LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht werken op vrije dag, mag dat?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Ikkje

Verplicht werken op vrije dag, mag dat?

Ongelezen bericht door Ikkje »

Ik werk in de thuiszorg. Nu de vakantieperiode aanbreekt is het altijd hectisch. Ik zou dan verwachten dat er vakantiekrachten aangenomen worden.
Ik heb een paar extra diensten ingevuld. Nu is het rooster uit en omdat ze m niet rond konden krijgen hebben ze iedereen nog een aantal diensten extra ingeroosterd. Zonder overleg. Kan je niet mag je t zelf oplossen. Ik kan echt die diensten niet doen. Kan ook geen collega vinden die ze wel kan doen.
Mogen ze je dit zomaar opleggen? En is dit ergens zwart op wit terug te vinden?
Heb de cao al nagelezen. Daar staat dat het in overleg met jou mag. Van overleg was hier geen sprake...

mh73

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Als dat zo in je cao staat, lijkt het me duidelijk. Heb je al contact gezocht met je werkgever?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

in principe kan uw werkgever u over laten werken.
hij is wel gebonden aan wettelijke minimum rusttijden en een maximaal aantal uren per week.
wat die precies zijn weet ik echter niet.
dat zult u op moeten zoeken.

Ikkje

Ongelezen bericht door Ikkje »

mh73 schreef:Als dat zo in je cao staat, lijkt het me duidelijk. Heb je al contact gezocht met je werkgever?
Ja die vinden dat we het zelf maar op moeten lossen. Op verdere vragen krijgen we gewoon geen antwoord. Meerdere collega's zitten met hetzelfde probleem...

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ikkje schreef:Ik werk in de thuiszorg. Nu de vakantieperiode aanbreekt is het altijd hectisch. Ik zou dan verwachten dat er vakantiekrachten aangenomen worden.
Ik heb een paar extra diensten ingevuld. Nu is het rooster uit en omdat ze m niet rond konden krijgen hebben ze iedereen nog een aantal diensten extra ingeroosterd. Zonder overleg. Kan je niet mag je t zelf oplossen. Ik kan echt die diensten niet doen. Kan ook geen collega vinden die ze wel kan doen.
Heb de cao al nagelezen. Daar staat dat het in overleg met jou mag. Van overleg was hier geen sprake...
Volgens mij staat er in de CAO dat de werkgever de (uitbreiding) van de werktijden mag vastellen, maar het belang van de werknemer ( en de overige CAO bepalingen omtrent rusttijden en weekenden etc ) in het oog moet houden.

Waar het hier dus om gaat wat jouw reden om die dienst niet te kunnen vervullen.

ruud_a

Leo The Emperor schreef:
Ikkje schreef:Ik werk in de thuiszorg. Nu de vakantieperiode aanbreekt is het altijd hectisch. Ik zou dan verwachten dat er vakantiekrachten aangenomen worden.
Volgens mij staat er in de CAO dat de werkgever de (uitbreiding) van de werktijden mag vastellen, maar het belang van de werknemer ( en de overige CAO bepalingen omtrent rusttijden en weekenden etc ) in het oog moet houden.

Waar het hier dus om gaat wat jouw reden om die dienst niet te kunnen vervullen.
in het oog houden is een ruim begrip ben ik bang.
als hij stelt dat de mensen niet verzorgd worden als TS niet komt werken, wordt het moeilijk om te kunnen weigeren.
hooguit een vakbond zou hier iets kunnen betekenen.
die kan wat makkelijker stellen dat de werkgever tijdelijk extra personeel moet inhuren.
en eventueel de werktijden controleren.
laten we zeggen, die kan de werkgever wat makkelijker het vuur aan de schenen leggen en met processen dreigen.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar even simpel gezegd, ik weet natuurlijk niet hoe het in deze situatie zit: als iemand elke dag van 9 tot 3 werkt omdat diegene daarna de kinderen uit school moet halen of voor zijn/haar demente moeder kan zorgen of wat dan ook, mag een werkgever dan verwachten dat diegene maar even van alles regelt om die diensten te kunnen draaien?
En als dat dan een of twee keer is, dan is daar misschien nog een mouw aan te passen, maar een groot deel van de vakantieperiode? Bovendien staan in de cao dat het alleen mag in overleg met de werknemer en dat overleg is er dus niet geweest.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben ook wel benieuwd naar de reden(en) waarom ze het rooster niet rond konden krijgen eigenlijk. Dat kan puur capaciteit zijn, maar ook ergens anders (oa de werknemers) liggen.

Hier hebben we ook wel eens zoiets gehad, maar toen hadden de werknemers in kwestie het er op aan laten komen, ondanks hun eigen wens, en herhaaldelijk vragen van leidinggevende, om het zelf uit te zoeken. Die heeft toen de betrokken medewerkers simpelweg medegedeeld wanneer ze vrij waren. Dat ging trouwens om een IT helpdesk, waarvoor je wel mensen erbij kan huren bij een scala aan detacheerders, maar die zijn niet binnen een uur ingewerkt in alle bedrijf-specifieke mitsen maren.

