LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitbuiting uitzendbureau?
Uitbuiting uitzendbureau?
Beste,
Een vriend van mij werkt via een uitzendbureau voor een groot bedrijf.
Hij krijgt echter minder betaald dan wettelijk is toegestaan in zijn optiek?!
Hij verdiend enkele centen onder het minimumloon, en ook qua toeslagen wordt er flink ingehouden ter vergelijking met zijn collega's die werken binnen het groot bedrijf.
Klopt het dat dit volgens bepaalde CAO's niet is toegestaan?
Wat zou hij kunnen doen om dit aan te kaarten of op zijn minst hetzelfde te gaan verdienen.
Het betreft volgens hem;
Art 22.1 en 2 van het NBBU CAO
en
Art 116 van het CAO voor postNL
Heeft hij gelijk of zijn er dingen die hij over het hoofd ziet?
M.V.G. S. Bob
Een vriend van mij werkt via een uitzendbureau voor een groot bedrijf.
Hij krijgt echter minder betaald dan wettelijk is toegestaan in zijn optiek?!
Hij verdiend enkele centen onder het minimumloon, en ook qua toeslagen wordt er flink ingehouden ter vergelijking met zijn collega's die werken binnen het groot bedrijf.
Klopt het dat dit volgens bepaalde CAO's niet is toegestaan?
Wat zou hij kunnen doen om dit aan te kaarten of op zijn minst hetzelfde te gaan verdienen.
Het betreft volgens hem;
Art 22.1 en 2 van het NBBU CAO
en
Art 116 van het CAO voor postNL
Heeft hij gelijk of zijn er dingen die hij over het hoofd ziet?
M.V.G. S. Bob
Re: Uitbuiting uitzendbureau?
Ik neem aan dat hij onder de cao voor uitzendbureau's valt, niet onder die van het grote bedrijf.
Dat klopt;Nijogeth schreef:Ik neem aan dat hij onder de cao voor uitzendbureau's valt, niet onder die van het grote bedrijf.
Artikel 22.1 en 22.2 van het NBBU CAO voor uitzendkrachten, waar deze uitzendbureau bij is aangesloten, zegt hier dus bij dat;
19
>>>
CAO
VOOR UITZENDKRACHTEN
LOON
ARTIKEL
22
uurbeloning en vergoeD
ingen
1.
Het loon en de vergoedingen van de uitzendkracht zijn gelijk aan het loon en vergoedingen
die worden toegekend aan werknemers, werkzaam in gelijkwaardige functies in dienst van
de inlener. Dit loonverhoudingsvoorschrift dient ter bescherming van de rust op de
arbeidsmarkt en is opgenomen in artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs
(Waadi).
2.
Onder het loonverhoudingsvoorschrift vallen de volgende componenten:
>
Uitsluitend het geldende periodeloon in de schaal;
>
De van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting. Deze kan - zulks ter keuze van de
uitzendonderneming - gecompenseerd worden in tijd en/of geld;
>
Toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid (waaronder feestdagen
-
toeslag) en ploegendienst;
>
Initiële loonstijging;
>
Onbelaste kostenvergoedingen: reiskosten, pensionkosten en andere kosten noodzake
-
lijk wegens de uitoefening van de functie;
> periodieken.
U heeft u eigen vraag zelf al beantwoord. Uw broer heeft recht op hetzelfde bruto loon en toeslagen als een postnl medewerker met hetzelfde salaris, leeftijd, functiejaren. Dit staat overigens ook in de cao van postnl art 93.
Er mag in principe niet minder worden betaald dan het minimumloon. Onder de 22 heb je te maken met het minimumjeugdloon. Wel mag er na toestemming een bedrag worden ingehouden voor huisvesting en zorgverzekering.
Er mag in principe niet minder worden betaald dan het minimumloon. Onder de 22 heb je te maken met het minimumjeugdloon. Wel mag er na toestemming een bedrag worden ingehouden voor huisvesting en zorgverzekering.
De eerste stap zou zijn navraag te doen door die vriend van jou bij het uitzendbureau zelf. Daar lees ik niets over, waardoor nu al de term uitbuiting gebruiken prematuur is.
Vraag het nou eerst eens na bij het uitzendbureau. Misschien is er een fout gemaakt, misschien ziet hij iets over het hoofd.
Vraag het nou eerst eens na bij het uitzendbureau. Misschien is er een fout gemaakt, misschien ziet hij iets over het hoofd.
