LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] passend werk

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Stalmans

passend werk

Ongelezen bericht door Stalmans »

Beste forumleden,

Een paar jaar geleden studeerde ik aan de havo waar ik het echt goed deed. Ik vond het hier altijd leuk om mensen iets te leren. Door allerlei problemen heb ik sinds 2012 allerlei soorten werk moeten aannemen die eigenlijk helemaal niet bij mijn studierichting passen. Dit heb ik gedaan omdat ik per se geen uitkering wou aanvragen.
Ik heb een jaar geleden een paar maanden als productiemedewerker gewerkt bij een transportbedrijf. Dit was tamelijk zwaar werk, namelijk bierflessen in bierkratten doen; vaak terwijl je voorover gebukt staat en bierkratten met flessen productiematig op pallets stapelen. Na dit een paar maanden te hebben gedaan merk ik dat ik toch wel behoorlijk wat last van mijn rug heb gekregen. Een paar maanden eerder had ik al bij een ander transportbedrijf gewerkt als containerlosser. Hier moest ik ook dergelijk werk doen en nog een stukje zwaarder. Na een paar dagen hoefde ik niet meer te komen omdat ik niet snel genoeg was en zelf last van mijn rug had.
Een tijdje terug heb ik een test gedaan bij een uitzendbureau die na afloop je capaciteiten weergeeft.
Uit deze test is gebleken dat ik tot veel meer in staat ben.
Sinds ik voor mijn studie verhuist ben krijg ik nog steeds aanbiedingen voor werk als containerlosser (vaak ook nog 's nachts), terwijl uit een eerdere ervaring is gebleken, dat ik niet goed in staat ben om containers te lossen. Naar mijn mening heb ik al te vaak werk aangenomen dat niet bij mij past en ben ik tot veel meer in staat. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader heeft bijna 45 jaar in de metaalindustrie gewerkt; 7 liesbreuken gehad en is blij als hij met pensioen kan. De vriend van mijn moeder heeft echter minder geluk gehad en zit na in dienst te hebben gezeten en 20 jaar in de op- en overslag te hebben gewerkt met een hernia thuis.
Na al die tijd niet-passend werk te hebben gedaan vind ik het nu wel welletjes en wil ik iets wat wel bij mij past i.p.v. zwaar fysiek werk.
Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Klaas Jan

Re: passend werk

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Kranig dat je het tot nu toe zo aangepakt hebt en ook moedig om het over een andere boeg te gooien. Je werk paste alleen fysiek al niet bij je. Ook schuilt er gevaar in langdurige onderbelasting als het gaat om je capaciteiten en mentale mogelijkheden. Prima om de bakens te gaan verzetten.

Maar wat voor studie doe je momenteel dan? En wat betekent dat voor de arbeidsmarkt?
Is het de juiste opleiding of zit daar een probleem?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Stalmans schreef:Beste forumleden,

