LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Salaris overgemaakt op onjuiste IBAN en nasleep
Salaris overgemaakt op onjuiste IBAN en nasleep
Uitzendbureau Y betaalt wekelijks uit en ik heb in juli 2014 voor twee weken werk verricht. Ik heb tot op heden nog geen geld ontvangen. Volgens hun administratie is er wel uitbetaald in die weken, maar op een ander IBAN dan de mijne blijkt uit de salarisspecificatie.
Doordat ikzelf mijn IBAN verkeerd heb ingevuld (het een na laatste cijfer heb ik niet ingevuld) tijdens de digitale registratie/inschrijving had het Uitzendbureau een 17-cijferig (dus ongeldig) IBAN nummer om loon op te storten. Er is geen kopie gemaakt van de bankpas, zoals mijn voorgaande werkgevers altijd doen zodat ze banknummer + pashouder gegevens compleet hebben.
Bij de IBAN-check zoals het Uitzendbureau hetzelf noemde is mijn 6 cijferig banknummer (moesten er 7 zijn) die ik heb ingevuld klaarblijkelijk aangevuld met een willekeurige 0 en een begin code van NL12 INGB 000. Dit begin lijkt al niet eens op mijn IBAN nummer en het lijkt er op dat ze niet even op het formulier hebben gekeken/geteld of het overeenkomt.
Het geld is in juli op de verkeerde IBAN beland. De eigenaar van dit rekeningnummer reageert niet op de verzoeken van de bank om het onrechtmatig vergeten geld terug te betalen, want de persoon is verhuisd.
Het uitzendbureau vind het mijn verantwoordelijkheid en doet er verder niks meer mee. Reacties op mijn emails zijn steeds trager.
Mijn eigen bank (ING) zegt dat ik de andere bank (RABO) moet contacteren en contactgegevens moet opvragen van dit IBANnummer. ING schakelt de politie na lange tijd van reactie uitblijven in, omdat het geld niet rechtmatig van die persoon is.
RABO-bank meldt mij dat ze die gegevens niet kunnen geven en nooit de politie zullen inschakelen omdat het uitzendbureau het geld bewustmatig heeft overgemaakt naar dit nummer.
Ik wacht ondertussen al 2 maanden op mijn geld en begin te vrezen dat het Uitzendbureau niet over de brug komt. Ondanks de administratieve fout door ons beide toedoen, zijn zij mij hoe dan ook salaris verschuldigd. Hoe krijg ik het geld zo snel mogelijk terug?
Doordat ikzelf mijn IBAN verkeerd heb ingevuld (het een na laatste cijfer heb ik niet ingevuld) tijdens de digitale registratie/inschrijving had het Uitzendbureau een 17-cijferig (dus ongeldig) IBAN nummer om loon op te storten. Er is geen kopie gemaakt van de bankpas, zoals mijn voorgaande werkgevers altijd doen zodat ze banknummer + pashouder gegevens compleet hebben.
Bij de IBAN-check zoals het Uitzendbureau hetzelf noemde is mijn 6 cijferig banknummer (moesten er 7 zijn) die ik heb ingevuld klaarblijkelijk aangevuld met een willekeurige 0 en een begin code van NL12 INGB 000. Dit begin lijkt al niet eens op mijn IBAN nummer en het lijkt er op dat ze niet even op het formulier hebben gekeken/geteld of het overeenkomt.
Het geld is in juli op de verkeerde IBAN beland. De eigenaar van dit rekeningnummer reageert niet op de verzoeken van de bank om het onrechtmatig vergeten geld terug te betalen, want de persoon is verhuisd.
Het uitzendbureau vind het mijn verantwoordelijkheid en doet er verder niks meer mee. Reacties op mijn emails zijn steeds trager.
Mijn eigen bank (ING) zegt dat ik de andere bank (RABO) moet contacteren en contactgegevens moet opvragen van dit IBANnummer. ING schakelt de politie na lange tijd van reactie uitblijven in, omdat het geld niet rechtmatig van die persoon is.
RABO-bank meldt mij dat ze die gegevens niet kunnen geven en nooit de politie zullen inschakelen omdat het uitzendbureau het geld bewustmatig heeft overgemaakt naar dit nummer.
Ik wacht ondertussen al 2 maanden op mijn geld en begin te vrezen dat het Uitzendbureau niet over de brug komt. Ondanks de administratieve fout door ons beide toedoen, zijn zij mij hoe dan ook salaris verschuldigd. Hoe krijg ik het geld zo snel mogelijk terug?
