| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag mijn werkgever mijn vakantieaanvraag weigeren?
Mag mijn werkgever mijn vakantieaanvraag weigeren?
Ik heb mijn zomervakantieverlof ingediend bij mijn werkgever, maar die heeft de aanvraag afgewezen omdat er geen vervanging zou zijn voor mij als receptioniste bij een beveiligingsbedrijf. Het tegenbod wat men mij doet is om in oktober op vakantie te gaan, maar dat gaat niet met 2 schoolgaande kinderen.
Ik vraag mij af of de gegeven reden voor afwijzing gegrond is, mede aangezien mijn direct leidinggevende wel gewoon tijdens de schoolvakantie op vakantie gaat.
Ik vraag mij af of de gegeven reden voor afwijzing gegrond is, mede aangezien mijn direct leidinggevende wel gewoon tijdens de schoolvakantie op vakantie gaat.
Re: Mag mijn werkgever mijn vakantieaanvraag weigeren?
wat staat er in uw CAO? Normaal moet er een behoorlijk gewichtige reden zijn om een vakantie te weigeren. Wat wel en niet gewichtig is, wordt niet zo duidelijk gedefinieerd. Maar als u in oktober op vakantie gaat, wie neemt uw werkzaamheden waar? En waar is diegene in de periode waarin u eigenlijk uw vakantie heeft aangevraagd? En hoe lang bent u al in dienst?
De werkgever mag een verlofaanvraag weigeren bij zwaarwegende bedrijfsbelangen, bijvoorbeeld als jij de enige operator in een bedrijf bent voor een unieke machine, waarvan er maar een paar in heel Nederland zijn. Zeg een dreg op een baggerschip. Voor dat soort functies kan je als bedrijf niet zo makkelijk een tijdelijke kracht inhuren. Dat is voor jouw functie natuurlijk wel zo, net zoals voor zeg een secretaresse of vakkenvuller. Dat zijn generieke functies, daar is zonder enorm veel inwerken, prima een tijdelijke kracht voor in te huren.RDeckers schreef: ↑05 feb 2020 16:10Ik heb mijn zomervakantieverlof ingediend bij mijn werkgever, maar die heeft de aanvraag afgewezen omdat er geen vervanging zou zijn voor mij als receptioniste bij een beveiligingsbedrijf. Het tegenbod wat men mij doet is om in oktober op vakantie te gaan, maar dat gaat niet met 2 schoolgaande kinderen.
Wat ze nou doen, is hun slechte bedrijfsvoering afwentelen op jou, immers hadden ze dit moeten zien aankomen, en dat is zoals jij al afvraagt, geen reden om jouw je verlof te weigeren.
Tot zover de theorie, de praktijk is natuurlijk wat weerbarstiger, want het is wel zo gemakkelijk om er samen uit te komen.
De praktijk is misschien dat alle receptionistes tegelijk met vakantie willen gaan. Dat is niet praktisch natuurlijk, even iemand inwerken voor 3 weken is ook geen oplossing.
Heeft u al eens eerder vakantieverlof gehad bij deze werkgever? Zo ja, hoe is uw vervanging destijds geregeld?