Maar goed, als de werkgever het rooster niet rond kan krijgen, zou het me wel verbazen als TS dat vervolgens nog wel lukt omdat een aantal diensten niet in zijn/haar straatje passen.

ruud_a

mh73 schreef:Maar even simpel gezegd, ik weet natuurlijk niet hoe het in deze situatie zit: als iemand elke dag van 9 tot 3 werkt omdat diegene daarna de kinderen uit school moet halen of voor zijn/haar demente moeder kan zorgen of wat dan ook, mag een werkgever dan verwachten dat diegene maar even van alles regelt om die diensten te kunnen draaien?
En als dat dan een of twee keer is, dan is daar misschien nog een mouw aan te passen, maar een groot deel van de vakantieperiode? Bovendien staan in de cao dat het alleen mag in overleg met de werknemer en dat overleg is er dus niet geweest.
dat is de pest met wetteksten als "oog hebben voor."
iedere situatie is anders en het oog van rechter 1 zal er weer anders naar kijken dan het oog van rechter 2.

als er echter bij voorbaat wordt gezegd: jullie zoeken het maar uit.
dan heb je een sterk punt om te zeggen dat er geen oog is geweest voor de situatie van de werknemer.
dat is echter geen garantie dat je bij een rechter gelijk krijgt.
ik zou het toch bij de vakbond navragen.
dan kunt u ook uitleggen waarom dat overwerk onmogelijk is.

ruud_a

sjohie schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar de reden(en) waarom ze het rooster niet rond konden krijgen eigenlijk. Dat kan puur capaciteit zijn, maar ook ergens anders (oa de werknemers) liggen.

Hier hebben we ook wel eens zoiets gehad, maar toen hadden de werknemers in kwestie het er op aan laten komen, ondanks hun eigen wens, en herhaaldelijk vragen van leidinggevende, om het zelf uit te zoeken. Die heeft toen de betrokken medewerkers simpelweg medegedeeld wanneer ze vrij waren. Dat ging trouwens om een IT helpdesk, waarvoor je wel mensen erbij kan huren bij een scala aan detacheerders, maar die zijn niet binnen een uur ingewerkt in alle bedrijf-specifieke mitsen maren.

Maar goed, als de werkgever het rooster niet rond kan krijgen, zou het me wel verbazen als TS dat vervolgens nog wel lukt omdat een aantal diensten niet in zijn/haar straatje passen.
vergeet het wettelijke aspect over werktijden niet.
er is sprake van vakanties.
dat zou kunnen betekenen dat het rooster binnen de wettelijke kaders nooit op te lossen valt.

sjohie

ruud_a schreef:
sjohie schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar de reden(en) waarom ze het rooster niet rond konden krijgen eigenlijk. Dat kan puur capaciteit zijn, maar ook ergens anders (oa de werknemers) liggen.

vergeet het wettelijke aspect over werktijden niet.
er is sprake van vakanties.
dat zou kunnen betekenen dat het rooster binnen de wettelijke kaders nooit op te lossen valt.
Volgens mij hebben CAO's/arbeidsvoorwaarden doorgaans wel een bepaling als minimaal 2 weken aaneengesloten vakantie binnen 1 jaar? Dat moet in elke bedrijfstak wel in te passen zijn. Dat alle mensen met kinderen tijdens de zomervakantie willen, of alle stellen eind mei of begin september, is een ander verhaal, en strikt genomen niet iets waar de werkgever veel aan kan doen op voorhand.

Hier staan die 2 weken zo in de arbeidsvoorwaarden, dus als verplicht verlof per jaar, en meer is altijd in overleg.

ruud_a

mogelijk hebben ze gewoon te weinig mensen in dienst,
dan is het dus nooit op te lossen.

sjohie

ruud_a schreef:mogelijk hebben ze gewoon te weinig mensen in dienst,
Of de werknemers vinden elk dat hun vakantieplanning leidend moet zijn voor de rest van het bedrijf, en laten het heel makkelijk aan het bedrijf over om er een mouw aan te passen. Met uiteraard dit soort topics als men hun zin niet krijgt. :wink:

Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal als dit, en de werkgever wordt nooit gehoord hier. Uiteraard logisch op een consumentenforum, maar ik bedoel maar te zeggen, de informatie is behoorlijk eenzijdig, en (licht) gekleurd omdat TS begrijpelijk kwaad is dat er gewerkt moet worden op een anders vrije dag.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Had je je vakantie niet op tijd aangevraagd dan? Of werkt dat niet zo in de thuiszorg?

ruud_a

sjohie schreef:
Of de werknemers vinden elk dat hun vakantieplanning leidend moet zijn voor de rest van het bedrijf, en laten het heel makkelijk aan het bedrijf over om er een mouw aan te passen. Met uiteraard dit soort topics als men hun zin niet krijgt. :wink:

Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal als dit, en de werkgever wordt nooit gehoord hier. Uiteraard logisch op een consumentenforum, maar ik bedoel maar te zeggen, de informatie is behoorlijk eenzijdig, en (licht) gekleurd omdat TS begrijpelijk kwaad is dat er gewerkt moet worden op een anders vrije dag.
Mag uw werkgever uw jaarlijks verlof weigeren?

