LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] proefplaatsing

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
jan jaab

proefplaatsing

Ongelezen bericht door jan jaab »

Een goede avond allemaal, ik heb een WW uitkering voor 31 uur. En heb een werkgever gevonden die mij een proefplaatsing wil geven voor 40 uur per week. Ben ik verplicht om voor de 40 uur te gaan ?
En is het nu na 2 of 3 maanden dat ze je een proefplaatsing mogen aanbieden ?
En als ik eerst voor 31 uur per week gaat in de proef plaatsing, mag ik daarna gaan voor de 40 uur per week als ik aangenomen ben ?
Het is naturlijk een beetje krom 31 uur en dan 70 % en dan voor de volle 40 uur werken. Wat zijn mijn rechten ?

gr Jan Jaab

bprosman

Re: proefplaatsing

Ongelezen bericht door bprosman »

En heb een werkgever gevonden die mij een proefplaatsing wil geven voor 40 uur per week.

Ben ik nu de enige die denkt, grijp deze kans in deze tijd met beide handen aan en ga niet zeuren over je "rechten", maar meer aan je "plichten".

jan jaab

Ongelezen bericht door jan jaab »

waarom moet altijd de werkgever het onderste uit de kan hebben en ik me altijd wegzijveren ?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

jan jaab schreef:waarom moet altijd de werkgever het onderste uit de kan hebben en ik me altijd wegzijveren ?
Ik denk dat het uvw jouw uitkering voor een deel wegcijfert als je weigert.

Oftewel eerst doen en daarna praten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:
En heb een werkgever gevonden die mij een proefplaatsing wil geven voor 40 uur per week.

Ben ik nu de enige die denkt, grijp deze kans in deze tijd met beide handen aan en ga niet zeuren over je "rechten", maar meer aan je "plichten".
Nee je bent niet de enige.

@ janjaab: Als het voor een langere tijd was zou ik inderdaad over het loon gaan babbelen. Maar zolang er voor iedere vacature tig kandidaten zijn, zou ik zeggen, maak duidelijke afspraken, en begin gewoon.

Dat je een ww-uitkering hebt van 31 uur, daar heeft je nieuwe werkgever niets mee te maken natuurlijk. Dat is vanwege een keuze uit het verleden.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jan jaab schreef:Een goede avond allemaal, ik heb een WW uitkering voor 31 uur. En heb een werkgever gevonden die mij een proefplaatsing wil geven voor 40 uur per week. Ben ik verplicht om voor de 40 uur te gaan ?
En als ik eerst voor 31 uur per week gaat in de proef plaatsing, mag ik daarna gaan voor de 40 uur per week als ik aangenomen ben ?
Het is naturlijk een beetje krom 31 uur en dan 70 % en dan voor de volle 40 uur werken. Wat zijn mijn rechten ?

gr Jan Jaab
jan jaab schreef:waarom moet altijd de werkgever het onderste uit de kan hebben en ik me altijd wegzijveren ?
Denk dat je in deze huidige tijd blij mag zijn dat je een baan kan krijgen :!:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

jan jaab schreef: Het is naturlijk een beetje krom 31 uur en dan 70 % en dan voor de volle 40 uur werken. Wat zijn mijn rechten ?

gr Jan Jaab
Gewerkte uren met een bepaald inkomen vergelijken klopt natuurlijk niet (zolang het niet onder het minimumloon komt). Je kunt hoogstens zeggen dat je nieuwe baan een lager inkomen heeft dan je vorige baan. Die je niet meer hebt en dus ook totaal niet meer relevant is.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

jan jaab schreef:ik heb een WW uitkering voor 31 uur. En heb een werkgever gevonden die mij een proefplaatsing wil geven voor 40 uur per week. Ben ik verplicht om voor de 40 uur te gaan ?
Denk je dat ik langer wil werken om jouw uitkering te betalen terwijl je een kans laat lopen op een betaalde baan ?

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Zit jij dan al in het tweede jaar van je WW jan jaab?

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Jan Jaab,

Ik begrijp dat je vragen hebt over de afspraken tussen jou en de werkgever bij een proefplaatsing.

De werkgever kan je een proefplaatsing aanbieden als je minimaal drie maanden een WW-uitkering hebt.

De duur van de proefplaatsing is twee maanden.
Vindt jij of je werkgever dat dit te kort is?
Geef dan op het aanvraagformulier aan waarom een langere periode nodig is.
UWV beoordeelt dan of die verlenging nodig is. Een proefplaatsing kan nooit langer duren dan 6 maanden.

De werkgever moet de intentie hebben om je na afloop van de proefplaatsing in dienst te nemen voor het minimaal aantal uren dat je op proef gaat werken.

Ik snap dat je het ’krom’ vindt dat je een proefplaatsing aangaat voor 40-uur terwijl je een WW-uitkering voor 31 uur ontvangt.
Het is echter aan jou en je werkgever om afspraken te maken over het aantal arbeidsuren. UWV heeft daar helaas geen invloed op.

Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/mgtPZC

Ik hoop dat je er samen met de werkgever uitkomt en dit uiteindelijk een dienstverband oplevert.
Veel succes.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

jan jaab schreef:Een goede avond allemaal, ik heb een WW uitkering voor 31 uur. En heb een werkgever gevonden die mij een proefplaatsing wil geven voor 40 uur per week. Ben ik verplicht om voor de 40 uur te gaan ?

gr Jan Jaab
Je mag blij zijn dat je een baan kan vinden,sorry met zo,n instelling,zou ik als werkgever al denken,laat maar..

