moet aanpakken.

dhc

Tja, sjohie..TS zit in de schuldsanering en dan is elke cent welkom...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

dhc schreef:Tja, sjohie..TS zit in de schuldsanering en dan is elke cent welkom...
Is het commentaar dat roodrunner in de schuldsanering zit weggehaald of zo; ik lees er niks over; alleen dat de spoeling dun(ner) word.

dhc

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

dhc schreef:https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 2&t=147306

Lees de openingspost....
Gelezen, dus je eerste antwoord was wel to the point in tegenstelling wat Jan Tinus Plukvet schrijft over je korte commentaar.

sjohie

TS komt een beetje over op me als een konijntje gevangen in de koplampen van een aanstormende auto. Eerst dat gedoe met het huis, en nu dit weer. Dat je wat slikt van een werkgever is 1 ding, maar 8 jaar dit pikken, terwijl je de schuldsanering in kukelt, is zo naïef dat ik het bijna niet meer geloof allemaal.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

1 ding snap ik niet.
Dat je 1 keer je loonsverhoging mist,okay kan gebeuren maar 8 jaar lang?
Je leest toch je contract voordat je tekent waarin alles staat,ook je periodieke loonsverhoging en dan weet je toch ongeveer in welke periode je die loonsverhoging moet ontvangen?
Als je,dan niets hebt ontvangen of gehoord dan ga je toch eens informeren hoe het zit?
Je kan je baas nu wel de schuld gaan geven maar je bent in dit geheel ook niet schuldvrij.

prem

Ongelezen bericht door prem »

gilas schreef:1 ding snap ik niet.
Dat je 1 keer je loonsverhoging mist,okay kan gebeuren maar 8 jaar lang?
Je leest toch je contract voordat je tekent waarin alles staat,ook je periodieke loonsverhoging en dan weet je toch ongeveer in welke periode je die loonsverhoging moet ontvangen?
Als je,dan niets hebt ontvangen of gehoord dan ga je toch eens informeren hoe het zit?
Je kan je baas nu wel de schuld gaan geven maar je bent in dit geheel ook niet schuldvrij.
Dat laatste kun je wel zeggen ja.

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

dhc schreef:@jantinusplukvet: En waarom heeft TS niets aan mijn reactie? Loonsverhogingen zijn, behoudens wettelijke bepalingen, niet verplicht.
Het dikke gedeelte stond niet in je eerste posting. Dus klopt mij stelling

Gesloten