LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vaderschapsactie
Vaderschapsactie
Goedemiddag allemaal.
Ik heb gezocht en heb niks kunnen vinden over mijn onderwerp. Ik twijfelde onder welke categorie ik het kan plaatsen. Aangezien het gaat over inkomen, heb ik gekozen om het hier te plaatsen.
Per 1 februari heb ik geen WW-uitkering meer. Helaas heb ik in de tussentijd geen baan kunnen vinden, dus ben ik nu aangewezen op een volledige uitkering van Sociale Zaken. 15 jaar geleden toen ik zwanger raakte heb ik een uitkering aangevraagd. Ik heb hiervan ongeveer zeven jaar volledig van gebruik gemaakt. In die tijd was het nog zo dat ik vijf jaar thuis kon blijven met mijn dochter. Ik had toen ervoor gekozen om terug naar school te gaan. Ik mocht dat doen met behoud van mijn uitkering. Daarna was ik aan het werk, maar toen ik minder uren ging werken, kreeg ik alleen een aanvulling.
Ik ontving een brief van de gemeente waarin ze vragen naar privégegevens van de vader van mijn kind. Ik zorg al vijftien jaar alleen voor mijn kind. Ik heb bezwaren tegen dat ze hem gaan zoeken en om financiële steun gaan vragen. Ik ben van mening dat dit alleen voor problemen zal zorgen. Ik heb de wetartikelen gelezen en daarin wordt, zoals ik uit begrijp, alleen melding gemaakt dat ik verplicht ben om de informatie te geven en wat de plichten zijn van de ouders.
Kan ik op basis van morele gronden bezwaar maken? Wat is jullie mening?
P.S. En ja, opmerkingen over dat vaders moeten bijdragen, dat zo de regels zijn, etc. etc. zijn mij bekend, dus die kunnen achterwege blijven. Het gaat mij meer om dat als een vader zijn verplichtingen uit zichzelf al vijftien niet nakomt, wat voor verschil zal het nu uitmaken?
Ik heb gezocht en heb niks kunnen vinden over mijn onderwerp. Ik twijfelde onder welke categorie ik het kan plaatsen. Aangezien het gaat over inkomen, heb ik gekozen om het hier te plaatsen.
Per 1 februari heb ik geen WW-uitkering meer. Helaas heb ik in de tussentijd geen baan kunnen vinden, dus ben ik nu aangewezen op een volledige uitkering van Sociale Zaken. 15 jaar geleden toen ik zwanger raakte heb ik een uitkering aangevraagd. Ik heb hiervan ongeveer zeven jaar volledig van gebruik gemaakt. In die tijd was het nog zo dat ik vijf jaar thuis kon blijven met mijn dochter. Ik had toen ervoor gekozen om terug naar school te gaan. Ik mocht dat doen met behoud van mijn uitkering. Daarna was ik aan het werk, maar toen ik minder uren ging werken, kreeg ik alleen een aanvulling.
Ik ontving een brief van de gemeente waarin ze vragen naar privégegevens van de vader van mijn kind. Ik zorg al vijftien jaar alleen voor mijn kind. Ik heb bezwaren tegen dat ze hem gaan zoeken en om financiële steun gaan vragen. Ik ben van mening dat dit alleen voor problemen zal zorgen. Ik heb de wetartikelen gelezen en daarin wordt, zoals ik uit begrijp, alleen melding gemaakt dat ik verplicht ben om de informatie te geven en wat de plichten zijn van de ouders.
P.S. En ja, opmerkingen over dat vaders moeten bijdragen, dat zo de regels zijn, etc. etc. zijn mij bekend, dus die kunnen achterwege blijven. Het gaat mij meer om dat als een vader zijn verplichtingen uit zichzelf al vijftien niet nakomt, wat voor verschil zal het nu uitmaken?
