LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag om weigeren onbetaalde werkzaamheden

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Blitzah

Ontslag om weigeren onbetaalde werkzaamheden

Ongelezen bericht door Blitzah »

Mijn uitzendbureau wilt mij nu ontslaan ( fase a contract 1 jaar vanaf 1novemver begonnen)
Uitzendbureau leent mij uit aan bedrijf A. en die hebben een overeenkomst met bedrijf B. Ik moet bij mensen thuis werkzaamheden uitvoeren onder de naam van bedrijf B

Reden van mij ontslaan dat ik werkZaamheden moet uitvoeren in eigen tijd en werktijd onbetaald. Zoals:

Voorraad moet bij mij thuis gebracht worden in mijn werkbus. Dit gebeurd op heden nog steeds niet. Bedrijf A zegt dat ik dat voor mijn dienst( dus onbetaald) dan moet ophalen of in mijn pauze. ( dit kost mij dan elke week 30-60min)
Ik doe dit dus niet meerdere malen aangegeven. Dus ik haal het gewoon onder werktijs op of moet dus van collega s lenen. Kost ook tijd

Staat niet in mijn papieren ook nooit over gesproken, gelukkig maar 1 x voorgekomen. Dat ik de dag van te voren te horen krijg dat ik standby sta. Krijg alleen betaald als ik word opgeroepen tussen 08:00-16:00 uur ongeveer. Heb ik toch maar gedaan.

Nieuwe laptop ophalen en oude inleveren. 125 km heen en 125km terug allemaal onbetaald. ( moet ik zien als investering)

Sleutel ophalen voor bepaald ieta om werkzaamheden uit te kunnen voeren. 75km heen en 75km terug. Onbetaald. Dus steeds bij collega s lenen. Willen ze me 1 uur van vergoeden.

Een x naar uitzendbureau moeten komen voor "uitbreiding" moest daar om 8 uur sochtends zijn 2 uur gereden. 2 uur daar gezeten voor niks. Hadden ze me via de mail kunnen sturen had ik het in 15 min doorgenomen.

Toen 3 uurtjes naar mijn eerste klant gereden. Daar was ik 1 uur te laat. Doordat ik bij het uizendbureau moest zijn. Ik ben tot 21:00 aan het werk geweest. Dus van 08:00 tot 21:00 . Krijf ik pas betaald vanaf de eerste klant. Dus van 13:00 tot 21:00 betaald gekregen.
08:00 tot 13:00 moest ik Zien als investering.

Ik ben de laatste paar weken 2 x bedreigt met lever je spullen dan maar in.

Ik heb vorige week een mail gestuurd; waarin ik terug kan vindendat ik dit verplicht onbetaald moet doen. Ik kreeg maandag een telefoon erover. Werd mij verteld dat ze 1 uur betalen normaal niet deden en dat ik het maar moest accepteren en anders ontslagen Zou worden.

Ik verteld ga ik niet doen alleen als alles word uitbetaald. Dus werd er gezegd dan houden je werkzaamheden op , op 31 januari.

Ik gevraagd waar kan ik terugvinden dat ik verplicht ben dit allemaal onbetaald te doen. Werd mij gezegd; dat zeg ik. En dat het een investering is in mezelf.

Ik gezegd dus jullie ontslaan mij dan omdat ik onbetaald werkzaamheden niet wil uitvoeren waar jullie eigenlijk voor moeten Zorgen.

Werd mij verteld dat het geen ontslag is maar einde van de werkzaamheden.

Ik heb erna een mail gekregen dat er nog een afspraak word gemaakt wanneer ik de spullen moet inleveren ( 125 km heen rijden). En bedrijfauto inleveren ( 180km) rijden. Mag ik erna uitzoeken hoe ik thuis kom.

Moet ik betaald krijgen voor het terug brengen van de spullen? Want dit gebeurd natuurlijk na 31 januari.?

Hoe en wat kan ik verder hiermee doen?

Alvast bedankt voor het lezen van dit grote verhaal. Als er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik het wel.

