LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Referentiecheck bij arbeidsconflict

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Punniken

Referentiecheck bij arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Punniken »

Dag allemaal,
een eventuele nieuwe werkgever wil een oud werkgever bellen voor een referentie. Hij deelde mij dit mee als vaststaand feit, zo van 'ik ga dat doen'. Hij neemt nog contact op met mij voor referentgegevens. Ik wil echter geen toestemming geven om contact op te nemen met die werkgever. Voelt niet goed en er is veel gebeurd. Mijn contract is namelijk wegens ziekte beëindigd door hem. Dezelfde week nog nadat ik hem vertelde dat mijn ziekte 6 mnd kan duren kreeg ik te horen dat het contract niet verlengd wordt. Toen ik hem confronteerde dat ziekte geen eerlijke reden is vertelde hij ineens dat ik niet functioneerde. Geen eerdere tekenen van geweest. Vanuit werkgeversperspectief kan ik begrip opbrengen, dat wel. Ik was een financieel risico. Het is een arbeidsconflict geworden over loonbetalingen, met hoorzittingen over wie de ziektewet betaalt, waarin UWV de regie heeft. Uwv stelt de oudwerkgever aansprakelijk voor mijn ziektewetuitkering. Ik ben er in 2012 weg gegaan en er speelt nu nog een hoger beroep. Niet goed voor de verhoudingen. In mijn ontslagbrief staat dat er teveel twijfels zijn 'of het wel lukken zal'. Heb bij mijn huidige sollicitatie verteld dat ik er kort gewerkt heb en dat ik ziek uit dienst ben gegaan. Ik vind het lastig aangezien die functie van belang is voor de functie waarvoor ik nu kandidaat ben. Toch voelt het niet goed om de referentie op te geven. Door te weigeren riskeer ik wel dat mijn nieuwe werkgever afhaakt. Graag advies.

ruud_a

Re: Referentiecheck bij arbeidsconflict

Ongelezen bericht door ruud_a »

1 als u toestemming geeft voor referentie, hebt u een redelijke kans, dat uw nieuwe werkgever u niet in dienst neemt.
2 als u geen toestemming geeft voor die referentie, hebt u redelijke kans, dat uw nieuwe werkgever u niet in dienst neemt.

ik zou zeggen: kies maar wat uw voorkeur heeft.

Isabel1

Re: Referentiecheck bij arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik zou de oude werkgever bellen en hem het verhaal uitleggen en vragen of hij een enigszins acceptabele referentie kan afgeven.
Met een beetje geluk kan die oude werkgever dit professioneel aanpakken en wellicht je nog meehelpen ook.

isabel

Gesloten