LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacy UWV versus DUO

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
gezondheid

Privacy UWV versus DUO

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bij het UWV kun je veel gegevens opvragen zodra je een BSN nummer + naam hebt. Er wordt slechts de vraag gesteld of je ook toestemming hebt van de betreffende persoon. Dan moet je ook geboorte datum geven en je krijgt veel gegevens boven tafel. OCW DUO kent een strengere controle voor wat betreft wet bescherming persoon gegevens. Wanneer iemand belt namens jouw dan moet diegene een machtiging (handtekening) hebben afgegeven en dan mag hij/zij zaken opvragen. Natuurlijk kun je daarmee misschien ook wel hier onderuit komen maar vind dit wel veiliger. Het is misschien soms wat omslachtiger, soms kunnen strenge regels voor wat betreft privacy, voor je werken maar ook in je nadeel. Wat vinden jullie hiervan?

kweenie

Re: Privacy UWV versus DUO

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt af van welke gegevens je zou willen hebben. Bij de meeste instanties zul je behoorlijk veel gegevens te horen kunnen krijgen als je zelf al voldoende weet van een persoon. Likt mij ook wel zo prettig dat je niet vor ieder wissewasjw wwn stapel papieren moet invullen. Maar zaken als bedragen en zo zullen in het algemeen niet aan detelefoon worden gegeven.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

BSN staat op documenten van de overheid (rijbewijs/paspoort), of van je werkgever etc. Papieren en documenten waarvan men mag verwachten dat je daar zorgvuldig mee omspringt. Dus in wat voor een niet crimineel scenario zou iemand daar toegang tot kunnen krijgen volgens jou?

gezondheid

Je hebt in sommige culturen waarvan de ouder niet wil dat zijn dochter studeert. Hij belt op met de DUO om te vragen of zijn dochter studie financiering ontvangt om maar iets te noemen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

gezondheid schreef:Je hebt in sommige culturen waarvan de ouder niet wil dat zijn dochter studeert. Hij belt op met de DUO om te vragen of zijn dochter studie financiering ontvangt om maar iets te noemen.
We leven in Nederland.

gezondheid

Deurwaarders proberen bij het UWV ook weleens gegevens boven water te krijgen. Zij bellen dan alsof ze zelf Janssen zijn met het BSN. Ze vragen dan bijvoorbeeld wanneer zij de uitkering betaald krijgen. Zodoende weten zij of er ook nog geld te halen valt.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Deurwaarders proberen bij het UWV ook weleens gegevens boven water te krijgen. Zij bellen dan alsof ze zelf Janssen zijn met het BSN. Ze vragen dan bijvoorbeeld wanneer zij de uitkering betaald krijgen. Zodoende weten zij of er ook nog geld te halen valt.
Dit is een volslagen onzinstelling. Deurwaarders MOGEN met een titel beslag leggen. Om deze info te verkrijgen hoeven zijn zich niet voor te doen als iemand anders. Dat mogen ze ambtshalve opvragen.

Chocomelk

gezondheid schreef:Deurwaarders proberen bij het UWV ook weleens gegevens boven water te krijgen. Zij bellen dan alsof ze zelf Janssen zijn met het BSN. Ze vragen dan bijvoorbeeld wanneer zij de uitkering betaald krijgen. Zodoende weten zij of er ook nog geld te halen valt.
Dat kun jij aantonen/bewijzen dat deurwaarders dat doen ?

gezondheid

Ja, deze mensen heb ik weleens aan de telefoon gehad. En dit werd ook gecommuniceerd door de vraagbaken dat je hiermee moest oppassen.

Chocomelk

gezondheid schreef:Ja, deze mensen heb ik weleens aan de telefoon gehad. En dit werd ook gecommuniceerd door de vraagbaken dat je hiermee moest oppassen.
Heb je de tekst van Puma ook gelezen ?
Dit is een volslagen onzinstelling. Deurwaarders MOGEN met een titel beslag leggen. Om deze info te verkrijgen hoeven zijn zich niet voor te doen als iemand anders. Dat mogen ze ambtshalve opvragen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Ja, deze mensen heb ik weleens aan de telefoon gehad. En dit werd ook gecommuniceerd door de vraagbaken dat je hiermee moest oppassen.
Lariekoek, apekool, complete onzin! Ook deurwaarders hebben een eed afgelegd, als ze volgens jou die kunstjes flikken hebben ze een probleem.

Nergens toon je aan dat je je bewering kunt onderbouwen, hear-say is geen onderbouwing...maar ik verbaas me bij jou nergens meer over..

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Een incasso bureau heeft deze bevoegdheid weer niet volgens mij. De partner van DHC werkt bij het UWV dus die kan het weten?
Ik weet niet wat je wilt bereiken met dit topic. Je springt van de hak op de tak met je beschuldigingen via een andere cultuur naar een deurwaarder en nu weer een incassobureau.