GR
Laatst gewijzigd door Radar op 07 jan 2018 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omdat er woorden afvielen

NeoDutchio

Re: Ontslag om weigeren onbetaalde werkzaamheden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Geen idee over wat voor het werk u het heeft, maar als ik voor mijn werk om 8 uur bij de eerste klant moet zijn zorg ik van te voren dat ik alle spullen in huis heb. Dat ik daarvoor de dag van te voren nog ergens naar toe moet, of dat ik wat eerder weg moet om onderweg nog iets op te pikken, dat hoort er bij.
Misschien denk ik anders, maar ik werk voor mijn klanten. Deze brengen namelijk mijn salaris binnen. En als ik dan een keer naar kantoor moet omdat er een probleem is met mijn tablet, dan zorg ik dat ik om 8 uur op kantoor ben, ook al moet ik daarvoor om 6 uur 's ochtends vertrekken. Als alles opgelost is rij ik terug mijn gebied in en ga gewoon werken tot 17 uur. Met de reis terug naar huis heb ik er een dag opzitten van 12 uur. Geen idee voor hoeveel uur ik betaal krijg, ik kijk naar mijn maandinkomsten. Voor dat geld moet ik het werk doen. Een 9 tot 5 mentaliteit is geen optie, dan weet ik zeker dat ik het einde van het jaar niet ga halen binnen dit bedrijf. Omwisselen van de auto gebeurd in het weekend zodat ik alle tijd heb om de oude auto leeg te halen en de nieuwe in te richten.

Wat ik bij u lees zijn de opstartdingen. Een laptop omwisselen hoeft niet elke week. U heeft een bepaalde uitzet nodig, ja, dat moet opgehaald worden. Het gaat dus niet om onbetaald werk, maar tijd om uw uitzet compleet te krijgen om aan het werk te kunnen. Dat heet investeren. Elk uur dat u namelijk niet bij een klant zit kost flink geld. Binnen ons bedrijf hebben wij het verzoek gekregen om buiten werktijd te gaan tanken. Reden? Wij hebben 50.000 auto's rondrijden wereldwijd, dat zijn 100.000 tankbeurten in de week. Gemiddeld zijn wij 40 uur op pad voor onze klanten, dat wil zeggen dat er elk werkuur 2500 auto's stil staan om te tanken. Rijden naar het tankstation, tanken en weer door is toch gauw een half uur a € 50,00 p.u. is € 31.250 die elk uur weggegooid word. Als u een kantoor baan heeft moet u ook zorgen dat voor u op kantoor bent goed voorbereid bent. Daar begint een werkdag ook niet om 8 uur bij de koffie automaat.
En als u de auto weer moet inleveren dan is het ook uw eigen verantwoordelijkheid om weer thuis te komen. Of bent u met een taxi opgehaald toen u de auto voor de eerste keer ophaalde?

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

Neodutchio, als werkgever kan ik je melden dat je flink wordt genaaid. Jij denkt dat je CEO's onbetaald staan te golfen terwijl jij in je eigen tijd én thuis voor het werk bezig bent?
TS heeft echt wel een goed punt, hij moet alleen niet afwachten. Hup, alle rotzooi terug naar de eigenaar, middelvinger erachteraan en op naar het volgende baantje.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Blitzah schreef:Voorraad moet bij mij thuis gebracht worden in mijn werkbus. Dit gebeurd op heden nog steeds niet. Bedrijf A zegt dat ik dat voor mijn dienst( dus onbetaald) dan moet ophalen of in mijn pauze. ( dit kost mij dan elke week 30-60min)
Ik doe dit dus niet meerdere malen aangegeven. Dus ik haal het gewoon onder werktijs op of moet dus van collega s lenen. Kost ook tijd
Hier ben ik gestopt met lezen. Dit is inderdaad werkweigering. Het klaarzetten van de bus en dergelijke gebeurt bij ieder bedrijf, althans in de hovenierswereld, in de eigen tijd. Net als de reistijd in de eigen tijd is. Mijn inziens is jouw ontslag volkomen terecht.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef: Binnen ons bedrijf hebben wij het verzoek gekregen om buiten werktijd te gaan tanken.
Ridicuul! Wordt de tank voor bedrijf of voor prive leeggereden?
Tanken aan de snelweg kost mij 5 minuten, die hogere pompprijzen aan snelweg zijn toch juist voor die zakelijke rijders.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

WA: eea lezende komt werkgever veel vooraf wel gemaakte afspraken naar het lijkt zelf niet na.... En zoekt de oplossing in extra onbetaald werk buiten de normale werkuren en in eigen (wellicht wel door arbeidswetgeving verplicht gestelde)pauzes...Ik zou hier toch even iemand met kennis van zaken van arbeidsrecht naar laten kijken. Ik ben zelf werkgever en vindt een aantal zaken die genoemd worden toch echt niet kunnen. Bij Neodutchie ook niet overigens.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Het klaarzetten van de bus en dergelijke gebeurt bij ieder bedrijf, althans in de hovenierswereld, in de eigen tijd. Net als de reistijd in de eigen tijd is.
Woon-werkverkeer kun je nog eigen tijd noemen. Maar daar zijn wel grenzen aan. Als je vanuit standplaats Maastricht een klus in Groningen moet uitvoeren bijvoorbeeld.

