LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Per direct ontslag in proefmaand geweigerd

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
LittleMissWisdom
Contacteer:

Per direct ontslag in proefmaand geweigerd

Ongelezen bericht door LittleMissWisdom »

Hallo!

Ik heb een vraag, ik werk al 3 weken bij een winkelketen en zit nog in mijn proeftijd. In mijn proeftijd heb ik besloten per direct ontslag te nemen vanwege mijn gezondheid en omdat de baan te zwaar voor mij is. Mijn werkgever verbied dit. Zij zegt dat ik de opzegtermijn moet aflopen en dat zij mij daar nog kan houden voor drie weken als zij dat wil omdat ik al ingepland sta en mij nodig heeft. Alleen vindt ik dit gek want het hoofdkantoor meldt mij iets heel anders. Ik sta voor volgende week donderdag weer ingepland, 1 week na mijn ingediende ontslag. Zij zegt dat ze het hoofdkantoor gaat bellen om het na te vragen, maar als zij mij mag houden dat gewoon gaat doen. Nu weet ik nou niet of ze dat wel gaat doen omdat se me dus nodig heeft. Mag dit wel? Kan zij dit gewoon doen tegen mijn wil? Of mag ik gewoon zeggen dat ik niet kom omdat ik het al meerdere malen had aangegeven? Het hoofdkantoor zal ik sws bellen, alleen duurt het even voordat zij weer bereikbaar zijn en ik zou graag eerder antwoord willen en meer informatie hebben zodat ik ook alvast voorbereid ben. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door LittleMissWisdom op 23 dec 2017 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Re: Per direct ontslag in proefmaand geweigerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd

Beetje naar beneden scrollen. De werkgever mag wel de reden vragen.

LittleMissWisdom
Contacteer:

Lady1234 schreef:Lees eens hier.

Dankjewel! Dus ze mag wel de reden vragen, maar eigenlijk ben ik die drie weken dus niet verplicht om te komen? Want er is dus geen sprake van een opzegtermijn, ook al zegt zij van wel...

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Tijdens de proeftijd is er een wederzijdse ontslag zonder opgave van redenen van toepassing, u heeft geen contract ondertekend dat u één maand zou werken?

LittleMissWisdom
Contacteer:

mahadma schreef:Tijdens de proeftijd is er een wederzijdse ontslag zonder opgave van redenen van toepassing, u heeft geen contract ondertekend dat u één maand zou werken?
Ik heb een zeven maanden contract met daarin één proefmaand

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Tijdens uw proeftijd kunt u het arbeidscontract op ieder moment opzeggen. U moet dit schriftelijk doen.
Na de proeftijd zit je wel aan de volgende 6 maanden vast.
Dan is opzeggen (wederzijds) niet zomaar mogelijk.

Als er gevraagd wordt kan je gezondheidsreden opgeven, wat je werkelijk mankeert hoef je zeker weten niet op te geven. Dat is gewoon privé.

Lady1234

LittleMissWisdom schreef:
Lady1234 schreef:Lees eens hier.

Dankjewel! Dus ze mag wel de reden vragen, maar eigenlijk ben ik die drie weken dus niet verplicht om te komen? Want er is dus geen sprake van een opzegtermijn, ook al zegt zij van wel...
U hebt niet op de link geklikt en daarna gelezen wat er staat?

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Artikel 7:652 BW
1. Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.
2. De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen.
3. Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.
4. Er kan geen proeftijd worden overeengekomen indien de arbeidsovereenkomst is aangegaan voor ten hoogste zes maanden.
5. Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van langer dan zes maanden kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste: a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren; b. twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of langer.
6. Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand.
7. Van de leden 5, onderdeel a, en 6, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
8. Elk beding waarbij een proeftijd is overeengekomen is nietig, indien: a. de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is; b. de proeftijd, anders dan bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, op langer dan een maand wordt gesteld in het geval, bedoeld in lid 5, onderdeel a; c. de proeftijd op langer dan twee maanden wordt gesteld; d. het beding is opgenomen in een opvolgende arbeidsovereenkomst tussen een werknemer en dezelfde werkgever, tenzij die overeenkomst duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden van de werknemer eist dan de vorige arbeidsovereenkomst; e. het beding is opgenomen in een opvolgende arbeidsovereenkomst tussen een werknemer en een andere werkgever die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moet worden de opvolger van de vorige werkgever te zijn; of f. het beding is opgenomen in een arbeidsovereenkomst die is aangegaan voor ten hoogste zes maanden.
Blijkbaar is het proeftijdbeding rechtsgeldig overeengekomen. Het dikgedrukte zijn de relevante bepalingen.

Dus daarom:
Artikel 7:676 BW
1. Indien een proeftijd is bedongen, is ieder der partijen, zolang die tijd niet is verstreken, bevoegd de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.
2. De werkgever die de arbeidsovereenkomst opzegt, geeft de werknemer op diens verzoek schriftelijk opgave van de reden van opzegging.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

LittleMissWisdom schreef:Hallo!

Ik heb een vraag, ik werk al 3 weken

Zij zegt dat ik de opzegtermijn moet aflopen en dat zij mij daar nog kan houden voor drie weken als zij dat wil
Dus ze wil dat je 6 weken blijft, terwijl de proeftijd maximaal een maand is? Vreemd... Of is er wel sprake van een proeftijd? Is er niet toevallig spraken van een wettelijke opzegtermijn omdat je geen proeftijd had?

Lady1234

witte angora schreef:
LittleMissWisdom schreef:Hallo!

Ik heb een vraag, ik werk al 3 weken

Zij zegt dat ik de opzegtermijn moet aflopen en dat zij mij daar nog kan houden voor drie weken als zij dat wil
Dus ze wil dat je 6 weken blijft, terwijl de proeftijd maximaal een maand is? Vreemd... Of is er wel sprake van een proeftijd? Is er niet toevallig spraken van een wettelijke opzegtermijn omdat je geen proeftijd had?
De Ts schrijft dat zij een 7 maands contract heeft met één maand proeftijd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet wat TS schrijft, maar ik weet dus niet wat er in het contract staat. Met 7 maanden mág je een proeftijd afspreken, maar het hoeft niet.

Het lijkt er in ieder geval op dat iemand de proeftijd en de opzegtermijn door elkaar gooit, maar of dit de TS is of de locatiemanager, dat is me ook niet duidelijk. Ik denk dat de topicstarter gewoon op bericht van het hoofdkantoor moet wachten. Dat is de enige die inzage heeft in de papieren. Wij hebben die inzage niet, dus we kunnen er ook niks over zeggen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als ze geen proeftijd heeft en er zijn inderdaad gezondheidsproblemen zou ik me ziek melden als ik haar was.

Gesloten