Re: Vaderschapsactie
Waarom moest en moet de gemeenschap opdraaien voor kosten die makkelijk te verhalen zijn bij de vader van uw dochter. Ook hij heeft t.o.v. de maatschappij verplichtingen, dus niet alleen de lusten maar ook de lasten.
Als u achterwegen laat de gegevens door te geven hoop ik dat u gekort wordt op uw uitkering....
Als u achterwegen laat de gegevens door te geven hoop ik dat u gekort wordt op uw uitkering....
Dat vind ik een hele heftige reactie, u kan niet oordelen wat daar aan de hand is en waaromJantje7 schreef:Waarom moest en moet de gemeenschap opdraaien voor kosten die makkelijk te verhalen zijn bij de vader van uw dochter. Ook hij heeft t.o.v. de maatschappij verplichtingen, dus niet alleen de lusten maar ook de lasten.
deze vrouw niets met de vader van het kind te doen wil hebben, dat zal niet voor niets zijn.
Een bezwaar op morele gronden, zal ongegrond worden verklaard, denk ik. Gemeente zal zeggen daar niets mee te maken hebben.
Kun je niet gewoon invullen bij -adres- gegevens vader: 'onbekend'?
Kun je niet gewoon invullen bij -adres- gegevens vader: 'onbekend'?
Jij kent hem?Jantje7 schreef:Waarom moest en moet de gemeenschap opdraaien voor kosten die makkelijk te verhalen zijn bij de vader van uw dochter. Ook hij heeft t.o.v. de maatschappij verplichtingen, dus niet alleen de lusten maar ook de lasten.
@ darjulis, als bij wijze van spreken de vader voor jou onbekend
is hoe willen hen die dan gaan opsporen ?
Als jij het al niet weet.
Volgens mij is de insteek van de wet, dat de vader bijdraagt, en als jij een keuze hebben gemaakt om dat niet op te eisen, de gevolgen voor jou zijn. Je kan vragen om clementie, maar dat is precies dat, vragen om een gunst.darjulis schreef:Goedemiddag allemaal.
Bedenk wel dat die hulpeloze baby van toen, nu een 15 jarige puber is die mag werken, en ze mogelijk daarom ook verwachten dat ze zelf iets bijdraagt in het financiële plaatje. Er is veel veranderd op dit gebied de laatste jaren, dus ik zou de vraag ook zeker even stellen bij de uitkeringsinstantie (gemeente?).
Bijbaantjes van kinderen tellen niet mee bij de WWB.
Zo te lezen is die wel bekend, als TS na 15 jaar nog in kan schatten dat deze problemen kan gaan veroorzaken? En een vaderschapstest kan ze bij wet afdwingen op zijn kosten, dus dat hoeft geen al te grote hobbel te zijn. Naja, juridisch gezien dan, praktisch vermoedelijk wel als ze nu al zo huiverig is om contact te zoeken.Chocomelk schreef:@ darjulis, als bij wijze van spreken de vader voor jou onbekend
-
Volgens mij is dat de kwestie ook niet. Het gaat erom dat de moeder vind dat de maatschappij moet opdraaien voor de kosten omdat ze uit principiele gronden de naam van de vader niet bekend wil maken.Chocomelk schreef:Dat vind ik een hele heftige reactie, u kan niet oordelen wat daar aan de hand is en waaromJantje7 schreef:Waarom moest en moet de gemeenschap opdraaien voor kosten die makkelijk te verhalen zijn bij de vader van uw dochter. Ook hij heeft t.o.v. de maatschappij verplichtingen, dus niet alleen de lusten maar ook de lasten.
deze vrouw niets met de vader van het kind te doen wil hebben, dat zal niet voor niets zijn.
Je mag principes hebben, maar als dat op kosten van de gemeenschap is heb ik daar ook moeite mee.
@ Jantje7, je weet niet wat de achtergronden zijn. Het leven is niet zo zwart wit als jij schets. Een ding kan ik je wel zeggen, huisje boompje beestje is niet voor iedereen weggelegd!
