LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht overleg op een vrije dag
Verplicht overleg op een vrije dag
Ik heb aan jullie een vraag wat betreft een werkoverleg wat gepland is op mijn vaste vrije dag.
Normaal gesproken wordt er aan het begin van het jaar aangegeven wanneer er maandelijks het werkoverleg is (wat naar mijn mening normaal is) Zo kan je er rekening mee houden met andere dingen die je in je vrije tijd gepland heb staan.
Nu hebben we dus een extra overleg wat afgelopen vrijdag via de mail van het werk is aangekondigd. Heel veel collega's hebben dit pas afgelopen maandag of zelfs gister gelezen. Nu vind het overleg dus al vandaag plaats. Mijn vaste vrije dag.
Ik heb vorige week vrijdag al gelijk aangegeven dat ik niet kan omdat ik naast mijn werk ook nog andere werkzaamheden heb. Dit kon hun vrij weinig schelen dit moest ik maar afzeggen
Mijn vraag aan jullie is dus, mogen ze dit zomaar maken om een paar dagen voor tijd verplicht te maken zelf als je "vrij" bent?
Alvast bedankt
Groetjes,
Normaal gesproken wordt er aan het begin van het jaar aangegeven wanneer er maandelijks het werkoverleg is (wat naar mijn mening normaal is) Zo kan je er rekening mee houden met andere dingen die je in je vrije tijd gepland heb staan.
Nu hebben we dus een extra overleg wat afgelopen vrijdag via de mail van het werk is aangekondigd. Heel veel collega's hebben dit pas afgelopen maandag of zelfs gister gelezen. Nu vind het overleg dus al vandaag plaats. Mijn vaste vrije dag.
Ik heb vorige week vrijdag al gelijk aangegeven dat ik niet kan omdat ik naast mijn werk ook nog andere werkzaamheden heb. Dit kon hun vrij weinig schelen dit moest ik maar afzeggen
Mijn vraag aan jullie is dus, mogen ze dit zomaar maken om een paar dagen voor tijd verplicht te maken zelf als je "vrij" bent?
Alvast bedankt
Groetjes,
Re: Verplicht overleg op een vrije dag
Ik denk dat als er op zo'n korte termijn een extra overleg is ingepland, dat er dan inderdaad meer aan de hand is dan een 'gewoon' werkoverleg. Denk aan ontslagen, bezuinigingen, overname, misschien dat je leidinggevende weg gaat etc. Ik zou daarom wel proberen om erbij te zijn.
Als het achteraf een 'gewoon' werkoverleg blijkt te zijn, dan zou ik daar later zeker nog eens op terug komen, ook bijvoorbeeld bij beoordelingen/functioneringsgesprekken.
Als het achteraf een 'gewoon' werkoverleg blijkt te zijn, dan zou ik daar later zeker nog eens op terug komen, ook bijvoorbeeld bij beoordelingen/functioneringsgesprekken.
Het gaat over dat er veel fouten gemaakt worden. kijk ik snap best dat ze het daar over willen hebben maar als het dan zo kort dag is kan je wel verwachten dat mensen ook andere dingen hebben staan op hun vrije dag.
-
Ik zou gewoon met je werkgever even de noodzaak bespreken, zeker als je nu al weet dat het er om gaat dat er veel fouten gemaakt worden. Ik denk niet dat je zonder de geboden informatie kan, het lijkt me dat dit iets is dat 'bedrijfsbreed' of 'afdelingsbreed' besproken zal moeten worden.
ik zou het onverstandig vinden om niet te gaan, ik weet niet of ze je kunnen dwingen maar je wordt er zeker niet beter van.
Ben het eens met Kokka. Je kunt je kop in het zand steken en zeggen ik hoef niet te komen want ben vrij vandaag. Strikt juridisch heb je gelijk.
Maar je krijgt wel een stempeltje bij je naam, en dat betekent dat je mogelijk in de toekomst een probleem hebt.
Maar je krijgt wel een stempeltje bij je naam, en dat betekent dat je mogelijk in de toekomst een probleem hebt.
Ben het ook eens met @kokka; zou toch maar wel aanwezig zijn, ook al is het je vrije dag. Kon je ook niet voor verrassingen te staan als je de volgende dingen zou horen "waarvan je niets wist". Of men het als overuren ziet en uitbetaald; vandaag de dag weet ik niet hoe dit werkt. Vroeger wel, maar er is zoveel verandert!