Nou ja als het een goede werkgever is,,( kom je achter als je er gaat werken ) dan is het geven en nemen..

Maar heb idee dat jij alleen wilt nemen....wil bijna zeggen kom met je luie...van die bank af!
Zijn 1000 den mensen die zouden willen ruilen..

Brrr nasmaak

rattaplan

Ongelezen bericht door rattaplan »

Voor de goede orde. Het bedrijf waar je voor je proefplaatsing aan de slag gaat is geen werkgever van je!!!
Je gaat werken met behoudt van uitkering. He bedrijf hoeft alleen je verzekering te betalen.

Let ook op dat de periode van proefplaatsing dus niet meetelt als werk. In ons geval betekende dat dus gesteggel met de belastingdienst over de kinderopvangtoeslag. WAt uiteindelijk betekende dat mijn vrouw achteraf gezien niet eens de proefplaatsing kon doen anders moesten wij die 3 maanden (dat was het vorig jaar nog) zelf kinderopvang volledig betalen (ongeveer 3000 euro).
Ook als je het zou omrekenen naar uurloon zou mijn vrouw dik onder minumloon hebben verdiend.

Verder stelt de intentieverklaring geen ruk voor aangezien het bedrijf waar je je proefplaatsing hebt aan het einde hiervan zelf mag aangeven of ze je wel of niet willen behouden.

lees ook dit topic nog ff door
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 65&t=96966

Barman

uwv_webcare schreef:
Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/mgtPZC
Je bedoelt deze?

http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_neem_ee ... tsing.aspx

spadix

Ongelezen bericht door spadix »

@Jan Jaab

Weet waar je aan begint: een onderwijsinstelling hier in de regio (ik zal geen namen noemen) heeft het al drie keer gepresteerd om via een proefplaatsing gratis personeel in te huren. UWV stond erbij en keek ernaar. Het is natuurlijk ook wel aantrekkelijk voor een werkgever. Je hoeft alleen maar te zeggen dat je de "intentie" hebt om iemand na twee of drie maanden in dienst te nemen. Dat is wel erg vrijblijvend.
Bovendien is het tegennatuurlijk om te werken zonder dat daar een salaris tegenover staat, tenzij je als vrijwilliger werkt.
Als je werkt moet je daarvoor loon ontvangen. Punt uit. Je hebt toch ook je kosten om naar je werk te gaan (bijv. reiskosten) en o ja, denk ook even aan verzekeringen. Wat als er iets gebeurt op het werk waardoor jij arbeidsongeschikt raakt?
Kortom: niet aan beginnen. Zoek een betaalde baan en werk niet mee aan deze uitbuiting.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

jan jaab schreef:En is het nu na 2 of 3 maanden dat ze je een proefplaatsing mogen aanbieden ?
Bedoel je hiermee dat je pas 2 of 3 maanden WW hebt of wil je weten of de duur van je proefplaatsing 2 of 3 maanden is? Volgens mij is de bedoeling van proefplaatsing dat hiermee 'moeilijk plaatsbare' werklozen alsnog ergens terecht kunnen. Dan moet je dus weinig kansen op normaal werk hebben en het UWV moet er ook toestemming voor geven. Het is dus niet de bedoeling dat de werkgever op deze manier goedkoop een tijdelijke kracht kan inhuren.

De vraag of je ook 40 uur moet aannemen als je hiervoor 31 uur hebt gewerkt vind ik wel een legitieme vraag. Er kunnen genoeg redenen zijn waarom je geen 40 uur kunt of wilt werken. Sommige mensen houden een voltijdsbaan om wat voor reden dan ook niet vol, dan kun je beter iemand permanent voor 30 uur laten werken dan een jaar voor 40 uur laten werken waarna je ziek thuis moet zitten. Wat je 'moet' aannemen zal ook afhangen van hoe lang je werkloos bent. Als je nog maar net werkloos bent, kun je meer eisen stellen dan als je al twee jaar thuis zit.

Zoekinfo

Ongelezen bericht door Zoekinfo »

Goeiedag alle,

Heeft er iemand toevallig een pagina waar me de rechten en plichten van een werknemer kunnen vinden van een proefplaatsing. Want het staat er me niet duidelijk bij uwv.

Al vast bedankt.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Wat een onzin. De werkgever betaalt toch helemaal niet met een proefplaatsing? Maar als jij daarmee twee maanden aan de bak kan, en waarschijnlijk daarna een 40-u contract krijgt, waarom zou je daarover twijfelen? Als je thuis blijft zitten krijg je geen euro meer hoor... En daarnaast, stel nou dat je toch niet wordt aangenomen, dan kunnen andere werkgevers op je cv zien dat je echt wilt werken!!

Barman

Zoekinfo schreef:Goeiedag alle,

Heeft er iemand toevallig een pagina waar me de rechten en plichten van een werknemer kunnen vinden van een proefplaatsing. Want het staat er me niet duidelijk bij uwv.

Al vast bedankt.
Welke rechten en plichten?

Je hebt het recht op een proefplaatsing en de plicht om je best te doen. Je bent gewoon een normale werknemer.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Barman schreef:
Je hebt het recht op een proefplaatsing ...
Oh ja, waar haal jij dat recht vandaan???

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Zoekinfo schreef:Goeiedag alle,

Al vast bedankt.
Hier ---> http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_neem_ee ... tsing.aspx
staat informatie. Wat zou je nog meer willen weten?

Gesloten