LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op welke uitkering heb ik recht

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Ranoniem

Op welke uitkering heb ik recht

Ongelezen bericht door Ranoniem »

Hallo,

Ik heb een vraag, ik ben alleenstaand ben 26 jaar en ik krijg momenteel een WW. Ben enorm druk met een baan aan het zoeken, ik heb zelfs een proefplaatsting geregeld en om de maanden te overbruggen omdat ik het niet alleen red van mijn WW heb ik een aanvullende bijstand gevraagd.
Mijn WW bedraagt 807 euro en ik heb begrepen dat ie word aangevuld tot 890 euro maar dat is voor mij alsnog heel erg moeilijk.

Zijn er nog andere uitkeringen waar ik recht op heb? Het gaat voor mij echt maar om paar maanden zodat ik geen gedoe krijg met mijn vaste lasten.

Hoor het graag.

Hartelijk dank in ieder geval als iemand wil reageren.

Frantic2

Re: Op welke uitkering heb ik recht

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Vind je dit niet genoeg Dan? Snel naar cendris en je kan morgen aan de telefoon.....

Of een krantenronde, is in deze vakatie tijd ook veel vraag naar, Schoonmaker? Ook een baan waar je nu direct aan de slag kan.

Ranoniem

Nou ik ben uiteraard heel erg blij dat we in een land leven waar je een uitkering krijgt, ben totaal niet ondankbaar. Begrijp ook je reactie niet, zoals ik al aangaf zijn mijn vaste lasten gewoon hoog, die zijn totaal bijna 800 euro vandaar, dus het is dan wel fijn als ik wat meer ruimte zeg maar heb.

Proefplaatsting is een soort stage waaraan een vast contract zit van minimaal 6 maanden, dus schoonmaker of krantenwijk ga ik niet doen. Dat mag ook niet anders heb krijg ik alleen maar minder uitkering en schoonmaker/krantenwijk is dan ongeveer evenveel.
Mijn proefplaatsting begint al volgende week voor 4 dagen in de week, terwijl mijn uitkering maar ongeveer voor 2,5 dag in de week is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Ranoniem

Je zou eens kunnen kijken of je recht hebt op (hogere) huur- en zorgtoeslag. Op de site van de belastingdienst kun je zelf een berekening maken, je moet alleen een zo realistisch mogelijke schatting zien te maken van je bruto inkomen, dat kan wat lastig zijn.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Huurtoeslag, zorgtoeslag?

Ranoniem

Bedankt voor vriendelijke reacties!!!

Ik heb al toeslag op mijn WW daar heeft uwv mij heel erg fijn mee geholpen en helaas bij belastingdienst heb ik ook echt maximale al gehad.
Zo ver ik weet heb ik ongeveer alles beetje al geprobeerd maar ja, als ik niet op iets anders meer kan terug vallen om maar even zo te verwoorden dan is het gewoon maar even doorbijten.
Gelukkig krijg ik wel van werkgever van proefplaatsing wel reiskosten vergoeding!

Ben al thuis bezig om te kijken of ik wat dingetjes kan verkopen via marktplaats...

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ranoniem schreef:Hallo,

Ik heb een vraag, ik ben alleenstaand ben 26 jaar en ik krijg momenteel een WW. Ben enorm druk met een baan aan het zoeken, ik heb zelfs een proefplaatsting geregeld en om de maanden te overbruggen omdat ik het niet alleen red van mijn WW heb ik een aanvullende bijstand gevraagd.
Mijn WW bedraagt 807 euro en ik heb begrepen dat ie word aangevuld tot 890 euro maar dat is voor mij alsnog heel erg moeilijk.

Zijn er nog andere uitkeringen waar ik recht op heb? Het gaat voor mij echt maar om paar maanden zodat ik geen gedoe krijg met mijn vaste lasten.

Hoor het graag.

Hartelijk dank in ieder geval als iemand wil reageren.
€ 888,- is de bijstandsnorm voor een alleenstaande zonder kinderen van jouw leeftijd.
Als je geen recht hebt op toeslagen in de vorm van zorg- en huurtoeslag, is dit het maximale inkomen.
Dan moet je dus rap gaan schrappen in je vaste lasten.
Hier:
Ranoniem schreef:Proefplaatsting is een soort stage waaraan een vast contract zit van minimaal 6 maanden, dus schoonmaker of krantenwijk ga ik niet doen. Dat mag ook niet anders heb krijg ik alleen maar minder uitkering en schoonmaker/krantenwijk is dan ongeveer evenveel.
Krijg ik echter wel jeuk van.
Je wilt er dus geen krantenwijk bijnemen omdat dat evenveel oplevert als je toeslag van de bijstand en dan krijg je geen bijstand meer, lees ik dat goed?
Als dat zo is, vind ik dat een hele foute instelling!

Ranoniem

@Violet, Ik heb geen onnodige vasten lasten gewoon water,gas,licht, huur, verzekering etc.
Het is gewoon behoorlijk opgelopen omdat ik in ww tijdens mijn verhuizing dat ik dubbele huur moest betalen, ik heb geen abonnementen of iets dergelijks. En omdat mijn WW veel lager is dan dat ik normaliter verdien. Maar ja, het word uigerekend van gehele jaar of jaren weet niet even exact en toen werkte ik niet altijd fulltime.
Bijstandsnorm van alleenstaande is 890 heb ik net vernomen, dus als ik daar recht op heb een extra 90 euro ben ik daar enorm blij mee. Alle beetjes helpen!

Tevens Violet, ten eerste ik krijg een WW van 18 uur ongeveer, ik ga een proefplaatsing van 32 uur doen. Hoe gemotiveerd kan iemand zijn? Lijkt me duidelijk!
Om dan ook nog eens een krantenwijk gaan doen, wat ongeveer evenveel betaald als mijn WW, tevens als je werk erbij gaat doen en je WW het aanvult dan krijg je WW is overzicht voor mij heel erg onduidelijk vandaar.
Ik krijg behoorlijke jeuk van mensen zoals jij, meteen heel negatief reageren ga dan eerst even netjes vragen stellen dan meteen te oordelen.
Lijkt me al heel duidelijk dat ik er behoorlijk mee zit maar wel enorm gemotiveerd ben!!

hwhardiek

Ongelezen bericht door hwhardiek »

Ik heb hier ook eens iets gevraagd maar het lijkt wel of hier allen maar negatievelingen zitten.

Ranoniem

Helaas zijn overal wel wat rotte appels maar zoals ook in dit topic zijn er ook vriendelijke mensen!

sephora30

Ts gaat volgende week al voor 4 dagen aan de slag dus vind niks verkeerds aan zijn instelling :roll:

Het is een lastige situatie die je zo te zien inderdaad zult moeten uitzingen.

Tip: laat de huurbetaling altijd prioriteit zijn :idea:

VioletPrue

vogels schreef:
Krijg ik echter wel jeuk van.
Je wilt er dus geen krantenwijk bijnemen omdat dat evenveel oplevert als je toeslag van de bijstand en dan krijg je geen bijstand meer, lees ik dat goed? Als dat zo is, vind ik dat een hele foute instelling!
Jeetje, doe even normaal! TS is druk bezig en bovendien krijgt hij NIKS van de bijstand.
Niet?
Ranoniem schreef:en om de maanden te overbruggen omdat ik het niet alleen red van mijn WW heb ik een aanvullende bijstand gevraagd.
Kennis van mij die niet gehandicapt is moet 40 uur werken van de sociale dienst.
Logisch, want zij kan in haar eigen onderhoud voorzien.
Maar de manier waarop dat geregeld wordt is belachelijk.
Zij is gedwongen geplaatst bij de sociale werkplaats (terwijl zij dus geen beperking heeft!!) en moet in de ochtend- en avonduren kranten rondbrengen, zodat zij precies op de bijstandsnorm uitkomt en dus geen bijstand meer ontvangt.
Waarom zou Ranoniem dan geen kranten kunnen rondbrengen naast de stage om geen bijstand te hoeven ontvangen?

sephora30

Is toch niet jouw zaak!

VioletPrue

Ranoniem schreef:@Violet, Ik heb geen onnodige vasten lasten gewoon water,gas,licht, huur, verzekering etc.
Het is gewoon behoorlijk opgelopen omdat ik in ww tijdens mijn verhuizing dat ik dubbele huur moest betalen, ik heb geen abonnementen of iets dergelijks. En omdat mijn WW veel lager is dan dat ik normaliter verdien. Maar ja, het word uigerekend van gehele jaar of jaren weet niet even exact en toen werkte ik niet altijd fulltime.
Bijstandsnorm van alleenstaande is 890 heb ik net vernomen, dus als ik daar recht op heb een extra 90 euro ben ik daar enorm blij mee. Alle beetjes helpen!

Tevens Violet, ten eerste ik krijg een WW van 18 uur ongeveer, ik ga een proefplaatsing van 32 uur doen. Hoe gemotiveerd kan iemand zijn? Lijkt me duidelijk!
Om dan ook nog eens een krantenwijk gaan doen, wat ongeveer evenveel betaald als mijn WW, tevens als je werk erbij gaat doen en je WW het aanvult dan krijg je WW is overzicht voor mij heel erg onduidelijk vandaar.
Ik krijg behoorlijke jeuk van mensen zoals jij, meteen heel negatief reageren ga dan eerst even netjes vragen stellen dan meteen te oordelen.
Lijkt me al heel duidelijk dat ik er behoorlijk mee zit maar wel enorm gemotiveerd ben!!
Ik vraag het je ook, er staat letterlijk 'lees ik dit goed?' en 'als dat zo is'.
Ik stel nergens dat je niet gemotiveerd bent, ik vind het alleen raar om werk te laten liggen omdat je anders een toeslag kwijtraakt.
Dat vind ik een slechte reden om werk niet te doen.
Verder ben ik niet heel negatief, ik stel een vraag en verder geef ik tips.
Erg jammer dat je het zo negatief opvat.

@vogels
Behoorlijk onder de gordel en slaat nergens op.

sephora30

Normaal gesproken zou het ook een foute houding zijn als je niet aan de bak omdat je dan een toeslag kwijtraakt, maar in het geval van ts vind ik dat niet opgaan omdat hij volgende week al 4 dagen aan de slag gaat.

Dus het is niet zo dat hij maar op zn krent blijft zitten :D

VioletPrue

vogels schreef:@VP: Nee niet. Hij krijgt n.l. via de TW al het bedrag waar hij recht op heeft voor zijn leeftijd/omstandigheden.
Waar staat dat?
Er staat dat er aanvullende bijstand is aangevraagd en dat die aanvullen tot de wettelijke norm.

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

de sociale dienst eist dat men de uren maakt zodat men geen (aanvullende)uitkering meer nodig heeft. ligt dus aan het uurloon. vaak is voor een alleenstaande 32 uur werken voldoende.

Ranoniem

@Violet, je begint je zin met: Ik krijg hier jeuk van... Dat vind ik al oordelen.
Ik krijg een WW met aanvullendtoeslag en dan nog eens bijstand dus totaal 890 ong;. Dit heb ik allemaal al uitgelegd.

En mijn Werkcoach heeft helemaal niet gezegd dat ik naast mijn proefplaatsing moet gaan werken, zij was zelfs trots op mij dat ik meer ging werken dan dat ik mijn WW voor kreeg en zij gaf aan dat als je proefplaatsing hebt dat je niet sollicitatie plicht bent voor die maanden.

Dus ik zie nergens dat ik verkeerd bezig ben, vervelend voor je kennis maar daar kan ik niks aan doen!!
Vind altijd zo jammer als mensen hen persoonlijke situatie op anderen projecteren.

Ranoniem

Nee dat is zijn totaliteit. Dus dat is alles wat ik dan krijg met toeslag etc...
Maar goed, ik ga weer verder iedereen bedankt voor reacties, adviezen heel erg fijn!

Gesloten