En ik heb op geen enkel moment gezegd dat ik informatie achterwege laat! Ik wilde alleen meningen horen of ik in dit geval bezwaar zou kunnen maken.
Doe nou niet alsof de uitkering uit jou zak komt. Ik heb altijd KEIHARD gewerkt, net als ieder ander. En ik heb net als ieder ander recht op het gebruik van voorzieningen als het niet anders kan. Dat je dat maar weet!
@ sjohie, je hebt gelijk en dat weet ik nu ook. Ik had toen niet veel kennis over hoe het allemaal in elkaar zat. En ja, het klopt ook, zij kan nu ook een bijbaantje zoeken
@ Chocomelk, ik heb zoiets gelezen op een webpagina waarop Kamervragen en antwoorden op stonden. Als een moeder de vader niet wil/kan prijsgeven, zou de gemeente of uitkeringsinstantie moeten stoppen met de zoektocht. Maar die informatie was een hele oude.
@ Josephien12, kan je me dan vertellen hoe je eraan komt dat IK vind dat de maatschappij moet opdraaien voor de kosten van mijn kind? En waar staat het dat ik de naam van de vader van mijn kind niet bekend wil maken? Ik ben benieuwd!
En sinds wanneer is het verkeerd om jezelf goed te laten informeren, wetartikelen te lezen en gebruik te maken van het recht om vragen te stellen en kritisch te zijn, ook al ben je afhankelijk van een uitkering van Sociale Zaken? Dat zouden meer mensen moeten doen i.p.v. hun woede af te reageren op de klantmanagers die de wet moeten uitvoeren. Of niet dan?
En ik heb op geen enkel moment gezegd dat ik informatie achterwege laat! Ik wilde alleen meningen horen of ik in dit geval bezwaar zou kunnen maken.
Doe nou niet alsof de uitkering uit jou zak komt. Ik heb altijd KEIHARD gewerkt, net als ieder ander. En ik heb net als ieder ander recht op het gebruik van voorzieningen als het niet anders kan. Dat je dat maar weet!
@ sjohie, je hebt gelijk en dat weet ik nu ook. Ik had toen niet veel kennis over hoe het allemaal in elkaar zat. En ja, het klopt ook, zij kan nu ook een bijbaantje zoeken
@ Chocomelk, ik heb zoiets gelezen op een webpagina waarop Kamervragen en antwoorden op stonden. Als een moeder de vader niet wil/kan prijsgeven, zou de gemeente of uitkeringsinstantie moeten stoppen met de zoektocht. Maar die informatie was een hele oude.
@ Josephien12, kan je me dan vertellen hoe je eraan komt dat IK vind dat de maatschappij moet opdraaien voor de kosten van mijn kind? En waar staat het dat ik de naam van de vader van mijn kind niet bekend wil maken? Ik ben benieuwd!
En sinds wanneer is het verkeerd om jezelf goed te laten informeren, wetartikelen te lezen en gebruik te maken van het recht om vragen te stellen en kritisch te zijn, ook al ben je afhankelijk van een uitkering van Sociale Zaken? Dat zouden meer mensen moeten doen i.p.v. hun woede af te reageren op de klantmanagers die de wet moeten uitvoeren. Of niet dan?
U heeft volkomen gelijk. Ik schetste alleen de situatie indien u niet wilde meewerken aan de vraag van de sociale dienst. Wat de sociale dienst verder doet om bij hem geld te halen hoeft voor u verder geen probleem te zijn.darjulis schreef:@ Jantje7, je weet niet wat de achtergronden zijn. Het leven is niet zo zwart wit als jij schets. Een ding kan ik je wel zeggen, huisje boompje beestje is niet voor iedereen weggelegd!
Nee,de gemeente heeft geen boodschap aan jouw morele bezwaren en dat is meer dan terecht.darjulis schreef:Kan ik op basis van morele gronden bezwaar maken? Wat is jullie mening?
