Mijn werknemer heeft enkele tegenslagen gehad thuis, waardoor ze veel vrij moest nemen.
Nu wil ze graag meer uren werken (overwerken) om die uren te compenseren en zodat ze dus weer extra vrije dagen/uren opbouwt.
Mag ik haar dat laten doen? En zitten hier grenzen aan?
Alvast dank!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overwerken voor extra vakantieuren, mag dit?
-
Overwerken voor extra vakantieuren, mag dit?
Laatst gewijzigd door Radar op 27 okt 2017 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid
Re: Overwerken voor extra vakantieuren, mag dit?
Het lijkt me dat je dat samen regelt binnen de grenzen van de CAO en/of arbeidsovereenkomst.
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... werktijden
Lees gerust deze is door, legt een hoop uit in begrijpend nederlands.
Overwerken mag en het gaat vaak in samenspraak of het uren voor uren is of uren voor geld.
Maar let wel goed op het maximum aantal uren over x weken.
Lees gerust deze is door, legt een hoop uit in begrijpend nederlands.
Overwerken mag en het gaat vaak in samenspraak of het uren voor uren is of uren voor geld.
Maar let wel goed op het maximum aantal uren over x weken.
De wet en de cao stellen hier inderdaad grenzen aan. Met name om werknemers tegen zichzelf in bescherming te nemen. Er zijn bv maxima per dag en per week een verplichte pauzes. Maar je hebt best veel ruimte om onderling dingen af te spreken.
Een aantal zaken waar u rekening mee zou moeten houden:
- Als er een CAO van toepassing is, wat staat er in de CAO over overwerk en maximale arbeidsduur en of er sprake is van tijd voor geld of tijd voor tijd.
- De arbeidstijdenwet (hier mag je sowieso niet van afwijken, ook al geeft de werknemer toestemming) FNV heeft trouwens een duidelijke app ontwikkeld.
'FNV Arbeidstijden'
- Let op het vermoeden van arbeidsomvang. Als uw werknemer 3 maanden of langer bijvoorbeeld 40 uur werkt ipv de overeengekomen 36 uur dan is er een vermoeden dat de werknemer een contract heeft van 40 uur. Het is dan aan u om te bewijzen dat er sprake is van tijdelijk overwerken. Maak hier duidelijke schriftelijke afspraken over en gedraag u hier ook naar. Maar is het overwerk minder dan 3 maanden dan lijkt me dit sowieso geen probleem.
- Ik ga ervan uit dat het hier gaat om tijdelijk meer werken, zo niet dan is mogelijk de 'Wet Flexibel Werken' van toepassing. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-overwerk
- Als er een CAO van toepassing is, wat staat er in de CAO over overwerk en maximale arbeidsduur en of er sprake is van tijd voor geld of tijd voor tijd.
- De arbeidstijdenwet (hier mag je sowieso niet van afwijken, ook al geeft de werknemer toestemming) FNV heeft trouwens een duidelijke app ontwikkeld.
'FNV Arbeidstijden'
- Let op het vermoeden van arbeidsomvang. Als uw werknemer 3 maanden of langer bijvoorbeeld 40 uur werkt ipv de overeengekomen 36 uur dan is er een vermoeden dat de werknemer een contract heeft van 40 uur. Het is dan aan u om te bewijzen dat er sprake is van tijdelijk overwerken. Maak hier duidelijke schriftelijke afspraken over en gedraag u hier ook naar. Maar is het overwerk minder dan 3 maanden dan lijkt me dit sowieso geen probleem.
- Ik ga ervan uit dat het hier gaat om tijdelijk meer werken, zo niet dan is mogelijk de 'Wet Flexibel Werken' van toepassing. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-overwerk
-
Zijn er geen werkgeversfora waar je dit soort vragen kunt stellen? Dit is een consumentenforum. Ik zou het vreemd vinden als mijn werkgever hier zijn informatie vandaan zou halen.