-
Re: Salaris overgemaakt op onjuiste IBAN en nasleep
ZIe de Kassa-uitzending van vorige week over dit probleem:
http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws ... r-van-ing/
Er is een onverschuldigde betaling verricht aan degene die het geld heeft ontvangen. Deze is verplicht om het terug te betalen. Maar of dat ook echt zal lukken is de vraag.
https://www.google.com/search?q=ing+onv ... gws_rd=ssl
http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws ... r-van-ing/
Er is een onverschuldigde betaling verricht aan degene die het geld heeft ontvangen. Deze is verplicht om het terug te betalen. Maar of dat ook echt zal lukken is de vraag.
https://www.google.com/search?q=ing+onv ... gws_rd=ssl
Is triest voor je maar uitzendbureau heeft "jouw salaris" overgemaakt op door jou vertrekt banknummer. Het onterecht ontvangen geld bij een ander is een probleem als die ander het niet wil terugstorten. Dat die persoon verhuist is doet niet zoveel ter zake; zijn/haar banknummer is wel meegenomen. Politie word zelden ingeschakeld (alleen misschien met een miljoenen fout). 't Enige wat je nog zou kunnen proberen is €0,01 over te maken op het verkeerde nummer en bij mededelingen schrijft: aub, stuur geld terug.
mlbntj schreef:Uitzendbureau Y betaalt wekelijks uit en ik heb in juli 2014 voor twee weken werk verricht. Ik heb tot op heden nog geen geld ontvangen. Volgens hun administratie is er wel uitbetaald in die weken, maar op een ander IBAN dan de mijne blijkt uit de salarisspecificatie.
tja,
je hebt het zelf fout gedaan in beginne, das lullig maar een feit.
-
Als het uitzendbureau zelf het rekeningnummer heeft "verbeterd", dan zijn zij ook aansprakelijk. Ze hadden naar het juiste IBAN-nummer moeten vragen nadat het opgegeven nummer niet bleek te werken. Zo bezien moeten zij het maar oplossen. Of leg het eens voor aan Danny Mekic', die heeft er pas echt verstand van:
https://da.nny.nl/200711/onverschuldigde-betaling.php
https://da.nny.nl/200711/onverschuldigde-betaling.php
Danny Mekic doet vooral of hij ergens verstand van heeft....
Geweldig he die privacy regelingen. Wat eerst gewoon mocht, is nu privacy gevoelig (een werkgever mag je pasnummer en vervaldatum niet weten). En dus moet je het zelf gaan overschrijven van je pasje. En dan is een schrijffout zo gemaakt........mlbntj schreef:Uitzendbureau Y betaalt wekelijks uit en ik heb in juli 2014 voor twee weken werk verricht. Ik heb tot op heden nog geen geld ontvangen. Volgens hun administratie is er wel uitbetaald in die weken, maar op een ander IBAN dan de mijne blijkt uit de salarisspecificatie.
Ik heb inderdaad mijn volledige IBAN opgeschreven (met 1 missend cijfer bleek achteraf). Ik weet niet hoe het gebeurd is maar het uitzendbureau zegt dat zij een IBAN check hebben gedaan (misschien de laatste 7 cijfers van mijn rekeningnummer (dus de 'gewone oude rekeningnr) hebben ingevoerd) waardoor het nummer is aangevuld met een andere begin code. Ze hebben dus zelf een heel nieuwe nummer gecreerd en ingevoerd wat niet meer eens op de mijne lijkt en niet meer op het formulier gekeken of het de mijne is.Eerst schrijft je dat je zelf het IBAN nummer hebt ingevoerd, daarna schrijf je dat het uitzendbureau je Nederlandse bankrekeningnummer heeft omgezet naar het IBAN nummer.
Voor het resultaat maakt het niet zoveel uit, in beide gevallen heb je zelf een verkeerd bankrekeningnummer ingevoerd.
Als je een IBAN opkrijgt van een uitzendkracht dan tel je toch even of het klopt (18 ipv 17 cijfers), lijkt me? Of je check het formulier als je de eerste maal gaat uitbetalen.
De bank vanwaaruit het Uitzendbureau haar lonen stort.Je geeft echter aan dat je salaris is overgemaakt naar IBAN NL12 INGB 000xxxxxxx.
Wat heeft de Rabobank dan voor rol in dit verhaal?
-
Lezen is soms zo moeilijk...MichielFRL schreef:
Eerst schrijft je dat je zelf het IBAN nummer hebt ingevoerd, daarna schrijf je dat het uitzendbureau je Nederlandse bankrekeningnummer heeft omgezet naar het IBAN nummer.
Voor het resultaat maakt het niet zoveel uit, in beide gevallen heb je zelf een verkeerd bankrekeningnummer ingevoerd.
TS heeft een verkeerd IBAN nummer opgegeven. Met de laatste cijfers van dit IBAN nummer heeft het uitzendbureau een nieuw IBAN nummer geknutseld en daar het geld op overgemaakt.