Wat voor rechten kun je ontlenen aan het "feit" dat de hele (hoveniers)wereld dingen in eigen tijd doet voor de baas?

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Met grote en stijgende verbazing het verhaal van NeoDutchio gelezen. Om een voorbeeld te noemen, die E 31.250,- zijn gewoon bedrijfskosten welke je nu (samen met je collega's) schenkt aan het bedrijf. Zo kan ik ook een bedrijf winstgevend maken. Samen met alle tijd welke je ook voor het bedrijf bezig bent. Een dag 12 uur bezig zijn is ook gewoon 12 uur betaald krijgen.
Anders is het liefdadigheidswerk, prima maar heeft niets met werken voor geld te maken.

Ik krijg bij mijn werkgever tot op de minuut nauwkeurig betaald. Haal ik het minimaal aantal uren niet in één week, dan wordt dit gewoon aangevuld. Werk ik te veel, dan krijg ik dat uitbetaald.
Zo hoort het gewoon te gaan !

Werk ik op andere tijden dan kantoortijden, dan staan daar extra vergoedingen tegenover.
Ben ik beschikbaar maar is er niets te doen, dan krijg ik gewoon uitbetaald alsof ik werk.
Opleidingen en cursussen worden betaald en in werktijd gegeven.

Bij TS klopt er veel niet, dat blijkt wel.
Mijn werkgever zoekt ondanks de nette eerlijke werkomstandigheden ook nog steeds personeel .......

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

witte angora schreef:
Blitzah schreef:Voorraad moet bij mij thuis gebracht worden in mijn werkbus. Dit gebeurd op heden nog steeds niet. Bedrijf A zegt dat ik dat voor mijn dienst( dus onbetaald) dan moet ophalen of in mijn pauze. ( dit kost mij dan elke week 30-60min)
Hier ben ik gestopt met lezen. Dit is inderdaad werkweigering. Het klaarzetten van de bus en dergelijke gebeurt bij ieder bedrijf, althans in de hovenierswereld, in de eigen tijd. Net als de reistijd in de eigen tijd is. Mijn inziens is jouw ontslag volkomen terecht.
Nou, in de brandmeldinstallatiewereld is dat gewoon werktijd. Als ik om 7:30 bij de zaak ben om onderdelen op te halen, start dan mijn werktijd.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Reistijd is in 80% van de gevallen eigen tijd. Enkel bij bv vertegenwoordigers begint de werkdag bij het instappen in de auto. Als er bij een klant werk verricht moet worden gaat daar de teller pas lopen. Of het nou hoveniers werk is, of storingsmonteur, de klant kan je geen rekening voorleggen met de uurkosten vanaf het punt van vertrek, hooguit voorrijkosten. En als je met je werkgever afspreekt dat je per klus betaald wordt kan je niet achteraf gaan klagen dat je alle uren betaald wilt hebben. Daarbij is ook de kant niet verantwoordelijk als de medewerker niet de juiste spullen bij zich heeft.

Maar nogmaals, het ligt er aan wel werk TS verricht. Ik werk vanuit huis en zorg dus dat voordat ik vertrek dat ik een volle tank heb en alle spullen bij mij heb die ik die dag nodig heb. En gelukkig voor enkele andere reageerders hier, wij hebben geen CEO of andere duur betaalde functies, wij hebben 1 eigenaar aan het roer die bepaald. In Nederland 1 directeur en weinig onderliggende lagen. Ik krijg een vast salaris met provisie en bonus regeling. Langer doorwerken of net een klantje meer pakken is het verschil tussen een basis salaris of een leuk salaris. Waar concurrenten van ons aan het afslanken zijn, zijn wij aan het groeien. En dat groeien doen wij als team. En verbazing bij anderen? Ik heb geen idee hoeveel uur ik draai in de week. Maar elke avond ben ik heerlijk thuis, de weekenden ook. Feestdagen altijd vrij, bouwvak 3 weken en 2 weken kerstvakantie. Tussendoor ook altijd nog 2 keer een weekje weg. Het bedrijf is goed voor mij, dus ik ook voor het bedrijf.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ok, maar deel van deze info stond niet in je eerste reactie. En er zitten dus wel essentiële verschillen met de situatie van TS, is appels met peren vergelijken....ik denk niet dat hij provisie en bonussen krijgt...Indien wel zou dit topic waarschijnlijk niet bestaan...
die laatste regel is wel de essentie trouwens... En het verschil , zo op het oog, tussen jouw werkplek en die van TS..

witte angora

Het grote verschil is dat Neodutchio langere tijd in vaste dienst is, en de topicstarter net begonnen is met een uitzendbaan...

