LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wat is het wettelijk loon bij 32 uur?
wat is het wettelijk loon bij 32 uur?
18 augustus jl. ben ik aangenomen bij een bedrijf waarbij iedereen standaard 32 uur in de week werkt. Ook heeft iedereen een 0-uren contract.
Echter heb ik mijn twijfels over het uurloon. Het uurloon staat op €8,59 bruto. Ik ben 27 jaar.
Via de website van de Rijksoverheid wordt alleen gesproken over een wettelijk minimum (uur)loon bij werkweken van 36, 38 en 40 uur. Maar 32 uur is toch ook fulltime?
Op de site werd aangegeven, hoe minder uur in de week, hoe hoger het uurloon, om op het wettelijk maandbedrag van ongeveer €1.450,- bruto te blijven (bij een fulltime dienstverband).
Na een hoop gezoek kan ik er maar niet uit komen wat het wettelijk minimum (uur)loon is bij 32 uur (en een 0-uren contract). Ik heb het vermoeden dat ik zwaar onderbetaald ga worden.
Wie kan mij uit de brand helpen?
Echter heb ik mijn twijfels over het uurloon. Het uurloon staat op €8,59 bruto. Ik ben 27 jaar.
Via de website van de Rijksoverheid wordt alleen gesproken over een wettelijk minimum (uur)loon bij werkweken van 36, 38 en 40 uur. Maar 32 uur is toch ook fulltime?
Op de site werd aangegeven, hoe minder uur in de week, hoe hoger het uurloon, om op het wettelijk maandbedrag van ongeveer €1.450,- bruto te blijven (bij een fulltime dienstverband).
Na een hoop gezoek kan ik er maar niet uit komen wat het wettelijk minimum (uur)loon is bij 32 uur (en een 0-uren contract). Ik heb het vermoeden dat ik zwaar onderbetaald ga worden.
Wie kan mij uit de brand helpen?
Re: wat is het wettelijk loon bij 32 uur?
Nee, dan lees je niet helemaal goed. Daar gaat men uit van wat een normaal fulltime contract is.KvdS1 schreef: Op de site werd aangegeven, hoe minder uur in de week, hoe hoger het uurloon
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/m ... ck/uurloon
Op deze site staat het correct uitgelegd met de tabellen. Stel een fulltime contract is 40 uur, dan krijg je het uurloon uit de tabel van 40 uur. Stel je werkt dan 36 uur bij dat bedrijf, dan krijg je nog steeds het loon uit de tabel van 40 uur. Zo te zien krijg je in ieder geval te weinig, aangezien per 1 juli het minimum ligt op 8,63 euro bij de 40 uren tabel.
De vraag is dus wat de standaard fulltime werkweek is binnen het bedrijf of de sector, in die tabel moet je kijken om de minimumlonen te weten. Daarnaast telt ook nog mee of er een cao is binnen je sector, want dan gelden de lonen van de cao, er van uitgaande dat die hoger liggen dan het wettelijk minimum, maar dat is altijd wel het geval.
Om wat voor werk gaat het?
Het bedrijf heeft geen CAO.
Het is een callcenterbedrijf (subsidie advies bureau). Ik hou mij bezig met het maken van subsidie rapporten. Ik bel dus niet zelf naar bedrijven. Alleen wanneer er een rapport is gemaakt en de klant het rapport wil bespreken. Ik heb dan ook getekend voor de functie subsidie adviseur.
Het is een callcenterbedrijf (subsidie advies bureau). Ik hou mij bezig met het maken van subsidie rapporten. Ik bel dus niet zelf naar bedrijven. Alleen wanneer er een rapport is gemaakt en de klant het rapport wil bespreken. Ik heb dan ook getekend voor de functie subsidie adviseur.
Er is een callcenter cao, weet niet of jou bedrijf daar onder valt. Binnen de bestaande cao is 40 uur een normale werkweek, dus zal die tabel geldig zijn. Blijft alleen nog het feit dat binnen dat minimumloon, jij te weinig verdient. Je zou namelijk 8,63 euro moeten verdienen, en geen 8,59.KvdS1 schreef:Het bedrijf heeft geen CAO.
Pas dan maar op op dit forum. Normaal gesproken worden call center medewerkers hier verketterdKvdS1 schreef:Het bedrijf heeft geen CAO.
Het is een callcenterbedrijf (subsidie advies bureau).
-
Ik wil je wel uit de droom helpen, 32 uur is geen full-time baan. Dat is parttime.
Vroeger had je een werkweek van 40 uur (en nog veel vroegerder nog wel wat uurtjes meer). Om meer banen te creëren wilde men dat mensen korter gingen werken tegen hetzelfde loon. Dat werden de ADV-dagen. ADV zegt het al: ArbeidsDuurVerkorting. Afhankelijk van het bedrijf ging je per week 2 of 4 uur minder werken, tegen nog steeds hetzelfde maandloon. Het principe geldt nog steeds, dus vandaar dat je in de ene sector een volle werkweek hebt van 36 uur, in andere sectoren 38 uur, en in weer andere 40 uur. Daar is nooit sprake geweest van arbeidsduurverkorting. En vandaar ook het verschil in bruto uurloon.
Een baan van 32 uur heeft in principe niets met die ADV te maken. Dat is gewoon 4 dagen in de week, in plaats van de gebruikelijke 5 dagen van 8 uur. Maar, ik vermoed dat er wel eens een addertje onder het gras zou kunnen zitten. Dat men in jouw sector eigenlijk een werkweek van 36/38 uur heeft, met een bijpassend uurloon. En dat ze, door een part-time baan aan te bieden van 32 uur, iedereen het laagste uurloon kunnen bieden. Dus 4 of 6 uur minder werken, 8 uur minder uitbetalen zogezegd. Als dit klopt, dan weet ik eerlijk gezegd niet wat je er aan zou kunnen doen.