Bevoegdheden zijn duidelijk en zonder de juiste bevoegdheden of legitimatie kom je aan geen enkele zinnige informatie.

Volgens mij zit je zoals gewoonlijk te vissen.

sjohie

gezondheid schreef:Ja, deze mensen heb ik weleens aan de telefoon gehad. En dit werd ook gecommuniceerd door de vraagbaken dat je hiermee moest oppassen.
Een gerechtsdeurwaarder heeft naast die werkzaamheden, meestal ook nog een bedrijfje in incasso's etc, kan het zijn dat je eea door elkaar hebt gehaald?

gezondheid

Dat zou heel goed kunnen?

gezondheid

Angel1978: Als jij meent dat de berichten die ik schrijf onzin vindt dan wil ik je adviseren mij toe te voegen als vijand (dit kan in het forum), dan zie je mijn berichten ook niet meer en is het probleem opgelost.

Chocomelk

gezondheid schreef:Bij het UWV kun je veel gegevens opvragen zodra je een BSN nummer + naam hebt. Er wordt slechts de vraag gesteld of je ook toestemming hebt van de betreffende persoon. Dan moet je ook geboorte datum geven en je krijgt veel gegevens boven tafel. OCW DUO kent een strengere controle voor wat betreft wet bescherming persoon gegevens. Wanneer iemand belt namens jouw dan moet diegene een machtiging (handtekening) hebben afgegeven en dan mag hij/zij zaken opvragen. Natuurlijk kun je daarmee misschien ook wel hier onderuit komen maar vind dit wel veiliger. Het is misschien soms wat omslachtiger, soms kunnen strenge regels voor wat betreft privacy, voor je werken maar ook in je nadeel. Wat vinden jullie hiervan?
Wat wil je nu duidelijk maken met dit bericht ?

gezondheid

Dat je persoon gegevens bij OCW DUO beter beschermd zijn dan bij het UWV. Wanneer je bij OCW Duo informatie over een student wilt verschaffen dien je gemachtigd te zijn. Anders geen informatie. Bij het UWV hoef je alleen maar op de vraag: Heeft u toestemming namens persoon X te bellen? Als je daarop ja antwoord geef je alle informatie van de klant.

Aan de andere kant wanneer je algemene informatie wilt over iets, vraagt UWV altijd naar je BSN en worden je vragen geregistreerd. Als je dit niet wilt moet je erg assertief zijn.

sjohie

gezondheid schreef:Dat je persoon gegevens bij OCW DUO beter beschermd zijn dan bij het UWV. Wanneer je bij OCW Duo informatie over een student wilt verschaffen dien je gemachtigd te zijn. Anders geen informatie. Bij het UWV hoef je alleen maar op de vraag: Heeft u toestemming namens persoon X te bellen? Als je daarop ja antwoord geef je alle informatie van de klant.

Aan de andere kant wanneer je algemene informatie wilt over iets, vraagt UWV altijd naar je BSN en worden je vragen geregistreerd. Als je dit niet wilt moet je erg assertief zijn.
Ik zou die assertiviteit dan eerder gebruiken om de oorzaak van het contact met het UWV (werkeloos?) op te lossen, en dit meest theoretische probleem zelf op te laten lossen door de betrokken personen.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

gezondheid schreef:Dat je persoon gegevens bij OCW DUO beter beschermd zijn dan bij het UWV. Wanneer je bij OCW Duo informatie over een student wilt verschaffen dien je gemachtigd te zijn. Anders geen informatie. Bij het UWV hoef je alleen maar op de vraag: Heeft u toestemming namens persoon X te bellen? Als je daarop ja antwoord geef je alle informatie van de klant.

Dit is echt onzin.Ik ben zorgcoördinator geweest en alleen ik was gemachtigd om bepaalde informatie op te vragen bij het UWV.Als 1 van mijn collega`s contact opnam ,werd de informatie gewoon niet gegeven en moest er eerst schriftelijk toestemming gegeven worden dat deze persoon de informatie ook mocht opvragen.

gezondheid

gilas schreef:

Dit is echt onzin.Ik ben zorgcoördinator geweest en alleen ik was gemachtigd om bepaalde informatie op te vragen bij het UWV.Als 1 van mijn collega`s contact opnam ,werd de informatie gewoon niet gegeven en moest er eerst schriftelijk toestemming gegeven worden dat deze persoon de informatie ook mocht opvragen.

Het opvragen van persoonlijke informatie zoals dossiers e.d. mag niet zomaar opgevraagd worden. Echter wanneer je belt mag je wel informatie opvragen. Dan krijg je alleen de vraag "heeft u toestemming om namens meneer of mevrouw X" te bellen? Vervolgens dien je een aantal controle vragen te beantwoorden.

Gesloten