Dat klopt, het betreft een Poolse vriend, en hij is natuurlijk niet de enige op de werkvloer onder contract bij het uitzendbureau.kuklos schreef:De eerste stap zou zijn navraag te doen door die vriend van jou bij het uitzendbureau zelf. Daar lees ik niets over, waardoor nu al de term uitbuiting gebruiken prematuur is.
Laat staan de meerdere locaties van de inlener waartoe de uitzendbureau kan uitzenden.
Een simpele rekensom betreft een functie van slechts 21 uur in de week ,komt al neer op 300 euro p/m minder loon voor hem dan dat hij eigenlijk zou moeten verdienen. Volgens de diverse artikelen in de CAO's die voorheen zijn benoemd.
De lage lonen lijken iets structueels. Ook een zoekopdracht op google naar de uitzendbureau en verschillende trefwoorden als klacht of uitbuiting laat zien dan desbetreffende uitzendbureau aan schijnconstructies doet of heeft gedaan (in respectievelijk 2013,2015 en 2016) om onder de CAO's uittekomen.
Vandaar dat de term uitbuiting is gedaan ipv een "fout" gemaakt.
De vraag rest; mocht hij daadwerkelijk gelijk hebben en niks over het hoofd hebben gezien, welke stappen kunnen hij en zijn collega's maken om hier verandering aan te brengen.
Woont deze Pool zelfstandig of via uitzendbureau?
En heeft hij al gevraagd want de meeste weten niets en verdienen ze door je een jaar jonger in te schalen.
Dienstjaren zijn meestal 0 want je werkt er maar tijdelijk.
En heeft hij al gevraagd want de meeste weten niets en verdienen ze door je een jaar jonger in te schalen.
Dienstjaren zijn meestal 0 want je werkt er maar tijdelijk.
De meest logische eerste stap lijkt mij, als het echt om een te lage beloning gaat, het bureau hierop aanspreken. Eventueel via een arbeidsrecht-advocaat, of iemand anders die beroepsmatig in de materie zit (bv vakbond).
Maar de grootste vraag is natuurlijk of hij werkelijk te weinig verdient. Hij hoeft namelijk niet het zelfde te verdienen als collega's, als die bijvoorbeeld langer in dienst zijn. Ga dus eerst na, of laat nagaan, of hij in de juiste functieschaal zit en of zijn salaris binnen de bandbreedte van die loonschaal zit. Zeker als het om het jeugdloon zou gaan, dan kan er nog wel een groot verschil zijn.
Maar de grootste vraag is natuurlijk of hij werkelijk te weinig verdient. Hij hoeft namelijk niet het zelfde te verdienen als collega's, als die bijvoorbeeld langer in dienst zijn. Ga dus eerst na, of laat nagaan, of hij in de juiste functieschaal zit en of zijn salaris binnen de bandbreedte van die loonschaal zit. Zeker als het om het jeugdloon zou gaan, dan kan er nog wel een groot verschil zijn.
Dank voor jullie reacties;
Ik heb wat formulieren door gespitst en kom uit op de term "instroomtabel".
In het kort betekent dit dat meneer €0.40 per uur minder verdient dan wanneer iemand is ingedeeld in het normale tabel.
Het normale tabel is ook €0.10 cent onder het minimumloon. Dit is dus al €0.50 cent per uur in het voordeel van het uitzendbureau. En wat officieel niet eens mag.
Iemand die werkt via postNL als postsorteerder krijgt €9.48 bruto (9.51 na 1 juli 2017 het schijnt). Dit is te vinden op de vacatures van de PostNL site zelf.
Ik ben van mening dat men recht heeft op de zelfde percentages onregelmatigheids-toeslagen/ploegendiensten, corrigeer mij als ik fout zit.
Een werknemer van PostNL krijgt voor het werken op zondag 200% loon, iemand via het uitzendbureau 150%
Voor de nachtdienst is dit 150% voor de werknemer en iemand via het uitzendbureau krijgt 125%
Voor avondwerk krijgt iemand van PostNL 120% en iemand via het uitzendbureau 110%.
Mijn vragen zijn op het moment;
Heeft iemand recht op dezelfde percentages toeslagen? (als ik het goed begrijp is het volgens art 22.1 en 22.2 van het NBBU wel??)
Ook ben ik er nog niet helemaal over uit hoeveel uur een werkweek is voor iemand die fulltime postsorteerder is.
Mijn conclusie tot dusver is dat desbetreffende uitzendbureau zich op 4 manieren ontrekt van het juist uitbetalen per uitzendkracht.