Vroeger had je een werkweek van 40 uur (en nog veel vroegerder nog wel wat uurtjes meer). Om meer banen te creëren wilde men dat mensen korter gingen werken tegen hetzelfde loon. Dat werden de ADV-dagen. ADV zegt het al: ArbeidsDuurVerkorting. Afhankelijk van het bedrijf ging je per week 2 of 4 uur minder werken, tegen nog steeds hetzelfde maandloon. Het principe geldt nog steeds, dus vandaar dat je in de ene sector een volle werkweek hebt van 36 uur, in andere sectoren 38 uur, en in weer andere 40 uur. Daar is nooit sprake geweest van arbeidsduurverkorting. En vandaar ook het verschil in bruto uurloon.
Een baan van 32 uur heeft in principe niets met die ADV te maken. Dat is gewoon 4 dagen in de week, in plaats van de gebruikelijke 5 dagen van 8 uur. Maar, ik vermoed dat er wel eens een addertje onder het gras zou kunnen zitten. Dat men in jouw sector eigenlijk een werkweek van 36/38 uur heeft, met een bijpassend uurloon. En dat ze, door een part-time baan aan te bieden van 32 uur, iedereen het laagste uurloon kunnen bieden. Dus 4 of 6 uur minder werken, 8 uur minder uitbetalen zogezegd. Als dit klopt, dan weet ik eerlijk gezegd niet wat je er aan zou kunnen doen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 sep 2014 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee. 32 uur is zeker niet fulltime, maar eerder 80%.KvdS1 schreef: Via de website van de Rijksoverheid wordt alleen gesproken over een wettelijk minimum (uur)loon bij werkweken van 36, 38 en 40 uur. Maar 32 uur is toch ook fulltime?
32 uur is inderdaad geen fulltime baan maar wordt gezien als part-time en jouw uurloon zou inderdaad "slechts" 8,59 eu kunnen zijn wanneer je niet onder een CAO werkt.
Ik heb namelijk bij een agrarisch uitzendbureau gewerkt een paar jaar en er waren sectoren (zoals de champignonteelt) waarin de werknemers geen CAO hadden en ze dus niet het landelijke minimum verdiende zoals aangegeven op de overheids sites. En hier zat helemaal geen addertje onder het gras, het is helaas de wetgeving.
Ik heb namelijk bij een agrarisch uitzendbureau gewerkt een paar jaar en er waren sectoren (zoals de champignonteelt) waarin de werknemers geen CAO hadden en ze dus niet het landelijke minimum verdiende zoals aangegeven op de overheids sites. En hier zat helemaal geen addertje onder het gras, het is helaas de wetgeving.
berndv schreef:Er is een callcenter cao, weet niet of jou bedrijf daar onder valt. Binnen de bestaande cao is 40 uur een normale werkweek, dus zal die tabel geldig zijn. Blijft alleen nog het feit dat binnen dat minimumloon, jij te weinig verdient. Je zou namelijk 8,63 euro moeten verdienen, en geen 8,59.KvdS1 schreef:Het bedrijf heeft geen CAO.
Dat kan wel zo zijn maar dan moet de TS wel even in zijn contract kijken, als het goed is staat daar mooi beschreven of er wel of geen CAO van toepassing is op zijn contract en zo ja welke enz. Ondanks dat het callcenterbedrijf een CAO kan hebben hoeft de TS er niet onder te vallen dat zou in het contract moeten staan... ze zoeken toch wel verschillende manieren om mensen "legaal" onder te betalen.
-
Dan zat er kennelijk wél een addertje onder het gras bij die champignonkweker.NK3 schreef:Ik heb namelijk bij een agrarisch uitzendbureau gewerkt een paar jaar en er waren sectoren (zoals de champignonteelt) waarin de werknemers geen CAO hadden en ze dus niet het landelijke minimum verdiende zoals aangegeven op de overheids sites. En hier zat helemaal geen addertje onder het gras, het is helaas de wetgeving.
Het WETTELIJK minimumloon is wat een ieder TENMINSTE moet verdienen per uur bij een werkgever.
Wettelijk = volgens de wet. Daar kan dus niet (ten nadele) van worden afgeweken door geen enkele werkgever.
Een CAO loon kan net zo hoog zijn als wettelijk loon, maar in de regel ligt die wat hoger.
TS heeft dur recht op het WETTELIJK minimumloon en dat is kennelijk € 8,63 sinds juli 2014
-
TS heeft dus recht op:
8,63 x 32 = 276,16 per week
8,63 x 32 x 4 = 1104,64 per 4 weken
8,63 x 32 x 13 ./. 3 = 1196,69 per maand
Er van uitgaande dat ts daadwerkelijk alle weken 32 uur werkt, want ts heeft een 0-uren contract.JanTinusPlukvet schreef:TS heeft dus recht op:
Dat is geen probleem berndv. TS werkt langer dan drie maanden, dus wordt de arbeidsduur vermoed uit het gemiddelde te bestaan.
Maar u krijgt 16 cent per uur te weinig. Dit is 22,19 euro per maand. Tel daarbij de verhoging van tot 50% en u zit op 33,28 euro.
Maar u krijgt 16 cent per uur te weinig. Dit is 22,19 euro per maand. Tel daarbij de verhoging van tot 50% en u zit op 33,28 euro.