LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat kan ik allemaal eisen/ wat zijn mijn rechten

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Icasheb

Wat kan ik allemaal eisen/ wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Icasheb »

Beste Forummers,

Sinds anderhalf jaar ben ik werkzaam bij een bedrijf. Ik ben daar gaan werken op 1 mei 2016. Op 1 december 2017 liep mijn laatste contract af. Ik heb al vernomen van bronnen dat die nu stilzwijgend is verlengd en dat die vast is geworden, aangezien ik niks heb gehoord of een nieuw contract heb getekend (heb alleen mijn eerste contract ooit getekend).

Nu heb ik uitzicht op een andere baan met betere voorwaarden. Als de sollicitatie met persoon nr 2 goed gaat ben ik zo goed als aangenomen. De baan zelf is in dezelfde sector als dat ik nu werk.

Nu zijn er een aantal dingen die me dwars zitten. Zo ben ik erachter gekomen dat ik onder betaald word. Mijn loon zit 14 euro onder het minimum loon sinds juli en van januari tot 1 juli was het 1 euro te weinig. Is er nog een manier dat ik dit kan eisen? Ik kom er vrij laat pas achter.
Ook weet ik niet wat mijn opzegtermijn is nu ik geen contract heb. In mijn eerste en enige contract word ook niet gesproken over een eventuele CAO, alleen in het tijdelijke dienstverband had ik een maand opzegtermijn. Klopt het dat mijn 'nieuwe contract' onder dezelfde voorwaarden zitten?

Ook heb ik nog heel veel vakantiedagen staan. Ik nam er al 16 mee van vorig jaar en dit jaar begon ik weer met 25. Ik heb er 16 opgenomen dit jaar, maar ook een aantal dagen extra gewerkt.

Ik hoop dat er wat duidelijkheid geschaft kan worden. Misschien ben ik zelf ook niet actief erin genoeg geweest zoals checken van het loon e.d.

Alvast bedankt.

HADES2001

Re: Wat kan ik allemaal eisen/ wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Over je loon, slordig maar ook achteraf kan je nog minimum loon eisen.
Aan de andere kant is de vraag wil je hier wel een punt van maken?
De reden dat ik dit vraag is, stel je het volgende voor. Je word aangenomen bij de andere baan, maar die valt extreem tegen! In dat geval heb je nog je vorige werkgever die je welicht met open armen terug neemt. Als je echter nu met HR gaat stoeien over je loon maar in de tussentijd zeg je je contract op dan kan je een open armen terugkeer welicht vergeten. (persoonlijk zou ik voor een dit soort bedragen liever de backup optie houden met terugkeer)
En weet je zeker dat je te weinig betaald word? soms word er nog wel is een rekenfout gemaakt als mensen bijvoorbeeld een 4 weken loon vergelijken met een maandloon.

Als je contract stilzwijgend verlengt word dan blijven dezelfde voorwaarden gelden, dus je hebt nog steeds je 1 maand opzechttermijn.

EDIT oeps vergat je vakantiedagen even, deze zul je in overleg bij ontslag of opnemen of laten uitbetalen of een mix van de twee.
Bij opnemen moet je wel opletten dat als je 20 dagen vakantie neemt en dan al bij je nieuwe werkgever start je officieel 2 banen hebt voor een maand en dat kan soms leuk nieuws zijn.... voor de belastingdienst.

Icasheb

HADES2001 schreef:Over je loon, slordig maar ook achteraf kan je nog minimum loon eisen.
Aan de andere kant is de vraag wil je hier wel een punt van maken?
De reden dat ik dit vraag is, stel je het volgende voor. Je word aangenomen bij de andere baan, maar die valt extreem tegen! In dat geval heb je nog je vorige werkgever die je welicht met open armen terug neemt. Als je echter nu met HR gaat stoeien over je loon maar in de tussentijd zeg je je contract op dan kan je een open armen terugkeer welicht vergeten. (persoonlijk zou ik voor een dit soort bedragen liever de backup optie houden met terugkeer)
En weet je zeker dat je te weinig betaald word? soms word er nog wel is een rekenfout gemaakt als mensen bijvoorbeeld een 4 weken loon vergelijken met een maandloon.

Als je contract stilzwijgend verlengt word dan blijven dezelfde voorwaarden gelden, dus je hebt nog steeds je 1 maand opzechttermijn.

EDIT oeps vergat je vakantiedagen even, deze zul je in overleg bij ontslag of opnemen of laten uitbetalen of een mix van de twee.
Bij opnemen moet je wel opletten dat als je 20 dagen vakantie neemt en dan al bij je nieuwe werkgever start je officieel 2 banen hebt voor een maand en dat kan soms leuk nieuws zijn.... voor de belastingdienst.
Bedankt voor het reageren. Die andere functie is exact hetzelfde als deze, alleen met betere voorwaarden en een groter team. Ook ga ik in mijn loon, toeslagen en bonussen vooruit. Ook krijg ik geen reiskosten meer op me dak van 150 euro per maand daar het een paar minuutjes lopen is. Ook krijg ik verplichte pauzes van een uur per dag die ik op mijn huidige werk niet ken (ik eet wanneer het kan en als er klanten zijn, jammer van mijn pauze dan). Mijn werk vind ik gewoon erg leuk, ik verwacht niet dat dat bij dat andere bedrijf gaat veranderen. Een van me beste vrienden werkt daar ook en die heeft het heel erg naar zijn zin.

