Ik werk al sinds 2001 bij mijn huidige werkgever voor 20 uur per week als secretaresse. Graag wilde ik meer uren per week werken en is er gekozen voor een contract met tijdelijk meer uren, onder een min-max vorm.
Vanaf vorig jaar juni tot september heb ik 2 x een contract gehad voor inzet van 20-32 uren en ben vervolgens al die tijd 32 uur ingezet. Nu liep dit per september jl. af, maar sta/stond de hele maand september nog voor 32 uur ingeroosterd. Is dit nu stilzwijgend verlengd en kan ik aanspraak maken op de 32 uur dit ik al die tijd heb gewerkt? Per oktober (ik mijn rooster gezien) sta ik namelijk ingeroosterd op 28 uur per week.
Ik wil het liefst 32 uur werken, maar door inzet van een stagiaire per deze week (waar normaal dus een normale medewerker op ingeroosterd stond), hoef ik niet meer maximaal ingezet te worden en neemt zij dit, na een inwerkperiode, per oktober over.... Weet iemand hoe het allemaal zit?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rechten vast contract met tijdelijk min-max uren
-
Re: Rechten vast contract met tijdelijk min-max uren
U zegt sinds 2001 voor uw huidige werkgever te werken. Dat betekend dat er zowiezo een dienstverband voor onbepaalde tijd is en er van verlengen geen sprake is, u heeft een contract voor onbepaalde tijd met een min-max regeling van 20-32 uur.
Een min-max contract met 20-32 uren houd in dat u minimaal voor 20 uur betaald krijgt, de zogenaamde garantie-uren (ongeacht of u die 20 uur haalt). En u kunt 'extra' opgeroepen worden en moet u werken, totdat u aan de 32 uur komt. Boven de 32 uur bent u vrij om te weigeren.
Van werk.nl:
Als de werknemer voortdurend meer uren werkt dan de garantie-uren, kan dit gevolgen hebben voor de arbeidsduur van zijn oproepcontract. Bepalend daarvoor is het aantal uren dat de werknemer gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.
In uw geval kunt u dus van uw werkgever 'eisen' dat uw garantie-uren verhoogt worden naar het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden. Doet u niks en werkt u straks 20 uur in de week, en laat u dat 3 maanden voortduren zit u min of meer vast aan die 20 uur.
Een min-max contract met 20-32 uren houd in dat u minimaal voor 20 uur betaald krijgt, de zogenaamde garantie-uren (ongeacht of u die 20 uur haalt). En u kunt 'extra' opgeroepen worden en moet u werken, totdat u aan de 32 uur komt. Boven de 32 uur bent u vrij om te weigeren.
Van werk.nl:
Als de werknemer voortdurend meer uren werkt dan de garantie-uren, kan dit gevolgen hebben voor de arbeidsduur van zijn oproepcontract. Bepalend daarvoor is het aantal uren dat de werknemer gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.
In uw geval kunt u dus van uw werkgever 'eisen' dat uw garantie-uren verhoogt worden naar het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden. Doet u niks en werkt u straks 20 uur in de week, en laat u dat 3 maanden voortduren zit u min of meer vast aan die 20 uur.