Beste,
Ik werk nu 2,5 jaar voor mijn huidige werkgever en heb een contract voor 28 uur per week. Ik word gedetacheerd bij 8 bedrijven, dus mijn uren wisselen.
De laatste tijd is ons team erg gegroeid, waardoor er gemiddeld 3 mensen achtervang zijn per locatie. Dit betekent dat ik regelmatig niet op een locatie ingezet kan worden.
Mijn werkgever eist dan van mij dat ik zelf 'zoek' naar werk (bijvoorbeeld bij de klant langsgaan en vragen of ik ergens mee kan helpen). Nu dit regelmatig voorkomt krijg ik ook steeds vaker vanuit de klant te horen dat mijn extra diensten niet nodig zijn.
Als mijn werkgever zelf vervolgens ook zegt niets te hebben, laten zij mij thuis blijven en trekken zij mijn extra uren van bijvoorbeeld de week ervoor, recht met de gemiste uren die ik dus thuis blijf. Zij blijven ook maar zeggen dat ze kijken naar de uren per periode en niet per week.
Mag dit wettelijk gezien?
Zijn zij niet verplicht mij in werk te voorzien en als dat er niet is, is dat dan niet hun probleem ipv het mijne? (of hebben zij het recht mij thuis te laten zitten als ik boven mijn uren voor de periode zit?)
Alvast bedankt!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vaste uren, maar niet altijd genoeg werk, wat nu?
Re: Vaste uren, maar niet altijd genoeg werk, wat nu?
art. 7:616 BW schreef:De werkgever is verplicht de werknemer zijn loon op de bepaalde tijd te voldoen.
art. 7:627 BW schreef:Geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht.
art. 7:628 lid 1 BW schreef:De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.
art. 7:628 lid 5 BW schreef:Van de leden 1 tot en met 4 kan voor de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
art. 7:625 lid 6 BW schreef:In geval van elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten in de zin van artikel 668a kan een afwijking als bedoeld in lid 5 in totaal voor ten hoogste zes maanden worden overeengekomen.
De werkgever moet jouw betalen voor de uren dat er geen werk is. Dit mag niet verrekend worden met overwerk. Uitzondering is als er een CAO van toepassing is en daarin anders is bepaald.art. 7:625 lid 7 BW schreef:Na het verstrijken van de termijn, bedoeld in lid 5, kan van dit artikel slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
art. 7:625 lid 1 BW schreef:Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
Je hebt recht op een verhoging die oploopt tot 50% als het loon niet op tijd betaald wordt.art. 7:625 lid 2 BW schreef:Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.