Mijn vriendin is in februari van baan veranderd omdat ze dichter bij huis wou werken.
Nu heeft ze gisteren te horen gekregen dat ze een EHBO cursus verplicht moet gaan volgen. Dit is natuurlijk geen probleem en alleen maar leuk.
Het probleem is dat ze de cursus zelf meot gaan betalen, de werkgever wil dit niet doen. Ook mag de cursus niet in werktijd gevolgd worden.
Bij haar vorige werkgever was ze al ingeschreven voor deze cursus en zou die in werktijd en door de werkgever betaald krijgen.
Buiten het feit dat het niet netjes is van de werkgever(zwak uitgedrukt), wil ik graag weten of de werkgever haar wel kan verplichten dit zelf te betalen en in haar vrije tijd te doen? Het is in de sollicitatie ook nooit ter sprake gebracht.
Met vriendelijke groet,
Tom
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werkgever verplicht cursus
Re: Werkgever verplicht cursus
Wat voor werk verricht je vriendin? Behoort het stukje veiligheid tot haar functie? kan me voorstellen dat je als crecheleidster (bij wijze van) een EHBO moet hebben...
Ik neig te zeggen dat wanneer de cursus niet tijdens werktijd is en de werkgever deze cursus niet zal betalen, hij je vriendin nergens toe kan verplichten.
Relevant is wel welke functie ze verricht!
Ik neig te zeggen dat wanneer de cursus niet tijdens werktijd is en de werkgever deze cursus niet zal betalen, hij je vriendin nergens toe kan verplichten.
Relevant is wel welke functie ze verricht!
Ja mijn vriendin is kinderdagverblijf leidster. Dus de veiligheid lijkt me zeker belangrijk.
Maar ik zie niet in waarom dit relevant zou zijn bij het zelf of werkgever betalen van de cursus.
Maar ik zie niet in waarom dit relevant zou zijn bij het zelf of werkgever betalen van de cursus.
Het lijkt mij dat als de werkgever vindt dat de cursus nodig is, dat de werkgever die cursus dan ook zou moeten betalen. Of het dan in eigen tijd is of niet is een kwestie van onderhandelen, vaak zullen cursussen toch in eigen tijd moeten worden gedaan, ook als ze voor het werk zijn.
Het kan trouwens anders liggen als een EHBO certificaat eigenlijk tot de standaard 'vooropleiding' van de leidsters behoort en dat je er dus vanuit zou kunnen gaan dat iedereen die bij een kdv wil gaan werken zo'n certificaat heeft. Dan kan het zijn dat ze zeggen, je mag bij ons komen werken als je dat certificaat haalt. Maar als ze dat achteraf nog eens zeggen is niet netjes.
Het kan trouwens anders liggen als een EHBO certificaat eigenlijk tot de standaard 'vooropleiding' van de leidsters behoort en dat je er dus vanuit zou kunnen gaan dat iedereen die bij een kdv wil gaan werken zo'n certificaat heeft. Dan kan het zijn dat ze zeggen, je mag bij ons komen werken als je dat certificaat haalt. Maar als ze dat achteraf nog eens zeggen is niet netjes.
-
EHBO-cursus.
Ten eerste even gekeken op EHBO-cursussen in de regio maar de laatste was in maart.
Wel zijn er cursussen die collectief gegeven wordt maar dat is meer een zaak voor werkgevers dan voor werknemers.
Neem eens contact op met :
T 020 - 5816300
F 020 - 684 45 41
Wellicht bent u geen lid van het FNV maar een eenvoudige vraag wordt toch vaak gegeven.
Al eerder gesteld door anderen;
Als het behoort tot de kwaliteiten die de werkgever stalt dan mag/kan hij u niet aannemen.
Als het is geweest dat hij u als werkgever toch heeft aangenomen en achteraf stelt dat u dat diploma moet halen dan lijkt het mij niet erg waarschijnlijk dat u dit op eigen kosten moet doen.
Een telefoontje plegen kan het juiste antwoord opleveren.
Let wel! Het telefoonnummer is van het hoofdkantoor!
Vraag naar het nummer van de juiste bond!
Het FNV heeft meerdere.
Grootvader
Ten eerste even gekeken op EHBO-cursussen in de regio maar de laatste was in maart.
Wel zijn er cursussen die collectief gegeven wordt maar dat is meer een zaak voor werkgevers dan voor werknemers.
Neem eens contact op met :
T 020 - 5816300
F 020 - 684 45 41
Wellicht bent u geen lid van het FNV maar een eenvoudige vraag wordt toch vaak gegeven.
Al eerder gesteld door anderen;
Als het behoort tot de kwaliteiten die de werkgever stalt dan mag/kan hij u niet aannemen.
Als het is geweest dat hij u als werkgever toch heeft aangenomen en achteraf stelt dat u dat diploma moet halen dan lijkt het mij niet erg waarschijnlijk dat u dit op eigen kosten moet doen.
Een telefoontje plegen kan het juiste antwoord opleveren.
Let wel! Het telefoonnummer is van het hoofdkantoor!
Vraag naar het nummer van de juiste bond!
Het FNV heeft meerdere.
Grootvader