Als het inderdaad gaat over kwaliteitsproblemen dan is het wel belangrijk dat iedereen daarbij aanwezig is (al is het maar telefonisch). Je bent immers met z'n allen verantwoordelijk voor de kwaliteit.
zoals jullie in mijn bericht lezen gaat het mij er niet om dat ik er niet bij wil zijn. Ik ben naast mijn huidige baan zelfstandige pedicure en heb dus gewoon cliënten op staan voor vandaag. kan je moeilijk zomaar gaan afbellen.... omdat hun van de een op de andere dag een overleg willen
waarom niet?
omdat deze mensen ook last van hun voeten hebben. en aangezien ik komende weken er geen tijd voor heb kan ik ze ook niet zomaar ff ergens anders tussen door plannen.
maar mijn vraag is NIET of het verstandig is om wel of niet te gaan maar of ze dit zomaar kunnen maken?
het overleg duurt toch niet de hele dag? ik denk dat het verschijnen op belangrijke vergaderingen gewoon bij je werk hoort, dus je bijbaan als pedicure zou dan van ondergeschikt belang zijn.
je kan toch ook wat langer doorgaan, of desnoods in het weekend
wat doe je als je bijvoorbeeld koorts hebt? dan bel je die mensen toch ook af?
je kan toch ook wat langer doorgaan, of desnoods in het weekend
wat doe je als je bijvoorbeeld koorts hebt? dan bel je die mensen toch ook af?
Zou dat omgekeerd ook werken?
Als je een paar dagen van te voren klanten hebt die persee op een werkdag 'gepedicuurd' willen worden, kun je dan je werk even afbellen?
Hoe lang duurt de vergadering en wat is je reistijd?
Zou dat omgekeerd ook werken?
Als je een paar dagen van te voren klanten hebt die persee op een werkdag 'gepedicuurd' willen worden, kun je dan je werk even afbellen?
Hoe lang duurt de vergadering en wat is je reistijd?
Geen idee of daar iets over in je arbeidsovereenkomst staat.Liesje87 schreef:maar mijn vraag is NIET of het verstandig is om wel of niet te gaan maar of ze dit zomaar kunnen maken?
Vraag in hoeverre de vergadering noodzakelijk is om voor deze -ene- keer een gedeelte van je vrije dag ( en afspraken met mensen die op je rekenen) in te leveren.
-
De vraag is duidelijk. Wat staat er eigenlijk in je CAO?Liesje87 schreef:maar mijn vraag is NIET of het verstandig is om wel of niet te gaan maar of ze dit zomaar kunnen maken?
-
Je wist het vrijdag al (in tegenstelling tot je collega's), vandaag is die bijeenkomst. Wat kunnen mensen op het forum in zo'n korte tijd dan nog voor je betekenen?Liesje87 schreef:Ik heb aan jullie een vraag wat betreft een werkoverleg wat gepland is op mijn vaste vrije dag.
Alvast bedankt
Groetjes,
Dit dus. Je kan niet alleen dit overleg er even uit halen, zonder alle andere randvoorwaarden ook mee te nemen, en die kennen wij hier duidelijk niet.MichielFRL schreef:In een arbeidscontract staat (bijna) altijd dat nevenfuncties niet zijn toegestaan, mits de werkgever hiervoor toestemming heeft verleend.
Er van uitgaande dat uw werkgever toestemming heeft verleend en u altijd op dezelfde dagen werkt / vrij bent, kan de werkgever niet van u verlangen dat u buiten deze afgesproken dagen op het werk komt en al helemaal niet voor een werkoverleg.
Wel is de kans natuurlijk aanwezig dat u inderdaad een kruisje bij uw naam krijgt als u niet aanwezig bent.
Mee eens met Witte Angora; overleg is vandaag; dus heeft nu geen zin meer om adviezen te geven. Ze is er nu wel, of niet bij.
Maar op de bespreking van vandaag; ben je er nu wel of niet bij? Of is dat overleg maar een uurtje (geweest)?Liesje87 schreef:zoals jullie in mijn bericht lezen gaat het mij er niet om dat ik er niet bij wil zijn. Ik ben naast mijn huidige baan zelfstandige pedicure en heb dus gewoon cliënten op staan voor vandaag. kan je moeilijk zomaar gaan afbellen.... omdat hun van de een op de andere dag een overleg willen