LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plotseling ontslagen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Anoniem.-

Plotseling ontslagen

Ongelezen bericht door Anoniem.- »

.
Laatst gewijzigd door Anoniem.- op 17 mar 2018 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC

Re: Plotseling ontslagen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u als uitzendkracht voor die werkgever werkte mag hij inderdaad van het ene op het andere moment de werkzaamheden door u verricht beëindigen. Voor u betekent dit einde verhaal bij die werkgever en zult u terug moeten naar het uitzendbureau of ergens anders werk gaan zoeken. Juridisch kunt u hier niets mee, helaas.

De manier waarop het is gegaan verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs. Maar goed, dat is voor veel werkgevers niet vreemd, waar hun werknemers weinig meer voorstellen als een nummer en een kostenpost in de boekhouding.

Met uw uitzendbureau zou ik over deze werkgever en de gebeurtenis wel het gesprek aangaan. Mogelijk dat zij er dan net zo over denken als u nu doet. Als uw uitzendbureau vindt dat deze werkgever met hun personeel niet zo om mogen gaan zullen zij waarschijnlijk geen werknemers meer "verhuren" aan deze werkgever.

Ik weet niet of er bij uitzendbureaus ergens een zwarte lijst van werkgevers bestaat, dan mag deze werkgever daar best op terecht komen. Waarschijnlijk wordt het dan voor die werkgever wel erg moeilijk om ooit ergens nog een uitzendkracht te pakken te krijgen. Eigenlijk verdient hij niet beter.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ja hoor, brandt TS maar weer af. TS werkt als uitzendkracht bij een werkgever. Doet daar, op verzoek van de werkgever, meer als waar hij voor aangenomen is. Zo'n werknemer verdient eerder een pluim als een werknemer die alleen maar op zijn strepen staat en slechts stipt doet waar hij voor aangenomen is.

Tja, en dan komt de waardering voor die extra inzet. Nul komma nul van die werkgever. Op het moment dat de werknemer even voor zichzelf opkomt mag hij zijn biezen pakken. In mijn ogen zijn zulke werkgevers geen knip voor hun neus waard en het totaal niet waard om een werkgever met enige verantwoordelijkheid te zijn. Normaal met je ondergeschikte personeel omgaan is zo'n verantwoordelijkheid. Dit soort werkgevers verdient in mijn ogen maar 1 ding, zo snel mogelijk failliet gaan en zelf jaren in de bijstand belanden. Pas dan weten ze wat "ondergeschikt zijn" betekent.

Fijn dat u toegeeft dat zulke werknemers bij u niet in dienst kunnen komen. Gelukkig maar voor die werknemers. Dan wens ik u van harte toe dat uw bedrijf erg lang een eenmansbedrijf zal blijven.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

geengast schreef:stiekem
De meerwaarde van het opnemen van deze term ontgaat me; eerlijk gezegd.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Ik snap TS voledig dat hij meer verantwoording nam, je hele leven bij een uitzendbureau is ook niet alles dus als je met andere taken makkelijker aan een vaste baan bij een bedrijf kan komen zou menig persoon dat doen.
Maar zo te merken heeft dit bedrijf er gewoon goed misbruik van gemaakt, huur een goedkoop administratief medewerkertje, geef hem meer taken buiten het uitzendbureau om zodat de kosten hetzelfde blijven, en zodra iemand zijn mond open trekt gooi je ze eruit.

Succes in de toekomst, maar zoals al aangegeven allemaal binnen de wet/regels dus je kan er niets mee

Anoniem.-

Ongelezen bericht door Anoniem.- »

Bedankt voor jullie reacties! Het bedrijf mocht mij na 1440 (?) uur gewoon een contract aanbieden. Echter was mij al lang daarvoor een contract beloofd en is nooit vermeld waarom ik dit niet kreeg. Ik heb echter niet de intentie terug te willen naar dit bedrijf en begrijp dat hij mij zo kan ontslaan. Echter is er ook een wetgeving omtrent goed werkgeverschap waar ook bij een uitzendcontract aan gehouden moet worden. Dit wilt zeggen dat hij ingrijpende beslissingen moet motiveren (geen idee waarom hij mij opeens heeft ontslagen, een paar dagen ervoor vond hij me nog een engel) en hij moet zijn verwachtingen waarmaken. Dit heeft hij dus niet gedaan. Het uitzendbureau gaat nog verhaal bij ze halen maar het is een grote klant bij hun dus zij passen ook op met wat ze zeggen. Ze gaan voorleggen dat ik en mijn collega bereid zijn nog een gesprek aan te gaan om het juist af te sluiten.

Wanneer wij een mail sturen naar een aantal mensen van het bedrijf (directie, managers, werknemers) waarin wij ons verhaal vertellen kunnen ze ons volgens mij niet aanklagen oid toch? Wij gaan niemand aanvallen maar vertellen wat ons beloofd is, hoeveel wij voor het bedrijf over hadden, hoe gemotiveerd wij waren en hoe we nu naar buiten zijn begeleid omdat we een juiste functieomschrijving wilde zien. Dit kan geen kwaad toch?