Je hebt je gewoon aan de regels te houden en die stellen dat jij die informatie moet geven.
Ik zou als ik jou was dat ook maar doen als je die informatie hebt,want als ze erachter komen dat je informatie achterhoudt,dan krijg je een fikse boete en je kan ook nog eens een korting of helemaal je uitkering kwijt raken.
Het is niet het probleem van de gemeente dat je niets met de vader te maken wil hebben.
Jij wil een uitkering dus moet je net als iedereen die een uitkering aanvraagt met alles op tafel komen.
Wil je dat niet moet je geen uitkering aanvragen.
wat hier denk ik uitmaakt is of op de geboorte acte van het kind de naam van de vader staat n of die het kind erkend heeft.
Als je die toen niet ingevuld hebt dan ligt het heel anders dan als je dat toen wel gedaan hebt.
isabel
Als je die toen niet ingevuld hebt dan ligt het heel anders dan als je dat toen wel gedaan hebt.
isabel
Heeft de vader je kind wel erkent ?
Zo nee, dan kende ik de vader gewoon niet.
Zo nee, dan kende ik de vader gewoon niet.
altijd keihard gewerkt?darjulis schreef:@ Jantje7, je weet niet wat de achtergronden zijn. Het leven is niet zo zwart wit als jij schets. Een ding kan ik je wel zeggen, huisje boompje beestje is niet voor iedereen weggelegd!
u zegt om te beginnen dat u 7 jaar een uitkering hebt gehad.
dat is al heel lang minder dan altijd.
en toen u minder ging werken, kreeg u weer een uitkering als aanvulling.
en voor u een kind kreeg, had u waarschijnlijk ook geen werk, omdat u een uitkering aanvroeg, toen u zwanger was.
@ ruud_a, ja!, ik heb altijd keihard gewerkt, aan mezelf en als werknemer. Hard werken betekent niet alleen als je inkomen krijgt. Het moederschap, alleenstaand of niet, is ook werk. Ook al hoefde ik toen de eerste vijf jaren van mijn kind, niet te werken, heb ik me ingezet als vrijwilliger. Ik heb die ervaringen ook schaamteloos en met trots op mijn CV gezet. Iedereen die het wilde horen vertelde ik wat ik verder wou met mijn leven. Voor mijn kind zorgen, aan mezelf blijven werken, mijn eigen geld blijven verdienen zodat ik voor niemand een last of zorg zou zijn ...voor ieders informatie, ik vroeg een uitkering aan, omdat ik twee weken na de geboorte van mijn kind te horen kreeg dat er geen opvang was, terwijl ik al aan het begin van mijn zwangerschap had ingeschreven voor opvang en volop bleef solliciteren tijdens mijn werk en nadat mijn toenmalige werkgever mijn contract niet meer wou verlengen... Heel makkelijk dus om aan te nemen dat ik voor mijn zwangerschap niet heb gewerkt. Toen ik minder uren ging werken, niet mijn eigen keus, maar omdat subsidie minder werd, had ik een extra baan genomen. Helaas was die ook gestopt door bezuinigingen. Ik heb dus altijd voor mezelf gezorgd en alleen hulp gevraagd wanneer het echt nodig was. Zelfs toen ik door bezuinigingen mijn eerste baan was kwijtgeraakt, bleef ik tot het einde toe werken en niet ziek gemeld zoals andere collega's. Dus ja, met of zonder volledige uitkering, tijdens en na mijn studie, vrijwilligerswerk of betaald, voor en na mijn zwangerschap, heb ik altijd gewerkt.
-
Bericht door Chocomelk » 26 feb 2014 13:24
Jantje7 schreef:
Waarom moest en moet de gemeenschap opdraaien voor kosten die makkelijk te verhalen zijn bij de vader van uw dochter. Ook hij heeft t.o.v. de maatschappij verplichtingen, dus niet alleen de lusten maar ook de lasten.
