LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] UWV heeft een vette betalingsfout gemaakt
UWV heeft een vette betalingsfout gemaakt
Graag wil ik mijn huidige situatie even met u delen. Het is namelijk zo dat ik afgelopen juni 2007 een uitkeringsspecificatie ontving van UWV ivm met mijn wao uitkering dat ze een herberekening hadden gemaakt ivm wijzigingen bruto inkomsten. Dat betekende dat ik ineens ruim 10.000euro op mijn rekening kreeg gestort. Ik vond dat erg vreemd en ik ben uiteraad gaan bellen met UWV of het wel klopte. De dames wisten me telkens weer te vertellen dat het echt klopte en dat het geld echt van mij was.(wie ben ik dan om te zeggen het klopt niet??) Ik vroeg nog dat ik het liever niet kreeg als het niet juist was. Oke ik toch heel spaarzaam gedaan blijkt nu in okt 12 okt om precies te zijn dat ik het geld moet terug betalen en omdat het over een periode van voorgaande jaren gaat moet ik het ook nog eens bruto terug betalen. Wat betekent dat ik ruim 15.750 euro moet terug betalen. Ik heb nog nooit in mijn hele leven schulden gemaakt en gelukkig heb ik dit geld nog niet besteed, echter ik heb geen 15 750 euro ontvangen en kan dat dus niet terug betalen. Nu moet ik met UWV een betalingsregeling streffen om dat op te lossen. Dus ze gaan mijn uitkering inhouden terwijl ik hen gewoon die 10.000 euro kan betalen. Wat ik allemaal niet voor gezeik moet doorstaan in deze tientallen telefoontje naar de klantenservice....klachten afdeling......adeling incasso....uiteindelijk rechtsbijstand. Voor iets waar ik dus NIKS aan kan doen en ik heb wettelijk geen POOT om op te staan. Waar gaat het heen in de maatschappij. Ik ben geen mens die slapend rijk wil worden vond het een leuk zakcentje, maar terug betalen is oke maar niet meer als ik heb gehad. Moet ik dat dan wel weer met de belastingdienst zien recht te trekken met mijn aangifte. Is er niemand die mij fatsoenlijk kan helpen??? Ik heb al bezwaar laten maken via DAS rechtsbijstand, maar waarschijlijk gaat me dat ook niet echt helpen.Ik wordt hier niet alleen boos over ik vind het ronduit frustrerend dat een rijksinstantie dit zijn burgers aan kan doen en dat de wet het toestaat. Heeft iemand nog een goed tip?????????????????????????????????????????????????????????????? Wie kan het UWV aanpakken??????
Re: UWV heeft een vette betalingsfout gemaakt
G2esje, kijk eens op de betalingsspecificatie van UWV (die van juni, waarna de betaling heeft plaatsgevonden). Naar alle waarschijnlijkheid heeft UWV belastingen/heffingen ingehouden volgens de wet- en regelgeving 2007. Dat UWV thans stelt dat er bruto moet worden terugbetaald "omdat het over voorgaande jaren" gaat is m.i. pertinent onjuist, het is weliswaar een herberekening over voorgaande jaren, maar de betaling is dit jaar gedaan, en de inhoudingen zijn volgens de (belasting)wetgeving van 2007 gedaan. Aangezien 2007 nog niet is afgesloten, kan UWV dat niet als grond opvoeren om een bruto bedrag terug te vorderen.
Als er een mogelijkheid is, zou ik zéker bezwaar aantekenen bij UWV. Ook zou ik door je rechtsbijstand een (her)berekening laten maken voor het bedrag dat UWV bruto terugvordert, dit kan sowieso nooit hoger zijn dan het bruto bedrag dat UWV vermeldt op de betalingsspecificatie van juni.
UWV heeft de eigenaardige gewoonte het netto uitbetaalde bedrag simpelweg met een bepaald percentage te vermeerderen, volgens mij (maar ik kan het niet aantonen) klopt van de berekeningen van UWV überhaupt geen snars.
Ik wens je sterkte, laat even weten hoe het verder gaat.
gr.
kiz
Als er een mogelijkheid is, zou ik zéker bezwaar aantekenen bij UWV. Ook zou ik door je rechtsbijstand een (her)berekening laten maken voor het bedrag dat UWV bruto terugvordert, dit kan sowieso nooit hoger zijn dan het bruto bedrag dat UWV vermeldt op de betalingsspecificatie van juni.
UWV heeft de eigenaardige gewoonte het netto uitbetaalde bedrag simpelweg met een bepaald percentage te vermeerderen, volgens mij (maar ik kan het niet aantonen) klopt van de berekeningen van UWV überhaupt geen snars.
Ik wens je sterkte, laat even weten hoe het verder gaat.
gr.
kiz