- standaar minder dan minimumloon uitbetalen
- hoogst aantal maximum werkweek uitkiezen
- het inschalen en dus meten in 2 maten door middel van een instroomtabel en normale tabel
- minder % toeslagen uitbetalen dan collegas in dienst bij inlener.
Aub corrigeer mij waar en of ik ergens fout zit?!
Ik heb wat formulieren door gespitst en kom uit op de term "instroomtabel".
In het kort betekent dit dat meneer €0.40 per uur minder verdient dan wanneer iemand is ingedeeld in het normale tabel.
Het normale tabel is ook €0.10 cent onder het minimumloon. Dit is dus al €0.50 cent per uur in het voordeel van het uitzendbureau. En wat officieel niet eens mag.
Iemand die werkt via postNL als postsorteerder krijgt €9.48 bruto (9.51 na 1 juli 2017 het schijnt). Dit is te vinden op de vacatures van de PostNL site zelf.
Ik ben van mening dat men recht heeft op de zelfde percentages onregelmatigheids-toeslagen/ploegendiensten, corrigeer mij als ik fout zit.
Een werknemer van PostNL krijgt voor het werken op zondag 200% loon, iemand via het uitzendbureau 150%
Voor de nachtdienst is dit 150% voor de werknemer en iemand via het uitzendbureau krijgt 125%
Voor avondwerk krijgt iemand van PostNL 120% en iemand via het uitzendbureau 110%.
Mijn vragen zijn op het moment;
Heeft iemand recht op dezelfde percentages toeslagen? (als ik het goed begrijp is het volgens art 22.1 en 22.2 van het NBBU wel??)
Ook ben ik er nog niet helemaal over uit hoeveel uur een werkweek is voor iemand die fulltime postsorteerder is.
Mijn conclusie tot dusver is dat desbetreffende uitzendbureau zich op 4 manieren ontrekt van het juist uitbetalen per uitzendkracht.
- standaar minder dan minimumloon uitbetalen
- hoogst aantal maximum werkweek uitkiezen
- het inschalen en dus meten in 2 maten door middel van een instroomtabel en normale tabel
- minder % toeslagen uitbetalen dan collegas in dienst bij inlener.
Aub corrigeer mij waar en of ik ergens fout zit?!
Ander uitzendbureau opzoeken of inburgings proces doorlopen en de Nederlandse taal machtig maken met de erkende diploma`s van vakbekwaamheid, en hij/zij krijgt dan toch zo een vaste baan aangeboden voor hogere loon en vakantiegeld bij een erkend bedrijf, postbode misschien.De vraag rest; mocht hij daadwerkelijk gelijk hebben en niks over het hoofd hebben gezien, welke stappen kunnen hij en zijn collega's maken om hier verandering aan te brengen
Anders gewoon in Polen blijven en daar via een uitzendbureau werken, ze spreken de taal al en hebben diploma`s en huisvesting.
Laatst gewijzigd door atlas1302 op 21 jul 2017 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De cao voor de post is niet direct van toepassing maar wel indirect. Er wordt namelijk in zowel de ABU cao als de NBBU cao bepaald dat de inlenersbeloning van toepassing is vanaf het moment dat je werkzaam bent bij de inlener. En voor de hoogte van die beloning moet je bij de CAO van de inlener zijn (hier: cao post). In de ABU CAO staan een aantal uitzonderingen opgesomd waarbij je toch de ABU beloning zal moeten toepassen, in de NBBU voor zover ik weet niet.snuffel1 schreef:Uw vriend dient het wettelijk minimum loon te krijgen en dat is voor iedere werknemer van toepassing. Uw vriend werkt via een uitzendbureau dus zeg maar als extern ingehuurde werknemer en dan is het CAO voor de post bezorging niet van toepassing.
Dit is het uitzendbureau overigens ook verplicht vanuit art 8 WAADI
Nogmaals, ga met het uitzendbureau praten. Je kan allerlei wetten opzoeken, naar advocaten gaan, vakbonden gaan bellen etc, maar die zullen dezelfde vraag stellen als ik al stelde, namelijk: wat zegt het uitzendbureau als je ze hierop aanspreekt?WIYF schreef:De vraag rest; mocht hij daadwerkelijk gelijk hebben en niks over het hoofd hebben gezien, welke stappen kunnen hij en zijn collega's maken om hier verandering aan te brengen.
