LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Val ik onder de juiste CAO (ICT Detachering en uitzendcoa)
Val ik onder de juiste CAO (ICT Detachering en uitzendcoa)
Hallo,
Vraag. Ik kan maandag beginnen op Detacheringsbasis in de ICT. Helaas is het contract pas op het allerlaatste moment geregeld. Nu staat in het contract dat ik ga vallen onder de CAO N.B.B.U.
Ik vind dat een beetje raar. Tijdens de sollicitatie is dit niet besproken het ging om op basis van detachering. Het gaat om een detacheringscontract van 3 maanden met optie op verlening. Ik ga in dienst bij de detacheerder en ik heb al een werkgever waar ik dus gedetacheerd ga worden. Ik twijfel nu of ik maandag wel moet beginnen onder deze constructie. Ik weet niet zo goed welke implicaties dit voor mij gaat hebben en of ik niet onder een heel andere COA hoor te vallen.
Vraag. Ik kan maandag beginnen op Detacheringsbasis in de ICT. Helaas is het contract pas op het allerlaatste moment geregeld. Nu staat in het contract dat ik ga vallen onder de CAO N.B.B.U.
Ik vind dat een beetje raar. Tijdens de sollicitatie is dit niet besproken het ging om op basis van detachering. Het gaat om een detacheringscontract van 3 maanden met optie op verlening. Ik ga in dienst bij de detacheerder en ik heb al een werkgever waar ik dus gedetacheerd ga worden. Ik twijfel nu of ik maandag wel moet beginnen onder deze constructie. Ik weet niet zo goed welke implicaties dit voor mij gaat hebben en of ik niet onder een heel andere COA hoor te vallen.
Re: Val ik onder de juiste CAO (ICT Detachering en uitzendcoa)
Onder welke CAO zou je anders moeten vallen? Je treedt toch in dienst van een detacheringsbedrijf en dat is een bedrijf dat in de bemiddeling en uitzendbranche werkt.
Omdat ik een dienstverband heb bij een bedrijf. Een uitzendbaan is meer vandaag werk morgen niet. Slechte rechten zoals geen uitbetaling eerste 2 ziektedagen etc. Ik heb vroeger veel uitzendwerk gedaan als vakantiewerk en zo wil ik nu niet werken. Je treed nooit in vaste dienst bij een uitzendbureau maar wel bij een detacheerder.
Ik dacht aan een ICT CAO of iets dergelijks. Zeg maar met rechten enzo. Salaris en reiskostenvergoeding zijn goed die staan in mijn contract. Ik vraag me gewoon af of het wel verstandig is om deze CAO te accepteren.
Ik dacht aan een ICT CAO of iets dergelijks. Zeg maar met rechten enzo. Salaris en reiskostenvergoeding zijn goed die staan in mijn contract. Ik vraag me gewoon af of het wel verstandig is om deze CAO te accepteren.
-
Mijn man heeft jaren,eg jr of 12 gehopt in de deta branche en nooit problemen gehad,
Ja,eerste twee dg ziek jezelf,maar even realistisch...waarom doe je deta?omdat er geen vast werk momenteel is...dus die deta buro,s zijn echt niet slecht...en uitkomst
Deta is iets anders als uitzend...
Week opzegtermijn of twee ligt aan je contract en hoe je zelf werkt,
Soms zeggen die drie mnd niks,is goed dat die drie mnd er staan,soms bedrijf zo tevreden met je,dat ze je willen houden,als er dan in deta contract jr staat,moet bedrijf jr wachten jou in dienst te nemen,anders fikse boete..
Die zijde is er ook,je bewijzen,mijn man heeft er paar keer vast contract aan overgehouden!!
Nu heel vast al heel wat jaren,door deta,.
Maak je niet te druk,bevalt het niet ga je rustig in je vrije tijd nog verder sollciteren,
Hou er wel rekening mee,je bouwt geen pensioen op etc,
Ja,eerste twee dg ziek jezelf,maar even realistisch...waarom doe je deta?omdat er geen vast werk momenteel is...dus die deta buro,s zijn echt niet slecht...en uitkomst
Deta is iets anders als uitzend...
Week opzegtermijn of twee ligt aan je contract en hoe je zelf werkt,
Soms zeggen die drie mnd niks,is goed dat die drie mnd er staan,soms bedrijf zo tevreden met je,dat ze je willen houden,als er dan in deta contract jr staat,moet bedrijf jr wachten jou in dienst te nemen,anders fikse boete..
Die zijde is er ook,je bewijzen,mijn man heeft er paar keer vast contract aan overgehouden!!
Nu heel vast al heel wat jaren,door deta,.
Maak je niet te druk,bevalt het niet ga je rustig in je vrije tijd nog verder sollciteren,
Hou er wel rekening mee,je bouwt geen pensioen op etc,
Tja. Laat ik de vraag eens anders stellen. Is dit standaard? Had ik dit kunnen verwachten? Wat is normaal in de ICT branche detacering
We hadden de afspraak dat er ook pensioen afgedragen zou worden. Als er met deze CAO geen pensioen wordt afgedragen voel ik me toch voorgelogen. Is dat niet verplicht pensioen afdragen? Ik heb geen zin om volgend jaar een forse heffing te krijgen voor achterstallig pensioensafdracht. Niet doorbetalen bij ziekte vind ik ook iets wat best eventjes gezegd had kunnen worden op de onderhandeltafel.
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt gewoon doorsolliciteren. Maar het laat in mijn mond een beetje een nare nasmaak achter. Alsof ze je toch voor de gek hebben gehouden... Leuk om zo morgen te moeten beginnen...
We hadden de afspraak dat er ook pensioen afgedragen zou worden. Als er met deze CAO geen pensioen wordt afgedragen voel ik me toch voorgelogen. Is dat niet verplicht pensioen afdragen? Ik heb geen zin om volgend jaar een forse heffing te krijgen voor achterstallig pensioensafdracht. Niet doorbetalen bij ziekte vind ik ook iets wat best eventjes gezegd had kunnen worden op de onderhandeltafel.
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt gewoon doorsolliciteren. Maar het laat in mijn mond een beetje een nare nasmaak achter. Alsof ze je toch voor de gek hebben gehouden... Leuk om zo morgen te moeten beginnen...
De arbeidsovereenkomst tussen de medewerker en het detacheringsbureau is een uitzendovereenkomst. De uitzendovereenkomst wordt gedefinieerd in artikel 7:690 van het Burgerlijk Wetboek. Op een dergelijke overeenkomst kan een uitzendbeding van toepassing zijn. Als dit ontbreekt, kan gesproken worden van een detacheringsovereenkomst. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Detacheringsovereenkomst)
Zie ook hier voor meer uitleg: http://www.arbeidsrechter.nl/detacherin ... iekrachten
Als het detacheringsbureau de CAO NBBU van toepassing verklaart zou ik maar 's heel goed nalezen of in je contract iets over "uitzendbeding" staat (indien ja: dan is er geen sprake van echte detachering maar van "gewoon" uitzendwerk).
Zie ook hier voor meer uitleg: http://www.arbeidsrechter.nl/detacherin ... iekrachten
Als het detacheringsbureau de CAO NBBU van toepassing verklaart zou ik maar 's heel goed nalezen of in je contract iets over "uitzendbeding" staat (indien ja: dan is er geen sprake van echte detachering maar van "gewoon" uitzendwerk).
Ik denk dat e.e.a. ook nog te maken kan hebben met de daadwerkelijke aard van het werk. Detachering op zich zegt nog niet zoveel. Het kan worden gebruikt om pieken in het werk op te vangen (en dan is het eerder uitzendwerk, maar wel vaak met een vast contract bij een detacheerder) maar het kan ook van toepassing zijn op heel specifiek werk waar de opdrachtgever niet de juiste competentie in huis heeft.
De beloning en arbeidsvoorwaarden voor beide categorieen is in ieder geval behoorlijk verschillend.
De beloning en arbeidsvoorwaarden voor beide categorieen is in ieder geval behoorlijk verschillend.
Termen als 'detachering' en 'uitzendbureau' zijn geen eenduidige vastgelegde termen. In beide gevallen word je in principe door je werkgever in het kader van de uitoefening van het bedrijf van die werkgever ter beschikking gesteld aan een inlener om krachtens een door deze aan de werkgever verstrekte opdracht arbeid te verrichten onder toezicht en leiding van de inlener. (De definitie van een uitzendovereenkomst.) Dit is voor detachering niet anders dan voor uitzendbureaus.
En dit is op zich dus niet vreemd. Zeker omdat er geen algemene CAO voor de ICT-branche is.
Als je via een detacheringsbureau werkt, dan val je onder de pensioenregeling van Stipp. Dat is de pensioenregeling voor 'personeelsdiensten', dus voor uitzendbureaus, detacheringsbureaus, payroll-bureaus en wat al niet meer. Binnen deze pensioenregeling begin je met opbouwen nadat je 26 weken hebt gewerkt.
En dit is op zich dus niet vreemd. Zeker omdat er geen algemene CAO voor de ICT-branche is.
Als je via een detacheringsbureau werkt, dan val je onder de pensioenregeling van Stipp. Dat is de pensioenregeling voor 'personeelsdiensten', dus voor uitzendbureaus, detacheringsbureaus, payroll-bureaus en wat al niet meer. Binnen deze pensioenregeling begin je met opbouwen nadat je 26 weken hebt gewerkt.
Indien het bureau lid is van de NBBU en de gedetacheerde in dienst wordt genomen van dit bureau, om onder leiding en toezicht van de opdrachtgever te gaan werken, dan is het juist wat hier gebeurt. Detacheren betekent uitgezonden worden op basis van een contact van bepaalde tijd, in dit geval 3 maanden. Wij raden u aan contact op te nemen met uw detacheringsbureau en uw vragen bij hen neer te leggen. Zij kunnen u de cao dan nader toelichten. Op onze website kunt u de cao downloaden, met op pagina 62 de pensioenregeling. Kijk op: https://www.nbbu.nl/pagina/wat-de-nbbu- ... u-betekent
Op deze pagina vindt u ook een verkorte versie van de NBBU-cao waar kort en duidelijk de hoofdlijnen worden toegelicht. Veel plezier en succes in uw baan!
Op deze pagina vindt u ook een verkorte versie van de NBBU-cao waar kort en duidelijk de hoofdlijnen worden toegelicht. Veel plezier en succes in uw baan!