LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weer aan het 'werk' met arbeidsindicatie, Uitbuiting?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Hholth

weer aan het 'werk' met arbeidsindicatie, Uitbuiting?

Ongelezen bericht door Hholth »

Net na mijn 50ste heb ik een 4-tal zware tegenslagen gehad en raakte zonder werk/inkomen. Een zware operatie zorgde ervoor dat ik een jaar uit de runn ing ben gebleven. Midden in de crises kwam ik niet meer aan werk. Nu 6 jaar later (56+) heb ik 'werk' kunnen vinden, 3 maanden onbetaald en daarna 6 maanden betaald. De bezigheden zijn in de ICT. De constructie 3 maanden onbetaald is mij een doorn in het oog, want ik heb 30+ jaren ervaring maar door mijn leeftijd (en ASS) kom ik niet meer aan werk. Ik voel dit als uitbuiting en het drukt enorm het plezier in werk wat ik altijd had. Het is zo in de nederlandse wet geregeld m aar is dit niet tegen de rechten van de mens?. (Het is een zogenaamde met behoud van uitkering constructie, maar omdat ik mijn uitkering moet lenen vanwege overwaarde op eigen huis betaal ik het allemaal zelf)

rvjapio

Re: weer aan het 'werk' met arbeidsindicatie, Uitbuiting?

Ongelezen bericht door rvjapio »

U bepaalt zelf of u wordt uitgebuit. Dat kan de vraag niet zijn. Dat u zich 'gepakt' voelt door uw situatie is uw eigen probleem, niet van uw werkgever. Maak zelf uw keuze en maak die waar. U verdient het.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vaak is de subsidie en de gratis maanden dat 50+ of nog oudere weer tijdelijk aan het werk komen.....

Ik zou die gratis maanden later uitbetalen maar ik zit niet in regering.... en na wegsturen niet nogmaals een gelijkwaardige toestaan...
diverse ict bedrijven zoeken juist deze voordelige werkers die hopen hun pensioen te halen maar helaas.... er was voldoende aanbod om hier gebruik van te maken helaas....

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dit heeft niets met uitbuiting te maken. Ook de overheid wil dat langdurig werklozen weer aan het werk gaan. Om het voor werkgevers aantrekkelijker te maken kunnen ze u een aantal maanden 'gratis' laten werken. Was deze constructie er niet, dan had u nog langer thuis kunnen gaan zitten. Nu krijgt u wel een kans wat anders niet gebeurd was.
Maar u mag ook best de Hongaarse constructie toepassen hoor, maar u elke dag in de groenvoorziening werken en de vuilnis ophalen en in de middag in de rij staan om uw uitkering op te halen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een zogenaamde met behoud van uitkering constructie, maar omdat ik mijn uitkering moet lenen vanwege overwaarde op eigen huis betaal ik het allemaal zelf
In dat geval heb je dus zelf de keus of je dit wel of niet doet. Als het je niet aanstaat, dan doe je het niet.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In plaats van 3 maanden gratis en 6 maanden betaald kun je ook vragen om 9 maanden 2/3 salaris om te overbruggen.....

Verder mag je als ZZPer ook jezelf aanbieden en ICT branche kijkt bij extern ingehuurde ZZPers niet meer naar leeftijd maar ervaring.
Klus klaar, Pleur op en naar de volgende... eventueel enkele tegelijk en dan is er vaak wel werk... langzaam zal dit groeien.

U schreef niet welke ICT want dat kan van Software programma's ontwikkelen en/of testen tot maken ontwerpje voor reclame... alles zit er tussen maar als je een goede vakman en in de tekort sector van de ICT zit valt er soms als ZZPer meer te verdienen, maar je moet zelf je Pensioen opbouwen!
Dus reken je niet gelijk te rijk maar vanuit huis werken doen vele werklozen die nu weigeren te solliciteren en zelfs aangeboden vast werk weigeren!

