Als je via een proefplaatsing via het UWV bij een bedrijf aan het werk gaat, staat vermeld dat de werkgever na die tijd geen proeftijd mag opnemen in het aangeboden contract.
Wanneer je dan een contract voor bepaalde tijd na die 2 maanden krijgt en er staat in dat deze een start en einddatum en dat dit de voorwaarden van een CAO volgt waarin staat dat contracten een proeftijd hebben van 2 maanden, dan lees ik dit als dat men toch een proeftijd opneemt in het aangeboden contract. Overige voorwaarden gelden volgens het BW 652.
Wordt de proefplaatsing via het UWV wettelijk (juridisch) als proeftijd gezien? Dan zou onder lid 7 van BW652 de totale proeftijd worden overschreden en deze extra proeftijd via het cao als nietig worden verklaart.
Maar waar kan men zich nu precies wel aan vasthouden als werknemer als er niet expliciet in het arbeidsovereenkomst zoals hierboven is opgenomen dat er geen wettelijke proeftijd meer in staat vermeld?
Heeft werkgever dan alsnog de mogelijkheid om binnen de eerste 2 maanden van het contract de werknemer te ontslaan?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Proeftijd na proefplaatsing?
Re: Proeftijd na proefplaatsing?
ik ga er van uit dat het gewoon een standaard contract is, dat geen rekening heeft gehouden met de regels van het UWV.
die regels veranderen zo af en toe.
het lijkt me ook dat de werkgever problemen krijgt met het UWV als hij opeens wel een proeftijd wil aanhouden.
dus ik zou me er niet ongerust over maken.
overigens staat er in het contract ook geen proeftijd vermeld, alleen maar een verwijzing naar de CAO.
dus de wergever houdt zich in ieder geval letterlijk aan de regels van het UWV.
er staat geen proeftijd in uw contract.
die regels veranderen zo af en toe.
het lijkt me ook dat de werkgever problemen krijgt met het UWV als hij opeens wel een proeftijd wil aanhouden.
dus ik zou me er niet ongerust over maken.
overigens staat er in het contract ook geen proeftijd vermeld, alleen maar een verwijzing naar de CAO.
dus de wergever houdt zich in ieder geval letterlijk aan de regels van het UWV.
er staat geen proeftijd in uw contract.
Er staat niet letterlijk meer in het contract dat er een proeftijd is, dat klopt. Echter staat wel aan het einde een verwijzing vermeld richting het te volgen CAO, waar op contracten standaard een proeftijd van 2 maanden geldt, tenzij in de individuele arbeidsovereenkomst korter is vastgelegd.
Dus op die manier zie ik nog steeds een proeftijd opgenomen van 2 maanden.
En wat zijn de problemen die de werkgever met het UWV kan krijgen? Hoogstens wordt deze toegesproken over het niet nakomen van een afspraak en in het uiterste geval zet het UWV deze firma op een zwarte lijst waar geen proefplaatsingen meer worden gedaan.
Maar wat heeft hier een werknemer aan die vol goede moed aan een proefplaatsing is begonnen in de hoop op een contract voor langere tijd? Kan die zich nog ergens op beroepen?
En wat zijn de problemen die de werkgever met het UWV kan krijgen? Hoogstens wordt deze toegesproken over het niet nakomen van een afspraak en in het uiterste geval zet het UWV deze firma op een zwarte lijst waar geen proefplaatsingen meer worden gedaan.
Maar wat heeft hier een werknemer aan die vol goede moed aan een proefplaatsing is begonnen in de hoop op een contract voor langere tijd? Kan die zich nog ergens op beroepen?
waarom vraagt u het eigenlijk niet gwoon aan uw werkgever?Sjaak1311 schreef:Er staat niet letterlijk meer in het contract dat er een proeftijd is, dat klopt. Echter staat wel aan het einde een verwijzing vermeld richting het te volgen CAO, waar op contracten standaard een proeftijd van 2 maanden geldt, tenzij in de individuele arbeidsovereenkomst korter is vastgelegd.
of aan het uwv?
dat zijn de mensen die het beste antwoord kunnen geven op uw vraag.
en u hebt met beide contact gehad.
Omdat beide partijen daar geen duidelijk antwoord op kunnen en/of willen geven.
Vandaar dat ik verder informeer, waaronder hier.
Vandaar dat ik verder informeer, waaronder hier.
Dit is inderdaad niet normaal. Na een normale proeftijd moet je normaliter te horen krijgen of je bent aangenomen de ja of de nee.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 mei 2014 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: link verwijderd
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: link verwijderd
-