LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat kan ik doen?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
thijs911

wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door thijs911 »

Hallo allemaal,

Ik zal mij in het kort voorstellen en mijn situatie uitleggen.

Ik ben thijs, 27 jaar, woonachtig in Lelystad, werkloos en heb een dochter van 7 maanden. Ik ben niet meer samen met de moeder van mijn kind maar wij hebben wel nog een hechte band en doen de opvoeding zoveel mogelijk samen.

Ik heb momenteel geen inkomen en ben daardoor ook erg hopeloos omdat ik niks kan betekenen voor mij dochtertje. Ik kan niet eens een pak voeding voor haar kopen.

Ik ben al meer dan 2 jaar opzoek naar een baan wat maar niet wilt lukken. Ik heb op alles gesolliciteerd wat ik tegen kom maar het komt er maar niet van.

Mijn dochter woont bij mijn vriendin thuis en ik woon bij mijn opa. In 2013 heb ik een keer uitkering aangevraagt, ik had toen een sollicitatieplicht en heb hier netjes aan voldaan. Totdat er 2 dames van de uwv langskwamen bij mijn ouders thuis (waar ik op dat moment woonde) en niet geloofde dat ik daar woonde en ik geen enkel recht meer heb op een uitkering zeiden ze. En als ik de aanvraag doorzet of opnieuw zou aanvragen zou de uwv aangifte doen van fraude. Terwijl ik daar wel woonde.

Ik heb toen maar besloten en volop verder te gaan met solliciteren omdat zei van de uwv eerder geloofd zullen worden bij mij en ik dacht dat het ooit wel een keer goed moet komen.

Helaas ben km 2 jaar later nog geen stap of cent verder en moet ik leven van mijn ouders die inmiddels ook hun baan zijn verloren en in de uwv zitten.

Mijn vraag was of iemand een idee heeft wat mijn mogelijkheden zijn en of ik buiten de uwv nog recht heb op iets anders?

Bedankt voor de tijd en moeite om mijn verhaal te lezen.

Thijs, Lelystad

Barre Barry

Re: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Vraag een uitkering aan. Die aangifte van fraude is onzin.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

thijs911 schreef:In 2013 heb ik een keer uitkering aangevraagt, ik had toen een sollicitatieplicht en heb hier netjes aan voldaan. Totdat er 2 dames van de uwv langskwamen bij mijn ouders thuis (waar ik op dat moment woonde) en niet geloofde dat ik daar woonde en ik geen enkel recht meer heb op een uitkering zeiden ze. En als ik de aanvraag doorzet of opnieuw zou aanvragen zou de uwv aangifte doen van fraude. Terwijl ik daar wel woonde.
Stond je wel bij je ouders ingeschreven dan op het adres? Zo nee, dan kan ik me indenken dat er vragen/twijfels waren.

Het lijkt me in ieder geval wijsheid om, wat hierboven ook al is gezegd, bij de gemeente aan te kloppen. Want dit kan zo niet door gaan.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Misschien is het ook handig eens te kijken naar de mogelijkheden jezelf bij of om te scholen zodat je makkelijker aan een baan kunt komen.

Heb je een opleiding? Zo nee: kijk of je een opleiding kan gaan doen, het liefst ééntje waarmee je gelijk daarna of al tijdens de opleiding ergens mee aan de slag kunt gaan (wanneer je dus een uitkering hebt zodat je een opleiding kunt betalen). Als je alleen maar ongeschoold werk kunt doen is de kans op een baan op jouw leeftijd redelijk nihil.

