Hallo Allemaal,
Voor een stichting in Noord-Nederland dicht bij de Duitse grens, zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken om een huis te kopen voor opvang van ex-gedetineerde die in het buitenland hun volledige straf uit gezeten hebben.
De doelstelling van de stichting, (een echte Non-profit organisatie) is om een helpende hand te bieden aan de gedetineerden in het buitenland, nazorg geven bij terugkomst in Nederland, maar ook het contact onderhouden en het begeleiden van de achterblijvers hier in Nederland. Dit doen we zonder te oordelen, dat heeft de rechter inmiddels al gedaan.
Echter in de loop der jaren, komt steeds de vraag of er een opvang is voor mensen die geen verblijfplaats meer hebben.
Een voorbeeld uit de praktijk kunnen wij wel geven: een Nederlandse vrachtwagenchauffeur komt na 4 jaar terug in Nederland! heeft zijn straf uitgezeten maar heeft geen huis meer en geen familie die hem wil helpen.
Bij de instanties kan hij niet terecht, want hij heeft geen vaste woonplaats.
En wie gelooft dat hij wordt opgevangen door de officiële Nederlandse instanties? Die heeft het helaas mis.
Daarom zijn we ook van mening dat de opvang die we willen realiseren uniek is in Nederland. Er is immers nog geen opvang voor deze specifieke doelgroep.
Bij de vrijwilligers van deze stichting is ruime ervaring aanwezig betreffende de eerste opvang, opgedaan in de praktijk. Op dit moment onderzoeken wij dus de mogelijkheden om een dergelijke opvang te realiseren. Omdat wij de kosten zo laag mogelijk willen houden bekijken we of het mogelijk is een huis net over de grens in Duitsland te kopen.
De ex-gedetineerde kan hier tijdelijk wonen, krijgt begeleiding en er wordt gewerkt aan een nieuw toekomstperspectief.
Maar als dit door gaat en de mensen komen in een 'Duits' huis te wonen, dan kunnen ze geen Nederlandse of Duitse bijstandsuitkering aanvragen. (Als dat huis in Nederland zou staan dan kan dat wel)
Weet iemand een legale en nette oplossing voor dit uitkeringsprobleem?
Alvast bedankt
Martin
PS. Omdat de mening van mensen over (ex-)gedetineerden nogal verschillen, wil ik u vriendelijk verzoeken niet uw mening te geven over onze doelgroep of de doelstelling en alleen inhoudelijk te reageren op de vraag.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitkering over de grens
Re: Uitkering over de grens
Of u nu een huis in Duitsland of Nederland koopt u zult ook tegen het probleem
aan gaan lopen dat mensen in die omgeving van dat huis wonen geen behoefte
hebben aan ex gedetineerde en dat allemaal in 1 huis.
Hebt u daar ook al rekening mee gehouden ?
-
Ondanks dat het een reactie betreft, met een (voor)oordeel, zal ik er inhoudelijk op reageren.Chocomelk schreef:Of u nu een huis in Duitsland of Nederland koopt u zult ook tegen het probleem
Zeker. Juist Duitsland heeft betaalbare vrijstaande huizen te koop, waar de buren op minimaal 100 meter afstand wonen.
Tevens zal er een selectie plaats vinden.
Voor mensen die niet van plan zijn om een 'burgerlijk' bestaan op te bouwen is er bij ons geen plaats.
Tevens moet er niet gedacht worden aan een 'opslagplaats' voor ex-gedetineerde , 3 tot 4 personen maximaal. Het is de bedoeling dat het een doorstroomhuis gaat worden, om deze mensen op een goede manier de maatschappij in te laten stromen. Of, indien nodig naar de instanties voor ex-gedetineerden. Want vanaf dat moment hebben ze wel een vaste verblijfplaats.
Verder wil de iedereen vragen om inhoudelijk te reageren op het inkomsten vraagstuk.. Indien u dat wenst kan dat ook per PM
Waarschijnlijk word een huis vlak tegen de grens, in de wat goedkopere gebieden van nederland kopen, één van de weinige nette en legale oplossingen hiervoor voor zover ik kan overzien.
succes met het project, vervelende buren zullen er altijd zijn weet ik uit eenzelfde initiatief, maar dan voor mensen met NAH, echt niet enkel met ex-gevangenen,
succes met het project, vervelende buren zullen er altijd zijn weet ik uit eenzelfde initiatief, maar dan voor mensen met NAH, echt niet enkel met ex-gevangenen,
-
Dank u wel E-J voor uw reactie,
Mocht iemand nog een oplossing weten om toch op een nette manier een uitkering te krijgen, dan horen wij het graag.
Mocht iemand nog ergens een redelijk goedkoop huis weten in Noordoost Overijssel, Drenthe of Groningen en u acht het geschikt voor de doelgroep,stuur me dan even een PM aub.
(Opknappen is niet zo'n probleem. Evt bouwgrond is ook een optie... )
Alvast bedankt,
Martin
Mocht iemand nog een oplossing weten om toch op een nette manier een uitkering te krijgen, dan horen wij het graag.
Mocht iemand nog ergens een redelijk goedkoop huis weten in Noordoost Overijssel, Drenthe of Groningen en u acht het geschikt voor de doelgroep,stuur me dan even een PM aub.
(Opknappen is niet zo'n probleem. Evt bouwgrond is ook een optie... )
Alvast bedankt,
Martin
-
Ja. Een huis in Nederland, of geen uitkering aanvragen. Een andere mogelijkheid is er niet.overdegrens schreef: Weet iemand een legale en nette oplossing voor dit uitkeringsprobleem?
wat je dan zou moeten doen is afspraken maken met het zorgloket van de gemeente zodat de mensen die bij jou wonen een dak- en thuislozen uitkering kunnen krijgen (of dat ik duitsland kan weet ik niet). De gemeente zal daar overigens alleen mee accoord gaan als jullie ook behandeling bieden, en om dat te kunnen doen moet je ook professionele hulpverleners in dienst hebben. Op het moment dat die mensen problematiek hebben die dusdanig zwaar is kun je in aanmerking komen een AWBZ voorziening te worden, maar dan moet je ook wel echt professionaliseren.
isabel
isabel