"Ja. Uw werkgever is wettelijk verplicht om u tussen 1 mei en 31 oktober twee weken ononderbroken vakantie toe te staan, tenzij u daar zelf wilt van afwijken. Bent u gezinshoofd, dan moet de vakantie bij voorkeur tijdens de schoolvakanties worden toegekend. Maar de werkgever is niet verplicht om rekening te houden met de familiale of professionele situatie van de werknemer. De werkgever moet enkel te goeder trouw zijn. Hij moet dus de nodige gematigdheid aan de dag leggen en er ook voor zorgen dat niemand benadeeld wordt. Tot slot is de werkgever wettelijk verplicht om de jaarlijkse vakantie toe te staan tijdens de toegewezen periode. Maar hij mag niet toelaten dat de verlofdagen worden overgedragen of opgespaard."

https://sites.google.com/site/59wanne/t ... e-afkeuren

je kunt als werkgever wel bijtijds de hun gewenste vakantieperiode opvragen bij het personeel en daar een planning op loslaten.
ik vermoed echter, dat er zuinig met personeel is omgesprongen en dat een overbetaalde manager niet de moeite heeft genomen de boel bijtijds te plannen en het probleem vervolgens bij het personeel op het bordje heeft geschoven.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ik lees nergens dat TS de aaneengesloten zomervakantie niet kan opnemen.

Zoals ik het begrijp moet TS extra diensten draaien (in de weken dat ze aan het werk is). Dit is te beschouwen als overwerk.

In de thuiszorg komen veel part-time dienstverbvanden voor, dus het zou goed kunnen dat TS bijvoorbeeld 3 dagen per week werkt en nu een aantal weken 4 of 5 dagen moet werken

sjohie

ruud_a schreef:
sjohie schreef:

Mag uw werkgever uw jaarlijks verlof weigeren?

"Ja. Uw werkgever is wettelijk verplicht om u tussen 1 mei en 31 oktober twee weken ononderbroken vakantie toe te staan, tenzij u daar zelf wilt van afwijken. Bent u gezinshoofd, dan moet de vakantie bij voorkeur tijdens de schoolvakanties worden toegekend. Maar de werkgever is niet verplicht om rekening te houden met de familiale of professionele situatie van de werknemer. De werkgever moet enkel te goeder trouw zijn. Hij moet dus de nodige gematigdheid aan de dag leggen en er ook voor zorgen dat niemand benadeeld wordt. Tot slot is de werkgever wettelijk verplicht om de jaarlijkse vakantie toe te staan tijdens de toegewezen periode. Maar hij mag niet toelaten dat de verlofdagen worden overgedragen of opgespaard."

https://sites.google.com/site/59wanne/t ... e-afkeuren

je kunt als werkgever wel bijtijds de hun gewenste vakantieperiode opvragen bij het personeel en daar een planning op loslaten.
ik vermoed echter, dat er zuinig met personeel is omgesprongen en dat een overbetaalde manager niet de moeite heeft genomen de boel bijtijds te plannen en het probleem vervolgens bij het personeel op het bordje heeft geschoven.
Tsja, ik heb het dus wel eens andersom meegemaakt bij een bedrijf. En op basis van de eenzijdige info van TS, vind ik het wel wat makkelijk om het op het bord van de werkgever te schuiven.

Er bestaat ook nog zoiets als een beetje flexibiliteit en goodwill tonen naar een werkgever toe.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ruud_a schreef:ik vermoed echter, dat er zuinig met personeel is omgesprongen en dat een overbetaalde manager niet de moeite heeft genomen de boel bijtijds te plannen en het probleem vervolgens bij het personeel op het bordje heeft geschoven.
Een tendentieus antwoord dat ook nog eens totaal irrelevant is omdat je de situatie helemaal niet kent.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ikkje schreef:Ik zou dan verwachten dat er vakantiekrachten aangenomen worden.
Dan moeten die wel beschikbaar zijn (al hangt dat af van het gevraagde niveau van thuiszorgmedewerkers).

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leo The Emperor schreef:ik lees nergens dat TS de aaneengesloten zomervakantie niet kan opnemen.

Zoals ik het begrijp moet TS extra diensten draaien (in de weken dat ze aan het werk is). Dit is te beschouwen als overwerk.

In de thuiszorg komen veel part-time dienstverbvanden voor, dus het zou goed kunnen dat TS bijvoorbeeld 3 dagen per week werkt en nu een aantal weken 4 of 5 dagen moet werken
Het is heel simpel. De slavernij is al 2 eeuwen geleden afgeschaft in NL. Niemand kan dus verplicht worden om welk werk dan ook te verrichten.
De werkgever kan buiten de reguliere en in het contract vastgestelde werkuren en tijden vriendelijk doch dringend verzoeken om tegen vergoeding extra te werken. Dit moet van te voren worden overlegd want de werknemer kan al andere dringende plannen hebben.
Meestal is het een kwestie van geld. Bied je genoeg overwerkvergoeding dan zullen de werknemers in de rij staan om te mogen overwerken.

Gesloten