Hallo allemaal,
Een familielid zit momenteel in een lastige situatie met zijn werkgever. Hij is autist en werkt bij een wat men vroeger noemde "sociaal werkbedrijf". Door diverse omstandigheden waaronder het verplicht aanstellen van bewindvoering zit hij er helemaal doorheen en is al een tijd ziek. Nu is er een meningsverschil voor wat betreft passend werk, maar daar is het UWV al voor ingeschakeld. Daar wordt echter nog op gewacht en ondertussen gaat alles gewoon door.
De verantwoordelijke arbo arts is een redelijk jonge vrouw die vindt dat ze erg bekwaam is. Helaas blijkt uit alles dat zowel zij als de werkgever niet deskundig zijn op het gebied van autisme en dus alle verkeerde "knoppen" aantikken. Mijn familielid voelt zich dan ook onder druk gezet, terwijl hij overbelast is. Waar ik nu over wil vragen is het volgende:
Tijdens een gesprek met de arbo arts is psychologische zorg ter sprake gebracht. Mijn familielid heeft aangegeven dat externe zorg geen optie is omdat hij een verhoogd eigen risico heeft op zijn zorgverzekering omdat hij anders de maandpremie niet kan betalen. Ook zijn huisarts heeft dit naar de bedrijfsarts aangegeven. Na dit gesprek werd hij telefonisch benaderd door een externe partij die hem meteen met allerlei persoonlijke vragen bestookte. Hij was hierdoor nogal overvallen en vroeg dit schriftelijk op te sturen zodat hij tijd had alles te bekijken en in zich op te nemen. Hij zei geen nee, bang om de indruk te wekken niet mee te willen werken aan zijn re-integratie.
Toen een week later de post kwam, bleek dat de bedrijfsarts hem had aangemeld voor een zorgtraject en dat de intake afspraak de volgende dag al was. Omdat in de papieren stond dat er bij afmelding binnen 24 uur voor de afspraak kosten zouden worden berekend is hij gegaan en heeft daar aangegeven eerst te willen weten of er voor hem nou kosten zouden ontstaan. Toen al kreeg hij antwoord dat dit inderdaad via de zorgverzekering zou gaan lopen. Later is hij teruggebeld met de melding dat het "zorgproduct" dat hij nu heeft bestaat uit een intake en twee behandelingen en dat dit bijna 500€ kost. Vanwege zijn verhoogd eigen risico zal de verzekeraar dit dus vol aan hem doorberekenen.
Het punt is nu, dat hij nooit toestemming heeft gegeven voor een aanmelding. Sterker nog, de betreffende partij is hem nooit genoemd. Daarnaast is dus aangegeven dat een externe partij waarbij kosten zouden ontstaan juist geen optie was vanwege de financiele toestand (en de geestelijke belasting die extra financiele problemen met zich mee brengen). De werkgever beweert dat hij aangegeven had "open te staan", maar dat is nog geen toestemming geven voor een aanmelding met kosten tot gevolg. In ieder geval vinden zowel werkgever als arts dat er niets fout is gedaan en heeft mijn familielid dus nu een schuld van meerdere honderden Euro. Voor iets waar hij niet om heeft gevraagd. Gelukkig was zijn persoonlijk begeleider bij hetsprek met de arts waar dit ter sprake zou zijn gekomen en die bevestigt dat dat niet het geval was.
Wat kunnen we hieraan doen? Zoals gezegd is zijn financiele draagkracht 0 dus "effe" een advocaat inschakelen wordt niets. Wat kan wél? Moeten we op dingen letten, dingen verzamelen etc?
Afgezien van het feit dat hij toch al overbelast is en dit er nu bij krijgt, bevordert het natuurlijk ook de arbeidsrelatie niet. In hoeverre kan je er iets mee als de werkgever een onwerkbare situatie creeert en hoe toon je dat aan?
Ik hoop dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen. Alvast bedankt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ongevraagd kosten door Arbo arts
Re: Ongevraagd kosten door Arbo arts
'T lijkt me in deze situatie érg lastig aan te tonen dat je familielid niet akkoord zou zijn gegaan met dit traject. Lastige situatie!
De enige tip die ik heb is om er eerder met goede communicatie uit te komen dan met harde actie.
Nog één vraag: die bewindvoerder, is die alleen bewindvoerder over het vermogen?
De enige tip die ik heb is om er eerder met goede communicatie uit te komen dan met harde actie.
Nog één vraag: die bewindvoerder, is die alleen bewindvoerder over het vermogen?
-
Grappig genoeg is het overgrote deel van de mensen die gebruik maakt van het verhoogd ER de groep die dat doen omdat ze denken anders de premie niet te kunnen betalen.MichielFRL schreef:Hoe kan iemand kiezen voor verhoogd eigenrisico in bovenstaande situatie?
Zorgbehoefte is na verwachting bovengemiddeld en als de financiële draagkracht 0 is betaalt betreffende netto (zorgtoeslag) erg weinig voor de zorgverzekering (met verhoogd eigenrisico waarschijnlijk zelfs niks).
Bovendien is hij autist en is er niet voor niets een bewindvoering aangesteld. Helaas was die niet op tijd actief om de verzekering nog te veranderen...
-
Zij persoonlijk begeleider was bij het gesprek met de arts waarin dit ter sprake zou zijn gekomen en die bevestigt dat het nooit concreet is genoemd, laat staan dat er kosten uit zouden voortvloeien. Dat is natuurlijk al een grote plus qua aantonen. Maar gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen natuurlijk. Zeker als je er niet even een jurist op kan zetten.Moneyman schreef:'T lijkt me in deze situatie érg lastig aan te tonen dat je familielid niet akkoord zou zijn gegaan met dit traject. Lastige situatie!
Zijn bewindvoering is financieel, hij mag niet meer zelf beschikken over zijn middelen en krijgt "huishoud"geld om van te leven.
Waarom kan dat niet, een jurist inschakelen? Zeer waarschijnlijk bestaat er recht op een toevoeging, dus (bijna) gratis rechtsbijstand. Zie de site van de raad voor rechtsbijstand http://www.rechtsbijstand.nlOpinionator schreef: Zij persoonlijk begeleider was bij het gesprek met de arts waarin dit ter sprake zou zijn gekomen en die bevestigt dat het nooit concreet is genoemd, laat staan dat er kosten uit zouden voortvloeien. Dat is natuurlijk al een grote plus qua aantonen. Maar gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen natuurlijk. Zeker als je er niet even een jurist op kan zetten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik