LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oude man wordt aan het lijntje gehouden door UVW
Oude man wordt aan het lijntje gehouden door UVW
Beste lezers,
Ik heb een vraag cq frustratie over het UVW en mijn schoonvader.
Mijn schoonvader is op 56 jarige leeftijd zijn baan verloren omdat het bedrijf (waar hij 39 jaar gewerkt heeft) failliet gegaan is.
Nu heeft hij hierna 4 jaar ww uitkering gekregen.
Hierna heeft hij een half jaar een Yonder baan gehad op het ziekenhuis. Dit was een reintegratie baan. Vanuit dit is hij terecht gekomen in een doorgroeibaan in het ziekenhuis.
Bij aanvang van deze doorgroeibaan werd door het UVW gezegd dat hij deze 2 jaar moest doen. Ieder half jaar zou dan bekeken worden of hij nog in aanmerking voor deze doorgroeibaan. Dit is ieder half jaar met behoorlijke horten en stoten verlengd. Dit omdat het ziekenhuis in de rode cijfers zit en het steeds tot op het laatste moment onzeker was of hij in het ziekenhuis mocht blijven werken.
Ondertussen is mijn schoonvader 63 jaar oud. Afgelopen februari werd door zijn coach bij het UVW gezegd dat hij nog maar een half jaartje hoefde te werken in het ziekenhuis. Er zou dan gekeken worden of hij de IOW of IOAW in kon gaan.
Nu is hij vandaag op het UWV geweest en hoopte eindelijk te mogen stoppen werken. Hier kreeg hij weer te horen dat hij vier maanden langer moet werken t/m 31 december. Er zou dan wel weer verder gekeken worden of hij mag stoppen of weer verder moet werken.
De arme man zit er helemaal doorheen. Hij heeft zijn hele leven gewerkt en heeft er niets aan over gehouden. Hij is iedere dag om 5 uur aan het opstaan om naar een doorgroeibaan te gaan (waarvan men weet dat het nooit een vaste baan kan worden omdat het ziekenhuis in de rode cijfers zit) en dat om uiteindelijk op zijn 65 ste een AOW-tje krijgen.
Nu is mijn vraag of het allemaal wel mag om iemand zo lang vanuit het UWV aan het lijntje te houden en beloftes te doen die niet waar zijn. Hoe lang mag je zo'n doorgroeibaan hebben waarbij je iedere 6 maanden in angst zit omdat het tot op de laatste dag onzeker is wat ze met je gaan doen....
Vind het gewoon door en door triest hoe met iemand omgegaan wordt die zijn hele leven hard gewerkt heeft en door een faillisement finaal de dupe is.
Ik heb een vraag cq frustratie over het UVW en mijn schoonvader.
Mijn schoonvader is op 56 jarige leeftijd zijn baan verloren omdat het bedrijf (waar hij 39 jaar gewerkt heeft) failliet gegaan is.
Nu heeft hij hierna 4 jaar ww uitkering gekregen.
Hierna heeft hij een half jaar een Yonder baan gehad op het ziekenhuis. Dit was een reintegratie baan. Vanuit dit is hij terecht gekomen in een doorgroeibaan in het ziekenhuis.
Bij aanvang van deze doorgroeibaan werd door het UVW gezegd dat hij deze 2 jaar moest doen. Ieder half jaar zou dan bekeken worden of hij nog in aanmerking voor deze doorgroeibaan. Dit is ieder half jaar met behoorlijke horten en stoten verlengd. Dit omdat het ziekenhuis in de rode cijfers zit en het steeds tot op het laatste moment onzeker was of hij in het ziekenhuis mocht blijven werken.
Ondertussen is mijn schoonvader 63 jaar oud. Afgelopen februari werd door zijn coach bij het UVW gezegd dat hij nog maar een half jaartje hoefde te werken in het ziekenhuis. Er zou dan gekeken worden of hij de IOW of IOAW in kon gaan.
Nu is hij vandaag op het UWV geweest en hoopte eindelijk te mogen stoppen werken. Hier kreeg hij weer te horen dat hij vier maanden langer moet werken t/m 31 december. Er zou dan wel weer verder gekeken worden of hij mag stoppen of weer verder moet werken.
De arme man zit er helemaal doorheen. Hij heeft zijn hele leven gewerkt en heeft er niets aan over gehouden. Hij is iedere dag om 5 uur aan het opstaan om naar een doorgroeibaan te gaan (waarvan men weet dat het nooit een vaste baan kan worden omdat het ziekenhuis in de rode cijfers zit) en dat om uiteindelijk op zijn 65 ste een AOW-tje krijgen.
Nu is mijn vraag of het allemaal wel mag om iemand zo lang vanuit het UWV aan het lijntje te houden en beloftes te doen die niet waar zijn. Hoe lang mag je zo'n doorgroeibaan hebben waarbij je iedere 6 maanden in angst zit omdat het tot op de laatste dag onzeker is wat ze met je gaan doen....
Vind het gewoon door en door triest hoe met iemand omgegaan wordt die zijn hele leven hard gewerkt heeft en door een faillisement finaal de dupe is.
Re: Oude man wordt aan het lijntje gehouden door UVW
Doorgroeibaan?
't Lijkt meer op een halfjaarcontract en dat telkens opnieuw aanbieden.
Ja idd, maar ja kan en mag dat allemaal zo maar....Jolijn schreef:Doorgroeibaan?
Heb het idee dat het UWV maar "vanalles" doet en gebruik maakt van een oudere man.
Laatst gewijzigd door Maddog23 op 09 aug 2011 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ze laten hem mischien de jaren tot zijn 65 ste een beetje uitzingen, een vaste baan word nu toch niks meer . zo slecht vind ik het niet . ik zeg nog ff volhouden en dan lekker genieten van je aow/pensioen
Dat is idd niet zo erg om tot je 65 ste te werken...manondoris schreef:ze laten hem mischien de jaren tot zijn 65 ste een beetje uitzingen, een vaste baan word nu toch niks meer . zo slecht vind ik het niet . ik zeg nog ff volhouden en dan lekker genieten van je aow/pensioen
Maar dat ze dan bij het UWV zeggen je moet nog twee jaar en dan kan je je daar op instellen...
Niet iedere keer roepen "nog een paar maanden en dan hoeft u niet meer" hij werkt iedere keer toenaar die laaste dag die hij nu al 3 keer gehad heeft...
dat lijkt mij wel de beste instelling, ook ik moest net als jou vogels toch effe denken van hoezo oud? met 63 ben je nog niet oud.vogels schreef:Denk dat hij zich moet instellen op werken tot zijn 65ste. Dan voorkom je teleurstelling.
-
wat is een Yonder baan?
wat is een doorgroeibaan?
ontvangt men een salaris of is het werken met behoud van de uitkering?
dora
wat is een doorgroeibaan?
ontvangt men een salaris of is het werken met behoud van de uitkering?
dora
-
Dit is wel een beetje een kul topic.Dat is idd niet zo erg om tot je 65 ste te werken...
Maar dat ze dan bij het UWV zeggen je moet nog twee jaar en dan kan je je daar op instellen...
Niet iedere keer roepen "nog een paar maanden en dan hoeft u niet meer" hij werkt iedere keer toenaar die laaste dag die hij nu al 3 keer gehad heeft...
Het enige probleem is dat TS nu niet zeker weet of dat hij tot zijn 65ste moet werken , of dat hij komende kerst al kan stoppen. Dit is toch geen serieus probleem, zeg.
Hij mag blij zijn dat hij in ieder geval zeker weet dat hij niet tot zijn 67ste hoeft te werken.
hoezo mag hij blij zijn? hij weet niet waar die aan toe is , zou wel fijn zijn voor iemand. En 67 jaar is ook niet zo'n ramp hoor.Hij mag blij zijn dat hij in ieder geval zeker weet dat hij niet tot zijn 67ste hoeft te werken.
Waarom wordt iemand op zijn 56ste werkloos, ontvangt een WW uitkering en is dan niet eerder dan pas aan het einde van die WW uitkering aan het werk gegaan?
Hij had recht op 4 jaar WW en heeft gedacht, "goh zeg, lekker 4 jaar niks doen!"?
Vertel eens wat hij in die 4 jaar geprobeerd heeft om aan het werk te komen? 56 is nog jong om dan ineens na 39 jaar te stoppen met werken. Heb ook wel mensen meegemaakt van die leeftijd, maar die deden er ALLES aan om zo snel mogelijk weer aan het werk te zijn, want niks doen is immers ook niet alles?
Ik mis echt in het verhaal van de TS het stukje van zijn 56ste tot 60ste, dus die 4 jaar WW en wat daarin is ondernomen.
Hij had recht op 4 jaar WW en heeft gedacht, "goh zeg, lekker 4 jaar niks doen!"?
Vertel eens wat hij in die 4 jaar geprobeerd heeft om aan het werk te komen? 56 is nog jong om dan ineens na 39 jaar te stoppen met werken. Heb ook wel mensen meegemaakt van die leeftijd, maar die deden er ALLES aan om zo snel mogelijk weer aan het werk te zijn, want niks doen is immers ook niet alles?
Ik mis echt in het verhaal van de TS het stukje van zijn 56ste tot 60ste, dus die 4 jaar WW en wat daarin is ondernomen.
-
ik denk niet dat het gemakkelijk is om op je 56ste nog een baan te krijgen! vind dit wel erg kort door de bocht!Daan_1978 schreef:Waarom wordt iemand op zijn 56ste werkloos, ontvangt een WW uitkering en is dan niet eerder dan pas aan het einde van die WW uitkering aan het werk gegaan?
Hoezo kort door de bocht? Ik trek geen oordeel en vraag toch duidelijk naar wat toelichting over wat de beste man in die 4 jaar gedaan heeft om ander werk te zoeken?manondoris schreef:ik denk niet dat het gemakkelijk is om op je 56ste nog een baan te krijgen! vind dit wel erg kort door de bocht!
Het enige wat ik dus vraag is of hij wel pogingen heeft gedaan of dat hij heeft afgewacht.
Je kunt niet afwachten bij een WW uitkering. Je hebt plichten, waaronder sollicitatieplicht.
UWV. Werken aan perspectief.
Hoe vaak moet ik solliciteren met een WW-uitkering?
Als u een WW-uitkering aanvraagt, kijkt u samen met uw werkcoach wat u kunt doen om weer aan het werk te komen. U spreekt onder meer af hoe vaak u gaat solliciteren, op wat voor soort banen u gaat solliciteren of welke scholing u gaat volgen. Deze afspraken gelden alleen voor uw situatie. Wij leggen ze voor u vast in een individuele overeenkomst.
Na maximaal 3 maanden kijken wij wat u op basis van de gemaakte afspraken heeft gedaan om werk te vinden. Ook kijken we of u iets heeft gehad aan de ondersteuning van het WERKbedrijf. Als u nog geen werk heeft gevonden, maakt u nieuwe afspraken met uw werkcoach over uw activiteiten om werk te vinden. Steeds zullen we deze afspraken na maximaal 3 maanden toetsen en met u bespreken.
UWV. Werken aan perspectief.
Hoe vaak moet ik solliciteren met een WW-uitkering?
Als u een WW-uitkering aanvraagt, kijkt u samen met uw werkcoach wat u kunt doen om weer aan het werk te komen. U spreekt onder meer af hoe vaak u gaat solliciteren, op wat voor soort banen u gaat solliciteren of welke scholing u gaat volgen. Deze afspraken gelden alleen voor uw situatie. Wij leggen ze voor u vast in een individuele overeenkomst.
Na maximaal 3 maanden kijken wij wat u op basis van de gemaakte afspraken heeft gedaan om werk te vinden. Ook kijken we of u iets heeft gehad aan de ondersteuning van het WERKbedrijf. Als u nog geen werk heeft gevonden, maakt u nieuwe afspraken met uw werkcoach over uw activiteiten om werk te vinden. Steeds zullen we deze afspraken na maximaal 3 maanden toetsen en met u bespreken.
Ik ken de regels, Jolijn, maar ook de manieren om daarmee te sjoemelen.
En nee, ikzelf niet, want ben nu toch al snel 8 jaar aan 1 stuk door aan het werk. Daarvoor opleiding.
En jouw antwoord is gericht op de regels ( plichten ), maar is nog niet het antwoord wat de beste man in werkelijkheid gedaan heeft in die 4 jaar.
Sluit dus nog niet uit dat ik daar nog steeds benieuwd naar ben.
Het verhaal, zoals TS dit neer zet, is dus nog niet compleet.
En nee, ikzelf niet, want ben nu toch al snel 8 jaar aan 1 stuk door aan het werk. Daarvoor opleiding.
En jouw antwoord is gericht op de regels ( plichten ), maar is nog niet het antwoord wat de beste man in werkelijkheid gedaan heeft in die 4 jaar.
Sluit dus nog niet uit dat ik daar nog steeds benieuwd naar ben.
Het verhaal, zoals TS dit neer zet, is dus nog niet compleet.