Anders eens kijken of je hulp kunt krijgen bij het solliciteren? Er zijn verschillende plekken waar je voor help kunt aankloppen wat dat betreft.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@thijs911, als u toendertijd bij uw ouders woonde moest dit correct zijn geregeld, u woonde dan samen en zowel uw ouders als u worden dan gekort op de uitkering. Was dit niet goed geregeld ja dan kunnen er vragen komen en idd twijfels ontstaan.
Nu woont u bij uw opa , als hij AOW ontvangt moet ook deze samenwoning eerlijk en correct worden doorgevoerd. Dat betekent dat mogelijk uw opa ook wordt gekort op zijn AOW en dat is na te vragen bij de SVB.
Vooralsnog kunt u bij de gemeente voorlopig bijstand aanvragen , in afwachting ve baan.
Als u de situatie eerlijk aankaart komt er ongetwijfeld een oplossing.

thijs911

witte angora schreef:
thijs911 schreef:In 2013 heb ik een keer uitkering aangevraagt, ik had toen een sollicitatieplicht en heb hier netjes aan voldaan. Totdat er 2 dames van de uwv langskwamen bij mijn ouders thuis (waar ik op dat moment woonde) en niet geloofde dat ik daar woonde en ik geen enkel recht meer heb op een uitkering zeiden ze. En als ik de aanvraag doorzet of opnieuw zou aanvragen zou de uwv aangifte doen van fraude. Terwijl ik daar wel woonde.
Stond je wel bij je ouders ingeschreven dan op het adres? Zo nee, dan kan ik me indenken dat er vragen/twijfels waren.

Het lijkt me in ieder geval wijsheid om, wat hierboven ook al is gezegd, bij de gemeente aan te kloppen. Want dit kan zo niet door gaan.
Ja ik stond bij mijn ouders ingeschreven en woonde daar ook

thijs911

Julie4444 schreef:Misschien is het ook handig eens te kijken naar de mogelijkheden jezelf bij of om te scholen zodat je makkelijker aan een baan kunt komen.

Heb je een opleiding? Zo nee: kijk of je een opleiding kan gaan doen, het liefst ééntje waarmee je gelijk daarna of al tijdens de opleiding ergens mee aan de slag kunt gaan (wanneer je dus een uitkering hebt zodat je een opleiding kunt betalen). Als je alleen maar ongeschoold werk kunt doen is de kans op een baan op jouw leeftijd redelijk nihil.

Anders eens kijken of je hulp kunt krijgen bij het solliciteren? Er zijn verschillende plekken waar je voor help kunt aankloppen wat dat betreft.
Ik heb een ICT niveau 4 diploma en een beveiliger 2 dilpoma verder heb ik tal van cursussen gedaan en certificaten behaald.

Ik zou mij graag willen bijscholen alleen alles kost geld en ik heb echt geen ene euro om uit te geven

thijs911

moederslink schreef:@thijs911, als u toendertijd bij uw ouders woonde moest dit correct zijn geregeld, u woonde dan samen en zowel uw ouders als u worden dan gekort op de uitkering. Was dit niet goed geregeld ja dan kunnen er vragen komen en idd twijfels ontstaan.
Nu woont u bij uw opa , als hij AOW ontvangt moet ook deze samenwoning eerlijk en correct worden doorgevoerd. Dat betekent dat mogelijk uw opa ook wordt gekort op zijn AOW en dat is na te vragen bij de SVB.
Vooralsnog kunt u bij de gemeente voorlopig bijstand aanvragen , in afwachting ve baan.
Als u de situatie eerlijk aankaart komt er ongetwijfeld een oplossing.
Ja klopt mijn opa wordt met 300 euro per maand gekort.
bedankt voor je advies!

Barre Barry

moederslink schreef:@thijs911, als u toendertijd bij uw ouders woonde moest dit correct zijn geregeld, u woonde dan samen en zowel uw ouders als u worden dan gekort op de uitkering.
Hardstikke goed geconstateerd zeg. Alleen hadden de ouders geen uitkering.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Morgen naar het stadhuis om een uitkering aan te vragen, als dat rond is je inschrijven voor een eigen woning en blijven solliciteren. Meer kun je niet doen. Anders eens bij een sociaal raadslid aankloppen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@BarreBarry, dat weet ik niet zeker, ze zijn in ieder geval hun baan kwijt en leven nu ook vh UWV , zo schrijft hij. En misschien is dat de reden geweest dat TS bij zijn opa is gaan wonen? Thijs 911 kan daar antwoord op geven. Maar dan nog , bij voordeurdelers gelden regels en het heeft altijd financiële consequenties.