Dat vind ik een hele heftige reactie, u kan niet oordelen wat daar aan de hand is en waarom
deze vrouw niets met de vader van het kind te doen wil hebben, dat zal niet voor niets zijn.Chocomelk Berichten: 11379Geregistreerd: 30 nov 2009 18:14
das geen heftige reactie.
waarom moet de ene 100.000 euro schokken aan alimentatie
en de andere lacht zich dood en rijd een dikke auto
Jantje7 schreef:
Dat vind ik een hele heftige reactie, u kan niet oordelen wat daar aan de hand is en waarom
deze vrouw niets met de vader van het kind te doen wil hebben, dat zal niet voor niets zijn.Chocomelk Berichten: 11379Geregistreerd: 30 nov 2009 18:14
das geen heftige reactie.
waarom moet de ene 100.000 euro schokken aan alimentatie
en de andere lacht zich dood en rijd een dikke auto
Om met het laatste te beginnen, u kunt niet op morele gronden bezwaar maken. Om dan met de practische aanvulling te komen dat u natuurlijk kunt voldoen aan het verzoek door te antwoorden met de volledige naam en geboortedatum van de vader, waarbij u toevoegt "huidige woon en verblijfplaats onbekend". Dat is, na 15 jaar, helemaal niet zo gek.darjulis schreef:Ik ontving een brief van de gemeente waarin ze vragen naar privégegevens van de vader van mijn kind. Kan ik op basis van morele gronden bezwaar maken? Wat is jullie mening?
15 jaar geleden toen ik zwanger raakte heb ik een uitkering aangevraagd. Ik heb hiervan ongeveer zeven jaar volledig van gebruik gemaakt.darjulis schreef:@ ruud_a, ja!, ik heb altijd keihard gewerkt, aan mezelf en als werknemer. Hard werken betekent niet alleen als je inkomen krijgt. Het moederschap, alleenstaand of niet, is ook werk. Ook al hoefde ik toen de eerste vijf jaren van mijn kind, niet te werken, heb ik me ingezet als vrijwilliger. Ik heb die ervaringen ook schaamteloos en met trots op mijn CV gezet. Iedereen die het wilde horen vertelde ik wat ik verder wou met mijn leven. Voor mijn kind zorgen, aan mezelf blijven werken, mijn eigen geld blijven verdienen zodat ik voor niemand een last of zorg zou zijn ...voor ieders informatie, ik vroeg een uitkering aan, omdat ik twee weken na de geboorte van mijn kind te horen kreeg dat er geen opvang was, terwijl ik al aan het begin van mijn zwangerschap had ingeschreven voor opvang en volop bleef solliciteren tijdens mijn werk en nadat mijn toenmalige werkgever mijn contract niet meer wou verlengen... Heel makkelijk dus om aan te nemen dat ik voor mijn zwangerschap niet heb gewerkt. Toen ik minder uren ging werken, niet mijn eigen keus, maar omdat subsidie minder werd, had ik een extra baan genomen. Helaas was die ook gestopt door bezuinigingen. Ik heb dus altijd voor mezelf gezorgd en alleen hulp gevraagd wanneer het echt nodig was. Zelfs toen ik door bezuinigingen mijn eerste baan was kwijtgeraakt, bleef ik tot het einde toe werken en niet ziek gemeld zoals andere collega's. Dus ja, met of zonder volledige uitkering, tijdens en na mijn studie, vrijwilligerswerk of betaald, voor en na mijn zwangerschap, heb ik altijd gewerkt.
voor ieders informatie, ik vroeg een uitkering aan, omdat ik twee weken na de geboorte van mijn kind te horen kreeg dat er geen opvang was
en nadat mijn toenmalige werkgever mijn contract niet meer wou verlengen
dan had u dus recht op WW??