Ik heb geen idee wat daar uit zal komen, dat is niet aan mij. Neemt niet weg dat een uitzendbureau met malafide praktijken altijd wel hun woordje klaar zullen hebben tegenover minderheden.kuklos schreef:Nogmaals, ga met het uitzendbureau praten. Je kan allerlei wetten opzoeken, naar advocaten gaan, vakbonden gaan bellen etc, maar die zullen dezelfde vraag stellen als ik al stelde, namelijk: wat zegt het uitzendbureau als je ze hierop aanspreekt?WIYF schreef:De vraag rest; mocht hij daadwerkelijk gelijk hebben en niks over het hoofd hebben gezien, welke stappen kunnen hij en zijn collega's maken om hier verandering aan te brengen.
De FNV is al een paar jaar bezig tegen deze (en andere) uitzendbureau (s), die zijn dus zeker al 10 stappen verder dan "wat zegt het uitzendbureau"..
Als de FNV het al haast niet lukt om een discussie aan te gaan, wat doet u denken dat 1 persoon deze berg zal verzetten?
De schijnconstructie in het kort;
PostNL (en vele andere grote bedrijven) gaat een samenwerking aan met uitzendbureau InPerson (en/of andere uitzendbureaus). Dat uitzendbureau heeft weer een dochterbedrijf. In dit geval InPerson Outsourcing BV. Hiermee doet InPerson Outsourcing BV zich voor als aannemer en kan dus doen aan "contracting", waardoor ze onder bepaalde CAO's kunnen komen, in dit geval de uitzendkracht CAO van NBBU en het CAO van PostNL. Hierdoor kan InPerson dus het absolute minimumloon uitbetalen aan veelal buitenlandse en/of laaggeschoolde, dit tevens ook zonder opbouw van pensioen en het minimale aantal vakantiedagen.
De uitzendbureau's hebben dus simpelweg een maas in de wet gevonden. Nog erger zijn dus de grote bedrijven als PostNL die willens en wetens vaste werknemers de afgelopen jaren hebben ontslagen om via deze manier de allergoedkoopste arbeidskrachten weer voor hun te krijgen.
Misselijkmakend
PostNL (en vele andere grote bedrijven) gaat een samenwerking aan met uitzendbureau InPerson (en/of andere uitzendbureaus). Dat uitzendbureau heeft weer een dochterbedrijf. In dit geval InPerson Outsourcing BV. Hiermee doet InPerson Outsourcing BV zich voor als aannemer en kan dus doen aan "contracting", waardoor ze onder bepaalde CAO's kunnen komen, in dit geval de uitzendkracht CAO van NBBU en het CAO van PostNL. Hierdoor kan InPerson dus het absolute minimumloon uitbetalen aan veelal buitenlandse en/of laaggeschoolde, dit tevens ook zonder opbouw van pensioen en het minimale aantal vakantiedagen.
De uitzendbureau's hebben dus simpelweg een maas in de wet gevonden. Nog erger zijn dus de grote bedrijven als PostNL die willens en wetens vaste werknemers de afgelopen jaren hebben ontslagen om via deze manier de allergoedkoopste arbeidskrachten weer voor hun te krijgen.
Misselijkmakend
Het is misselijkmakend en slim van de uitzendbureau`s. Zolang deze mazen bestaan en blijven bestaan zal dat nooit stoppen. Gebeuren dit soort dingen in andere landen niet denkt u, waarom komen de Polen dan hier naar toe om het gouden ei te vinden, hey-hallo.
Maar wat denkt u hier tegen te doen, want u wilt die Polen graag helpen aan een goed loon?
Maar wat denkt u hier tegen te doen, want u wilt die Polen graag helpen aan een goed loon?
Het zijn niet alleen de Polen of Roemenen. Ook Nederlanders zijn hier de dupe van. Iedereen die minder krijgt dan dat die hoort te krijgen is hier de dupe van. Daarbuiten ook nog eens de ooit vaste werknemers die jaren in dienst waren bij een bijv. PostNL en ontslagen zijn om in te ruilen voor de allergoedkoopste arbeidskrachten.atlas1302 schreef:Het is misselijkmakend en slim van de uitzendbureau`s. Zolang deze mazen bestaan en blijven bestaan zal dat nooit stoppen. Gebeuren dit soort dingen in andere landen niet denkt u, waarom komen de Polen dan hier naar toe om het gouden ei te vinden, hey-hallo.
Verder wens ik niet mee te doen aan een discussie "gelukszoekers".