LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkgever eist teruggave loonbelasting op

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Fred2791

werkgever eist teruggave loonbelasting op

Ongelezen bericht door Fred2791 »

Ik werk ongeveer 185 dagen in het buitenland (krijg betaald in NL) en krijg hierdoor mijn loonbelasting in NL terug. Mijn werkgever betaald in beide landen loonbelasting voor mijn. Echter, in het land waar ik werk wordt maar 10% loonbelasting betaald.
Mijn werkgever heeft in het contract staan : Eventuele voordelen in de afdracht van belastingen en sociale premies als gevolg van de uitzending komen ten goede aan de werkgever.
Kortom ik moet alles terug betalen aan mijn werkgever.
Mijn inziens het verschil, 35-10% = 25% is een deel van mijn loon. En dat mag een werkgever niet opeisen. Mijn bruto loon wordt op deze wijze een stuk minder hetgeen niet overeenkomt met mijn contract.
Mag een werkgever dit wettelijk doen, zijn er mensen die dit ook in hun contract hebben staan.
Thanks
Fred

kokka

Re: werkgever eist teruggave loonbelasting op

Ongelezen bericht door kokka »

Fred,
Als jij bij je werkgever (offshore bedrijf?) een expat contract tekent, dan staat daar dus in dat jou werkgever zowel de voordelen als de nadelen van het belasting regime dragen.
Jij krijgt dan dus geen brutoloon meer maar een netto garantieloon. Aan het eind van het jaar wordt jouw netto loon dan omgerekend naar een brutoloon.
Dus Ja jouw werkgever mag dat doen.
Het vervelende is dat jij hierdoor ook het recht op eventuele hypotheek aftrek verliest, want als jij geen belasting betaald in Nederland, valt er ook niets af te trekken.

Fred2791

Ongelezen bericht door Fred2791 »

Kokka,
Ik werk bij een engineers bureau en werk momenteel aan een groot project in het buitenland. De 10 jaar ervoor gewoon in NL gewerkt. En ik heb geen hypotheek. Dus ik heb geen expat contract getekend.
Maar als ik het goed begrijp mag een werkgever dus gewoon deze extra "winst" opstrijken.
Ik krijg idd wel wat extra buitenland toeslagen maar mijn loon is gelijk aan wat ik had in NL. Maar de teruggave is circa 25% van mijn jaar salaris.
Het bruto loon is toch van de werknemer. Hier worden de nodige belastingen en premies vanaf gehaald en dan hou je netto over. Ik kan mij niet voorstellen dat het wettelijk is toegestaan dat een werkgever hier aanspraak op kan maken.
Ik vraag me af of grote bedrijven als heineken, philips, TNT enz dit ook hebben opgenomen. Ik heb nl vrienden die lange tijd in het buitenland gezeten hebben en dit gewoon als mochten behouden.
Fred

kokka

Als jij geen expat contract hebt getekend, denk ik dat ze dat inderdaad niet zomaar kunnen doen.
staat er iets in je contract hierover. Wat van belang is in dit geval, wat stond er in de personeelsgids van 10 jaar geleden. Aan de hand van deze voorwaarden heb jij je contract getekend.
Het gaat hier in elk geval om genoeg geld om het niet zomaar weg te geven.
Bij het bedrijf waar ik werk zitten ook een aantal mensen op expat contracten in het buitenland, in deze expat contracten staat wel specifiek vermeld dat zowel het voordeel als nadeel van buitenlandse belastingen voor de werkgever zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kokka schreef:Wat van belang is in dit geval, wat stond er in de personeelsgids van 10 jaar geleden. Aan de hand van deze voorwaarden heb jij je contract getekend.
Dat is niet vanzelfsprekend. Als er in de tussentijd bijvoorbeeld CAO wijzigingen zijn doorgevoerd kan je je niet meer beroep op iets van 10 jaar geleden.

kokka

dat is wel zo, maar onredelijk bezwarende achteruitgang in arbeidsvoorwaarden kan niet zomaar zonder je contract aan te passen. Als er toen niets in stond over het in moeten leveren van teruggave loonbelasting, iets wat je dus ook nog eens je hypotheekaftrek kost, is in mijn ogen onredelijk bezwarend.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kokka schreef:dat is wel zo, maar onredelijk bezwarende achteruitgang in arbeidsvoorwaarden kan niet zomaar zonder je contract aan te passen. Als er toen niets in stond over het in moeten leveren van teruggave loonbelasting, iets wat je dus ook nog eens je hypotheekaftrek kost, is in mijn ogen onredelijk bezwarend.
Ik vind inleveren van ATV dagen redelijk bezwarend en dat kan toch echt zonder contractwijziging. Als de OR (en vakbonden) akkoord gaan wordt dat gewoon ingevoerd, zonder verdere contractwijzigigingen. Al bij diverse bedrijven gezien.

Verder heeft een werkgever niets met belastingaftrekposten te maken.

kokka

GJvdZ schreef:
kokka schreef:dat is wel zo, maar onredelijk bezwarende achteruitgang in arbeidsvoorwaarden kan niet zomaar zonder je contract aan te passen. Als er toen niets in stond over het in moeten leveren van teruggave loonbelasting, iets wat je dus ook nog eens je hypotheekaftrek kost, is in mijn ogen onredelijk bezwarend.
Ik vind inleveren van ATV dagen redelijk bezwarend en dat kan toch echt zonder contractwijziging. Als de OR (en vakbonden) akkoord gaan wordt dat gewoon ingevoerd, zonder verdere contractwijzigigingen. Al bij diverse bedrijven gezien.

Verder heeft een werkgever niets met belastingaftrekposten te maken.
nee, maar ze vorderen hier wel loonbelasting terug. bij ons werkt dat alleen zo bij de expats en de off-shore crew. de laatste hebben een netto loon contract, waarbij pas aan het eind van het jaar het loon gebruteerd wordt.

Gesloten