De leiding van mijn afdeling wil de salarisschalen gelijktrekken.
Dat is voortgekomen uit een klacht bij de MR.
Beloofd is dat het salaris zelf bij niemand omlaag gaat. Er komt compensatie.
Ik zit een schaal hoger dan sommige collega's. Ik heb nadrukkelijk over die schaal onderhandeld bij mijn aanstelling. Een van mijn criteria was verhuizing naar een heel ander deel van Nederland.
Het zou dus goed kunnen dat de leiding mij nu vraagt in een lagere loonschaal te gaan zitten.
Kan het kwaad dat te tekenen?
Ik verspeel zo toch de doorgroeimogelijkheden van mijn loon?
Zijn er nog meer punten waar ik aan moet denken?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Salarisschalen
Re: Salarisschalen
als je akkoord gaat met een lagere salaris schaal ligt je eindsalaris inderdaad lager als dat hij nu is.
wat je je af moet vragen is denk ik: ligt het in de lijn der verwachtingen dat je boven de nieuwe schaal uit zal groeien, dus dat je voor dat je aan je top zit al weer promotie gemaakt hebt? in dat geval hoeft het niet nadelig te zijn om er nu mee akkoord te gaan. het is natuurlijk ook nog maar de vraag hoeveel keus je hebt.
wat je je af moet vragen is denk ik: ligt het in de lijn der verwachtingen dat je boven de nieuwe schaal uit zal groeien, dus dat je voor dat je aan je top zit al weer promotie gemaakt hebt? in dat geval hoeft het niet nadelig te zijn om er nu mee akkoord te gaan. het is natuurlijk ook nog maar de vraag hoeveel keus je hebt.
Waarschijnlijk is dat dan de oorzaak (of 1 van de oorzaken) voor deze aanpassing. Als die collega's hetzelfde werk doen maar in een lagere schaal zitten, dan gaat het op een gegeven moment fout in een organisatie. Kennelijk zijn er dingen in het verleden gebeurd die achteraf slecht uitpakken. Kan gebeuren, en dat wordt nu gecorrigeerd. Misschien gebeurt het andersom ook wel: mensen die in een lagere schaal zitten dan hun collega's en die nu een schaal omhoog gaan.hgemmertaler schreef: Ik zit een schaal hoger dan sommige collega's. Ik heb nadrukkelijk over die schaal onderhandeld bij mijn aanstelling. Een van mijn criteria was verhuizing naar een heel ander deel van Nederland.
Voor verhuizing naar een ander deel van het land bestaan andere (fiscaal aantrekkelijke) regelingen.
Ik denk dat de 'fout' is geweest dat je bij het aannemen van de baan voor een hogere inschaling hebt 'gekozen' in plaats van voor een andere manier om tot een hoger inkomen te komen. Salarisschalen horen namelijk samen te hangen met de functie-inhoud.
Als je een bepaalde functie hebt, dan hoort daar dus een bepaalde salarisschaal bij. Binnen die schaal zit vaak een grote variatie in salarissen, tussen het minimum en het maximum in de schaal zit veel ruimte. Die ruimte is er ondermeer om in situaties zoals de jouwe een hoger salaris te kunnen geven dan collega's die het zelfde werk doen. Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden om met bijzondere toeslagen een hoger inkomen te kunnen krijgen. Bijvoorbeeld een 'arbeidsmarkttoeslag', als het lastig is om mensen met jouw capaciteiten aan te trekken. En wat ook vaak gebeurt is dat er een tijdelijke overgangsregeling is om je te laten 'wennen' aan het lagere inkomen. Dan kun je bv de eerste twee jaar nog het oude salaris krijgen en daarna vervalt die toeslag.
En natuurlijk zou de meest eenvoudige oplossing zijn geweest om een verhuisvergoeding te krijgen.
Het is dus zeer terecht dat ze voor gelijke werkzaamheden ook de salarisschalen gelijk trekken. Maar waar je binnen die schaal zou vallen en hoe hoog je inkomen zou moeten worden, dat is dan weer een andere vraag. Misschien dat je niet eens in salaris omlaag hoeft te gaan, maar als je echt boven het maximum verdient, dan zou je je ook kunnen afvragen of dat wel terecht is voor de werkzaamheden die je verricht. Het zou dan eerlijker zijn als ze zeggen: prima dat je meer wil verdienen, maar daar hoort ook een zwaardere functie bij, dus zorg ervoor dat je de competenties hebt om een zwaardere functie aan te gaan.
Als je een bepaalde functie hebt, dan hoort daar dus een bepaalde salarisschaal bij. Binnen die schaal zit vaak een grote variatie in salarissen, tussen het minimum en het maximum in de schaal zit veel ruimte. Die ruimte is er ondermeer om in situaties zoals de jouwe een hoger salaris te kunnen geven dan collega's die het zelfde werk doen. Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden om met bijzondere toeslagen een hoger inkomen te kunnen krijgen. Bijvoorbeeld een 'arbeidsmarkttoeslag', als het lastig is om mensen met jouw capaciteiten aan te trekken. En wat ook vaak gebeurt is dat er een tijdelijke overgangsregeling is om je te laten 'wennen' aan het lagere inkomen. Dan kun je bv de eerste twee jaar nog het oude salaris krijgen en daarna vervalt die toeslag.
En natuurlijk zou de meest eenvoudige oplossing zijn geweest om een verhuisvergoeding te krijgen.
Het is dus zeer terecht dat ze voor gelijke werkzaamheden ook de salarisschalen gelijk trekken. Maar waar je binnen die schaal zou vallen en hoe hoog je inkomen zou moeten worden, dat is dan weer een andere vraag. Misschien dat je niet eens in salaris omlaag hoeft te gaan, maar als je echt boven het maximum verdient, dan zou je je ook kunnen afvragen of dat wel terecht is voor de werkzaamheden die je verricht. Het zou dan eerlijker zijn als ze zeggen: prima dat je meer wil verdienen, maar daar hoort ook een zwaardere functie bij, dus zorg ervoor dat je de competenties hebt om een zwaardere functie aan te gaan.