thijs911

moederslink schreef:@BarreBarry, dat weet ik niet zeker, ze zijn in ieder geval hun baan kwijt en leven nu ook vh UWV , zo schrijft hij. En misschien is dat de reden geweest dat TS bij zijn opa is gaan wonen? Thijs 911 kan daar antwoord op geven. Maar dan nog , bij voordeurdelers gelden regels en het heeft altijd financiële consequenties.
Nee toen ik bij mijn ouders woonde hadden ze beiden nog hun baan.

Ik ben bij mijn opa gaan wonen omdat hij alleen woont en omdat hij niet meer alles zelfstandig ka.

tortle

Ongelezen bericht door tortle »

Een kindje veel diploma's leven bij Opa die gekort wordt op zijn AOW volgens mij is Opa rijk. Krantjes rondbrengen, vakken vullen bij de supers, schoonmaken er zijn mogelijkheden toch. Je bent 27 toon eens meer initiatief.

Barre Barry

moederslink schreef:@BarreBarry, dat weet ik niet zeker, ze zijn in ieder geval hun baan kwijt en leven nu ook vh UWV , zo schrijft hij. En misschien is dat de reden geweest dat TS bij zijn opa is gaan wonen? Thijs 911 kan daar antwoord op geven. Maar dan nog , bij voordeurdelers gelden regels en het heeft altijd financiële consequenties.
Waarom zou je dat niet kunnen weten? Hij meldt het!!!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Als jij bij iemand inwoont kan je prima een uitkering aanvragen, dat is niet automatisch fraude. Ik kan wel begrijpen dat ze dat zeggen na de eerste keer, want als jij, en de personen waar je bij inwoont, dat niet netjes melden is er inderdaad wél sprake van fraude. Gezellig samenwonen en alle uitkeringen domweg bij elkaar optellen is niet hoe het werkt. Gewoon aanvragen, en je opa dit ook laten melden bij de svb etc.

Overigens zie ik deze functie staan, is dat niet wat? Fulltime, en speciaal voor langdurig werkelozen zoals jij.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tortle schreef:Een kindje veel diploma's leven bij Opa die gekort wordt op zijn AOW volgens mij is Opa rijk. Krantjes rondbrengen, vakken vullen bij de supers, schoonmaken er zijn mogelijkheden toch. Je bent 27 toon eens meer initiatief.
Geen enkele super neemt iemand van boven de 20 aan als vakkenvuller; veel te duur. Krantjes lopen is inderdaad een optie, net als schoonmaken en dergelijke. Wat ik niet snap is hoe hij als ICT'er niet aan het werk kan, tenzij hij gewoon nul ervaring heeft (in welk geval je moet proberen stage te gaan lopen om ervaring op te doen).
thijs911 schreef:Ik zou mij graag willen bijscholen alleen alles kost geld en ik heb echt geen ene euro om uit te geven
Beter lezen:
Julie4444 schreef:Heb je een opleiding? Zo nee: kijk of je een opleiding kan gaan doen, het liefst ééntje waarmee je gelijk daarna of al tijdens de opleiding ergens mee aan de slag kunt gaan (wanneer je dus een uitkering hebt zodat je een opleiding kunt betalen). Als je alleen maar ongeschoold werk kunt doen is de kans op een baan op jouw leeftijd redelijk nihil.
Misschien is dat ook een tip voor het solliciteren: nauwkeurigheid is een pre. Geen enkele werkgever gaat iemand aannemen die de vacature niet goed gelezen heeft, al helemaal voor ICT-banen, want daar is het doorgaans toch wel belangrijk secuur te zijn.

Als ik jou was zou ik eens op dat link van Sjohie klikken en daar solliciteren.

Gesloten