Wanneer het geld zou zijn overgemaakt op het nummer wat TS had opgegeven was dit verder zijn probleem. Het uitzendbureau heeft echter het geld overgemaakt op een nummer wat NIET door TS is opgegeven en wat fout blijkt te zijn, dus het is het probleem van het uitzendbureau
Dat. En zeker als je dyscalculie hebt heb ik niks aan opmerkingen van het type 'je hebt het zelf fout gedaan, ga je wonden maar likken'. Ik schrijf mijn bank nr nou niet expres verkeerd op!Dirkie schreef:Geweldig he die privacy regelingen. Wat eerst gewoon mocht, is nu privacy gevoelig (een werkgever mag je pasnummer en vervaldatum niet weten). En dus moet je het zelf gaan overschrijven van je pasje. En dan is een schrijffout zo gemaakt........mlbntj schreef:Uitzendbureau Y betaalt wekelijks uit en ik heb in juli 2014 voor twee weken werk verricht. Ik heb tot op heden nog geen geld ontvangen. Volgens hun administratie is er wel uitbetaald in die weken, maar op een ander IBAN dan de mijne blijkt uit de salarisspecificatie.
Laatst gewijzigd door mlbntj op 07 okt 2014 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mlbntj, de reacties op dit forum zijn altijd hetzelfde. maak je zelf een hele kleine fout en de tegenpartij een hele grote dan ben jij toch gewoon schuld en mag je hetzelf uitzoeken. Trek je er niets van aan.
Stuur het uitzendbureau een aangetekende brief waarin je stelt dat ze het geld niet hebben overgemaakt op het door jouw opgegeven bankrekeningnummer en dat je het geld binnen 7 dagen alsnog overgemaakt wenst te krijgen. Reageren ze hier niet op dan zoek juridische hulp.
Stuur het uitzendbureau een aangetekende brief waarin je stelt dat ze het geld niet hebben overgemaakt op het door jouw opgegeven bankrekeningnummer en dat je het geld binnen 7 dagen alsnog overgemaakt wenst te krijgen. Reageren ze hier niet op dan zoek juridische hulp.
-
Ja. Vanzelfsprekend. Het getal "20" of "51" is een controlegetal behorende bij de rest van het nummer. Het controlegetal wordt berekend uit de rest van het nummer. Als dat niet klopt is er "iets mis" met het totale nummer. Bijvoorbeeld 2 cijfers verwisseld, of zoals hier, een cijfer vergeten. Dan moet de belanghebbende (hier TS) op de hoogte gesteld worden voordat de transactie plaatsvindt.Nu komt het punt of het uitzendbureau bij het constateren van deze fout, NL20...... i.p.v. NL51...... contact met TS had moeten opnemen of niet.
Het controlegetal is er niet voor niets.
Kortom: voortaan maar weer gewoon een kopietje van de bankpas maken.... Dat is toch wel ergens goed voor.
-
Precies. TS geeft niet voor niets een nummer op dat begint met NLxx..... (in het voorbeeld NL20)arvandongen schreef:Ja. Vanzelfsprekend. Het getal "20" of "51" is een controlegetal behorende bij de rest van het nummer. Het controlegetal wordt berekend uit de rest van het nummer. Als dat niet klopt is er "iets mis" met het totale nummer. Bijvoorbeeld 2 cijfers verwisseld, of zoals hier, een cijfer vergeten. Dan moet de belanghebbende (hier TS) op de hoogte gesteld worden voordat de transactie plaatsvindt.Nu komt het punt of het uitzendbureau bij het constateren van deze fout, NL20...... i.p.v. NL51...... contact met TS had moeten opnemen of niet.
Het controlegetal is er niet voor niets.
Zoekt het uitzendbureau geen contact en doen ze vervolgens maar wat is dat voor risico van het uitzendbureau.
mijn personeel moest E1,11 over maken en ik heb daarmee dus gelijk het juiste nummer en naam in mijn administratie..
Dit flut bedrag is in de eerste maand weer retour geboekt dus zo kan het ook.
Ze betaalde dus tijdelijk E1,11 en dat is makkelijker, vooral de postbank nummers met vele 00000 is erg lastig als er geen punten tussen staan....
Iedereen heeft dus bij het hun bekende bankrekening van werkgever E1,11 betaald en dan heb ik zekerheid dat het echt van mijn personeel is en dat het niet fout kan gaan.
Zo makkelijk kan het dus.
Dit flut bedrag is in de eerste maand weer retour geboekt dus zo kan het ook.
Ze betaalde dus tijdelijk E1,11 en dat is makkelijker, vooral de postbank nummers met vele 00000 is erg lastig als er geen punten tussen staan....
Iedereen heeft dus bij het hun bekende bankrekening van werkgever E1,11 betaald en dan heb ik zekerheid dat het echt van mijn personeel is en dat het niet fout kan gaan.
Zo makkelijk kan het dus.
Persoonlijk vind ik hier dat de verantwoordelijkheid bij beide partijen ligt. Zomaar een iban check doen nadat er een foutmelding komt is slecht van het uitzendbureau. Een verkeerd rekeningnummer invullen is natuurlijk ook niet handig. U moet er uiteindelijk samen uit komen omdat u beide onzorgvuldig bent geweest. De enige partij die hierin geen verantwoordelijkheid heeft is de bank.