De enkele jaren terug ontslagen persoon weigerde terug te komen...
Hij werkt nu op inhuur voor gemeentes en programmeerde de stoplichten beter voor betere doorstroming en laat dat nu vlak voor de verkiezingen een meer dan 80 uren werkweek opleveren!
Hij zit nu 3 jaren vol.....
Zonder duur kantoor vanuit huis, en niets adverteren en werk zat.... en na 1 gemeente die problemen had, willen ze nu alle buren ook zijn software langs de wegen hebben!
Naast het normale programma komt er een ochtend/avond spits programma voor meer capaciteit en ook een snellere voor rustige avond uren...
met tellers in wegdek aangepast dus ook geen Zomer/wintertijd meer nodig en handmatig aanpassen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Heb je die drie maanden geen recht op ioaw?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

een familielid heeft hier ook mee te maken gehad. let er wel op dat ze je niet aan het einde van de periode ontslaan, om vervolgens een 'nieuwe' uitkeringsgerechtige voor een aantal maanden aan te nemen.
voor de werkgever zijn het erg goedkope arbeidskrachten door de subsidie. maar het is wel de bedoeling dat ze u aannemen aan het einde van de periode als u goed voldoet.

het gebeurt te vaak dat ze diegene weer lozen omdat het echt geld gaat kosten. Ze vragen dan aan de gemeente gewoon weer een andere langdurig werkloze. inclusief subsidie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hholth schreef:Net na mijn 50ste heb ik een 4-tal zware tegenslagen gehad en raakte zonder werk/inkomen. Een zware operatie zorgde ervoor dat ik een jaar uit de runn ing ben gebleven. Midden in de crises kwam ik niet meer aan werk. Nu 6 jaar later (56+) heb ik 'werk' kunnen vinden, 3 maanden onbetaald en daarna 6 maanden betaald. De bezigheden zijn in de ICT. De constructie 3 maanden onbetaald is mij een doorn in het oog, want ik heb 30+ jaren ervaring maar door mijn leeftijd (en ASS) kom ik niet meer aan werk. Ik voel dit als uitbuiting en het drukt enorm het plezier in werk wat ik altijd had. Het is zo in de nederlandse wet geregeld m aar is dit niet tegen de rechten van de mens?. (Het is een zogenaamde met behoud van uitkering constructie, maar omdat ik mijn uitkering moet lenen vanwege overwaarde op eigen huis betaal ik het allemaal zelf)
Of het uitbuiting is weet ik niet (denk het wel trouwens). Maar het lijkt mij eerder het gevoel dat je klem zit. Je wil graag werken, maar vanwege diverse omstandigheden kun je haast geen kant op, behalve deze 'droomkans' die, wat anderen hiervoor ook al aangaven, helemaal geen 'droomkans' is omdat werkgevers dit soort constructies doorgaans gebruiken om zo goedkoop mogelijk het werk gedaan te krijgen.

Wat wijsheid is? Je kunt, om terug in het arbeidsritme te komen, dit natuurlijk aanpakken, en van hieruit verder solliciteren, vermits de ICT je ligt. Dat is niet bij iedereen met ASS zo. Je kunt ook eens op zoek, als de ICT je ligt, naar bedrijven die op de ICT juist mensen met ASS plaatsen vanwege hun kwaliteiten. Die zijn er ook! Dan is deze baan misschien een mooi opstapje voor je.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een zogenaamde met behoud van uitkering constructie, maar omdat ik mijn uitkering moet lenen vanwege overwaarde op eigen huis betaal ik het allemaal zelf
Wat voor "uitkering" heb je dan? Een onder welke 'regeling' voor wel meer behoud van uitkering vaak je dan?

Volgens mij geldt voor de normale 'tegenprestatie' van de participatiewet dat het ondermeer moet gaan om maatschappelijk relevant werk dat niet met een reguliere baan wordt gedaan. Daar valt dit dus niet onder.

Er kan wel sprake zijn van een 'proefplaatsing', maar die mag in principe maximaal twee maanden duren. En dat kan alleen als je een arbeidsongeschiktheidsuitkering of WW hebt. Maar dat zijn regelingen waarbij je eigen vermogen niet meetelt.

Er zijn wel andere leuke regelingen voor een werkgever die iemand uit een 'doelgroep' aanneemt, zoals een loonkostenvoordeel van 3 euro per uur en eventueel een laag inkomen voordeel van een euro per uur. Maar dan heb je volgens mij weer geen onbetaalde proeftijd.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Het is maar hoe benadeeld je je wilt opstellen !
Wees blij dat u op uw leeftijd nog een baan heeft kunnen vinden en dat er weer een toekomstperspectief voor u is.
Mensen die dat niet lukt zouden (bijna) een moord doen voor een dergelijke kans.
Al uw ervaring is een pree en die kunt u nu tentoonspreiden om uw werkgever er van te overtuigen u in (vaste) dienst te nemen/houden.
Bekijk het eens van de 'zonnige' kant, de zomer staat voor de achterdeur en samen met uw nieuwe baan lacht het leven u weer toe. :idea:

Gesloten