Een paar jaar geleden studeerde ik aan de havo waar ik het echt goed deed. Ik vond het hier altijd leuk om mensen iets te leren. Door allerlei problemen heb ik sinds 2012 allerlei soorten werk moeten aannemen die eigenlijk helemaal niet bij mijn studierichting passen. Dit heb ik gedaan omdat ik per se geen uitkering wou aanvragen.
Ik heb een jaar geleden een paar maanden als productiemedewerker gewerkt bij een transportbedrijf. Dit was tamelijk zwaar werk, namelijk bierflessen in bierkratten doen; vaak terwijl je voorover gebukt staat en bierkratten met flessen productiematig op pallets stapelen. Na dit een paar maanden te hebben gedaan merk ik dat ik toch wel behoorlijk wat last van mijn rug heb gekregen. Een paar maanden eerder had ik al bij een ander transportbedrijf gewerkt als containerlosser. Hier moest ik ook dergelijk werk doen en nog een stukje zwaarder. Na een paar dagen hoefde ik niet meer te komen omdat ik niet snel genoeg was en zelf last van mijn rug had.
Een tijdje terug heb ik een test gedaan bij een uitzendbureau die na afloop je capaciteiten weergeeft.
Uit deze test is gebleken dat ik tot veel meer in staat ben.
Sinds ik voor mijn studie verhuist ben krijg ik nog steeds aanbiedingen voor werk als containerlosser (vaak ook nog 's nachts), terwijl uit een eerdere ervaring is gebleken, dat ik niet goed in staat ben om containers te lossen. Naar mijn mening heb ik al te vaak werk aangenomen dat niet bij mij past en ben ik tot veel meer in staat. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader heeft bijna 45 jaar in de metaalindustrie gewerkt; 7 liesbreuken gehad en is blij als hij met pensioen kan. De vriend van mijn moeder heeft echter minder geluk gehad en zit na in dienst te hebben gezeten en 20 jaar in de op- en overslag te hebben gewerkt met een hernia thuis.
Na al die tijd niet-passend werk te hebben gedaan vind ik het nu wel welletjes en wil ik iets wat wel bij mij past i.p.v. zwaar fysiek werk.
Door te kijken in welke branche er wél vacatures zijn, er zijn er immers 140.000 openstaande op dit moment, en je daar op te richten qua scholing?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Een paar dingen vallen op:
Stalmans schreef:Een paar jaar geleden studeerde ik aan de havo waar ik het echt goed deed.
Havo is geen studie, maar een middelbare schoolniveau. Een algemeen vormende opleiding.
Als je het zo goed deed, waarom geen vervolgopleiding?
Stalmans schreef:Een tijdje terug heb ik een test gedaan bij een uitzendbureau die na afloop je capaciteiten weergeeft. Uit deze test is gebleken dat ik tot veel meer in staat ben.
Dit klinkt als onzin, of als niet alles vertellen. Want zo'n test geeft ook altijd aan wat dan wel bij je past. Of die test heeft niets voorgesteld.
Stalmans schreef:Sinds ik voor mijn studie verhuist ben krijg ik nog steeds aanbiedingen voor werk als containerlosser (vaak ook nog 's nachts), terwijl uit een eerdere ervaring is gebleken, dat ik niet goed in staat ben om containers te lossen. Naar mijn mening heb ik al te vaak werk aangenomen dat niet bij mij past en ben ik tot veel meer in staat.
Verhuisd is met een D. Dit zou je als student moeten weten. Maar waarom vertel je niet welke studie je nu doet, en waarom je deze studie gekozen hebt?
Ik betwijfel of je aanbiedingen hebt gekregen, want dat zou betekenen dat je op gesprek bent geweest en dat daarna een aanbod is gedaan. Tenzij het in die branche anders werkt. Maar dat jij vacatures toegestuurd krijgt in de richting van werk wat je eerder hebt gedaan is niet zo vreemd.
Wat ik ook mis is tot wat je dan wel in staat bent.
Stalmans schreef:Na al die tijd niet-passend werk te hebben gedaan vind ik het nu wel welletjes en wil ik iets wat wel bij mij past i.p.v. zwaar fysiek werk.
Seriously? Dit is serieus een vraag van je? Een opleiding gaan doen in de richting van wat je kan. Op andere banen solliciteren. Je vacaturezoekmachines anders instellen. Enzovoorts.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Stalmans schreef:Een paar jaar geleden studeerde ik aan de havo waar ik het echt goed deed. Ik vond het hier altijd leuk om mensen iets te leren. Door allerlei problemen heb ik sinds 2012 allerlei soorten werk moeten aannemen die eigenlijk helemaal niet bij mijn studierichting passen
Wat was na de HAVO dan je studierichting? En wat " leerde " je dan aan mensen op de HAVO?
Ik lees dat je al bijna direct aan baantjes bent begonnen nl of waren deze baantjes naast je studie?
Als je een test hebt gedaan, bv een beroepskeuzetest , moet daar het e.e.a zijn uitgekomen en dan kun je op dat soort vacatures solliciteren of een gerichte opleiding hiervoor gaan volgen.
Dan kun je als bijbaan van alles naast je studie aanpakken en dat hoeft niet perse fysiek zwaar te zijn.

Gesloten