LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechtsvermoeden bij flexcontract

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Eefke126

Rechtsvermoeden bij flexcontract

Ongelezen bericht door Eefke126 »

Hallo,

ik stel deze vraag namens mijn vriend. Hij heeft een 13-32 vast contract en werkt inmiddels al 4 jaar bij die werkgever, gemiddeld heeft hij gewoon fulltime gewerkt al die tijd, ook de afgelopen 3 maanden minstens 30 uur, we weten dat er dan sprake is van rechtsvermoeden en dat het minimaal aantal uren zou kunnen worden opgehoogd of een nieuw contract kan worden aangeboden voor 30 uur. Mijn vriend is al een aantal keren langsgeweest bij zijn werkgever om hier om te vragen, maar elke keer wordt er geweigerd en over 2 weken staat hij zelfs nog maar 16 uur op het rooster. Volgens de werkgever kan dit gewoon omdat hij met een flexibel contract zit.
Het probleem is vooral dat we binnenkort een huis zouden willen kopen en dat gaat niet lukken als mijn vriend maar 2 dagen in de week kan werken.
Wat kan hij nou het beste doen met de werkgever? Vragen helpt blijkbaar niet...

Julie4444

Re: Rechtsvermoeden bij flexcontract

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik weet niet wat er in het contract staat, maar doorgaans heb je met de wet op structureel overwerken dan inderdaad recht op een contractverhoging. Het moet dan wel duidelijk boven het contract zijn, dus boven de 32 lijkt me.

Ik heb in het verleden ook een contractverhoging moeten eisen. Je moet het niet vragen. Je moet het EISEN. Mits je er recht op hebt natuurlijk, maar per de wet op structureel overwerken zou dat inderdaad zo zijn.

Het enige argument dat een werkgever zou kunnen aandragen tegen een contractverhoging is dat het echt om een korte, tijdelijke (incidentele) periode van overwerk gaat. Mijn werkgever ontkende eerst ook dat ik er recht op had, maar nadat ik schriftelijk zeer duidelijk aangaf mijn rechten te kennen en op basis van de wet de verhoging te eisen, heb ik uiteindelijk mijn zin gekregen. Daarna wel continu moeten zorgen dat ze me ook mijn uren gaven, maar zodra ze op het contract staan moet de werkgever je vriend inroosteren voor het aantal uur op het contract.

Eefke126

Re: Rechtsvermoeden bij flexcontract

Ongelezen bericht door Eefke126 »

Dankje voor je reactie! We zouden het nog eens goed moeten nakijken. Het is namelijk wel zo dat op de werkgeversverklaring alle uren boven de 13 uur staan aangegeven als overuren, daar zouden we toch iets mee moeten kunnen lijkt me.
In ieder geval gaan we alles eens op een rijtje in een brief zetten, hopelijk dat dat wel werkt!

Gesloten