Ik heb het nagezocht en ik blijk inderdaad te weinig betaald te worden. Persoonlijk voelt het alsof ik niks te verliezen heb als ik dat erin gooi. Mijn baas zal hoe dan ook niet gelukkig worden als ik weg ga, aangezien ik de enige medewerker ben die dit bedrijf kent. Of ik dan alsnog me loon ga eisen of niet, dat maakt voor mijn gevoel niks meer uit.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Alleen al het feit dat het om de hoek is, is onbetaalbaar. Ik hoop dat je de baan krijgt. En om het dan rustig achter je te laten, zou ik melden bij je baas dat hij blij mag zijn dat je geen achterstallig loon eist. Zie het ook als een leerschool voor jezelf.

Icasheb

Hoi allemaal,

Ik heb toch besloten te blijven werken waar ik nu werk. Dag daarna gaf mijn werkgever aan dat ik een vast contract kreeg en een loonsverhoging. Ook was mijn kerstkado een tablet. Hierna zat ik dus ongeloofelijk in tweestrijd en heb ik het eerlijk tegen ze verteld. Ze gaven aan dat ik mijn hart moest volgen, maar dat ze het jammer zouden vinden als ik weg zou gaan. Lang gesprek gehad met mijn werkgever. 's avonds bericht gestuurd naar het bedrijf dat mij het aanbod had gedaan en het aanbod vriendelijk afgewezen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Icasheb schreef:Hoi allemaal,

Ik heb toch besloten te blijven werken waar ik nu werk. Dag daarna gaf mijn werkgever aan dat ik een vast contract kreeg en een loonsverhoging. Ook was mijn kerstkado een tablet. Hierna zat ik dus ongeloofelijk in tweestrijd en heb ik het eerlijk tegen ze verteld. Ze gaven aan dat ik mijn hart moest volgen, maar dat ze het jammer zouden vinden als ik weg zou gaan. Lang gesprek gehad met mijn werkgever. 's avonds bericht gestuurd naar het bedrijf dat mij het aanbod had gedaan en het aanbod vriendelijk afgewezen.
Klinkt als een goede keus, als je keuze tenminste niet alleen op het geld en de tablet is gebaseerd. intrinsieke motivatie is minstens zo belangrijk.

Icasheb

Waar ik nu werk, heb ik het echt naar me zin. Kan nog steeds erg goed met mijn collega's en dat vaste contract geeft mij veel zekerheid voor de toekomst. Ook zijn de doorgroeimogelijkheden meer dan bij het andere bedrijf. Nu zit ik in een klein bedrijf met vaste collega's. Daar zou ik een nummer zijn (groter bedrijf). Hier heb ik ook veel meer doorgroeimogelijkheden en steunen ze me met cursussen en thuis studies. Daar zou ik dat niet hebben. + waar ik nu 2 jaar lang hard voor geknokt had (vaste contract), dan zou ik dat weggooien om weer ergens over meer te beginnen. Uiteindelijk ging ik financieel gezien er alleen maar op voor uit.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Icasheb schreef:Waar ik nu werk, heb ik het echt naar me zin. Kan nog steeds erg goed met mijn collega's en dat vaste contract geeft mij veel zekerheid voor de toekomst. Ook zijn de doorgroeimogelijkheden meer dan bij het andere bedrijf. Nu zit ik in een klein bedrijf met vaste collega's. Daar zou ik een nummer zijn (groter bedrijf). Hier heb ik ook veel meer doorgroeimogelijkheden en steunen ze me met cursussen en thuis studies. Daar zou ik dat niet hebben. + waar ik nu 2 jaar lang hard voor geknokt had (vaste contract), dan zou ik dat weggooien om weer ergens over meer te beginnen. Uiteindelijk ging ik financieel gezien er alleen maar op voor uit.
Twee dingen. 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord. Dus voor sollicitatiebrieven in de toekomst: "ik heb het naar mijn zin".

Ten tweede: 14 euro per uur onder het minimumloon vind ik schandalig laag. Dan werk je praktisch voor niks? Ik neem aan dat je nu wel boven het minimumloon zit met je nieuwe contract? Ik zou dat op geen enkele manier van mijn werkgever accepteren als hij met zo'n loonaanbod zou komen. Dan zou hij beter vrijwilligers kunnen zoeken.
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 04 jan 2018 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is het minimumloon niet eens 14 euro per uur. Zal dus per maand zijn.

Gesloten