LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet ziek en toch verplicht om de arbo arts te bezoeken

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
anjabongo

niet ziek en toch verplicht om de arbo arts te bezoeken

Ongelezen bericht door anjabongo »

Mijn dochter heeft zich drie weken geleden naar aanleiding van een auto ongelukje even ziek moeten melden. De huisarts heeft drie dagen rust voorgeschreven en wat pijnstillers. Haar leidinggevende verplichte haar ondanks de rust van de huisarts toch naar het werk te komen, op een dusdanige manier dat mijn dochter maar heeft toegestemd om van het gezeur af te zijn. Eenmaal op het werk moest zij naar de dame van de opleidingen, en die besliste dat zij de opleiding die drie dagen later zou starten niet doorging omdat zij niet fit was. Echter de klachten waren toen zo goed als verdwenen en zij had gewoon kunnen beginnen. Ze heeft zich beter gemeld en is vanaf die tijd gewoon weer aan het werk. Het contract wat door de opleiding aangepast was per 1 febr. werd echter van tafel geveegd en zij vallen eenzijdig weer terug in het oude contract ( minder uren minder geld). na een week kreeg zij een brief met een uitnodiging voor de bedrijfsarts. Zij heeft afgezegd omdat ze niet meer ziek is. Zij kreeg te horen dat ze een nieuwe oproep kreeg en er toch heen moest, en als ze niet ging dat ze dan werk weigerde. Ze laten haar wel extra diensten draaien die ze ook gewoon doet en ze is gewoon niet ziek meer. Kunnen zij dit verplichten en is het echt werk weigering.

witte angora

Re: niet ziek en toch verplicht om de arbo arts te bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

Welk nadeel heeft je dochter door naar die arboarts te gaan? Het enige wat gebeurd is dat de werkgever voor schut staat. Meer niet. Kan ze meteen vertellen hoe de leidinggevende tegen het advies van de huisarts in ging.

Maar als het zo gaat (en heus, heb genoeg met werkgevers en leidinggevenden te maken gehad) dan lijkt het me wijsheid om op termijn naar een andere werkgever te zoeken. ALS ik het verhaal een beetje goed interpreteer dan is dit een leidinggevende waar je alleen maar ellende van gaat krijgen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

anjabongo schreef:Mijn dochter heeft zich drie weken geleden naar aanleiding van een auto ongelukje even ziek moeten melden. De huisarts heeft drie dagen rust voorgeschreven en wat pijnstillers. Haar leidinggevende verplichte haar ondanks de rust van de huisarts toch naar het werk te komen, op een dusdanige manier dat mijn dochter maar heeft toegestemd om van het gezeur af te zijn. Eenmaal op het werk moest zij naar de dame van de opleidingen, en die besliste dat zij de opleiding die drie dagen later zou starten niet doorging omdat zij niet fit was. Echter de klachten waren toen zo goed als verdwenen en zij had gewoon kunnen beginnen. Ze heeft zich beter gemeld en is vanaf die tijd gewoon weer aan het werk. Het contract wat door de opleiding aangepast was per 1 febr. werd echter van tafel geveegd en zij vallen eenzijdig weer terug in het oude contract ( minder uren minder geld). na een week kreeg zij een brief met een uitnodiging voor de bedrijfsarts. Zij heeft afgezegd omdat ze niet meer ziek is. Zij kreeg te horen dat ze een nieuwe oproep kreeg en er toch heen moest, en als ze niet ging dat ze dan werk weigerde. Ze laten haar wel extra diensten draaien die ze ook gewoon doet en ze is gewoon niet ziek meer. Kunnen zij dit verplichten en is het echt werk weigering.
Een arbo-arts kan ook preventief ingezet worden, en bezoek van een dokter mag in werktijd, dus daar zou ik nou niet al te veel stampij over gaan maken. Ik zou me eerder druk maken over het feit dat die leidinggevende haar zo onder druk zette, en dat je dochter er aan toe gaf.

anjabongo

Jjohie: zij willen denk ik van de arbo arts een bevestiging dat zij goed hebben gehandeld door de opleiding voortijdig te stoppen en zo hebben ze een poot om op te staan om het eerder overeengekomen contract van tafel te vegen. Mijn dochter wordt hierdoor benadeeld maar er is geen arts aan te pas gekomen om hun verhaal grond te geven. Dus daarom maak ik mij er druk om. en omdat mijn dochter maar 24 uur werkt hebben ze de afspraak op haar vrije dag gezet. Waar het mij eigenlijk om gaat is of het werkelijk werkweigering is als ze niet gaat. Zogenaamd hebben ze het beste met haar voor maar het advies van de huisarts wordt ook overlopen door min of meer te eisen dat ze toc op het werk moest verschijnen. ook wilde ze dat mijn dochter een transfer brief zou ondertekenen, omdat er nu een verandering van uren plaatsvond nu dat contract niet meer wordt gehanteerd door hun. Als mijn dochter dat tekend dan gaat ze er onbewust mee akkoord dat het laatst overeengekomen contract niet meer geldig is. Ik heb ook gezegd dat ze daar zo wie zo niet voor moet tekenen.
ik heb namelijk al vernomen dat een nieuwe overeenkomst niet zo maar ongedaan gemaakt kan worden.

anjabongo

Trouwens de arbo arts is in dienst van de instelling het is een verpleeghuis.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

omdat mijn dochter maar 24 uur werkt hebben ze de afspraak op haar vrije dag gezet. Waar het mij eigenlijk om gaat is of het werkelijk werkweigering is als ze niet gaat