chrisd1

Anoniem.- schreef:...Wij gaan niemand aanvallen maar vertellen wat ons beloofd is...
Je valt de directleidinggevende aan.
Dit kan geen kwaad toch?
Je zou ze allemaal op één hoop jagen: gewoon niet doen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Anoniem.- schreef:Echter is er ook een wetgeving omtrent goed werkgeverschap waar ook bij een uitzendcontract aan gehouden moet worden. Dit wilt zeggen dat hij ingrijpende beslissingen moet motiveren (geen idee waarom hij mij opeens heeft ontslagen, een paar dagen ervoor vond hij me nog een engel) en hij moet zijn verwachtingen waarmaken.
We zijn benieuwd naar de specifieke wet en wetsartikelen in die wet.
Anoniem.- schreef:Wanneer wij een mail sturen naar een aantal mensen van het bedrijf (directie, managers, werknemers) waarin wij ons verhaal vertellen kunnen ze ons volgens mij niet aanklagen oid toch? Wij gaan niemand aanvallen maar vertellen wat ons beloofd is, hoeveel wij voor het bedrijf over hadden, hoe gemotiveerd wij waren en hoe we nu naar buiten zijn begeleid omdat we een juiste functieomschrijving wilde zien. Dit kan geen kwaad toch?
Is deze vraag serieus? Ik meen het, is deze vraag serieus?
Dit kan gigantisch veel kwaad. NIET doen. Het zal worden ervaren als bedreigend, een slechte verliezer en wellicht ook een verbolgen gek van een ex werknemer.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

BreejKC schreef:Ja hoor, brandt TS maar weer af. TS werkt als uitzendkracht bij een werkgever. Doet daar, op verzoek van de werkgever, meer als waar hij voor aangenomen is. Zo'n werknemer verdient eerder een pluim als een werknemer die alleen maar op zijn strepen staat en slechts stipt doet waar hij voor aangenomen is.
Samen met de opdrachtgever naait hij wel z'n eigenlijke werkgever (het uitzendbureau). Hij gaat aan de slag als functioneel applicatiebeheerder en dat is duurder dan een administratiefmedewerker. De opdrachtgever spaart op die manier heel veel geld uit in de kosten richting het uitzendbureau.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Van alles beloven om je tijdelijke personeel gemotiveerd te houden, en als je ze niet meer nodig hebt/het goedkoper is als ze vertrekken, dan blijken al die beloftes niets waard. Zo ging dat vroeger (20 jaar en langer geleden) bij veel bedrijven, blijkbaar gaat dat nog steeds zo, en je doet er niks, helemaal niks aan.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet ook dat er uitzendkrachten zijn die grote kans op vast werk hadden maar bij mooi weer op laatste moment afbelde, mooi weer dus ik ga met Last... op vakantie, doei en bekijk het maar....

Deze persoon zag uitzendkrachten aan einde vertrekken en kwamen weer nieuwe dus voor mij ook...
En dat laatste bleek niet te kloppen maar als je op laatste dag pas hoor of je vast werk of thuis mag blijven en je leest ergens een leuke ver weg aanbieding voor reclame prijsje.....

Ja, andersom kan dus ook.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het bedrijf mocht mij na 1440 (?) uur gewoon een contract aanbieden. Echter was mij al lang daarvoor een contract beloofd en is nooit vermeld waarom ik dit niet kreeg.
Dan geef je meteen al de reden waarom het bedrijf je nog geen contact had aangeboden... Maar wel onhandig van de opdrachtgever dat hij dit niet gewoon even zelf vertelde of als reden opgaf. Dan was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht geweest.

Verder moet je in dit geheel steeds goed het verschil tussen opdrachtgever en werkgever in het achterhoofd houden. Je opdrachtgever zal een contract met je werkgever (het uitzendbureau) hebben, waarin staat onder welke voorwaarden hij de opdracht kan opzeggen/intrekken dat staat los van de arbeidsrechtelijke regels tussen jou en het uitzendbureau.

chrisd1

kweenie schreef:Verder moet je in dit geheel steeds goed het verschil tussen opdrachtgever en werkgever in het achterhoofd houden. Je opdrachtgever zal een contract met je werkgever (het uitzendbureau) hebben, waarin staat onder welke voorwaarden hij de opdracht kan opzeggen/intrekken dat staat los van de arbeidsrechtelijke regels tussen jou en het uitzendbureau.
Klopt het trouwens, dat een uitzendkracht automatisch ontslagen is bij het u buro, als opdrachtgever opzegt??

grun

Ongelezen bericht door grun »

oeps, dubbel. Sorry.
Laatst gewijzigd door grun op 18 mar 2018 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

grun

Ongelezen bericht door grun »

chrisd1 schreef:Klopt het trouwens, dat een uitzendkracht automatisch ontslagen is bij het u buro, als opdrachtgever opzegt??
Dat hoeft niet. Als je als uitzendkracht voortijdig voor je diensten bedankt wordt door de opdrachtgever, dan zou ik wel even de volgende dag bij het uitzendbureau langs gaan om jouw kant van het verhaal te vertellen. Ik heb elf jaar ervaring als uitzendkracht en mijn inschrijving werd nooit weggegooid maar altijd bewaard. Als je unieke (combinaties van) kwaliteiten hebt die niemand anders kan bieden dan weten ze je te vinden, en zijn eventuele onvolkomendheden uit het verleden snel vergeten. Ik heb het nu niet over ontslag op staande voet wegens diefstal of dronkenschap of iets dergelijks, dan kun je het schudden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een contract met uitzendbeding is de aanzegtermijn afhankelijk van hoe lang je gewerkt hebt. In dit geval zal het waarschijnlijk 1 of 2 weken zijn.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Is de ABU cao van toepassing?

Gesloten