Blitzah

Ongelezen bericht door Blitzah »

Betreft voorraad is het de afspraak dat het maandagnacht word geleverd. Zodat ik dinsdag ochtend in 15 min alles kan uitpakken en netjes neerzetten.

Kan altijd wel eens voorkomen dat het een x niet gebeurd. Maar dat het al heel wat weken gebeurd. ik ben de dupe ervan want ik moet maar in mijn eigen tijd of zoals hun wel zeggen in de pauZe maar gaan ophalen.

De auto was toen naar mijn huis gebracht.

Ik word per uur betaald niet per klant.

Brahms

Je moet ook altijd per uur (lees tijdseenheid) en nooit per klus betaald krijgen.
Veelal worden de klussen zo strak ingepland dat je al gauw in je eigen tijd bezig bent als het tegenzit........
Voor NeoDutchio: deel het aantal echt gewerkt uren, maar dan ook alle uren die je voor je werkgever bezig bent, eens door je netto salaris.
Hoop van harte dat je dan niet schrikt van het uurloon.
Meestal zijn dit soort dienstverbanden niet echt gunstig voor de werknemer....
Laatst gewijzigd door Brahms op 07 jan 2018 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Revoked schreef:Neodutchio, als werkgever kan ik je melden dat je flink wordt genaaid. Jij denkt dat je CEO's onbetaald staan te golfen terwijl jij in je eigen tijd én thuis voor het werk bezig bent?
Ja, CEO"s staan onbetaald te golfen, in die zin dat ze er geen extra geld krijgen. Ik denk ook dat jij een behoorlijk verkeerd beeld hebt van wat de functie van CEO inhoudt. Mensen op dit soort functies dienen 24/7 beschikbaar te zijn en krijgen echt geen overwerk betaald. Als er stront aan de knikker is, of er moet een belangrijk contract worden gesloten (waardoor weer heel veel mensen werk hebben en houden) kan een CEO niet aankomen van "ja maar ik ben nu met vakantie" of "ik zit net te eten".

Overigens is er in heel veel CAO's ook geregeld dat vanaf een bepaalde schaal geen overwerk meer wordt betaald en dat je ook redelijkerwijs beschikbaar moet zijn voor het bedrijf. Nu is het over het algemeen ook wel zo dat mensen die in die schalen terecht komen snappen wat hun verantwoordelijkheid is.

Brahms

"Onbetaald werk" cq. 24/7 beschikbaar zijn wordt veel gedaan en "hoort erbij" in de hogere tot zeer hoge salarisschalen. Ik denk zomaar dat TS en ook Neodutcio niet in deze salarisschalen zitten.

En als werknemer wordt je er opvallend genoeg nooit beter van.......

witte angora

Maar waarom moeten mensen in de hogere tot zeer hoge salarisschalen wél onbetaalde uren draaien, en degenen in lagere salarisschalen niet? Voor zover je niet bij een klant zit natuurlijk?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Maar waarom moeten mensen in de hogere tot zeer hoge salarisschalen wél onbetaalde uren draaien, en degenen in lagere salarisschalen niet? Voor zover je niet bij een klant zit natuurlijk?
Omdat het bij de hogere functies ook qua verantwoordelijkheden vaal inherent aan de functie is.

Ook bij ons krijg je vanaf een bepaalde functieschaal geen overuren uitbetaald. Ook niet als ik voor een spoedklus het hele weekend bezig ben. Part of the job :wink:

Brahms

Je kan het "Part of the Job" noemen, maar er klopt natuurlijk niets van.
Het is gewoon een manier voor de werkgever om loonkosten te besparen.
Gelukkig heb ik een werkgever welke wel weet hoe je met elkaar om gaat, en de inzet gewoon weet te waarderen en tot op de laatste minuut betaald.
Voor vrijwilligerswerk kan ik mij elders, geheel vrijblijvend, opgeven indien ik dat al wens om mijn eigen tijd verder te vullen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

‘t Is maar hoe je het bekijkt. Want bij die hogere functie hoort ook een hoog salaris, veel vrijheid en flexibiliteit, veel eindverantwoordelijkheid, een pakket secundaire arbeidsvoorwaarden waarin je als hoger ingeschaalde ook niets te klagen hebt, noem maar op. Ook dat is part of the job.

Niet alles wat van de kant van de werknemer moet komen is verkeerd...

Overigens denk ik dat het in geval van TS meer te maken heeft met twee partijen die niet samen door één deur gaan.

Gesloten