Omdat het je dochters vrije dag is, kan het natuurlijk goed zijn, dat zij die dag andere afspraken heeft.
Met dat excuus kan je dochter natuurlijk tijdig vragen de afspraak te verzetten.
Ik zou het er niet op aan laten komen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Tsja, met zoveel wantrouwen naar de werkgever, zou ik een andere baan zoeken als ik haar was.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

anjabongo schreef:en omdat mijn dochter maar 24 uur werkt hebben ze de afspraak op haar vrije dag gezet. Waar het mij eigenlijk om gaat is of het werkelijk werkweigering is als ze niet gaat.
Van werk weigeren is pas sprake als je op werkdag niet doet wat er volgens contract verlangd van je wordt.
Uiteraard kan er op een vrije dag geen sprake zijn van werk weigeren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ga er nu maar gewoon van uit dat ze je dochter kwijt willen, en dat ze alle oneigenlijke argumenten willen gebruiken om haar stante pede te lozen.

Werkweigering is namelijk een reden voor ontslag op staande voet. Als die beschuldiging er eenmaal is, dan ga je, en probeer dan maar aannemelijk te maken hoe het echt in elkaar zit, en de baan terug te krijgen.

Ik zou dus gewoon gaan, het verhaal aan de arts voorleggen, en daarna linea recta naar het arbeidsburo/werkplein of hoe het nu heten mag om een andere baan te zoeken. Want dat ze eerdaags op straat staat, daar kun je rustig van uit gaan. Eventueel kun je dit ook naar het UWV toe communiceren, wellicht handig dat deze info alvast in het dossier wordt opgenomen. Inclusief de afspraak op de vrije dag en de dreiging van werkweigering.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

anjabongo schreef:Mijn dochter heeft zich drie weken geleden naar aanleiding van een auto ongelukje even ziek moeten melden. De huisarts heeft drie dagen rust voorgeschreven en wat pijnstillers. Haar leidinggevende verplichte haar ondanks de rust van de huisarts toch naar het werk te komen, op een dusdanige manier dat mijn dochter maar heeft toegestemd om van het gezeur af te zijn.
Wanneer een werknemer zich heeft ziek gemeld dan kan de werkgever haar niet verplichten om naar het werk te komen. Een arbo arts bezoeken is iets anders.
anjabongo schreef:Eenmaal op het werk moest zij naar de dame van de opleidingen, en die besliste dat zij de opleiding die drie dagen later zou starten niet doorging omdat zij niet fit was. Echter de klachten waren toen zo goed als verdwenen en zij had gewoon kunnen beginnen. Ze heeft zich beter gemeld en is vanaf die tijd gewoon weer aan het werk.
Dus is ze gewoon fit.
anjabongo schreef:Het contract wat door de opleiding aangepast was per 1 febr. werd echter van tafel geveegd en zij vallen eenzijdig weer terug in het oude contract ( minder uren minder geld).
Dat is in principe contractbreuk.
anjabongo schreef:na een week kreeg zij een brief met een uitnodiging voor de bedrijfsarts. Zij heeft afgezegd omdat ze niet meer ziek is. Zij kreeg te horen dat ze een nieuwe oproep kreeg en er toch heen moest, en als ze niet ging dat ze dan werk weigerde. Ze laten haar wel extra diensten draaien die ze ook gewoon doet en ze is gewoon niet ziek meer. Kunnen zij dit verplichten en is het echt werk weigering.
Ja, ik zou gewoon gaan. Als is het maar om je zelf meer ammunitie geven.
anjabongo schreef:Dus daarom maak ik mij er druk om. en omdat mijn dochter maar 24 uur werkt hebben ze de afspraak op haar vrije dag gezet.
Als de arbo arts niet op een andere dag kan dan moet je dochter gewoon verschijnen. Deze dag moet ze uiteraard wel vergoed krijgen in de vorm van een vrije dag.
anjabongo schreef:ook wilde ze dat mijn dochter een transfer brief zou ondertekenen, omdat er nu een verandering van uren plaatsvond nu dat contract niet meer wordt gehanteerd door hun. Als mijn dochter dat tekend dan gaat ze er onbewust mee akkoord dat het laatst overeengekomen contract niet meer geldig is. Ik heb ook gezegd dat ze daar zo wie zo niet voor moet tekenen.
Heel goed gedaan.

anjabongo

Dank je wel allemaal voor de tips reacties etc. We gaan morgen en we zullen de dokter eerst wijzen op zijn zwijgplicht en daarna het verhaal vertellen. Misschien dat er vanuit de dokter een mediater ingeschakeld kan worden die de werkgever kan wijzen op contractbreuk.
We proberen te reden wat er te redden valt, en anders te halen wat er te halen valt.
Bedankt allemaal.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
anjabongo schreef:en omdat mijn dochter maar 24 uur werkt hebben ze de afspraak op haar vrije dag gezet. Waar het mij eigenlijk om gaat is of het werkelijk werkweigering is als ze niet gaat.
Van werk weigeren is pas sprake als je op werkdag niet doet wat er volgens contract verlangd van je wordt.
Uiteraard kan er op een vrije dag geen sprake zijn van werk weigeren.
Het kan ook nog zo zijn dat de arboarts maar op bepaalde dagen beschikbaar is....

Gesloten